Search
Brexit Norway plus

Brexit: Το σενάριο για το «Norway plus» ή το «ενισχυμένο» νορβηγικό μοντέλο

318

Υποτίθεται ότι τις τελευταίες μέρες η κυβέρνηση έχει επικεντρώσει την προσοχή της στην προσπάθεια η συμφωνία Brexit να περάσει από το κοινοβούλιο αύριο Τρίτη.

Οπως είναι όμως σήμερα τα πράγματα είναι απίθανο η συμφωνία αυτή να τύχει της υποστήριξης της πλειοψηφίας κατά την ψηφοφορία στη Βουλή των Κοινοτήτων, εκτιμά ο πολιτικός συντάκτης του BBC Nick Eardley.

H Άμπερ Ραντ, υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, σε συνέντευξη που έδωσε στους Times (08/12), υπογράμμισε ότι θα στηρίξει το σχέδιο της πρωθυπουργού Τερέζα Μέι για την αποχώρηση της χώρας απο την ΕΕ αλλά έσπευσε παράλληλα να σημειώσει ότι η καλύτερη επιλογή στην περίπτωση που απορριφθεί η πρόταση της πρωθυπουργού θα ήταν να υπάρξει μια νέα συμφωνία με την ΕΕ τύπου «Νορβηγίας συν» (Norway plus).

H κ. Ραντ παραδέχθηκε ότι δεν είναι βέβαιη αν – «αυτό μπορεί να γίνει» – το γεγονός πάντως ότι μια συμφωνία με βάση το νορβηγικό μοντέλο θα εξασφάλιζε την έξοδο της Βρετανίας από την ΕΕ και θα επέτρεπε ταυτόχρονα την παρομονή της στην ενιαία ευρωπαϊκή αγορά θα ήταν μια εξέλιξη που – «θα συνέφερε το Ηνωμένο Βασίλειο και που θα εύρισκε σύμφωνους πολλούς βουλευτές».
Η Άμπερ Ραντ είναι η πρώτη υπουργός της κυβέρνησης που δημόσια υποστηρίζει ένα εναλλακτικό σχέδιο για την αποχώρηση της Βρετανίας από την ΕΕ, επισημαίνει ο Nick Eardley του BBC. Επίσης στη συνέντευξη που έδωσε στους Times η υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης δεν απέκλεισε τη διεξαγωγή ενός δεύτερου δημοψηφίσματος – κάτι που το έχει αποκλείσει η πρωθυπουργός. Σημειώνουμε ότι η κ. Ραντ είχε ηγηθεί της εκστρατείας για την παραμονή της χώρας στην ΕΕ κατά το δημοψήφισμα του 2016.

Τι προβλέπει το νορβηγικό μοντέλο ;
– Η Νορβηγία δεν είναι μέλος της ΕΕ συμμετέχει όμως στην ενιαία ευρωπαϊκή αγορά
– Η Νορβηγία συμβάλλει στον προϋπολογισμό της ΕΕ και είναι υποχρεωμένη να εφαρμόζει τους περισσότερους κανονισμούς και νόμους της ΕΕ συμπεριλαμβανομένης και της ελεύθερης διακίνησης αγαθών, υπηρεσιών κεφαλαίων και ανθρώπων
– Η Νορβηγία δεν συμμετέχει στην τελωνειακή ένωση και στην περίπτωση του Ηνωμένου Βασιλείου για να μην υπάρξει ένα – «σκληρό ιρλανδικό σύνορο» – δηλ. μια νέα τελωνειακή ένωση με την ΕΕ , θα χρειασθεί ένας νέος διακανονισμός , μια λύση τύπου «Νορβηγίας συν» (Norway plus).

Όπως γράφει ο Luke Lythgoe στην ιστοσελίδα In Facts Stop Brexit η αποδοχή κάποιας παραλλαγής του νορβηγικού μοντέλου δεν πρόκειται να επιτρέψει στη Βρετανία να εξοικονομήσει χρήματα όπως είχαν ευελπιστεί όλοι αυτοί που ένθερμα είχαν υποστηρίξει την «αποδέσμευση» της χώρας από τις Βρυξέλλες. Λίγο πολύ με τη συμφωνία «Νorway plus » – ενισχυμένο νορβηγικό μοντέλο – η Βρετανία με τον «οβολό» της θα συμμετέχει στα ίδια κοινοτικά προγράμματα – επιστήμης και έρευνας, νεότητας, πολιτισμού και παιδείας, ανάπτυξης ξένων χωρών , άμυνας και ασφάλειας καθώς και έρευνας του διαστήματος – στα όποια έχει ήδη συμμετοχή σήμερα ως πλήρες μέλος της ΕΕ.
«Πρόκειται για τον ίδιο κατάλογο προγραμμάτων στα οποία συμμετέχει το Όσλο – και εξυπακούεται ότι θα καταλήξουμε να πληρώνουμε ένα παρεμφερή λογαριασμό», αναφέρει ο Luke Lythgoe. Στην πραγματικότητα, συνεχίζει , δεδομένου ότι μετά την αποχώρηση η διαπραγματευτική θέση της Βρετανίας θα είναι αδύναμη και η ΕΕ θα ήθελε να αφαιρέσει την «έκπτωση» από την τρέχουσα συμμετοχή της χώρας στα κοινοτικά ταμεία , «έκπτωση» που είχε πετύχει η Μάργκαρετ Θάτσερ, θα μπορούσε τελικά – «η χώρα εκτός ΕΕ να πληρώνει περισσότερα».
«Η μεγάλη διαφορά, βέβαια», καταλήγει ο Lythgoe – «είναι ότι θα χάναμε την επιρροή μας επειδή δεν θα είμαστε πλέον στο τραπέζι όπου θα λαμβάνονται οι αποφάσεις. Πώς μπορεί αυτή η λύση να είναι προς το εθνικό συμφέρον;».

Bύρων Καρύδης

Print Friendly, PDF & Email



Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *