Search

Η «αυτοκρατορία των τέλειων κορμιών» έπεσε

537

Καλλιτέχνης φύσει αιρετική, η Τρίσα Μπράουν, πρωτοστάτησε στην εποχή της με την πρωτοποριακή ματιά της πάνω στο χορό. Αναζήτησε την τελειότητα σε μια άλλη δομή, εκ διαμέτρου αντίθετη από την φόρμα του κλασικού χορού, που έμοιαζε να είναι μια «αυτοκρατορία τέλειων κορμιών». Η «αρχιτεκτονική» τελειότητα του ανθρώπινου κορμιού προσδιορίστηκε για αυτήν μέσα από τις δικές του ανάγκες, τοποθετημένο μέσα στην πόλη που ανήκει και κατοικεί.

Τι κάνω και που το κάνω

Δημιούργησε μια ολόκληρη σχολή χορού ακριβώς ορμώμενη από την πρόθεση της να μην ενταχθεί σε καμία σχολή. Με δομές και κινήσεις φαινομενικά απλές, η αμφισβήτηση ξεκίνησε από την βάση του χορού: τι κάνω και που το κάνω. Και έτσι άρχισε να παρουσιάζει στους δρόμους και τα κτίρια της Νέας Υόρκης site spesific παραστάσεις, πριν την επινόηση του όρου.

Οι χορευτές της- που ήρθαν 1 και 2 Οκτωβρίου στην Αθήνα στο ΕΜΣΤ με την παράσταση In Plain Site- απέχουν πολύ από το τέλειο ή είναι ακριβώς αυτό: τέλειοι στην μοναδικότητα της ύπαρξης τους και μόνο.

Η κίνηση έχει το «ειδικό βάρος» του κορμιού που την εκτελεί: περπατώντας απλά, δημιουργώντας σχήματα και φόρμες στο χώρο, με τη επαφή και την απόσταση, με «αβάσταχτη ελαφρότητα» και σαν πούπουλο βαρύτητα. Οι χορευτές-νέοι ως επί το πλείστον- δυστυχώς δεν είχα την κινητική ωριμότητα να υπηρετήσουν την χορογραφία. Γιατί αν αφαιρέσεις όλες τις προηγούμενες παραμέτρους, τότε δεν υπάρχει ο σύγχρονος χορός της Τρίσα Μπράουν αλλά απλώς ένας άνθρωπος που περπατάει σε μια ταράτσα.

Η Τρίσα Μπράουν και το εκκωφαντικό άδειο ΕΜΣΤ

Περιπλανώμενοι στους εκκωφαντικά άδειους χώρους του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, ακολουθώντας τους χορευτές από την ταράτσα και προς τα κάτω, παρακολουθήσαμε τη ιστορία του σύγχρονου χορού να περνά μπροστά από τα μάτια μας. Οι σημερινοί χορευτές και χορογράφοι είτε το ξέρουν είτε όχι ακροβατούν πάνω στα χνάρια της Τρίσα Μπράουν.

Αν η Τρίσα Μπράουν γεννιόταν σήμερα θα αμφισβητούσε εκ βάθρων τον ίδιο της τον εαυτό, θα τον απέρριπτε και θα τον συνέθετε από την αρχή. Γιατί αυτή που ήταν κάποτε η πρωτοπορία έχει γίνει πια το «χορευτικό κατεστημένο», που πρέπει να αμφισβητηθεί και να «σπάσει». Έχει δημιουργήσει μια φόρμα τόσο σταθερή που πρέπει να την διδαχθείς πια, μόνο και μόνο για να την αμφισβητήσεις. Αυτό που σίγουρα θα έκανε εκείνη αν ήταν σήμερα 18 χρονών ή που ίσως να κάνει ακόμα, σήμερα που είναι 80.

Βάσια Μπακετέα

Print Friendly, PDF & Email



Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *