Search

Με λουκέτο απειλείται ο ιστορικός κινηματογράφος «Θησείον»

1155

Ο κινηματογράφος «Θησείον», στην οδό Αποστόλου Παύλου 7, είναι ο παλαιότερος θερινός της Αθήνας. Η λειτουργία του ξεκίνησε το καλοκαίρι του 1934, ενώ από το 1924 και μέχρι τότε λειτουργούσε σαν θέατρο (πρώην θέατρο Φαρέα).

Το νυν «Σινέ Θησείον» ανήκει στις ελάχιστες περιπτώσεις συνοικιακών κινηματογράφων που σχεδιάστηκαν από αρχιτέκτονα, τον Εμμανουήλ Λαζαρίδη (1894-1961). Το ταμείο, το κυλικείο, αλλά και το κτίσμα της οθόνης ήταν τεχνοτροπίας Art Deco. Εδώ και 84 χρόνια, με ένα αναγκαστικό διάλειμμα τα χρόνια της Κατοχής, ο κινηματογράφος λειτουργεί κάθε άνοιξη και καλοκαίρι. Από το 1981, όταν τη διαχείρισή του ανέλαβε η οικογένεια Μανιάκη (με καταγωγή από το Αγρίνιο), έχει μετατραπεί σε μια οικογενειακή επιχείρηση, καθώς εκτός από τον 78χρονο Θωμά Μανιάκη, τα τελευταία χρόνια σημαντικό ρόλο έχει και ο γιος του, Μιχάλης.

Ειδικά τη δεκαετία που διανύουμε, το «Σινέ Θησείον» έχει γνωρίσει πρωτοφανή αναγνώριση, αποσπώντας κολακευτικά σχόλια από επιφανή μέσα ενημέρωσης και ταξιδιωτικούς οδηγούς, με κορυφαίο επίτευγμα την παρουσία του στη λίστα με τους 10 καλύτερους κινηματογράφους στον κόσμο από το CNN το 2012.

Έκτοτε, άλλαξε σε μεγάλο βαθμό η σύνθεση του κοινού: οι Έλληνες μειώθηκαν σημαντικά, οι ξένοι τουρίστες αυξήθηκαν σε εντυπωσιακό βαθμό και πλέον, ο μοναδικός κινηματογράφος της περιοχής (αφού πριν από τέσσερα χρόνια έκλεισε οριστικά-όπως φαίνεται- το «Σινέ Ψυρρή»), αποτελεί σταθερή στάση για τα γκρουπ που επιστρέφουν από το Ηρώδειο ή απλώς περιηγούνται στη γειτονιά.

Η ταινία σπανίως έχει σημασία. Αυτό που μετράει είναι η ανεμπόδιστη βραδινή θέα στην Ακρόπολη, τα εκλεκτά εδέσματα του κυλικείου (σπιτική βυσσινάδα, αυγοτάραχο Μεσολογγίου), ο κήπος που περιβάλλει τα καθίσματα και τα τραπεζάκια, σε συνδυασμό φυσικά με τις κατά κανόνα ιδανικές καιρικές συνθήκες που επικρατούν στη χώρα μας και διευκολύνουν την προβολή ταινιών σε ανοιχτό χώρο.

Φέτος, το «Σινέ Θησείον» άνοιξε την αυλαία για τη σεζόν πέντε μέρες μετά τον «Ζέφυρο» στα Πετράλωνα, ανήμερα Πρωτομαγιά. Η ταινία που προβάλλεται δύο φορές κάθε βράδυ και για εννιά ημέρες (έως και τις 9/5) είναι «Η πιο σκοτεινή ώρα», η οποία προβλήθηκε τον χειμώνα στις ελληνικές αίθουσες και απέσπασε πληθώρα βραβείων.

«Η περσινή χρονιά ήταν πολύ καλή. Ανεβήκαμε στα εισιτήρια κατά 10%, παρά τις βροχές, γιατί προσέξαμε πολύ το πρόγραμμα. Εάν δεν το κάνεις, ο κόσμος είναι τόσο ενημερωμένος που δεν ξεγελιέται. Εμείς συνήθως ανοίγουμε πρώτοι και κλείνουμε τελευταίοι. Φέτος, λόγω μικροπροβλημάτων υγείας, καθυστερήσαμε λίγο. Ο κόσμος προτιμά την καλή ταινία και το κλασικό, χολιγουντιανό φιλμ, το οποίο είναι αρκετά ακριβό. Ζητάω εδώ και πέντε χρόνια να μου φέρουν έναν Τζέιμς Μποντ με τον Σον Κόνερι, αλλά το γραφείο που τα έχει, δεν τα κυκλοφορεί ξανά στις αίθουσες», μας λέει ο Θωμάς Μανιάκης. Για φέτος, οι «κράχτες» αναμένεται να είναι το δεύτερο μέρος του «Μάμα μία», που φτάνει στην Ελλάδα στις 19 Ιουλίου και το νέο «επεισόδιο» του «Τζουράσικ Παρκ». Οι επανεκδόσεις περιλαμβάνουν τον «Πεταλούδα», τη βρετανική «Συμμορία των πέντε» και, όπως κάθε χρόνο, κάμποσες ταινίες του Χίτσκοκ.

Το Μουντιάλ, που θα κρατήσει καθηλωμένη μεγάλη μερίδα του κοινού από τα μέσα Ιουνίου μέχρι τα μέσα Ιουλίου, παραδοσιακά μειώνει την κίνηση στους κινηματογράφους και το ίδιο αναμένεται να συμβεί και φέτος. Όμως, δεν είναι το μοναδικό πρόβλημα.

Ο κ. Μανιάκης αναφέρει ότι συχνά, στα 50 μέτρα από το σινεμά, γίνεται μεγάλη φασαρία με ανθρώπους που παίζουν μουσική με τύμπανα. «Επιπλέον, έχουμε προβλήματα με πλανόδιους μουσικούς που φέρνουν μαζί τους ενισχυτές. Κάποια στιγμή, πρέπει να γίνει κάτι και ο Δήμος Αθηναίων να λάβει μέτρα. Πρόπερσι, ο δήμαρχος είδε εδώ δύο ταινίες με την οικογένειά του, αλλά δεν πρόλαβα να του μιλήσω για το θέμα», προσθέτει.

Ωστόσο, η βασική προτεραιότητα του κ. Μανιάκη δεν σχετίζεται με τη φασαρία που επικρατεί κάποια βράδια έξω από τον κινηματογράφο. Κάπου εδώ προκύπτει ένα ακανθώδες ζήτημα: το ιδιοκτησιακό καθεστώς του κινηματογράφου είναι ελάχιστα γνωστό, καθώς οι περισσότεροι έχουν την εντύπωση ότι ο ιδιοκτήτης του είναι ο διαχειριστής του. Αυτό, όμως, δεν ισχύει.

Ο κ. Μανιάκης διευκρινίζει ότι ο χώρος ανήκει εξ ημισείας στο νοσοκομείο «Σωτηρία» και στο «Άσυλο Ανιάτων», ως αποτέλεσμα της διαθήκης που άφησε πίσω του ο πρώτος ιδιοκτήτης, Κίμων Λαδάκης.

Προσθέτει μάλιστα ότι την άνοιξη του 2017, οι νέοι ενοικιαστές, αφού συμφώνησαν με τα δύο ιδρύματα, τον προσέγγισαν για να του διαμηνύσουν πως χρειάζονται το ακίνητο, προκειμένου να το μετατρέψουν σε χώρο εκδηλώσεων για όλον τον χρόνο. Η συγκεκριμένη εξέλιξη θα σήμαινε αυτομάτως το τέλος του κινηματογράφου.

«Μου ζήτησαν να φύγω για «αέρα» 100.000 ευρώ, ενώ μόνο το μηχανοστάσιο και τα μηχανήματα κοστίζουν 150.000. Πέρσι, άλλαξα ένα μεγάφωνο, που μου στοίχισε 15.000 ευρώ. Όλος ο εξοπλισμός είναι δικός μου, εκτός από μια μάντρα που προϋπήρχε.

Το μεγαλύτερο έγκλημα που έκανα όταν ήρθα ήταν που μεταμόρφωσα τον χώρο, που ήταν ένα αχούρι. Αναγκάστηκα να κάνω αλλαγές με δικά μου έξοδα και κάθε χρόνο πρέπει να κάνω συντήρηση στο κτίριο. Ποτέ μου δεν επιβάρυνα τον εκάστοτε ιδιοκτήτη. Έχουμε αγοράσει μηχανήματα ψηφιακής προβολής, που αντικατέστησαν τα παλιά, από την τσέπη μας, χωρίς καμία χρηματοδότηση», λέει με παράπονο.

Τι συμβαίνει, όμως, στο διάστημα Νοεμβρίου-Απριλίου; «Τον χειμώνα δεν λειτουργεί ο χώρος γιατί δεν μας βοηθάει το Υπουργείο Πολιτισμού, που τον έχει κηρύξει διατηρητέο. Εάν μας το επέτρεπε, θα μπορούσαμε να τον κάνουμε ένα είδος παραδοσιακού καφενείου.

Από το υπουργείο Πολιτισμού έχουμε πάρει μια άδεια για τη χρήση του διατηρητέου χώρου, η οποία έχει πενταετή διάρκεια και λήγει το 2021. Την ίδια διαδικασία ακολουθούν όλοι οι αιθουσάρχες. Τα δύο ιδρύματα προσπαθούν μέχρι τότε να έχουν ετοιμάσει τα σχετικά χαρτιά, ώστε να μας διώξουν. Θα το είχαν κάνει από πέρσι, εάν δεν υπήρχε η σύμβαση με το ΥΠΠΟ.

Δεν τους απασχολεί τι θα γίνει με τον χώρο. Εάν μου τον ζητούσαν για μια εκδήλωση, θα τους τον έδινα. Αν με διώξουν, όμως, τα δύο ιδρύματα μπορούν να κάνουν ό,τι θέλουν εδώ».

Μάλιστα, σύμφωνα με τον ίδιο, η ενδεχόμενη εξέλιξη κρύβει «σκοτεινά»σημεία, όπως το οικονομικό σκέλος: «Οι πληροφορίες μου λένε ότι ο ενοικιαστής δεν πρόκειται να δώσει κάποιο υπερβολικά υψηλό ποσό για την ενοικίαση. Δηλαδή, δεν θα ξεπερνάει τις 15.000, τη στιγμή που εγώ τους δίνω 45.000 τον χρόνο», λέει ο κ. Μανιάκης.

Καθώς φαίνεται ότι η αντίστροφη μέτρηση έχει ήδη αρχίσει, αναζητούνται τρόποι αντίδρασης: «Εγώ θα προσπαθήσω να αποκτήσει δημοσιότητα αυτή η υπόθεση και βρίσκομαι σε επαφή με μέσα ενημέρωσης.

Σκοπεύω να βάλω βιβλίο υπογραφών στην είσοδο, όπου ο κόσμος θα μπορεί να εκφράζει την άποψή του σχετικά με το θέμα, που είναι η πρώτη φορά που ανακύπτει.

Ακόμα κι αν μου διαμαρτυρηθούν επειδή η υπόθεση θα πάρει διαστάσεις, θα τους απαντήσω ότι εδώ έχω δώσει τη ζωή μου και δεν θέλω να φύγω. Φέτος το καλοκαίρι θα φανεί εάν υπάρχει περίπτωση να αλλάξουν γνώμη», καταλήγει ο Θωμάς Μανιάκης.

Ο Αθήνα 9,84 επικοινώνησε με το γραφείο διοίκησης του νοσοκομείου «Σωτηρία», που έδωσε τη δική του εκδοχή. Σύμφωνα με το νοσοκομείο, σήμερα (2/5) έγινε η πρώτη συνάντηση με τη διοίκηση του Ασύλου Ανιάτων και αποφασίστηκε να συνεννοηθούν οι νομικοί σύμβουλοι των δύο ιδρυμάτων για τον τρόπο, με τον οποίο θα προχωρήσει η εκμίσθωση των ακινήτων που έχουν στην κυριότητά τους.

Θα προκηρυχθεί, δηλαδή, διαγωνισμός για την ενοικίαση του χώρου όπου βρίσκεται το «Σινέ Θησείον». Ωστόσο, επειδή εμπλέκεται το Δημόσιο, αναμένεται να απαιτηθεί μεγάλο χρονικό διάστημα για να κινηθεί και να ολοκληρωθεί η διαδικασία. Δεδομένο είναι ότι κανένα ίδρυμα δεν μπορεί να δράσει μονομερώς και θα πρέπει να συμφωνήσουν και τα δύο για το τι θα γίνει.

Από το «Σωτηρία» διαψεύδουν ότι έχει ήδη βρεθεί ενοικιαστής, καθώς υπάρχουν μόνο προτάσεις που έχουν κατατεθεί.

«Έχουν γίνει διάφορες συζητήσεις, αλλά όλα θα κριθούν από το τι μπορούμε να κάνουμε νομικώς. Η απόφαση θα ληφθεί από το διοικητικό συμβούλιο και θα αναρτηθεί στη Διαύγεια. Από εμάς δεν έχει γίνει καμία σχετική προεργασία ούτε επαφή με τον κ. Μανιάκη. Ο χώρος είναι κληροδότημα και χρειάζεται μεγάλη προσοχή ώστε να μην παραβούμε τους όρους», μας είπαν χαρακτηριστικά.

Γιώργος Κυριακίδης

Print Friendly, PDF & Email



Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *