Search

Εγγραφή στον οικογενειακό γιατρό: Συχνές ερωτήσεις και απαντήσεις – Ό,τι πρέπει να ξέρετε

5694

Μία εβδομάδα απομένει για την εγγραφή των πολιτών στον οικογενειακό γιατρό, τουλάχιστον όπου υπάρχει, και το τοπίο παραμένει θολό. Το υπουργείο Υγείας εμφανίζεται πιο ευέλικτο και δηλώνει ότι η εγγραφή πρέπει να γίνει μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2019, αλλά όσοι δεν προλάβουν ή δεν έχουν στην περιοχή τους οικογενειακό γιατρό, δεν πρόκειται να χάσουν τη φροντίδα και την περίθαλψη τους.

Μέχρι στιγμής έχουν εγγραφεί πάνω από 1.500.000 πολίτες στους περίπου 900 οικογενειακούς γιατρούς που υπάρχουν. Σημειώνεται ότι θα έπρεπε να υπάρχουν περίπου 4.000 οικογενειακοί γιατροί σε ολόκληρη τη χώρα, αλλά οι γιατροί δεν φαίνονται διατεθειμένοι να ενταχθούν στο νέο σύστημα.

Τι είναι όμως το νέο σύστημα και πως γίνεται η εγγραφή στον οικογενειακό γιατρό;

  1. Τι είναι ο οικογενειακός γιατρός;

Ο οικογενειακός γιατρός είναι για τους ενήλικες γενικός γιατρός ή παθολόγος και για τα παιδιά έως 14 χρόνων ο παιδίατρος. Θεωρητικά, αν και όποτε καλυφθεί η δεξαμενή με τους οικογενειακούς γιατρούς, αυτοί θα έχουν πληθυσμό ευθύνης μέχρι 2.250 ενήλικες και μέχρι 1.500 παιδιά.

Ο οικογενειακός γιατρός θα λειτουργεί ως τροχονόμος για το σύστημα υγείας, θα αξιολογεί δηλαδή τη βαρύτητα και το επείγον των περιστατικών και αναλόγως θα τα κατευθύνει είτε σε άλλον γιατρό, είτε σε Κέντρο Υγείας, είτε σε νοσοκομείο.

  1. Είναι υποχρεωτική η εγγραφή;

Η θέση του υπουργείου Υγείας είναι πως η εγγραφή στον οικογενειακό γιατρό μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2018, είναι υποχρεωτική, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι αν κάποιος δεν εγγραφεί μέχρι την πλήρη λειτουργάι του συστήματος, χάνει τα δικαιώματά του.

Μέχρι στιγμής κανείς δεν μπορεί να πει με σιγουριά στους πολίτες αν πρέπει να γραφτούν ή όχι, με την έννοια των επιπτώσεων. Όσοι όμως επιθυμούν την δωρεάν πρόσβαση σε γιατρό, θα πρέπει να εγγραφούν στο σύστημα. Το πρόβλημα όμως είναι ότι δεν υπάρχει ικανοποιητικός αριθμός διαθέσιμων οικογενειακών γιατρών.

Προς το παρόν δεν αλλάζει κάτι σχετικά με τις επισκέψεις στους συμβεβλημένους με τον ΕΟΠΥΥ γιατρούς ή τους ιδιώτες γιατρούς.

4. Πώς επιλέγει κάποιος τον οικογενειακό γιατρό;

Στην ηλεκτρονική πλατφόρμα www.rdv.healthnet.gr υπάρχει λίστα με οικογενειακούς γιατρούς ανάλογα με τον τόπο διαμονής κάθε πολίτη. Η επιλογή γίνεται με κριτήρια του ίδιου του ενδιαφερόμενου. Δηλαδή, μπορεί να επιλέξει την πιο κοντινή Τοπική Μονάδα Υγείας (ΤΟΜΥ) ή το Κέντρο Υγείας ή όποιον ιδιώτη είναι διαθέσιμος.

5. Πώς γίνεται η εγγραφή;

Ο πολίτης μπορεί να πραγματοποιήσει την εγγραφή του στην ΤΟΜΥ της περιοχής του (αν λειτουργεί) προσκομίζοντας λογαριασμό κοινής ωφέλειας στο όνομά του ή εναλλακτικά υπεύθυνη δήλωση στην οποία θα δηλώνει πού κατοικεί μόνιμα, βεβαίωση ΑΜΚΑ και ταυτοποιητικό έγγραφο (φωτοτυπία ταυτότητας, διαβατηρίου).

Σε περίπτωση που στην περιοχή του δεν υπάρχουν ΤΟΜΥ, μπορεί να εγγραφεί με τον ίδιο τρόπο σε γενικό γιατρό ή παθολόγο του τοπικού Κέντρου Υγείας ή άλλων δημόσιων δομών Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, όπως είναι τα Πολυδύναμα Περιφερειακά Ιατρεία, τα Περιφερειακά ή τα Τοπικά Ιατρεία.

Σε περίπτωση που και αυτή η επιλογή δεν είναι εφικτή, ο πολίτης μπορεί να επιλέξει από τους διαθέσιμους συμβεβλημένους με τον ΕΟΠΥΥ οικογενειακούς γιατρούς της περιοχής του.

Εναλλακτικά, υπάρχει η δυνατότητα εγγραφής μέσω της ΗΔΙΚΑ (www.rdv.healthnet.gr) με τους κωδικούς του TaxisNet και επιλογή του μενού «Οικογενειακός Γιατρός». Σε αυτή την περίπτωση δεν χρειάζεται να προσκομιστεί βεβαίωση ΑΜΚΑ.

Σε περίπτωση ηλεκτρονικής εγγραφής ο πολίτης θα πρέπει να επισκεφθεί τον οικογενειακό γιατρό του ώστε να δώσει την αίτηση, εκείνος να την ενεργοποιήσει και να του δώσει επίσης κωδικούς πρόσβασης στην ΠΦΥ.

6. Ποιο είναι το ωράριο του γιατρού;Ο ιδιώτης συμβεβλημένος με τον ΕΟΠΥΥ οικογενειακός γιατρός, βάσει της σύμβασής του, είναι υποχρεωμένος να δέχεται δωρεάν τους πολίτες στο ιατρείο του σε ωράριο που ο ίδιος επιλέγει, ωστόσο το όριο δεν μπορεί να είναι λιγότερες από 20 ώρες εβδομαδιαίως. Στις ΤΟΜΥ το ωράριο λειτουργίας είναι 07.00-15.00 και 14.00-22.00.

7. Τι θα ισχύσει με τις επισκέψεις σε γιατρούς άλλων ειδικοτήτων, πλην του οικογενειακού;

Για ραντεβού με γιατρούς άλλων ειδικοτήτων, πλην παθολόγων, γενικών γιατρών και παιδίατρων, απαιτείται η παραπομπή από τον οικογενειακό γιατρό.

Το σύστημα των παραπομπών τυπικά ξεκινά από την 1/1/2019 αλλά προς το παρόν δεν μπορεί να ξεκινήσει με τόσα προβλήματα.

Εχουν ήδη εξαιρεθεί από το σύστημα των παραπομπών από τον οικογενειακό γιατρό οφθαλμίατροι, οδοντίατροι, γυναικολόγοι και ψυχίατροι και όπου υπάρχουν τέτοιοι γιατροί, είτε σε δημόσιες δομές είτε συμβεβλημένοι μέσω ΕΟΠΥΥ, οι πολίτες τους επισκέπτονται δωρεάν χωρίς παραπεμπτικό από παθολόγο ή παιδίατρο.

Επίσης, οι χρόνιοι ασθενείς επισκέπτονται μία φορά τον οικογενειακό τους γιατρό, λαμβάνουν ένα παραπεμπτικό ετήσιας διάρκειας και συνεχίζουν να επισκέπτονται τον ειδικό τους γιατρό για το συγκεκριμένο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν.

8. Αν υπάρχει ήδη οικογενειακός γιατρός, π.χ. γιατρός που παρακολουθεί χρόνια κάποιον πολίτη, μπορεί να γίνει αυτός και επισήμως ο οικογενειακός;

Αυτό μπορεί να συμβεί μόνο εφόσον ο γιατρός έχει ενταχθεί στο σύστημα της ΠΦΥ, δηλαδή είτε είναι γιατρός σε ΤΟΜΥ της περιοχής κατοικίας του ενδια-φερόμενου πολίτη είτε είναι ιδιώτης συμβεβλημένος με τον ΕΟΠΥΥ. Και στις δύο περιπτώσεις ακολουθείται η διαδικασία εγγραφής.

9. Τι γίνεται αν δεν υπάρχει διαθέσιμος γιατρός σε κάποια περιοχή;

Για τις περιοχές όπου δεν υπάρχει οικογενειακός γιατρός -και είναι πολλές αυτές, ιδίως στην Αττική και τη Θεσσαλονίκη- ο πολίτης θα συνεχίσει να καλύπτεται υγειονομικά με τις διαθέσιμες δυνατότητες, θα απευθύνεται δηλαδή στους παθολόγους ή στους παιδιάτρους των δημόσιων δομών υγείας που υπάρχουν στην περιοχή του.

Και όταν χρειάζεται να απευθυνθεί σε ειδικευμένο γιατρό, συμβεβλημένο με τον ΕΟΠΥΥ, θα κλείνει απευθείας ραντεβού με αυτόν χωρίς να πρέπει να λάβει παραπεμπτικό από τον οικογενειακό γιατρό.

Για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα των ελλείψεων σε πολλές και πολυπληθείς περιοχές εξετάζεται νέα διαίρεση της περιφέρειας σε τομείς οι οποίοι ενδεχομένως να περιλαμβάνουν και γειτονικούς δήμους.

ΣΥΧΝΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΕΓΓΡΑΦΗ

1)        Δεν είναι δυνατή η προσβαση με τους κωδικούς του ΤΑΧΙS εμφανίζεται μήνυμα «Αδυναμία Ανάκτησης Α.Μ.Κ.Α. από τα στοιχεία της Γ.Γ.Π.Σ.»

Υπάρχει αναντιστοιχία των δεδομένων που τηρούνται στο Μητρώο του ΑΜΚΑ με τα δεδομένα του Taxis. Τα στοιχεία σε ΑΜΚΑ και Taxis πρέπει να είναι ίδια και όπως αναγράφονται στην αστυνομική σας ταυτότητα.

Αναζητήστε τον ΑΜΚΑ σας στην ιστοσελίδα www.amka.gr , εάν δεν επιστρέψει αποτέλεσμα επισκεφτείτε κάποιο ΚΕΠ για τις απαραίτητες διορθώσεις. 
Ελέγξτε τα στοιχεία σας που είναι καταχωρημένα στο μητρώο του Taxis και προβείτε στις απαραίτητες διορθώσεις σε περίπτωση αναντιστοιχίας.

2) Δεν είναι εφικτή η εγγραφή της συζύγου μου, με την οποία κάνω κοινή φορολογική δήλωση (επομένως έχουμε τους ίδιους κωδικούς Taxis).

Εφόσον η σύζυγος σας δεν έχει δικούς της κωδικούς taxisnet, μπορεί να πάει αυτοπροσώπως στη Μονάδα Υγείας / γιατρό να εγγραφεί και να της δοθούν κωδικοί πρόσβασης στην εφαρμογή ΠΦΥ. 
Εναλλακτικά μπορεί να αποκτήσει κλειδάριθμο taxisnet.

3) Δεν είναι εφικτή η εγγραφή του παιδιού μου που είναι άνω τω 18 ετών. 


Εφόσον το παιδί δεν έχει δικούς του κωδικούς taxisnet, μπορεί να πάει αυτοπροσώπως στη Μονάδα Υγείας / γιατρό να εγγραφεί και να του δοθούν κωδικοί πρόσβασης στην εφαρμογή ΠΦΥ. 
Εναλλακτικά μπορεί να αποκτήσει κλειδάριθμο taxisnet.

4) Πως θα δηλώσω, το ανήλικο τέκνο μου, σε οικογενειακό ιατρό. 


Κάνετε είσοδο με τους κωδικούς σας taxisnet και όταν ζητηθεί ΑΜΚΑ καταχωρείτε το ΑΜΚΑ του παιδιού. Απαραίτητη προϋπόθεση να είναι δηλωμένο ως εξαρτώμενο μέλος.

5) θέλω να δηλώσω οικογενειακό παιδίατρο για το παιδί μου που είναι 16 ετών αλλά δεν μου επιτρέπει το σύστημα.


Αίτηση σε παιδίατρο κάνουν τα ανήλικα παιδιά μέχρι 14 ετών. Από 15 και άνω τα παιδιά πρέπει να δηλώσουν Παθολόγο ή Γενικό ιατρό.

6) Έχω κάνει αίτηση για οικογενειακό γιατρό, αλλά στην αίτηση δε μου εμφανίζει τα προστατευόμενα μέλη (παιδιά).


Μπαίνετε με τους κωδικούς σας και όταν ζητηθεί ΑΜΚΑ καταχωρείτε το ΑΜΚΑ του προστατευόμενου μέλους εφόσον είναι κάτω των 18 ετών. Για άνω των 18 ετών βλ. απάντηση (3).

7) Δεν υπάρχει Οικογενειακός Ιατρός στο Δήμο κατοικίας. 


Προς το παρόν μπορείτε να εγγραφείτε μόνο σε οικογενειακό γιατρό του Δήμου που κατοικείτε και έχετε δηλώσει στην αίτηση σας. Άμεσα αναμένεται νέα διαίρεση της περιφέρειας σε τομείς οι οποίοι ενδεχομένως να περιλαμβάνουν και γειτονικούς δήμους.

8) Είμαι ανασφάλιστος, μπορώ να επιλέξω συμβεβλημένο οικογενειακό ιατρό με τον ΕΟΠΥΥ; 


Μπορείτε να εξυπηρετηθείτε μόνο από ιατρούς των δομών Δημόσιας Υγείας. Δε μπορείτε να επιλέξετε γιατρό ιδιώτη συμβεβλημένο με τον ΕΟΠΥΥ.

9) Είμαι ανασφάλιστος και δεν έχω αριθμό μητρώου σε κανένα ταμείο, μπορώ να κάνω την αίτηση ηλεκτρονικά;


Μπορείτε να εξυπηρετηθείτε από ιατρούς των δομών Δημόσιας Υγείας. Δε μπορείτε να επιλέξετε γιατρό ιδιώτη συμβεβλημένο με τον ΕΟΠΥΥ.

10) Είμαι στρατιωτικός μπορώ να επιλέξω οικογενειακό ιατρό σε Μ.Υ. ή συμβεβλημένο με τον ΕΟΠΥΥ;

Επί του παρόντος μπορείτε να εξυπηρετηθείτε μόνο από ιατρούς των δομών Δημόσιας Υγείας.

11) Το τέκνο μου είναι φοιτητής. Που πρέπει να κάνει εγγραφή σε οικογενειακό ιατρό στην πόλη που φοιτά ή στην πόλη κατοικίας μας;


Εγγραφή στον οικογενειακό ιατρό γίνεται στον τόπο κατοικίας οπότε ο φοιτητής θα κρίνει που επιθυμεί να έχει οικογενειακό ιατρό με βάση το μέρος που διαμένει τον περισσότερο καιρό.

12)Πότε αναμένεται η αποδοχή των αιτήσεων εγγραφής από τους γιατρούς που έχουν αποδεχθεί την ιδιότητα του οικογενειακού γιατρού;


Πρέπει να επισκεφτείτε το γιατρό προσκομίζοντας τα απαραίτητα δικαιολογητικά ώστε να σας αποδεχθεί και να σας δώσει κωδικούς πρόσβασης στην εφαρμογή ΠΦΥ.

13) Έχω κάνει εγγραφή για τον οικογενειακό ιατρό. Θέλω να γνωρίζω εάν πρέπει να πληρώνω για την επίσκεψη στον οικογενειακό ιατρό.

Όχι η επίσκεψη στον οικογενειακό γιατρό είναι δωρεάν.

14)Έκανα είσοδο στην εφαρμογή στα στοιχεία που εμφανίζονται είναι λάθος η ημερομηνία γέννησης. Ποιες ενέργειες πρέπει να γίνουν για να διορθωθεί, ώστε να μπορέσω να δηλώσω οικογενειακό ιατρό.

Επισκεφθείτε ένα ΚΕΠ για να κάνετε τις απαραίτητες διορθώσεις στον ΑΜΚΑ σας.

15) Ενώ έχουμε κάνει εγγραφή σε οικογενειακό ιατρό, προστέθηκε εκ των υστέρων στη λίστα των οικογενειακών ιατρών ο δικός μας ιατρός. Μπορούμε να αλλάξουμε οικογενειακό ιατρό επειδή δεν κλείσαμε εξάμηνο; 


Με τα μέχρι τώρα δεδομένα μπορείτε να αλλάξετε οικογενειακό γιατρό μία φορά ανά έτος εντός του τομέα ευθύνης της μονάδας υγείας ή δύο φορές ετησίως αν πρόκειται για άλλο τομέα εκτός όμορου.

16) Υπάρχει άλλος τρόπος δήλωσης οικογενειακού ιατρού χωρίς τη χρήση κωδικών taxisnet; 
Η αίτηση εγγραφής μπορεί να υποβληθεί:

  • σε κάθε δημόσια δομή Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας ή
  • απ’ευθείας στον Οικογενειακό Ιατρό δημόσιας δομής ή Ιδιώτης.

17) Πως μπορώ να χρησιμοποιήσω το συνθηματικό που παρέλαβα από τον οικογενειακό μου ιατρό; 


Μπορείτε να κάνετε είσοδο στην εφαρμογή της ΠΦΥ μέσω του http://rdv.ehealthnet.gr
. Στην οθόνη «Είσοδος με ΠΦΥ» δηλώνετε τα συνθηματικά που παραλάβατε από τον ιατρό. Με αυτό τον τρόπο σύνδεσης αποκτάτε πρόσβαση σε περισσότερες εφαρμογές.

18) Έχω χάσει το συνθηματικό που παρέλαβα από τον οικογενειακό μου ιατρό πως μπορώ να το ανακτήσω; 


Πρέπει να επισκεφτείτε τον οικογενειακός σας ιατρό. Ο οικογενειακός σας Ιατρός μπορεί να εκδώσει νέο συνθηματικό μέσω της εφαρμογής.

19) Που υπάρχουν οδηγίες για αίτηση με τη χρήση κωδικών taxisnet ;

Η είσοδος μπορεί να γίνει με τρεις διαφορετικούς τρόπους:

  • Είσοδος με τους προσωπικούς σας κωδικούς στο TAXIS.
  • Είσοδος με στοιχεία πρόσβασης που έχουν εκδοθεί μέσω του οικογενειακού ιατρού σας.
  • Είσοδος με eiDAS (αφορά ευρωπαίους πολίτες).

Α) Είσοδος με TAXIS

Μεταφέρεστε στη σελίδα της ΓΓΠΣ, μέσω της οποίας γίνεται η πιστοποίηση των στοιχείων σας, ώστε στη συνέχεια να επιτραπεί η είσοδός σας στο σύστημα των ραντεβού. Εδώ εισάγετε το username και password που χρησιμοποιείτε στο σύστημα TAXIS και πατάτε το πλήκτρο «Είσοδος».

Αφού ταυτοποιηθούν τα στοιχεία που δώσατε, καλείστε να δώσετε την εξουσιοδότησή σας για την ανάκτηση προσωπικών σας δεδομένων (ΑΦΜ) από την ΗΔΙΚΑ, πατώντας το κουμπί «Εξουσιοδότηση» στην οθόνη που εμφανίζεται.

Αφού δώσετε την εξουσιοδότησή σας, καλείστε να εισάγετε τον ΑΜΚΑ σας για να γίνει διασταύρωση με τα στοιχεία που ανακτήθηκαν από τη ΓΓΠΣ.

Αφού εισάγετε τον ΑΜΚΑ σας ή τον ΑΜΚΑ του ασφαλιστικά εξαρτώμενου μέλους επιλέγετε «Είσοδος».

Εμφανίζεται μια σύνοψη των στοιχείων σας. Αφού ελέγξετε την ορθότητά τους, επιλέγετε «Επιβεβαίωση».

Είσοδος με συνθηματικό

Μπορείτε να αποκτήσετε στοιχεία πρόσβασης (όνομα χρήστη και κωδικό) στην εφαρμογή μέσω του οικογενειακού σας ιατρού. Κατά την πρώτη σύνδεση σας, σας ζητείτε να αλλάξετε τα στοιχεία αυτά και να ορίσετε νέα.

Αφού συνδεθείτε καλείστε να εισάγετε τον ΑΜΚΑ και στη συνέχεια εμφανίζεται μια σύνοψη των στοιχείων σας.

Αφού ελέγξετε την ορθότητά τους, επιλέγετε «Επιβεβαίωση».

ΝΙΝΑ ΚΟΜΝΗΝΟΥ

 

Print Friendly, PDF & Email



Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *