back to top
19.6 C
Athens
Πέμπτη, 18 Απριλίου, 2024

19.6 C
Athens
Πέμπτη, 18 Απριλίου, 2024

«Θύελλα» αντιδράσεων για τις αλλαγές στην Γ΄ Λυκείου και το νέο εξεταστικό σύστημα – Τι απαντά ο Κ. Γαβρόγλου

Διαβάστε επίσης

Αντιδράσεις προκαλούν στην εκπαιδευτική κοινότητα οι αλλαγές στην Γ΄ Λυκείου και το νέο εξεταστικό σύστημα, που ανακοίνωσε τη Δευτέρα ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου.

Οι φιλόλογοι διαμαρτύρονται για την αφαίρεση των Λατινικών από τα, πανελλαδικώς εξεταζόμενα, μαθήματα ενώ καθηγητές εκφράζουν φόβους για την ισονομία των υποψήφιων με αφορμή τις «ενδοσχολικές» μικρές πανελλαδικές εξετάσεις.

Οι πανελλαδικές εξετάσεις όχι μόνο δεν καταργούνται, όπως σχεδιαζόταν από την κυβέρνηση, αλλά γίνονται στην ουσία διπλές, καθώς από το 2020 θα διεξάγονται ενδοσχολικές εξετάσεις σε επίπεδο περιφέρειας, νομού ή δήμου για το απολυτήριο και οι κλασικές πανελλαδικές εξετάσεις σε τέσσερα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα αμέσως μετά, ακριβώς όπως γίνονταν με τις δέσμες.

Ολες αυτές οι αλλαγές, και κυρίως ο τρόπος που θα γίνονται οι εξετάσεις για το εθνικό απολυτήριο, το οποίο θα συνυπολογίζεται για την εισαγωγή (αρχικά με ποσοστό 10% – τα επόμενα χρόνια η αναλογία 90-10 θα μεταβάλλεται υπέρ του απολυτηρίου) προκαλούν ερωτήματα κυρίως για την ισονομία των υποψηφίων καθώς μερικοί καθηγητές θα επιλέγουν θέματα σε επίπεδο δήμου, νομού ή περιφέρειας – αυτό δεν έχει αποφασιστεί ακόμα από το υπουργείο.

Συνεπώς, οι υποψήφιοι ενός νομού π.χ. μπορεί να διαγωνιστούν σε ευκολότερα ή δυσκολότερα θέματα από συνυποψήφιούς τους άλλου νομού, καθιστώντας το όλο σύστημα εντελώς άδικο εν τη γενέσει του.

Οι αντιδράσεις των εκπαιδευτικών

Έντονα αντιδρούν και οι φιλόλογοι με αφορμή την κατάργηση των Λατινικών από τη λίστα των μαθημάτων που εξετάζονται πανελλαδικά.

Οι φιλόλογοι σημειώνουν ότι τα Λατινικά δεν είναι γλωσσικό μάθημα, αλλά ουσιαστικό και εκφράζουν επιπλέον την αντίθεσή τους στη μείωση των ωρών διδασκαλίας στη Γ΄ Λυκείου από 32 σε 29.

Παράλληλα, επισημαίνουν με νόημα ότι τα Θρησκευτικά, αν και τα τελευταία χρόνια διδάσκονται μία ώρα εβδομαδιαίως στη Γ΄Λυκείου, με το νέο σύστημα θα προσμετρώνται στη βαθμολογία του υποψηφίου, αφού θα αποτελούν μέρος του εθνικού απολυτηρίου.

Για μεταρρύθμιση χωρίς κεντρική φιλοσοφία έκανε λόγο ο καθηγητής Νεώτερης Ιστορίας και πρώην πρόεδρος της Επιτροπής Διαλόγου Αντώνης Λιάκος. Μιλώντας στην εκπομπή «Η Στάση των δύο» και στον Άρη Τόλιο ο κ. Λιάκος, υποστήριξε ότι, η μεταρρύθμιση Γαβρόγλου λύνει κάποια προβλήματα, αλλά της λείπει η κεντρική φιλοσοφία, «καθώς χάνεται από αντιδράσεις συντεχνιών και συνδικάτων στο χώρο της παιδείας».

Αναφερόμενος στην πρόβλεψη για εισαγωγή σε τμήματα σχολών χαμηλής ζήτησης, χωρίς εξετάσεις, ο κύριος Λιάκος, είπε ότι ελλοχεύει ο κίνδυνος αυτά τα τμήματα να καταντήσουν «πάρκινγκ για φοιτητές», ενώ πρόσθεσε ότι, «είναι μια κουρασμένη μεταρρύθμιση χωρίς όραμα, και το μόνο θετικό ότι περιορίζει τα μαθήματα στην Τρίτη Λυκείου».

“Με τα ανεπιθύμητα τμήματα, αυτά δηλαδή που θα είναι στα αζήτητα, θα ικανοποιήσει η κυβέρνηση την υπόσχεσή της για ελεύθερη πρόσβαση στα Πανεπιστήμια», δήλωσε στον Αθήνα 9.84 η Βάσω Κιντή καθηγήτρια φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Αθηνών.

«Θα υπάρχουν τμήματα που δεν είναι πολύ γνωστά στους μαθητές και τα οποία σίγουρα δεν θα περιλαμβάνονται στις δέκα επιλογές που τους δίνει το υπουργείο , και τα οποία θα παίρνουν φοιτητές όχι με βάση την ακαδημαϊκή αξία αλλά γιατί δεν ενδιαφέρεται κανείς να πάει σε αυτά. Αυτό είναι τραγικό από ακαδημαϊκή άποψη» ανέφερε στην εκπομπή «Θα χυθεί άπλετο φως» και στον Ηλία Κανέλλη.

Οι αντιδράσεις των κομμάτων

Για συνολικό επανασχεδιασμό των μεταρρυθμίσεων που πρέπει να γίνουν στην Παιδεία, όταν η ΝΔ γίνει Κυβέρνηση, έκανε λόγο η επικεφαλής του Τομέα Παιδείας της αξιωματικής αντιπολίτευσης Νίκη Κεραμέως, μιλώντας στην εκπομπή «Αθήνα Σήμερα» και στη Νόνη Καραγιάννη.

Όπως είπε, «ο υπουργός Παιδείας ανακοίνωσε ένα δήθεν νέο σχέδιο χωρίς καμία προωθητική πνοή και χωρίς τις μείζονες τομές που χρειάζεται σήμερα η εκπαίδευση στη χώρα μας. Εάν, παρά τις αντιδράσεις σύσσωμης της εκπαιδευτικής κοινότητας, το σχέδιο αυτό κατατεθεί στη Βουλή, είναι προφανές πως θα το καταψηφίσουμε».

Στο θέμα αναφέρθηκε μιλώντας επίσης στον Αθήνα 9.84 και ο βουλευτής του Ποταμιού Γιώργος Μαυρωτάς, τονίζοντας ότι οι ανακοινώσεις του Υπουργού Παιδείας, είχαν καθαρά επικοινωνιακό χαρακτήρα, ενόψει και της επίσκεψης του Πρωθυπουργού στη ΔΕΘ.

Ο κύριος Μαυρωτάς έκανε λόγο για σχολές δύο ταχυτήτων, προσθέτοντας ότι αντί να αναβαθμίσουμε το Λύκειο, πάμε σε ένα σύστημα του “ όλοι παίρνουν 20, γιατί θα μετρά από εδώ και πέρα ο βαθμός του απολυτηρίου κατά 10%”. Μίλησε δε για υποκρισία της Κυβέρνησης στο θέμα του διαλόγου για την παιδεία, λέγοντας: “ ο κύριος Γαβρόγλου μας είχε ζητήσει προτάσεις, και εμείς τις έχουμε κάνει από το 2016. Και για το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, και για τον τρόπο διεξαγωγής των εξετάσεων. Τίποτα από όλα αυτά δεν έχει συμπεριληφθεί στα σχέδια Γαβρόγλου”.

Η απάντηση Γαβρόγλου

Από την πλευρά του, ο υπ. Παιδείας απαντώντας σήμερα στα σχόλια και στις αντιδράσεις ανέφερε ότι, γίνονται «εκ του πονηρού».

Μιλώντας στον ραδιόφωνο «Στο Κόκκινο 105,5», ο κ. Γαβρόγλου είπε χαρακτηριστικά: «Εμείς λέμε ότι ο βαθμός του απολυτηρίου θα είναι με τις ενδοσχολικές εξετάσεις και στο τέλος με τις απολυτήριες εξετάσεις, όπου ομάδες καθηγητών ανά δήμο θα βγάζουν τα θέματα για ομάδες σχολείων. Σε μία ομάδα π.χ. με τέσσερα σχολεία, θα έρθει ο φυσικός από το ένα, ο φυσικός από το άλλο κτλ., θα βάλουν θέματα, θα γίνει κλήρωση ανάμεσά τους. Τα παιδιά θα γράψουν με κλειστά ονόματα και θα διορθώνονται οι κόλλες από τον καθηγητή άλλου σχολείου, όχι αυτόν που τους κάνει μάθημα. Αν αυτό δεν εξασφαλίζει το αδιάβλητο (του βαθμού) του απολυτηρίου για το 10%, νομίζω ότι τίποτε πια δεν μας σώζει».

Αναφερόμενος στα Λατινικά, ο υπουργός επεσήμανε ότι «η άμεση χρήση τους είναι για ελάχιστα τμήματα, ουσιαστικά μόνο για τα φιλολογικά. Σε όλα τα υπόλοιπα, συμπεριλαμβανομένων και των φιλολογικών, θα μπορούσε κάλλιστα να υπάρχει ένα εισαγωγικό μάθημα ενός εξαμήνου στα πανεπιστήμια και το θέμα να λυθεί» . Επίσης, τόνισε ότι όπως γίνονται επί χρόνια τα Λατινικά, «είναι μια αποστήθιση, ένα βιβλίο που έχει κείμενα εντελώς ανούσια».

«Δε μπορεί παιδιά που θα πάνε στις ανθρωπιστικές και κοινωνικές επιστήμες να μη διαβάζουν Κοινωνιολογία. Η Κοινωνιολογία δεν έχει σχέση με την Αριστερά, έχει σχέση με το να καταλαβαίνουμε τις κοινωνίες μας, τις δομές τους, τον προβληματισμό τους, τις δομές της Δημοκρατίας κτλ. Είναι σε όλον τον κόσμο ένα μάθημα πολύ σημαντικό και κάτι που ενδιαφέρει τους εφήβους και τους νέους» υποστήριξε ο κ. Γαβρόγλου.

Ο ίδιος υπερασπίστηκε το προτεινόμενο σύστημα, λέγοντας ότι «είναι πιο απλό» και ότι «επί της ουσίας ευνοούνται οι πάντες». «Τα παιδιά που θα πάνε σε τμήματα χαμηλής ζήτησης, θα πάνε με πολύ καλύτερες προϋποθέσεις, έχοντας ένα απολυτήριο πολύ πιο ουσιαστικό» τόνισε.

Αναφερόμενος στα σχολεία, είπε ότι η κανονικότητα «θα επέλθει πλήρως». «Ανοίγουν (11/9) τα σχολεία με όλα τα βιβλία στη θέση τους, με όλους τους εκπαιδευτικούς. Στην τριτοβάθμια εκπαίδευση το ίδιο. Πλέον πρέπει να αρχίσουμε να συζητάμε το θέμα της ποιότητας, καινούρια βιβλία, καινούρια προγράμματα σπουδών, είναι πολύ πιο σύνθετο έργο σε σχέση με αυτά που κάνουμε μέχρι τώρα» ανέφερε ο υπουργός Παιδείας.

Ισίδωρος Ρούσσος

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
ΑΘΗΝΑ +
spot_img

Συμβαίνει στην Αθήνα