Search

Ανάπτυξη μέσω Ίντερνετ

246

Τις αλλαγές που έχει επιφέρει το ίντερνετ στην επιχειρηματικότητα, τη διαφήμιση και την ενημέρωση καταγράφει η νέα έρευνα του ΑΘΗΝΑ 9.84, που παρουσιάζει η εκπομπή «Η ώρα της κρίσης» με τον Γιάννη Παπαγεωργίου.

Την έρευνα επιμελήθηκαν οι δημοσιογράφοι Μαρία Παύλου και Χριστιάννα Κούσιου.

Οι διαδικτυακές μορφές επικοινωνίας κερδίζουν διαρκώς έδαφος και στη χώρα μας. Ωστόσο, το μεγαλύτερο μέρος της διαφήμισης, εξακολουθεί να συγκεντρώνει η τηλεόραση, που παραμένει το κυρίαρχο μέσο.

Hi tech επιδράσεις έχουν δεχθεί οι περισσότεροι τομείς της καθημερινότητάς μας. Ο Βασίλης Δημητρίου, προγραμματιστής, εκπρόσωπος εταιρείας earthonwire δημιουργίας λογισμικού και πλατφόρμας στο internet, δήλωσε : «Δε μπορώ να φανταστώ έναν κλάδο που δε στρέφεται στο ίντερνετ. web tv, web radio, table pc, ebooks, audiobooks. το ίντερνετ εμφανίζεται πάρα πολύ δυνατό. Θα μπορούσαμε να προσθέσουμε ακόμη και την τηλεφωνία. σε λίγα χρόνια θα υπάρχει internet ακόμη και δωρεάν.

Η Περσεφόνη Ζέρη, καθηγήτρια επικοινωνίας και δικτύων στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, δήλωσε : «Τα παραδοσιακάΜΜΕ εξακολουθούν να δεσπόζουν στην Ελλάδα. Η χώρα μας είναι μάλιστα ουραγός στις χώρες της ΕΕ όσον αφορά την διαπερατότητα του διαδικτύου. Ωστόσο όμως υπάρχει μια σταδιακή ανάπτυξη της επικράτησης των διαδικτυακών μορφών επικοινωνίας. Η σχέση των παραδοσιακών μέσων με τις διαδικτυακές μορφές επικοινωνίας, εξαρτάται και από τη χώρα στην οποία αναπτύσσεται αυτή η σχέση δηλαδή στην δικιά μας χώρα, σχετίζεται με την κρίση των παραδοσιακών ΜΜΕ. Οι νέες μορφές διαδικτυακής επικοινωνίας είναι πολύ διαδεδομένες, συμμετέχουν πολλοί, ιδιαίτερα τα νέα παιδιά με διαφόρους τρόπους.»

Η κρίση στο χώρο αλλά και οι σύγχρονες ανάγκες οδήγησαν ήδη στη δημιουργία αποκλειστικά διαδικτυακών μέσων ενημέρωσης, όπως το onair24.gr, που ίδρυσε μία ομάδα κυρίως άνεργων (θύματα της κρίσης στον τύπο) δημοσιογράφων. Ο συνάδελφος Ίων Παπαδάκης εκ των ιδρυτών του onair24.gr, δήλωσε : «Δυστυχώς ο κόσμος το φοβάται το ίντερνετ. Το έχουμε δαιμονοποιήσει και φταίμε κι εμείς οι δημοσιογράφοι σε αυτό. Αυτό το ίντερνετ για την αγορά και την ενημέρωση θα είναι ότι πιο σημαντικό στην Ελλάδα τα επόμενα χρόνια».

Ένα πετυχημένο μοντέλο διαδικτυακής ενημέρωσης που ξεκίνησε πριν από την κρίση (2006) και κατάφερε μέσω επενδυτικών δράσεων να είναι κερδοφόρο , είναι το capital.gr. Αποκλειστικά οικονομικό και χρηματιστηριακό site κλασικό παράδειγμα της ανάγκης για εξειδίκευση στο διαδίκτυο, προχώρησε κόντρα στο ρεύμα, στην έκδοση και εβδομαδιαίας εφημερίδας με το ίδιο αντικείμενο : Το Κεφάλαιο. Ο Αντιπρόεδρος της εταιρείας, Ηλίας Τουτουδάκης, δήλωσε : «αυτό που προσπαθήσαμε να κάνουμε ήταν ένα ειδησεογραφικό πρακτορείο. να έχουμε πρωτογενή ενημέρωση για την οικονομία και το χρηματιστήριο κυρίως και δευτερευόντως για την πολιτική επικαιρότητα που επηρεάζει ασφαλώς την οικονομία. Το 2006 δεν ήταν τόσο εύκολο να το στήσεις, αλλά δεν υπήρχε και κάποιο αντίστοιχο προϊόν. Φυσικά οι αναγνώστες του site είναι πολλαπλάσιοι από αυτούς της εφημερίδας. Το site είναι προσβάσιμο εύκολα, γρήγορα και δωρεάν από οποιοδήποτε σημείο.»

Για τη διαφήμιση στα ΜΜΕ ο Νίκος Πρεβεδουράκης, επικεφαλής του τμήματος digital της διαφημιστικής εταιρείας INKAM δήλωσε : «Η αγορά μας είναι πάρα πολύ ιδιόμορφη. ούτως ή άλλως πάρα πολύ ανισοβαρής υπέρ της τηλεόρασης. αυτό που συμβαίνει στην Ελλάδα πιθανότατα να μην συμβαίνει σε κάποια άλλη ευρωπαϊκή χώρα»

Οι μηχανές αναζήτησης στο internet είναι από μόνες τους διαφήμιση.
Google, firefox οι πιο διαδεδομένες και επικερδείς επιχειρήσεις παγκοσμίως σε αυτόν τον τομέα, αλλά όχι και οι μοναδικές, έρχονται -φυσικά επί πληρωμή- αλλά καμία σχέση με την παραδοσιακή διαφήμιση να προσφέρουν νέες δυνατότητες στους χρήστες. Ο Βασίλης Δημητρίου, προγραμματιστής, εκπρόσωπος της εταιρείας earthonwire, δημιουργίας λογισμικού και πλατφόρμας στο internet δήλωσε : «Έχει κάποιος τη δυνατότητα ουσιαστικά πληρώνοντας κάποια χρήματα στη google να διαφημίζεται. Με κάποιες συγκεκριμένες λέξεις κλειδιά ή φράσεις που ο ίδιος επιλέγει διασφαλίζει ότι πάντα θα βγαίνει μπροστά. Υπάρχουν και τεχνικές κατά την ανάπτυξη και κατασκευή ιστοσελίδων, CEO search engine optimization που ουσιαστικά κάνουν μία ιστοσελίδα όσο πιο φιλική γίνεται στις μηχανές αναζήτησης με συγκεκριμένες τεχνικές».

Η πιο χαρακτηριστική περίπτωση επιχειρηματία που ανέδειξε τη δουλειά του και την αύξησε σημαντικά μέσα από τη σωστή χρήση και εκμετάλλευση των υπηρεσιών του internet και χωρίς να πληρώσει καμία καταχώρηση σε διαφήμιση είναι η μοδίστρα Δήμητρα Σταμπουλίδου, με το site : www.modistroula.gr.

Στο internet μπορείς πια να αναζητήσεις οποιαδήποτε εξειδικευμένη πληροφορία γρήγορα και χωρίς κόστος, ενώ κάπως έτσι γεννήθηκαν και οι κοινότητες ανταλλαγής προϊόντων χωρίς καταχωρήσεις και δημοσιευμένες αγγελίες αλλά με απολύτως στοχευμένες δράσεις. Μία τέτοια χαρακτηριστική περίπτωση είναι το xariseto.gr. O διαχειριστής του site Μάκης Προδρόμου δήλωσε : «Μέχρι τώρα έχουν καταχωρηθεί από όλη την Ελλάδα 40.000 αγγελίες. Μπορεί ο καθένας να βρει ή να χαρίσει διάφορα αντικείμενα. Χρήση γίνεται και από άλλες χώρες. Καθημερινά μπαίνουν 1.500 διαφορετικά άτομα και 120 με 150 νέες αγγελίες».

Στο ποσό των 1,4 δισεκατομμυρίων ευρώ εκτινάχθηκε το 2010 ο τζίρος από τις ηλεκτρονικές πωλήσεις, ενώ σε σχέση με το 2009 η αύξηση είναι 75%. Πρόκειται για αριθμούς που αποδεικνύουν πόσο έχει μπει στη ζωή μας και πόσο την έχει αλλάξει το ίντερνετ. Στο επίκεντρο της έρευνας, επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν το ίντερνετ για την προβολή τους, επιχειρήσεις που λειτουργούν αποκλειστικά ως ηλεκτρονικά καταστήματα και επιχειρήσεις που γεννιούνται μέσα από διαδικτυακές κοινότητες.

Ο Σπύρος Μπακογιάννης, μέλος του ινστιτούτου πληροφορικής της ελληνικής εταιρείας διοίκησης επιχειρήσεων, δήλωσε «πρόκειται για μία αλλαγή ουσίας και είμαστε ακόμη στην αρχή. Τα επόμενα χρόνια, κυρίως λόγω της τεχνολογικής παιδείας, που θα αποκτήσουμε, η χρήση των τεχνολογιών για την καθημερινή οικονομική διαχείριση των δεδομένων που έχουμε, αλλά και την ίδια την επικοινωνία με άλλους πολίτες και κυρίως με το κράτος θα είναι ακόμη πιο πολύ τεχνοκρατική»

Το υπουργείο περιφερειακής ανάπτυξης έχει δημιουργήσει τη διαδικτυακή πλατφόρμα startup Greece.gr , όπου συγκεντρώνονται όλες οι κρατικές και οι ιδιωτικές πρωτοβουλίες για τη ψηφιακή ανάπτυξη. Ο Αντώνης Μαρκόπουλος, γγ ψηφιακού σχεδιασμού του υπουργείου περιφερειακής ανάπτυξης, δήλωσε : «Απευθύνεται κυρίως στους νέους ανθρώπους, στη νέα γενιά των επιστημόνων αυτής της χώρας, που θέλει να δημιουργήσει κάτι δικό του. Μπορεί να βρει τόσο τα χρηματοδοτικά εργαλεία τα οποία παρέχει η χώρα, όσο και τις μεθοδολογίες για να ξεκινήσει μία επιχείρηση. Ήδη η ανταπόκριση του κοινού είναι τεράστια.»

Ήδη μία αντίστοιχη πλατφόρμα, το theopenfound.gr, που γεννήθηκε μέσα από μία παρέα νέων ανθρώπων, λειτουργεί με πρωτοβουλία του ιδιωτικού τομέα. Χρηματοδοτεί μάλιστα και νέες ενδιαφέρουσες επιχειρηματικές προτάσεις που παρουσιάζονται. Ο συνιδρυτής του theopenfound.gr, Γιώργος Τζιραλής, δήλωσε : «κάνουμε ανοιχτές συναντήσεις για ανταλλαγή απόψεων επιχειρηματικότητας και νέας τεχνολογίας. Ξεκινήσαμε 15 άτομα και τώρα συναντιούνται 200 κάθε φορά. έχουν γίνει 40 συναντήσεις μόνο στην αθήνα. Στο open found χρηματοδοτούνται προτάσεις για νέες επιχειρήσεις με 30 έως 50 χιλιάδες ευρώ. έχουν προμήθεια 15%. παρέχουν στήριξη σε 8 συνολικά εταιρείες που έχουν ιδρυθεί έτσι και ουσιαστικά αφορούν στη διεθνή αγορά»

Χαρακτηριστικό παράδειγμα πετυχημένης επαγγελματικής δράσης στο διαδίκτυο είναι το site : spitogatos.gr. Μία σελίδα με ενοικιοστάσια και πωλητήρια στο κέντρο της Αθήνας, που στήθηκε από μία παρέα και πάλι νέων ανθρώπων που έκαναν το hobby τους επάγγελμα μέσω του διαδικτύου. Κατάφεραν να γίνουν το νούμερο web site στην Ελλάδα με 260.000 μοναδικούς χρήστες μηνιαίως. Ένας εκ των ιδρυτών του … σπιτόγατου, ο Δημήτρης Μελαχρινός, δήλωσε : «πριν 5 χρόνια που ξεκινήσαμε δεν υπήρχαν τέτοιες υπηρεσίες στο internet. έχουμε αντλήσει κεφάλαια και από θεσμικό επενδυτή. βλέπαμε την προοπτική αλλά δε φανταζόμασταν που θα έφθανε. πρόκειται για μία μηχανή αναζήτησης αγγελιών ακινήτων σε ολόκληρη τη χώρα που είναι προς πώληση ή ενοικίαση, ενημέρωση και για ιδιώτες και για επαγγελματίες για όλα τα σχετικά θέματα»

Μέσα από το spitogatos.gr γεννήθηκε άλλο ένα site το texnitesonline.gr, όπου μπορείς να βρεις τεχνίτες για οποιαδήποτε εργασία επιθυμείς, να βρεις προσφορές τους, να κλείσεις συμφωνία μαζί τους και στο τέλος να κλείσεις και ραντεβού για τη μέρα και ώρα που σε εξυπηρετεί καλύτερα. Ο διαχειριστής του site, Κώστας Σταματακόπουλος, δήλωσε : «παρέχουμε πλατφόρμα όπου μας λένε τι χρειάζονται. Ηλεκτρονικά μπορούν να πάρουν προσφορές από επαγγελματίες εντελώς δωρεάν. Είναι έρευνα αγοράς. Οι επαγγελματίες έχουν αρχίσει να ανταποκρίνονται στο σύστημα».

Η κρίση στο χώρο αλλά και οι σύγχρονες ανάγκες οδήγησαν ήδη στη δημιουργία αποκλειστικά διαδικτυακών μέσων ενημέρωσης, όπως το onair24.gr, που ίδρυσε μία ομάδα κυρίως άνεργων (θύματα της κρίσης στον τύπο) δημοσιογράφων. Ο συνάδελφος Ίων Παπαδάκης εκ των ιδρυτών του onair24.gr, δήλωσε : «Δυστυχώς ο κόσμος το φοβάται το ίντερνετ. Το έχουμε δαιμονοποιήσει και φταίμε κι εμείς οι δημοσιογράφοι σε αυτό. Αυτό το ίντερνετ για την αγορά και την ενημέρωση θα είναι ότι πιο σημαντικό στην Ελλάδα τα επόμενα χρόνια».

Οι δραματικές αλλαγές που έχει επιφέρει το ίντερνετ στη ζωή μας και ειδικότερα στο χώρο του επιχειρείν, αποδεικνύεται πρωτίστως μέσα από τη διαφήμιση. Ο Βασίλης Δημητρίου, προγραμματιστής, εκπρόσωπος εταιρείας earthonwire, δημιουργίας λογισμικού και πλατφόρμας στο internet, δήλωσε : «Η διαφήμιση Είναι σίγουρα περισσότερο στοχευμένη. Είναι πιο επιθετική η πολιτική της. Η διαφήμιση στο ίντερνετ είναι 100% επιτυχημένη και αποδοτική»

Το ιντερνετ προσφέρει ένα εξαιρετικά εξειδικευμένο πλεονέκτημα : τη δυνατότητα μέτρησης της αποτελεσματικότητας της διαφημιστικής καμπάνιας, που πλέον είναι απολύτως στοχευμένη. Η Λίνα Κυριακού, senior account director της διαφημιστικής εταιρείας RAFKAL, δήλωσε : «Οι διαφημιζόμενοι χρειάζονται μετρήσεις για να εμπιστευτούν ένα μέσο. Υπάρχουν νούμερα, που αντικατοπτρίζουν την επισκεψιμότητα των sites. Επιπλέον κάθε καμπάνια είναι μετρήσιμη, ένα πολύ δυνατό στοιχείο για τους διαφημιζόμενους. Οπότε μετά το τέλος της μπορούν να έχουν στα χέρια της το πόσοι χρήστες έκαναν click σε συγκεκριμένα banners και οδηγήθηκαν σε ένα site. Υπάρχει ένα πλήθος site με μεγάλη εξειδίκευση και ανάλογα με τις ανάγκες των διαφημιζομένων και των προϊόντων που προβάλλουν οι επαγγελματίες των media spots καταρτίζουν αντίστοιχα πλάνα με αξιοποίηση διαφορετικών κάθε φορά sites και τρόπων προβολής σε αυτά που αγγίζουν το συγκεκριμένο κοινό που θέλουν να προσεγγίσουν. Οπότε και τα προϊόντα έχουν το πλεονέκτημα να διαλέξουν ποιο site τους ενδιαφέρει, ποιο κοινό επισκέπτεται τα sites αλλά και να στοχεύουν σε αυτό με αντίστοιχη επικοινωνία και λόγω της οικονομικής κατάστασης»

Ο πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Επιχειρήσεων Πωλήσεων από Απόσταση και Άμεσου Μάρκετινγκ και διευθύνων σύμβουλος της telemarketing ΑΕ, Ιωάννης Κουρνιώτης, δήλωσε: «Οι περισσότερες διαδικτυακές επιχειρήσεις είναι μεικτές. Πρόκειται για μεγάλες επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου που έχουν μπει σε αυτό το χώρο, κάνοντας προσπάθεια με ηλεκτρονικά καταστήματα».

Σύμφωνα με Έρευνα του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, για το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα, ο ετήσιος μέσος όρος αξίας αγορών ανά on line καταναλωτή κυμαίνεται στα 1.500 ευρώ. Για τους χρήστες του internet που δεν κάνουν on line αγορές, ο κύριος λόγος, είναι η έλλειψη εμπιστοσύνης κατά 85%.

Ο Σπύρος Μπακογιάννης, μέλος του ινστιτούτου πληροφορικής της ελληνικής εταιρείας διοίκησης επιχειρήσεων, δήλωσε για την ασφάλεια των διαδικτυακών συναλλαγών πως «πρέπει να τηρούμε τους κανόνες ασφαλείας. Να μην χρησιμοποιούμε προσωπικές υπηρεσίες και να μην κάνουμε οικονομικές συναλλαγές μέσω δημόσιων χώρων πρόσβασης στο ιντερνετ αν δεν είμαστε σίγουροι ότι είναι ασφαλείς».

Ο υπεύθυνος ανάπτυξης διαδικτυακών τόπων της εταιρείας qwerty, Πάρις Κουτρουμάνος τόνισε ότι «όλες οι επιχειρήσεις που σέβονται τον εαυτό τους, θα πρέπει να έχουν μία σελίδα στο διαδίκτυο. Τουλάχιστον να προβάλλουν τις υπηρεσίες, τα προϊόντα, την ταυτότητα τους, το που βρίσκονται, τα τηλέφωνά τους. Με 20 ευρώ έως 1000 ευρώ μπορεί κάποιος να κάνει ένα αξιοπρεπέστατο site».

Η ιστοσελίδα www.limniagi.com δημιουργήθηκε από παραγωγούς που ήθελαν να πωλούν παραδοσιακά προϊόντα της Λήμνου χωρίς να ξοδεύουν λεφτά στη διαφήμιση, όπως δήλωσε ένας από τους παραγωγούς, ο Σαρρής Δημήτρης.

Ο Βασίλης Δημητρίου, προγραμματιστής και εκπρόσωπος της εταιρείας earthonwire, εταιρία δημιουργίας λογισμικού και πλατφόρμας στο internet, υπογράμμισε πως «η ιστοσελίδα είναι η προβολή μιας εταιρείας, η διαφήμιση δηλαδή στο ίντερνετ. Μια μικρομεσαία επιχείρηση με 1000 ίσως και 1500 ευρώ μπορεί να καλύψει στις περισσότερες περιπτώσεις τις ανάγκες της. Η συντήρηση κυμαίνεται περίπου στο 10-20% του κόστους κατασκευής».

Επιχειρηματική δράση μέσω internet μπορεί να γεννηθεί και μέσα από … διαδικτυακές κοινότητες. Ο υπεύθυνος ανάπτυξης διαδικτυακών τόπων της εταιρείας qwerty, Πάρις Κουτρουμάνος, μίλησε για την ιστοσελίδα teleiosgamos.gr, που ο ίδιος έστησε μαζί με τους συνεργάτες του. «Κολοσσοί όπως το facebook έχουν έσοδα από τις διαφημίσεις. Εμείς αναπτύξαμε το teleiosgamos.gr που είναι ένα site για μελλόνυμφο κοινό. Έχουμε περίπου 9.000 μοναδικούς επισκέπτες τη μέρα. Προσελκύουμε έτσι επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στο χώρο και θέλουν να διαφημιστούν σε μας».

Μία μεγάλη κοινότητα που ανθεί πλέον μέσω του Ίντερνετ με διάφορες μορφές είναι αυτή των φιλόζωων. Ο Γιώργος Πατεράκης, εκπαιδευτής ζώων και άνθρωπος με ιδιαίτερες ικανότητες, αποφάσισε να χρησιμοποιήσει την ιδιαιτερότητά του και να κινηθεί στο χώρο που γνωρίζει άριστα. Έστησε τη σελίδα Pet Life.gr, που αφορά στην εκπαίδευση, στη ψυχολογία στην συμπεριφορά και την υγεία των σκύλων, που τώρα πια λειτουργεί και ως e -shop. «Ο μέσος όρος επισκεψιμότητας στο site είναι 4.500 άτομα το μήνα», δήλωσε.

Μαρία Παύλου – Χριστιάννα Κούσιου

Print Friendly, PDF & Email



Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *