Search

Στις τελευταίες θέσεις στην ΕΕ η Ελλάδα στη μείωση των τροχαίων λόγω αλκοόλ

551

Στο πλαίσιο του έργου SMART (Sober Mobility Across Road Transport), το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς» και το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC) διοργάνωσαν, στα γραφεία της Αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα, μια διεθνή ημερίδα για την αντιμετώπιση του φαινομένου της οδήγησης υπό την επήρεια του αλκοόλ.

Εκπρόσωποι από φορείς της χώρας, όπως τα Υπουργεία Προστασίας του Πολίτη και Υποδομών-Μεταφορών , η Τροχαία, το Εθνικό Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας και η πανεπιστημιακή κοινότητα, παρουσίασαν την τρέχουσα κατάσταση στην Ελλάδα όσον αφορά την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ.

Διεθνείς εμπειρογνώμονες από τη Δανία, την Εσθονία και τη Σουηδία, χώρες που έχουν να επιδείξουν εξαιρετικά αποτελέσματα στο πεδίο, γνωστοποίησαν τα πιο αποτελεσματικά μέτρα για τη μείωση του αριθμού των θανάτων σε τροχαία συμβάντα που σχετίζονται με το αλκοόλ. Συγκεκριμένα, η Περνίλε Έλερς από το Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας της Δανίας παρουσίασε στοιχεία που δείχνουν ραγδαία πτώση του αριθμού και του ποσοστού των τροχαίων που οφείλονται σε μέθη. Όπως είπε, στη χώρα της, το ποσοστό παραβατικότητας είναι μικρό και η κατανάλωση αλκοόλ πριν από την οδήγηση κοινωνικά μη αποδεκτή. Ο στόχος μείωσης των ατυχημάτων στη Δανία επετεύχθη με την εμπλοκή πολλών φορέων, την αυστηροποίηση των κυρώσεων, τις καμπάνιες επισήμανσης του ρίσκου και της πιθανότητας αστυνομικού ελέγχου, παρότι στην πραγματικότητα οι έλεγχοι δεν γίνονται συχνά. Ο Λαρς Σιόστρομ από τη Σουηδία ανέλυσε τη χρησιμότητα των αυτόματων σημείων ελέγχου νηφαλιότητας των οδηγών και των εργαλείων επικοινωνίας μαζί τους σε πολυσύχναστα σημεία. όπως τα λιμάνια. Η Μαρία Πάσκεβιτς από την Εσθονία αναφέρθηκε στην εθνική πολιτική της χώρας της στην κατανάλωση αλκοόλ, τη μηδενική ανοχή που επιδεικνύεται στους παραβάτες και τις ποινές, που περιλαμβάνουν πρόστιμα που σχετίζονται και με το εισόδημα και προγράμματα αναμόρφωσης και επιμόρφωσης οδηγών.

Η πρόεδρος του Εθνικού Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας, Μαρία Χρυσοβελώνη, τόνισε ότι παρά την πρόοδο που έχει επιδείξει η χώρα μας, το επίπεδο οδικής ασφάλειας παραμένει χαμηλό και ειδικά στους ευάλωτους χρήστες της οδού, όπως οι δικυκλιστές. «Απαιτείται καλύτερος συντονισμός σε διοικητικό και τεχνικό επίπεδο, με τη συνδρομή των συλλογικών ιδιωτικών πρωτοβουλιών», είπε.

Ο Έλληνας οδηγός ρισκάρει τη ζωή του οδηγώντας πιωμένος, υπερεκτιμώντας τις δυνατότητές του

Ο Γιώργος Γιαννής, καθηγητής στο ΕΜΠ, επισήμανε ότι σε αντίθεση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, στην Ελλάδα σημειώνεται χαμηλότερη πρόοδος αναφορικά με την επιρροή του αλκοόλ στα τροχαία ατυχήματα. Εδώ φαίνεται να παίζει ρόλο η στάση του Έλληνα οδηγού, ο οποίος μολονότι γνωρίζει τις συνέπειες, επιλέγει να ρισκάρει τη ζωή του οδηγώντας πιωμένος, υπερεκτιμώντας τις δυνατότητές του και την αντοχή του στο οινόπνευμα.

Η κυρίαρχη κατηγορία που ευθύνεται για τα περισσότερα τέτοια ατυχήματα είναι οι άντρες 25-45 ετών, οδηγοί ΙΧ, ενώ οι γυναίκες καταλαμβάνουν ένα πολύ μικρό ποσοστό.

Τέλος, η Ελληνική Ένωση Ζυθοποιών συμμετείχε και αυτή στη συζήτηση, για να μοιραστεί με το κοινό το ρόλο της Βιομηχανίας στην αντιμετώπιση του φαινομένου της οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ. Η συζήτηση διαπραγματεύτηκε θέματα, όπως η αστυνόμευση, η μείωση των ορίων αλκοόλ στο αίμα, τα alcohol interlocks, τις εκστρατείες ευαισθητοποίησης και τα προγράμματα αποκατάστασης, μερικά δηλαδή από τα μέτρα που εφαρμόζονται σε ολόκληρη την Ευρώπη για την αντιμετώπιση αυτής της μάστιγας.

Ο στόχος του SMART είναι να αντιμετωπίσει τα βασικά ζητήματα που σχετίζονται με το αλκοόλ και την οδήγηση και να συνεχίσει τις δράσεις συνηγορίας του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών, τόσο σε επίπεδο ΕΕ όσο και σε επίπεδο κρατών μελών, για τη μείωση του αριθμού των θανάτων που συνδέονται με τη χρήση αλκοόλ. Η εκδήλωση αυτή αποτέλεσε την ευκαιρία να συγκεντρωθούν στον ίδιο χώρο, όλοι μαζί, εμπειρογνώμονες της Ε.Ε. για την Οδική Ασφάλεια, εθνικοί φορείς και υπεύθυνοι στη λήψη αποφάσεων.

Γιώργος Κυριακίδης

Print Friendly, PDF & Email



Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *