Search
Δον Κιχώτης

Ο Δον Κιχώτης επισκέφθηκε τον τοίχο του 52ου Δημοτικού σχολείου

942

Τρία σχολικά κτίρια απέκτησαν νέες μορφές στις επιφάνειές τους από ισάριθμους street artists μέσα σε σχεδόν έναν μήνα, ενώ δύο ακόμη θα πάρουν σειρά τον προσεχή Σεπέμβριο, στο πλαίσιο της δράσης της Urban Act «Ζωγραφίζοντας Σχολικά Κτίρια – Βιβλιοτοιχογραφίες», η οποία εντάσσεται στη θεματική ενότητα «Το Βιβλίο και οι Τέχνες» των εκδηλώσεων «Αθήνα, Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου 2018.

Πρόκειται για μια διεθνή διάκριση που έλαβε ο δήμος της Αθήνας από την UNESCO με διάρκεια ενός χρόνου, από τις 23 Απριλίου 2018 έως τις 22 Απριλίου 2019. Το πρόγραμμα τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, του Δήμου Αθηναίων και της Ελληνικής Εθνικής Επιτροπής για την Unesco.

Πέντε γνωστοί καλλιτέχνες από την αθηναϊκή street art σκηνή, κλήθηκαν να αποτυπώσουν με τον μοναδικό εικαστικό τους τρόπο και την προσωπική τους αισθητική, το βιβλίο και την προώθηση της ανάγνωσης, σε δημόσια κτίρια που υποστηρίζουν τη γνώση και τη μάθηση.

Η πρώτη τοιχογραφία στο πλαίσιο του προγράμματος της Urbanact «Ζωγραφίζοντας Σχολικά Κτίρια- Βιβλιοτοιχογραφίες» φιλοτεχνήθηκε μεταξύ 16 και 22 Απριλίου και εγκαινιάστηκε στις 23 Απριλίου στον χώρο του 52ου Δημοτικού σχολείου Αθήνας, στην οδό Λιοσίων 195 & Στενημάχου στα Σεπόλια.

Η τοιχογραφία υλοποιήθηκε από τον Ισπανό καλλιτέχνη Manomatic με θεματική εμπνευσμένη από το κλασικό έργο «Δον Κιχώτης» του Ισπανού συγγραφέα Μιγκέλ ντε Θερβάντες, κατόπιν πρόσκλησης της Urban Act, ενός συλλογικού φορέα, ο οποίος διοργανώνει παρεμβάσεις για τον εξωραϊσμό του αστικού τοπίου, κυρίως με τοιχογραφίες, και του Ινστιτούτου Θερβάντες της Αθήνας.

Στόχος ήταν η δημιουργία ενός θέματος που να εμπνέεται από κάποιον Ισπανό συγγραφέα που έχει μεταφραστεί στα ελληνικά. Μάλιστα, όσοι επιθυμούσαν να δουν τον Μανομάτικ να εργάζεται, μπορούσαν να τον παρατηρήσουν επί τω έργω από τις 11.00 ως τις 14.00 και από τις 17.00 ως τις 19.00, χωρίς όμως να μπορούν να μπουν στο προαύλιο του σχολείου.

Ο Μανομάτικ κατάγεται από την Ουέλβα και ξεκίνησε να ασχολείται με το γκράφιτι το 2000, αναπτύσσοντας ένα στυλ ελεύθερου σχεδίου με φανταστικά πρόσωπα.

Η βάση του έργου του είναι το σχέδιο και η εικονογράφηση και η κύρια τεχνική του είναι η χρήση σπρέι, την οποία συνδυάζει και με άλλες τεχνικές όταν το απαιτεί το έργο. Ζωγραφίζει πολύ μεγάλες επιφάνειες, όπως τοιχογραφίες και καμβάδες, αλλά ασχολείται και με την ψηφιακή εικονογράφηση.

«Ήθελα να αναπαραστήσω τη μάχη του Δον Κιχώτη με τους ανεμόμυλους, για τους οποίους ο ίδιος πίστευε πως ήταν τέρατα. Έτσι, χρησιμοποίησα διαφορετικά χρώματα για να συμβολοποιήσω αυτή τη μάχη. Μέσω της εικονογραφίας, δίνω μια σύνοψη ή ανάμνηση της προσωπικότητάς του», λέει ο ίδιος στον ΑΘΗΝΑ 9.84. Οι διαστάσεις του έργου είναι 5 μέτρα μήκος και 8 μέτρα πλάτος.

Για τον Αντριάν Βάσκεθ, όπως είναι το πραγματικό του όνομα, η παραμονή του για μια εβδομάδα στη χώρα μας αποτέλεσε μια μοναδική εμπειρία: «Τα εγκαίνια του έργου ήταν αρκετά συγκινητικά γιατί ήταν παρόντες οι μαθητές και δάσκαλοι του σχολείου, αλλά και ο γενικός διευθυντής των Ινστιτούτων Θερβάντες στην Ελλάδα. Οι μαθητές δεν παρέλειπαν να περνούν από το σημείο που ζωγράφιζα και να με χαιρετούν, ενώ το προσωπικό ήταν ενθουσιασμένο που ένα έργο τέτοιου μεγέθους αποκτούσε υπόσταση στο σχολείο τους. Νομίζω πως τόσο εγώ όσο και οι υπόλοιποι μείναμε απόλυτα ευχαριστημένοι με το αποτέλεσμα. Μάλιστα, από το Ινστιτούτο Θερβάντες μού είπαν ότι θα επικοινωνήσουν ξανά μαζί μου εάν προκύψουν αντίστοιχα πρότζεκτ στο εξωτερικό. Συνολικά, ήταν μια πολύ ικανοποιητική εμπειρία για μένα: η Αθήνα είναι μια υπέροχη πόλη, πολύ δεκτική και φιλόξενη και ένιωσα άνετα, σαν να ήμουν στην Ισπανία. Πρόλαβα να κάνω μια βόλτα σε ορισμένα σημεία της Αθήνας, μιας πόλης που γνώριζα μόνο από την τηλεόραση, μαζί με τους ανθρώπους του Urban Act», καταλήγει.

Τη σκυτάλη από τον Μanomatic πήρε ο Kez (Γιώργος Χούρσογλου) από την Αθήνα, ο οποίος δημιούργησε μία εντυπωσιακή τοιχογραφία στο 26ο Δημοτικό Σχολείο στην Κυψέλη, επιλέγοντας ως θεματική τον Όμηρο και ακολούθησε ο Same84 (Χρήστος Δάγλας) στο Ενιαίο Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο-Λύκειο με πιο γενική θεματολογία: με την εικόνα μιας νεαρής κοπέλας που διαβάζει και ονειρεύεται.

Τον Σεπτέμβριο θα ακολουθήσει μια τοιχογραφία-προσωπογραφία του Μανώλη Αναγνωστάκη στο 12ο Λύκειο στα Πετράλωνα και μια ακόμη, του Νίκου Καζαντζάκη, στο 5ο Γυμνάσιο Αθηνών, ενώ τον Απρίλιο του επόμενου έτους θα αποκαλυφθεί άλλη μια τοιχογραφία που θα γίνει σε κάποιο σχολείο της Αθήνας.

Για τον Κυριάκο Ιωσηφίδη, συντονιστή προγραμμάτων της Urban Act, «στο κομμάτι της δημόσιας τοιχογραφίας υπάρχει μεγάλη επιθυμία από τον κόσμο όχι μόνο να ομορφύνει τον χώρο του, αλλά να δώσει και ευκαιρίες σε αυτοδημιούργητους καλλιτέχνες να εκφραστούν και να επικοινωνήσουν με το κοινό».

Το συγκεκριμένο πρόγραμμα έχει την ιδιαιτερότητα ότι οι καλλιτέχνες καλούνται να αποτυπώσουν ένα λογοτεχνικό έργο ή ποίημα της αρεσκείας τους σε επιφάνειες σχολείων. Μέχρι στιγμής, φαίνεται ότι η αποδοχή του προγράμματος είναι εντυπωσιακή, καθώς πάνω από 200 σχολεία περιμένουν τη σειρά τους προκειμένου να γεμίσουν με χρώμα και ζωγραφιές.

«Το βασικό ζητούμενο είναι να μπορούν να καλύψουν το κόστος υλοποίησης των έργων, τις σκαλωσιές και τα χρώματα που απαιτούνται», λέει ο κ. Ιωσηφίδης.

«Η συνεργασία μας με τον Δήμο Αθηναίων είναι τακτική, αφού κάθε χρόνο πηγαίνουμε σε δυο-τρία σχολεία. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει τη δημιουργία μιας μεγάλης τοιχογραφίας, η θεματική της οποίας συναποφασίζεται με τη σχολική κοινότητα και κάποια σεμινάρια που γίνονται για τους μαθητές, οι οποίοι στο τέλος συνθέτουν σε χαμηλές τοιχογραφίες και επιφάνειες μέσα σε έτοιμα περιγράμματα. Όλο αυτό καλύπτει περίπου μια εβδομάδα με δέκα μέρες».

Η επόμενη στάση του προγράμματος είναι τον Σεπτέμβριο, αλλά μέχρι τότε τα τρία πρώτα σχολεία ήδη φιλοξενούν νέους «επισκέπτες» στις επιφάνειές τους.

Γιώργος Κυριακίδης

Print Friendly, PDF & Email



Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *