Search

Ai Weiwei: Νo dream to report

479

Σήκωσε τη συσκευή του κινητού και τράβηξε φωτογραφία τους δημοσιογράφους. Αυτή ήταν η πρώτη, αιφνιδιαστική κίνηση του Κινέζου καλλιτέχνη Ai Weiwei με την είσοδο του στο χώρο. Κίνηση που υποδηλώνει ότι είναι άνθρωπος που καταγράφει και όχι που καταγράφεται. Απροσδόκητος. Έβαλε στην ίδια πρόταση τις λέξεις ξενοδοχείο, ύπνος, φυλακή, διακόπτης και όνειρο. Ο ‪‎Aiweiwei‬ εκθέτει στην Αθήνα έργα που μπορεί να μην τα καταλαβαίνουμε. Ακόμα.

«I didn’t sleep, so no dream to report»

Αινιγματική φυσιογνωμία, σχεδόν αδύνατον να καταλάβεις τι σκέπτεται. Άυπνος όπως παραδέχτηκε στη συνέχεια. «Δεν μπορούσα να βρω το διακόπτη του φωτός στο ξενοδοχείο μου» αποκαλύπτει απαντώντας στην ερώτηση «ποιο είναι το ονειρο σας;». «I didn’t sleep, so no dream to report» τονίζει αλλά είναι φανερό ότι δεν μιλάει μόνο για το προηγούμενο βράδυ.

Το καλλιτεχνικό του έργο, τους τελευταίους πέντε μηνες είναι αποκλειστικά αφιερωμένο στην προσφυγική κρίση. «Τι νιώθετε ότι προεσφέρετε στους πρόσφυγες με την τέχνη σας;»ερωτήθηκε. «Μάλλον τίποτα. Προσπαθώ απλά να καταλάβω, να μάθω» απαντα χωρίς ιδιαιτερη σκέψη θέτοντας έτσι απλά το πρόβλημα και την λύση μαζί. Εχοντας εγκαταστήσει μόνιμα πλέον εργαστήριο στην Λέσβο καταγράφει μαζί με τους συνεργάτες τους την καθημερινότητα των προσφύγων και όχι μόνο. Εχει ήδη στην διαθεση του 600 ώρες κινηματογραφικού υλικού με συνεντεύξεις προσφύγων, γιατρών, εθελοντών, ιερέων ακόμη και διακινητών για το ντοκιμαντέρ που ετοιμάζει για τη Λέσβο.

Το ξύλο και το μάρμαρο

Η έκθεση Ai Weiwei atCycladic που εγκαινιάζεται την Παρασκευή 20 Μαίου στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης εστιάζει στην επαναλαμβανόμενη χρήση από τον καλλιτέχνη υλικών όπως το ξύλο και το μάρμαρο, τα οποία βρίσκουμε και στην ελληνική Τέχνη. Μεταξύ των πολλών δημοφιλών έργων του που φιλοξενούνται και εκτίθενται σε διαλογική σχέση με τα μόνιμα εκθέματα του Μουσείου , είναι τα Divina Proportione (2012), Mask(2011), Cao (2014) και Grapes (2011).

Ένα από τα νέα έργα που δημιουργήθηκαν ειδικά για την έκθεση είναι το Standing Figure (2016), ένα γλυπτό σε φυσικό μέγεθος, εξ ολοκλήρου από μάρμα­ρο, το οποίο παραπέμπει άμεσα στα ειδώλια τύπου Σπεδού που κυριαρχούσαν κατά την Πρωτοκυκλαδική Περίοδο (2800-2300 π.Χ). Σε μια προσωπική ερμηνεία της Κυκλαδικής Τέχνης, ο Ai Weiwei έχει μεταβάλει την κλίμακα, μετατρέποντας το μικρό κυκλαδικό ειδώλιο σε μια πανύψηλη θεότητα.

Με σαφή αναφορά στο προκλητικό φωτογραφικό τρίπτυχο Dropping a Han Dynasty Urn(1995) του ίδιου του Ai, το γλυπτό εμφανίζεται με χέρια εκτεταμένα και ένα αγγείο μετέωρο από κάτω, ως ένας υπαινιγμός σχετικά με την καταστροφή αρχαίων έργων τέχνης κατά την Πολιτιστική Επανάσταση στην Κίνα (1966–1976). Τα έργα αυτά, εκτεθειμένα μέσα στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, δηλώνουν εμφατικά τον τρόπο με τον οποίο η σύγχρονη τέχνη μπορεί να αναπτύσσει διάλογο με αντικείμενα από το παρελθόν.

Iphone Wallpaper -12.030 εικόνες

Το Tear Bottle/Tear Gas Canister (προσωρινός τίτλος) (2016) είναι μια ακόμη πολιτική τοποθέτηση: Εδώ φυσίγγια από δακρυγόνα που χρησιμοποίησε η αστυνομία της ΠΓΔΜ κατά των προσφύγων εκτίθενται δίπλα σε αρχαία δακρυδόχα, λεπτεπίλεπτα αγγεία στα οποία συνέλεγαν τα δάκρυα των πενθούντων για τον χαμό των αγαπημένων τους. Επίσης, το Iphone Wallpaper (2016) είναι ένα κολάζ με πάνω από 12.030 εικόνες που τράβηξε ο καλλιτέχνης με το κινητό του μεταξύ Ιανουαρίου 2016 και Απριλίου 2016 κατά την παραμονή του στη Λέσβο.

Iphone Wallpaper

Παράλληλα, ο Ai Weiwei, σε συνεργασία με τη Φωτογραφική Εταιρεία Μυτιλήνης, παρουσιάζει μια σειρά φωτο­γραφιών σχετικών με την προσφυγική κρίση, από έξι Έλληνες ερασιτέχνες φωτογράφους. Τέλος, στο μπαλκόνι του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης θα φιλοξενηθεί μία ακόμη εικαστική παρέμβαση που εμπνεύστηκε ο Ai ειδικά για την έκθεση: Καθ’ όλη τη διάρκεια της έκθεσης τα Flag (Greece), Flag (Europe) καιFlag (Shadow) θα έχουν αναρτηθεί πάνω από την είσοδο του Μουσείου.

 

Δεν μπορούμε να εμπιστευόμαστε τους πολιτικούς

Τα πιο πολλά έργα που εκθέτει στην Αθήνα έχουν σχέση με την προσφυγική κρίση και αμφισβητούν ευθέως την έννοια των συνόρων και του ανήκειν σε μια υπηκοότητα. «Νιώθω σεβασμό για την Ελλάδα που άνοιξε την αγκαλιά της στους πρόσφυγες και δεν τους πέταξε στην θάλασσα όπως κάνουν άλλες χώρες μέλη της ΕΕ» δήλωσε. «’Οσοι πολίτες κατανοούν πρέπει να αναλάβουν δράση. Δεν μπορούμε να εμπιστεύομαστε τους πολιτικούς. Αν δεν δώουμε εμείς αυτόν το αγώνα θα τον δώσουν σίγουρα τα παιδιά μας.»

Είναι ένας καλλιτέχνης αμφιλεγόμενος, που τα έργα του πολλές φορές διχάζουν την κοινή γνώμη και τους ειδικούς. Πολλές φορές προκαλούν. Μεγάλωσε και έζησε σε μια χώρα που οι περισσότεροι άνθρωποι σιωπούν και αυτό που αναζητά εν τέλει μέσα από την τέχνη του είναι να βρεί μια γλώσσα να επικοινωνήσει με τους ανθρώπους. Εντελώς προσωπική και εντελώς αληθινή. Μπορεί πολλές φορές να αμφισβητείται και να μην τα καταφέρνει. Ή μπορεί απλά ο κόσμος να μη είναι έτοιμος να τον ακούσει.

Ai Weiwei at Cycladic

Ημερομηνίες: 20 Μαΐου – 30 Οκτωβρίου 2016
Τόπος διεξαγωγής: Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης (ΜΚΤ)
Νεοφύτου Δούκα 4, Βασιλίσσης Σοφίας και Ηροδότου 1, 106 74 Αθήνα
Είσοδος: 7 €
Ελεύθερη είσοδος για τους Φίλους του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης

Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα, Τετάρτη, Παρασκευή, Σάββατο: 10.00-17.00, Πέμπτη: 10.00-20.00, Κυριακή: 11.00-17.00, Τρίτη: Κλειστό.
T: (+30) 210 7228321-3

Βάσια Μπακετέα

Print Friendly, PDF & Email



Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *