Search

Επισκέψιμο από το 2019 το Μέγαρο Τσίλλερ-Λοβέρδου

578

Επτά χρόνια εργασιών και 5,3 εκαττομύρια ευρώ χρειάστηκαν για να αποκατασταθεί και να αποδοθεί στο κοινό το Μέγαρο Τσίλλερ- Λοβέρδου.

Μια φωτιά στις αρχές της δεκαετίας του ’80 στο βεστιάριο της Λυρικής Σκηνής, στο στενάκι απέναντι από το Θέατρο Ολύμπια, πέρασε στα ψιλά γράμματα των ειδήσεων. Στο νούμερο 6 της οδού Μαυρομιχάλη. Το μέγαρο αυτό δεν είναι όμως τυχαίο. Είναι η πρώτη κατοικία της οικογένειας Τσίλλερ, οικοδόμημα του ώριμου νεοκλασικισμού που σχεδίασε και επιμελήθηκε από τα θεμέλια ο ίδιος ο  Γερμανός αρχιτέκτονας.

Οι καταστορφές από την φωτιά και τους βανδαλισμούς κατέστησαν τον χώρο επικίνδυνο ακόμη και για τους εργαζόμενους του ΥΠΠΟΑ

Η φωτιά αυτή, αν και άφησε πίσω της πολλές καταστροφές, υπήρξε και η «σωτηρία» του κτιρίου. Αποκαλυψε όλες εκείνες τις λεπτομέρειες που είχε επιμεληθεί κατα την κατασκευή του ο Τσίλλερ,  κάτω από τις γυψινες ψευδοροφές που τοποθετήθηκαν μεταγενέστερα, πριν το κτίριο περάσει στην κυριότητα του Υπουργείου Πολιτισμού. Τις τοιχογραφίες, τις οροφογραφίες ακόμη και τα σχέδια με μολύβι που είχε σχεδιάσει στους τοίχους του γραφείου του ο ίδιος ο Τσίλλερ.

Με εφημερίδες της εποχης γινόντουσαν οι διορθώσεις στους τοίχους, κυρίως για την αντιμετώπιση της υγρασίας

Δύο εποχές, δύο χαρακτήρες

Το 1882 ο Γερμανός αρχιτέκτονας Ερνέστος Τσίλλερ αγόρασε οικόπεδο στο κέντρο της Αθήνας και έκτισε εκεί την ιδιωτική κατοικία του. Στο μέγαρο αυτό έζησε  με την οικογένειά του μέχρι το 1912, αναγκάστηκε να το πουλήσει λόγω πτώχευσης, οπότε αγοράστηκε σε πλειστηριασμό από τον τραπεζίτη και συλλέκτη Διονύσιο Λοβέρδο. Στα τέλη της δεκαετίας του 1920, ο αρχιτέκτονας Αριστοτέλης Ζάχος, μετά από παραγγελία του Διονύσιου Λοβέρδου, κτίζει ένα παρεκκλήσι και ένα νέο τμήμα στην πίσω αυλή του κτιρίου, με πολύ έντονα βυζαντινά στοιχεία.

Ο ψηφιδωτός τρούλος του παρεκκλησίου που χτίστηκε με εντολή Λοβέρδου

Αυτές οι δύο εποχές του νεοκλασικισμού και της γενιάς που κοιτάει στο Βυζάντιο είναι απολύτως διακριτές στους εσωτερικούς χώρους του κτιρίου και έχουν συντηρηθεί με την ίδια επιμέλεια και τον ίδιο σεβασμό. Έχει επίσης χτιστεί και μια μεταλλική κατασκευή που ενώνει τα δύο κτίρια, για να διευκολυνθεί η κίνηση των ατομών με αναπηρία, αλλά και προσθήκες όπου αυτές ήταν απαραίτητες για την λειτουργικότητα του κτιρίου.

Νεα προσθήκη: η σκάλα που οδηγεί στο δεύτερο όροφο όπου έμενε το προσωπικό

Το δαιδαλώδες κτίρο με τις δύο εισόδους, εκτείνεται σε 1.100 τ.μ. Ο Ερνέστος Τσίλλερ, πιστός στις επιταγές του κλασικισμού, οικοδόμησε την κατοικία του με πλούσια διακοσμητική έφεση, συνδυάζοντας ποικίλα αρχαιοπρεπή στοιχεία με τις ευρωπαϊκές τάσεις της εποχής του. Στο ισόγειο είναι οι χώροι υποδοχής, οι τουαλέτες, η κουζίνα, το σαλόνι και το γραφείο του Τσίλλερ, στον πρώτο οροφο τα υπνοδωμάτια , ενώ στον δεύτερο όροφο έμενε το προσωπικό.

Διαδικασία συντήρησης: μετώπη τζακιού από το τμήμα Λοβέρδου

Το δύσκολο έργο της αποκατάστασης

Το έργο της αποκατάστασης και συντήρησης αποδείχθηκε πολύ πιο δύσκολο από τον αρχικό προγραμματισμό των αρμόδιων υπηρεσιών του Υπουργείου Πολιτισμού καθώς έπρεπε να συντηρηθεί το σύνολο του κτιρίου και συντονιστεί το έργο των συντηρητών και των αναστηλωτών, οι οποίοι λόγω των ιδιαίτερων απαιτήσεων του κτιρίου δούλευαν συγχρόνως. Η χρητοδότησε έγινε από το Υπουργείο Πολιτισμού μέσω του ΕΣΠΑ 2007-2013 και του ΕΣΠΑ 2014-2020. Συνολικά η αποπεράτωση κόστισε 5,3 εκατομμύρια ευρώ: 1,7 εκατομμύρια απορροφήθηκαν για τη συντήρηση και 3,6 εκατομμύρια για την αναστήλωση.

Λεπτομέρεια από την οροφογραφία του υπνοδωματία της Σοφίας Ερνέστου Τσίλλερ, όπου στη γωνία διακρίνονται τα αρχικά της SEZ

Έχουν αποκατασταθεί όλα τα στοιχεία στο εσωτερικό του μεγάρου: οι τοιχογραφίες και οροφογραφίες του Σλοβένου ζωγράφου Γιούρι Σούμπιτς, τα τζάκια, τα ψηφιδωτά πατώμα και ταβάνια από το τμήμα Λοβέρδου, η ξυλόγλυπτη σκάλα, τα χερούλια στις πόρτες ακόμη και τα καζανάκια.

Ο επισκέπτης θα έχει τη δυνατότητα να θαυμάσει το πομπηιανό σαλόνι με τις τοιχογρφιες, το πορτρέτο της γυναίκας του και, φυσικά το δωμάτιό της,  στην οροφογραφία του οποίου αναγράφονται τα αρχικά της.

Ποιητική συνύπαρξη του αυθεντικού και του νέου

«Το στοίχημα είναι να διατηρήσουμε τον χαρακτήρα του κτιρίου. Η λογική της συντήρησης είναι να φτάνεις σε ένα σημείο, όπου να είναι διακριτό στον επισκέπτη που είναι το αυθεντικό και που είναι το καινούργιο. Και τα δύο αυτά να βρίσκονται σε μια ποιητική συνύπαρξη» θα τονίσει η κα Αμαλία Ανδρουλιδάκη, Προϊσταμένη της Διεύθυνσης Προστασίας και Αναστήλωσης Νεωτέρων και Σύγχρονων Μνημείων.

Αποκατεστημένο χερούλι σε πόρτα υπνοδωματίου

Επισκέψιμο από το 2019

«Στόχος μας είναι το κτίριο να είναι ανοιχτό στο κοινό» θα δηλώσει μετά το τέλος της ξενάγησης η Υπουργός Πολιτισμού κα Λυδία Κονιόρδου «και θα ήθελα να τονίσω ότι όλη αυτή τη δουλειά την οφείλουμε και στη δωρεά της κληρονόμου της κας Κουταρέλη» . Το κτίριο θα είναι επισκέψιμο από τον Φεβρουάριο του 2019, αλλά τελικός στόχος του Υπουργείου Πολιτισμού είναι να λειτουργήσει ως παράρτημα του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου, όπου θα φιλοξενηθεί η πρωτοποριακή συλλογή των μεταβυζαντινών εικόνων του δεύτερου ιδιοκτήτη του κτιρίου του  Διονύσιου Λοβέρδου.

Βάσια Μπακετέα

Print Friendly, PDF & Email



Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *