back to top
23 C
Athens
Πέμπτη, 28 Μαρτίου, 2024

23 C
Athens
Πέμπτη, 28 Μαρτίου, 2024

Το σκάνδαλο Facebook-Cambridge Analytica στο Ευρωκοινοβούλιο- Προβληματισμός για τις επερχόμενες ευρωεκλογές

Διαβάστε επίσης

Συζήτηση με θέμα «Η χρήση των δεδομένων των χρηστών του Facebook από την Cambridge Analytica και ο αντίκτυπος στην προστασία των δεδομένων» πραγματοποιήθηκε στην ολομέλεια του Ευρωκοινοβουλίου στο Στρασβούργο.

Η συζήτηση αφορούσε τα μέτρα αποτροπής της χειραγώγησης των εκλογών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αλλά και τις δράσεις που είναι αναγκαίες για την αναβάθμιση των κανόνων περί ανταγωνισμού στην ΕΕ.

Η υπόθεση της εταιρείας Cambridge Analytica απασχόλησε τη διεθνή κοινή γνώμη, μετά την αποκάλυψη πως το Facebook είχε παραχωρήσει στην εταιρεία τα προσωπικά δεδομένα δεκάδων εκατομμυρίων χρηστών του. Σύμφωνα με τις καταγγελίες, η Cambridge Analytica είχε χρησιμοποιήσει τα προσωπικά δεδομένα των χρηστών προκειμένου να επηρεάσει με αναρτήσεις της, την ψήφο τους στις αμερικανικές προεδρικές εκλογές.

Στη συζήτηση τοποθετήθηκε η επίτροπος αρμόδια για θέματα Δικαιοσύνης, Καταναλωτών και Ισότητας των Φύλων, Β. Γιούροβα, η οποία σημείωσε ότι η υπόθεση Facebook – Cambridge Analytica αποτέλεσε αφύπνιση για όλους, καθώς υπενθύμισε για μια ακόμη φορά, ότι στον ψηφιακό κόσμο μπορεί να γίνει κατάχρηση και κακόβουλη χρήση των προσωπικών δεδομένων.

«Η ασφάλεια του κυβερνοχώρου και η παραπληροφόρηση αποτελούν σοβαρή απειλή για τις ελεύθερες και δημοκρατικές εκλογές, και ο αγώνας για τους ψηφιακούς εξοπλισμούς δεν είναι κάτι μελλοντικό, αλλά συμβαίνει εδώ και τώρα» είπε η κ. Γιούροβα, τονίζοντας πως οι εκλογικές περίοδοι είναι ιδιαίτερα επιρρεπείς σε παραπληροφόρηση και χειραγώγηση από ιδιωτικά και ξένα συμφέροντα, και οι ευρωεκλογές είναι εκτεθειμένες στην απειλή αυτή.

«Το σκάνδαλο του Facebook – Cambridge Analytica, δεν ήταν μια μεμονωμένη περίπτωση, καθώς, έχουν γίνει γνωστές και νέες παραβιάσεις δεδομένων, που όλες επιβεβαιώνουν τη σημασία και τον επείγοντα χαρακτήρα δράσης. Επιβεβαιώνουν ότι οι νέοι κανόνες προστασίας δεδομένων της ΕΕ, συνιστούν αναγκαιότητα, όπως επισημαίνεται στο σχέδιο ψηφίσματος του Ευρωκοινοβουλίου», τόνισε. Υπογράμμισε δε, πως η Επιτροπή συμμερίζεται πολλές από τις ανησυχίες του Ευρωκοινοβουλίου για την προστασία δεδομένων και την κατάχρηση στην έρευνα, και ζητά λογοδοσία για τους αλγόριθμους.

Η Β. Γιούροβα σημείωσε ότι είναι σε τακτική επαφή με τον πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Προστασίας Δεδομένων και τον πρόεδρο της Αρχής Προστασίας Δεδομένων του Ηνωμένου Βασιλείου, ο οποίος είναι επικεφαλής της έρευνας για το Facebook και την Cambridge Analytica.

Αναφέρθηκε επίσης στην αμερικανική έρευνα στο θέμα και τη συνεργασία της με τον πρόεδρο της Αμερικανικής Ομοσπονδιακής Επιτροπής Εμπορίου (FTC), κ. Σίμονς στις Βρυξέλλες την περασμένη εβδομάδα, για τη δεύτερη ετήσια αναθεώρηση της ασπίδας προστασίας προσωπικών δεδομένων, ο οποίος διαβεβαίωσε ότι η έρευνα αποτελεί βασική προτεραιότητα της FTC.

«Οι κανονισμοί, οι πρακτικές και οι συνήθειες για τις εκλογές προέρχονται από το μη ψηφιακό παρελθόν μας. Τα όρια της δαπάνης των προεκλογικών εκστρατειών, οι αυστηροί κανόνες για την πολιτική διαφήμιση, η διαφάνεια για τη σχέση πολιτικών με χρηματοδότες προεκλογικής εκστρατείας, η περίοδος σιωπής, ο ρόλος των μέσων ενημέρωσης στην παραπληροφόρηση – όλοι οι κανόνες που αφορούν τα συμβατικά μμε – πρέπει να επιβληθούν στο διαδίκτυο, στο ψηφιακό κόσμο. Είναι σαφές ότι οι επερχόμενες ευρωεκλογές δεν θα είναι μία συνήθης διαδικασία, ούτε πρέπει να τις αντιμετωπίσουμε έτσι. Δεν μπορούμε να είμαστε αφελείς, και έχουμε πολύ λίγο χρόνο να δράσουμε» υπογράμμισε.

Στη συζήτηση τοποθετήθηκε επίσης ο επίτροπος για την Ένωση Ασφάλειας (Security Union) Τζούλιαν Κινγκ, ο οποίος αναφέρθηκε στις δράσεις που έχει ήδη λάβει η Επιτροπή, όπως η δέσμη μέτρων της για την ενίσχυση της ανθεκτικότητας από τις κλασικές απειλές στον κυβερνοχώρο, την προστασία των συστημάτων και των δεδομένων και την ενίσχυση της αποτροπής επιθέσεων, καθώς και η νέα πρόταση για δέσμη μέτρων για την αντιμετώπιση της διαδικτυακής παραπληροφόρησης, με βάση τη διαφάνεια, την ανιχνευσιμότητα και τη λογοδοσία.

Ο κ. Κινγκ τόνισε πως οι πλατφόρμες θα πρέπει να διασφαλίσουν μεγαλύτερη διαφάνεια για το περιεχόμενο που είναι διαφημιστικό προϊόν (sponsored), να εντείνουν τις προσπάθειές τους για τον εντοπισμό και τη διαγραφή πλαστών λογαριασμών και να θεσπίσουν σαφείς κανόνες γύρω από τα διαδικτυακά ρομπότ (bots). Θα πρέπει επίσης να υπάρχει μεγαλύτερη σαφήνεια γύρω από αλγόριθμους και πληροφορίες σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο δίνουν προτεραιότητα στο περιεχόμενο που εμφανίζεται. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με εργαλεία, ώστε οι χρήστες να ανακαλύπτουν ευκολότερα περιεχόμενο, να έχουν πρόσβαση σε εναλλακτικές πηγές πληροφόρησης και να μπορούν να αναφέρουν παραπληροφόρηση» είπε.

«Με τις ευρωεκλογές και τις πολυάριθμες εθνικές εκλογές στον ορίζοντα, είναι επιτακτική ανάγκη να υπάρξει επαρκής δέσμευση από τις μεγάλες ηλεκτρονικές πλατφόρμες. Η Επιτροπή χαιρετίζει την έντονη δέσμευση του ΕΚ στα επείγοντα αυτά θέματα. Η συνειδητοποίηση είναι η πρώτη γραμμή άμυνας, αλλά, όπως σημειώνεται στο σχέδιο ψηφίσματος του Ευρωκοινοβουλίου, πρέπει να προχωρήσουμε περισσότερο, για να προστατεύσουμε τους δημοκρατικούς θεσμούς, τις δημοκρατικές διαδικασίες και τις εκλογές μας, τα θεμέλια της δημοκρατίας», υπογράμμισε.

Ο επικεφαλής της ομάδας S&D, Ούντο Μπούλμαν σημείωσε ότι ακόμη δεν υπάρχουν ικανοποιητικές απαντήσεις από τον Μαρκ Ζούκεμπεργκ και τους συνεργάτες του. Το σκάνδαλο υπογράμμισε τα τεράστια κενά, για το πώς το Facebook προστατεύει τα δεδομένα των χρηστών από κατάχρηση και έθεσε επίσης ανησυχητικές ερωτήσεις σχετικά με τον τρόπο προστασίας των ευρωπαϊκών Δημοκρατιών στην ψηφιακή εποχή».

Ο κ. Μπούλμαν υπενθύμισε πως το Ευρωκοινοβούλιο ζήτησε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τις εθνικές κυβερνήσεις να ενεργήσουν για να προστατεύσουν τις εκλογές, και τέλος, να υποστηρίξουν ισχυρότερους νόμους για την προστασία της ιδιωτικής ζωής. Ωστόσο η αυστριακή προεδρία στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο εμποδίζει αυτήν την προσπάθεια και ούτε έστειλε καν αντιπρόσωπο να συμμετάσχει στη συζήτηση αυτή.

Newsroom Αθήνα 9.84 πηγή ΑΠΕ-ΜΠΕ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
ΑΘΗΝΑ +
spot_img

Συμβαίνει στην Αθήνα