back to top
11.5 C
Athens
Σάββατο, 20 Απριλίου, 2024

11.5 C
Athens
Σάββατο, 20 Απριλίου, 2024

Οι παθογένειες της Παιδείας στη νέα έρευνα του Αθήνα 9.84

Διαβάστε επίσης

Τις χρόνιες παθογένειες του εκπαιδευτικού συστήματος και τα προβλήματα που ταλανίζουν και τις τρεις βαθμίδες της εκπαίδευσης παρουσίασε ο Αθήνα 9.84 στη έρευνά του για την Παιδεία.

Η κρατική χρηματοδότηση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση έχει μειωθεί κατά 70% τα τελευταία χρόνια, το διδακτικό και διοικητικό προσωπικό συρρικνώνεται λόγω συνταξιοδοτήσεων και δεν αναπληρώνεται λόγω παγώματος διορισμών και όλα αυτά έχουν δυσμενή επίπτωση και στην ποιότητα των σπουδών, τόνισε ο πρύτανης του Πολυτεχνείου Κρήτης Β. Διγαλάκης, ενώ ο πρύτανης του ΑΠΘ Περικλής Μήτκας επισήμανε ότι οι φοιτητές προσπαθούν να τελειώσουν άρον-άρον τις σπουδές τους για να φύγουν στο εξωτερικό, προσθέτοντας με πικρία: «Έχουμε φτάσει στο σημείο να εκπαιδεύουμε τους αυριανούς επιστήμονες της Ευρώπης και όχι της Ελλάδας».

 

Πάντως το γεγονός της υποχρηματοδότησης παραδέχθηκε και η αναπληρώτρια υπουργός Παιδείας Σία Αναγνωστοπούλου, υπογραμμίζοντας την προσπάθεια αναζήτησης ισοδυνάμων και ανάσχεσης της ροής επιστημόνων προς το εξωτερικό. Προανήγγειλε την πρόσληψη 500 μελών ΔΕΠ και ακόμη 195 για τη στελέχωση των εργαστηρίων, ενώ στηλίτευσε τη στάση των εγχώριων επιχειρήσεων να μην χρησιμοποιούν το αξιόλογο επιστημονικό προσωπικό – πτυχιούχους των ελληνικών πανεπιστημίων. «Βεβαίως έχουμε κρίση, αλλά δεν δικαιολογείται να προσλαμβάνουν οι ελληνικές επιχειρήσεις τους απόφοιτους – επιστήμονες των ελληνικών ιδρυμάτων με μισθούς ανειδίκευτου εργάτη» σημείωσε χαρακτηριστικά.

Στο πλαίσιο της έρευνας μίλησαν στον Αθήνα 9.84 και φοιτητές, οι οποίοι περιέγραψαν με μελανά χρώματα την κατάσταση που βιώνουν καθημερινά στις αίθουσες και τα αμφιθέατρα.

 

Σχολικά βιβλία

Ωστόσο τα προβλήματα ξεκινούν από τις άλλες δύο βαθμίδες της εκπαίδευσης. Οι μαθητές έρχονται από το δημοτικό στο γυμνάσιο αμόρφωτοι, με ελλιπείς γνώσεις και κενά, συνεπεία του απαιτητικού εκπαιδευτικού συστήματος, υπογράμμισε ο εκπαιδευτικός ερευνητής Στρατής Στρατηγάκης, χαρακτηρίζοντας ως προβληματικά πολλά σχολικά βιβλία.

Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Παιδαγωγικής Πολιτικής Γεράσιμος Κουζέλης, ο οποίος παραδέχτηκε ότι πολλά εγχειρίδια είναι προβληματικά, και έχουν ζητήματα παιδαγωγικής καταλληλότητας, κατανοησιμότητας, παρακολούθησης και υπερβολικών απαιτήσεων.
Σε ένα σύνολο 250 βιβλίων περίπου είναι λογικό να υπάρχουν βιβλία με προβλήματα αλλά δεν πρέπει να αφορίζουμε το σύνολο, εκτίμησε ο πρώην πρόεδρος του ΙΕΠ Σωτήρης Γκλαβάς.

Τη δική τους άποψη έδωσαν οι εκπρόσωποι των εκπαιδευτικών ομοσπονδιών, ενώ εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητές αναφέρθηκαν σε συγκεκριμένα παραδείγματα δυσκολιών που αντιμετωπίζουν με ορισμένα σχολικά εγχειρίδια.

«Οι αξιολογήσεις έχουν δείξει ότι η ποιότητα σπουδών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση πάει καλά. Γεγονός είναι όμως ότι έχουμε υποχρηματοδότηση, που παρά το ότι δεν κάναμε περικοπή στην χρηματοδότηση φέτος, επειδή είχαμε μείωση του ΑΕΠ, αυτό επιβάρυνε κυρίως την τριτοβάθμια εκπαίδευση» παραδέχθηκε η κ. Αναγνωστοπούλου και αναφέρθηκε στις προσπάθειες του υπουργείου Παιδείας σε συνεργασία με τα ιδρύματα για βελτίωση αυτής της εικόνας:

«Το πρώτο που έχουμε κάνει είναι να βρούμε ισοδύναμα. Στο νομοσχέδιο για την έρευνα, με μεταβατικές διατάξεις προσπαθούμε να διευρύνουμε τον προϋπολογισμό ΑΕΙ-ΤΕΙ μέσω της ευχέρειάς τους να χρησιμοποιούν και άλλους κωδικούς (λογαριασμούς ΕΛΚΕ, διαχείριση- αξιοποίηση περιουσίας). Δεν είναι λύση, αλλά αρκεί για αυτόν τον καιρό πολέμου που διανύουμε. Το δεύτερο που κάναμε είναι να σταματήσουμε τη ροή επιστημόνων προς το εξωτερικό και να μειώσουμε το μέγεθος της γήρανσης του ακαδημαϊκού προσωπικού. Για πρώτη φορά, μετά από έξι χρόνια, προκηρύσσουμε 500 θέσεις μελών ΔΕΠ και προωθούμε τις προσλήψεις 195 (εργαστηριακό προσωπικό) που είχαν εκλεγεί από το 2008 και εκκρεμούσαν οι προσλήψεις τους. Επιπλέον προωθούμε 9.500 υποτροφίες για μεταπτυχιακούς και διδακτορικούς (ακαδημαϊκό έτος 2016-2017).

Για τα λειτουργικά έξοδα των ΑΕΙ επιδιώκουμε συμφωνία με ΔΕΗ και τοπική αυτοδιοίκηση. Έως τώρα, θετική εμφανίζεται η ΔΕΗ, όχι θετική ανταπόκριση από όλους τους δήμους. Το καταλαβαίνω ότι είναι έσοδα για τους δήμους, αλλά πρέπει να βρούμε λύσεις».

Κατηγορηματική ήταν η αναπληρώτρια υπουργός Παιδείας όσον αφορά τις κομματικές παρατάξεις και της επιρροής που ασκούν μέσα στα ιδρύματα. «Δεν χρειάζονται κομματικές παρατάξεις στα ΑΕΙ-ΤΕΙ. Για να μειωθεί πάντως η επιρροή τους ο προηγούμενος υπουργός, Αριστείδης Μπαλτάς, προχώρησε στη θεσμοθέτηση της ηλεκτρονικής εγγραφής, προκειμένου να μην είναι απαραίτητα τα «τραπεζάκια» στις σχολές, όπου ο παλιότερος φοιτητής «έπαιρνε από το χέρι» τον πρωτοετή για την εγγραφή και όλα τα διαδικαστικά. Επιπλέον, στην ηλεκτρονική πλατφόρμα βρίσκονται όλα όσα αφορούν τον κάθε φοιτητή».

Σε ερώτηση για το αν είναι «ταμπού» για την κυβέρνηση η σύνδεση των ΑΕΙ-ΤΕΙ με την αγορά εργασίας, η κ. Αναγνωστοπούλου απάντησε: «Δεν είναι ταμπού για μας η σύνδεση των ιδρυμάτων με την αγορά εργασίας. Ταμπού είναι για την αγορά εργασίας. Η αγορά δεν συνδέεται με τα ΑΕΙ-ΤΕΙ. Βγάζουμε ένα αξιόλογο επιστημονικό προσωπικό που εργάζεται στο εξωτερικό, με υψηλούς μισθούς, ανάλογους των προσόντων, ενώ η εδώ αγορά δεν το κάνει, δεν χρησιμοποιεί το αξιόλογο επιστημονικό προσωπικό. Βεβαίως έχουμε κρίση, αλλά δεν δικαιολογείται να προσλαμβάνουν οι ελληνικές επιχειρήσεις τους απόφοιτους – επιστήμονες των ελληνικών ιδρυμάτων με μισθούς ανειδίκευτου εργάτη».

Περικής Μήτκας Πρύτανης ΑΠΘ

«Πέρα από τη (χαμηλή πλέον) χρηματοδότηση, το ΑΠΘ αξιοποιεί τα έσοδα από την Έρευνα, προκειμένου να καλύψει το κενό της κρατικής χρηματοδότησης», ανέφερε ο κ. Μήτκας και έκανε λόγο για «δυσκολίες ανανέωσης εργαστηριακού εξοπλισμού και αναλώσιμων, αλλά και αδυναμία στήριξης των πανεπιστημιακών κλινικών». Πληγή και οι αποχωρήσεις-συνταξιοδοτήσεις που δεν αναπληρώνονται, σημείωσε και πρόσθεσε: «Οι φοιτητές παλεύουν να τελειώσουν άρον-άρον τις σπουδές τους για να φύγουν στο εξωτερικό, τόσο για μεταπτυχιακές σπουδές όσο και για ανεύρεση εργασίας. Έχουμε φτάσει στο σημείο να εκπαιδεύουμε τους αυριανούς επιστήμονες της Ευρώπης και όχι της Ελλάδας».

 

Βασίλης Διγαλάκης Πρύτανης Πολυτεχνείου Κρήτης

«Τα τελευταία χρόνια η μείωση της χρηματοδότησης προς τα ΑΕΙ-ΤΕΙ έχει ξεπεράσει το 70%. Τα ιδρύματα έχουν μειώσει δραστικά τις δαπάνες τους, αλλά τα χρήματα και πάλι δεν επαρκούν. Παράλληλα, το προσωπικό μειώνεται και δεν αναπληρώνεται λόγω παγώματος διορισμών. Όλα αυτά μοιραία έχουν δυσμενείς επιπτώσεις και στην ποιότητα των σπουδών» επισήμανε ο κ. Διγαλάκης, ο οποίος περιέγραψε τις δράσεις που οφείλουν να κάνουν τα πανεπιστήμια για να ενισχύσουν τους πόρους τους: «Τα ιδρύματα πάντως οφείλουν να προχωρήσουν σε δράσεις εξωστρέφειας, σε αξιοποίηση περιουσίας και σε εκπόνηση μεταπτυχιακών προγραμμάτων με δίδακτρα προκειμένου να εξευρεθούν πόροι. Στο Πολυτεχνείο Κρήτης, παρά την οικονομική ασφυξία, γίνεται Έρευνα, που αποφέρει έσοδα τα οποία στηρίζουν τη βιωσιμότητα του ιδρύματος».

 

Έξω από τη Νομική Αθηνών

Στον Αθήνα 9.84 μίλησαν και φοιτητές οι οποίοι περιέγραψαν τη ζοφερή εικόνα των σχολών τους. Έκαναν λόγο για παλιά κτίρια, κακή συντήρηση, σπασμένα έδρανα, ελλείψεις σε εργαστήρια, απαρχαιωμένα συγγράμματα, την απουσία πρακτικής άσκησης και σύνδεσης με την αγορά εργασίας. Χαρακτήρισαν ως παράλογες τις φοιτητικές καταλήψεις, αναφέρθηκαν σε ορισμένους καθηγητές που δεν έχουν “όρεξη” και προτιμούν μια απλή παράδοση μαθήματος, επισημαίνουν τα σημαντικά προβλήματα καθαριότητας, την έλλειψη αντιδραστηρίων και οργάνων στα εργαστήρια, με αποτέλεσμα οι καθηγητές να μην τους επιτρέπουν να κάνουν λάθη για να μην πάνε χαμένα τα υλικά.
Επισήμαναν με τη σειρά τους ότι η χρηματοδότηση των ιδρυμάτων δεν είναι επαρκής, ότι υπάρχουν σε γενικές γραμμές εξέχοντες καθηγητές, αλλά τους λείπουν τα εφόδια (κονδύλια, βοηθοί, χρόνος), ενώ συγκρίνοντας την τριτοβάθμια εκπαίδευση στην Ελλάδα και το εξωτερικό, υπογράμμισαν την έλλειψη οργάνωσης στις σχολές της χώρας μας: «Στην Ελλάδα, αντί, ως πρωτοετής, να “σε πάρει από το χέρι” η σχολή σου και να σε καθοδηγήσει, το κάνουν αυτό οι παρατάξεις. Η Έρευνα λόγω έλλειψης χρημάτων υστερεί, αλλά από πλευράς ουσίας και γνώσης δεν υπάρχει διαφορά. Αν θέλεις να μάθεις, έστω και με δυσκολίες θα μάθεις».

 

Για τα σχολικά βιβλία μίλησαν:

Γεράσιμος Κουζέλης Πρόεδρος Πρόεδρος Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής

Ως αρμόδιος για τα βιβλία και τα αναλυτικά προγράμματα μίλησε ο κ. Κουζέλης, πρόεδρος του ΙΕΠ, ο οποίος παραδέχτηκε ότι πολλά εγχειρίδια είναι προβληματικά, και έχουν ζητήματα παιδαγωγικής καταλληλότητας, κατανοησιμότητας, παρακολούθησης και υπερβολικών απαιτήσεων. Το ΙΕΠ καταγράφει τα προβλήματα και θα τα μεταφέρει στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, ενώ διερευνεί, βάσει και της οικονομικής συγκυρίας, τη δυνατότητα επεξεργασίας των προβληματικών βιβλίων και της παραγωγής καινούργιων. Υποχρέωση της Πολιτείας είναι να μειώσει την ύλη και να προσαρμόσει τα βιβλία στα (υπάρχοντα, τα οποία είναι νέα) αναλυτικά προγράμματα.

Σωτήρης Γκλαβάς Πρώην Πρόεδρος ΙΕΠ

«Σε ένα σύνολο 250 βιβλίων περίπου, είναι λογικό να υπάρχουν βιβλία με προβλήματα αλλά δεν πρέπει να αφορίζουμε το σύνολο», σημειώνει ο κ. Γκλαβάς. Θεωρεί πάντως ότι θα γίνουν διορθώσεις. «Π.χ. το βιβλίο Μαθηματικών της Ε΄ Δημοτικού δεν είναι κακό, αλλά γραμμένο με μοντέρνο τρόπο, με αποτέλεσμα να δυσκολεύονται τα παιδιά. Δικαιολογημένες και οι σημειώσεις. Δεν έχει γίνει ωστόσο επαρκής επιμόρφωση εκπαιδευτικών στα νέα βιβλία και στα νέα αναλυτικά προγράμματα. Πολλά βιβλία είναι όντως πυκνογραμμένα, ωστόσο σε αρκετές περιπτώσεις αυτό έγινε για να περιοριστεί ο όγκος και το βάρος των βιβλίων, προκειμένου να “ελαφρύνει η τσάντα του μαθητή”».

Στρατής Στρατηγάκης – μαθηματικός-εκπαιδευτικός ερευνητής

«Οι μαθητές περνούν από την Πρωτοβάθμια στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση αμόρφωτα, με ελλιπείς γνώσεις και κενά», επισήμανε ο εκπαιδευτικός ερευνητής Στρατής Στρατηγάκης. Ισχυρίστηκε πάντως ότι δεν φταίει απαραίτητα ο δάσκαλος, «αλλά ίσως το εκπαιδευτικό σύστημα που είναι πολύ απαιτητικό, ίσως φορτώνουμε τα παιδιά με ύλη και έννοιες που είναι περιττές και άρα δεν μπορούν να τις αφομοιώσουν».
Έδωσε ένα σύντομο ιστορικό των σχολικών βιβλίων της υποχρεωτικής εκπαίδευσης και του Λυκείου, πότε γράφτηκαν, από πότε έχουν να ανανεωθούν. «Τα βιβλία Δημοτικού και Γυμνασίου είναι προβληματικά γιατί εγκαινιάστηκαν το 2006-2007 μέσα σε μία βεβιασμένη προσπάθεια να απορροφηθούν χρήματα από την Ε.Ε., άρα γράφτηκαν πολύ γρήγορα χωρίς τη συνεννόηση μεταξύ των συγγραφικών ομάδων για να αποφευχθούν κενά ή ασυνέχειες, και επίσης άλλαξαν όλα ταυτόχρονα, ενώ έπρεπε να αλλάξουν σταδιακά.
Τα βιβλία του Λυκείου είναι 15 χρόνια ίδια. Πρέπει να αλλάξουν, αλλά πρώτα πρέπει να αποφασίσουμε τι γνώση θέλουμε να δώσουμε στα παιδιά, μετά να αλλάξουμε το πρόγραμμα σπουδών και στο τέλος τα βιβλία. Βέβαια και να αλλάξουν τα προγράμματα σπουδών, δεν ξέρουμε πώς θα είναι το αύριο και ποιες οι εκπαιδευτικές ανάγκες και οι ανάγκες της αγοράς εργασίας σε 10-20 χρόνια από τώρα, άρα και τι χρειάζεται να ξέρουν τα παιδιά, ποιες γνώσεις θα πρέπει να έχουν κλπ.».
Όσο για το φαινόμενο οι εκπαιδευτικοί να μοιράζουν στους μαθητές βοηθητικά σημειώσεις και φωτοτυπίες, ο κ. Στρατηγάκης ανέφερε ότι δεν είναι καινούριο φαινόμενο, υπάρχουν εδώ και 20 χρόνια και δεν έρχονται επειδή τα βιβλία έχουν κενά, δυσνόητες ασκήσεις και θεωρούνται ακατάλληλα, αλλά για την περαιτέρω εξάσκηση των μαθητών.

 

Ελένη Ζωγραφάκη Πρόεδρος ΟΛΜΕ

«Σήμερα τα κενά σε εκπαιδευτικό προσωπικό σε Γυμνάσια-Λύκεια ξεπερνούν τα 1.000. Δεν έχει ξεκινήσει ακόμη η Ενισχυτική Διδασκαλία, ο κλάδος έχει συρρικνωθεί κατά 30%, διορισμοί δεν γίνονται και η κατάσταση βαίνει συνεχώς επιδεινούμενη» τόνισε η πρόεδρος της ΟΛΜΕ περιγράφοντας την κατάσταση που επικρατεί στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Όσο για τα βιβλία και τα αναλυτικά προγράμματα σημείωσε:
«Η ύλη είναι υπερβολικά φορτωμένη και χρειάζεται αναδιάρθρωση των αναλυτικών προγραμμάτων. Οι όποιες αλλαγές έχουν γίνει έως τώρα είναι βιαστικές, πρόχειρες να αναποτελεσματικές».

Θανάσης Κικινής Πρόεδρος ΔΟΕ

Παρόμοιες εκτιμήσεις έκανε και ο πρόεδρος της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας: «Τα προβλήματα στην αρχή της σχολικής χρονιάς εξακολουθούν να ταλαιπωρούν: Κενά σε δασκάλους, δυσκολία σε χρηματοδότηση, πολλές εξαγγελίες σε αναμονή. Τα βιβλία κλείνουν 10 χρόνια ζωής, αλλά κανείς δεν ασχολήθηκε με τη βελτίωση – επικαιροποίησή τους. Χρειάζονται συνεχείς αναπροσαρμογές. Η ύλη είναι φορτωμένη, αλλά το πρόβλημα δεν είναι μόνο τα βιβλία αλλά και τα αναλυτικά προγράμματα».

Γιώργος Χριστόπουλος γ.γ. ΟΙΕΛΕ

«Το εκπαιδευτικό μας σύστημα είναι το πιο συγκεντρωτικό της Ευρώπης καθώς για όλα αποφασίζει ένα υπουργείο και δεν υπάρχει αυτονομία του εκπαιδευτικού» επισήμανε ο γενικός γραμματέας της Ομοσπονδίας Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών. «Είναι αδιανόητο στον 21ο αιώνα οι μαθητές να μορφώνονται από ένα και μοναδικό βιβλίο. Απαιτείται η δημιουργία ενός συστήματος διασφάλισης ποιότητας του σχολείου, του εκπαιδευτικού, του παιδαγωγικού αποτελέσματος, των αναλυτικών προγραμμάτων κλπ. Επιπλέον πρέπει να δούμε το πρόβλημα ολιστικά: Τι παιδεία θέλουμε για τα παιδιά μας» υπογράμμισε και ανέφερε ένα παράδειγμα παραλογισμού σε σχολικό βιβλίο: «Είναι το βιβλίο Ιστορίας της 6ης Δημοτικού, που περιλαμβάνει τις περιόδους από την Άλωση έως το 2010. Πώς είναι δυνατόν ένας 11χρονος να μαθαίνει σε ένα χρόνο ιστορία 700 ετών; Στο τέλος δεν θυμάται τίποτα».

* Θεόδωρος Καλλαϊτζίδης Μαθηματικός Ομίλου Φροντιστηρίων Διακρότημα
«Ξεκινώντας από τη Γ΄ Λυκείου και κατεβαίνοντας τις τάξεις προς τα κάτω, υπάρχουν διαφοροποιήσεις στα βιβλία. Τα βιβλία στη Γ Λυκείου είναι χαμηλότερης δυσκολίας από αυτά που καλούνται να εξεταστούν στις πανελλαδικές εξετάσεις. Στις χαμηλότερες τάξεις, τα βιβλία, τουλάχιστον στις θετικές επιστήμες, δεν έχουν τα λυμένα παραδείγματα, τη μεθοδολογία, τις άλυτες ασκήσεις, με τη σωστή διαβάθμιση και το σωστό όγκο. Η λύση θα ήταν να υπήρχαν πολλαπλά συγγράμματα ή μια μορφή e-learning, κοινή για όλους τους εκπαιδευτικούς ώστε με κωδικό να εισέρχονται και να ανεβάζουν ασκήσεις που θα βοηθήσουν και εκπαιδευτικούς και μαθητές του δημόσιου σχολείου. Θα έπρεπε όμως να υπάρχει και μια κοινή γραμμή από το Υπουργείο»

* Γιώργος Παπαγεωργίου Δάσκαλος – Σχολικός Σύμβουλος
«Το πρόβλημα δεν είναι τόσο τα βιβλία όσο ο τρόπος διδασκαλίας. Οι γονείς δεν μπορούν να παρακολουθήσουν την ύλη. Επιπλέον ανασταλτικός παράγοντας είναι και η ελλιπής επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στα όποια νέα βιβλία και αναλυτικά προγράμματα.
Οι φωτοτυπίες δεν είναι καινούριο φαινόμενο και εν πολλοίς προκύπτει και από την πίεση των γονιών προς τους εκπαιδευτικούς για περαιτέρω βοήθεια.
Οι δάσκαλοι δυσκολεύονται κυρίως στα Μαθηματικά Β’ και Ε’ Δημοτικού, στην Ιστορία της ΣΤ’ και στο μάθημα Παραγωγή Λόγου, όπου τα βιβλία είναι πυκνογραμμένα, με δύσκολη ύλη και δυσνόητους όρους».

* Χριστίνα Μπέσιου Εκπαιδευτικός – Δημιουργός ιστοσελίδας thrania.com
«Tα βιβλία έχουν σύγχρονες μεθόδους, ευχάριστη εμφάνιση για τον μαθητή και αρκετές ασκήσεις ως προς την ποσότητα. Όμως, τα βιβλία του δημοτικού χαρακτηρίζονται για την υπερπληθώρα εννοιών, την πυκνότητα της ύλης, την αποσπασμαστικότητα, την έλλειψη σύνδεσης με προϋπάρχουσες γνώσεις και την έλλειψη οργάνωσης. Άρα είναι δύσκολο να επιτευχθούν οι μαθησιακοί στόχοι εντός των διδακτικών ωρών. Οι εκπαιδευτικοί καλούνται υπό πίεση να διδάξουν επιλεκτικά την ύλη, χρησιμοποιώντας προσωπικό τους υλικό με σκοπό να κατακτηθούν οι έννοιες» τόνισε η εκπαιδευτικός και αναφέρθηκε σε συγκεκριμένα λάθη που έχει εντοπίσει στα βιβλία του δημοτικού:

«Στα μαθηματικά της Ε’ Δημοτικού ζητούν από τους μαθητές να συγκρίνουν ή να προσθέσουν ετερώνυμα κλάσματα χωρίς να έχουν διδαχθεί ακόμη τα ισοδύναμα κλάσματα και το ελάχιστο κοινό πολλαπλάσιο. Επίσης στο τετράδιο μαθηματικών της Ε’ τάξης ζητά να λύσουν οι μαθητές το δήλιο πρόβλημα (πρόβλημα του διπλασιασμού του κύβου), που είναι ένα άλυτο πρόβλημα της αρχαιότητας. Επίσης, ο στιγμιαίος μέλλοντας μετονομάζεται σε μεγαλύτερες τάξεις του δημοτικού σε “συνοπτικός”, προκαλώντας σύγχυση στο μαθητή. Η έκθεση στη ΣΤ’ τάξη γίνεται κυρίως με ερωτήσεις, το βιβλίο της ιστορίας της ΣΤ’ τάξης έχει ιστορικά κενά και παραλήψεις. Περιγράφει επιφανειακά τα γεγονότα και έχει δύσκολο λεξιλόγιο χωρίς επεξηγήσεις».

* Κώστας Κατάκης, γονέας μαθητή Α’ Λυκείου
«Τα περισσότερα από τα βιβλία της πρώτης λυκείου δεν μπορούν να διαβαστούν από τους μαθητές γιατί είναι πυκνογραμμένα, δυσνόητα και περιληπτικά, για αυτό οι καθηγητές δίνουν σημειώσεις και φωτοτυπίες για διευκόλυνση στην κατανόηση της ύλης. Στα βιβλία του Γυμνασίου δεν υπάρχει η απαραίτητη ανάλυση και οι καθηγητές δυσκολεύονται να δουλέψουν με αυτά. Χωρίς “βοηθήματα” δεν είναι δυνατόν να προχωρήσει η εκπαιδευτική διαδικασία. Πρόβλημα υπάρχει και με τα ξενόγλωσσα. Π.χ. το βιβλίο Αγγλικών Α’ Λυκείου δεν διανεμήθηκε στην αρχή της χρονιάς και οι γονείς αναγκάστηκαν να το αγοράσουν».

 

Μαθητές δημοτικού

Στον Αθήνα 9.84 μίλησαν και παιδιά που φοιτούν στο δημοτικό. Μαθήτρια της τρίτης τάξης είπε ότι «οι πληροφορίες και οι θεωρίες στην ιστορία και στην έκθεση θα μπορούσαν να τελειώνουν πιο γρήγορα με ολοκληρωμένη την ιστορία που αφηγούνται και όχι να μένουν κάπου στη μέση. Στα μαθηματικά οι ασκήσεις είναι περίπλοκες και θα έπρεπε ο δάσκαλος να τους λύνει κάποιες ασκήσεις για να τα βοηθάει και όχι να τους δίνει όλη τη δουλειά στο σπίτι. Η ιστορία θα μπορούσε να έχει περισσότερες λεπτομέρειες».

Επίσης θα ήθελε «τα σχολικά βιβλία να έχουν περισσότερα χρώματα, πιο μεγάλα γράμματα και πιο μεγάλες και ευχάριστες ιστορίες, οι εικονογραφήσεις να είναι με κόμικς, σαν να μιλάνε οι ίδιοι οι ήρωες, και οι ιστορίες που αναφέρονται στα πιο παλιά θα χρόνια να συνοδεύονται από ασπρόμαυρες εικόνες για να παραπέμπουν στην περίοδο».

Ένας μεγαλύτερος μαθητής, της 6ης Δημοτικού θεωρεί ότι «τα σχολικά βιβλία είναι μεγάλα, δύσκολα και έχουν μεγάλη θεωρία». Στη γλώσσα τού αρέσει η εμφάνιση, αλλά έχει πολλές λεπτομέρειες που πιστεύει ότι δεν χρειάζονται και η θεωρία είναι ανακατεμένη. Τα μαθηματικά είναι δύσκολα και για να τα καταλάβει χρειάζεται βοήθεια. Στην Ιστορία είναι μεγάλα τα κεφάλαια και είναι δύσκολο να αποστηθίσεις όλες αυτές τις πληροφορίες που δίνουν. Η Φυσική τού αρέσει πολύ και την θεωρεί πολύ εύκολη…

Οι γονείς από την πλευρά τους βρίσκονται σε αδιέξοδο και προσπαθούν να βρουν λύσεις, με δεδομένη και την οικονομική δυσπραγία, αναζητώντας βοήθεια «είτε με δάσκαλο στο σπίτι, είτε με εξωσχολικά βιβλία, είτε με σχολικά βοηθήματα από το διαδίκτυο.

Την έρευνα επιμελήθηκαν ο Ισίδωρος Ρούσσος και η Νάντια Σκεπετάρη και παρουσιάστηκε στην εκπομπή «Ντάμες Σπαθί» με την Ελεονώρα Ορφανίδου και Ελευθερία Κουμάντου.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
ΑΘΗΝΑ +
spot_img

Συμβαίνει στην Αθήνα