back to top
18 C
Athens
Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024

18 C
Athens
Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024

Οι σχολικές βιβλιοθήκες μετατρέπονται σε escape rooms

Διαβάστε επίσης

Οι σύγχρονες σχολικές βιβλιοθήκες μετατρέπονται σε χώρους δημιουργίας, μάθησης και διασκέδασης, σε μια μορφή escape room. Όχι μόνο στα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια, αλλά και σε δημόσια σχολεία, έπειτα από καθυστέρηση δεκαετιών.

«Στο παιχνίδι» μπαίνουν ταυτόχρονα η Εθνική Βιβλιοθήκη και η Βιβλιοθήκη της Βουλής, προσφέροντας εκπαιδευτικές δράσεις στους μαθητές.

Στατιστικά ο μισός πληθυσμός των νέων δεν διαβάζει κανένα απολύτως βιβλίο. Οι Έλληνες πολίτες στην πλειονότητά τους δεν έχουν μπει σε βιβλιοθήκη ούτε μία φορά. Γίνονται άσκεπτοι, άκριτοι και άβουλοι τηλεθεατές.

Η «ψηφιακή επανάσταση» για τους μαθητές και η αγορά φορητού υπολογιστή για κάθε μαθητή της Α΄ Γυμνασίου, κατά τα σχέδια του υπουργείου Παιδείας στο πρόσφατο παρελθόν, δεν είχαν κανένα πρακτικό αποτέλεσμα, καθώς η έλλειψη προγραμματισμού και οργάνωσης δεν έδωσαν στα παιδιά μαθησιακά ερεθίσματα.

Απλώς οι μαθητές εξοικειώθηκαν στη χρήση υπολογιστών, ενασχολούμενοι στην καλύτερη περίπτωση με παιχνίδια και στη χειρότερη πέφτοντας σε παγίδες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης ή στη ζούγκλα του διαδικτύου.

Δίκτυο Σχολικών Βιβλιοθηκών με 32χρονη καθυστέρηση

Τον περασμένο Σεπτέμβριο το υπουργείο Παιδείας χρηματοδότησε με περίπου 2,7 εκατομμύρια ευρώ, τις πρώτες 913 σχολικές μονάδες πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης που εντάχθηκαν στο Σύστημα Δικτύου Σχολικών Βιβλιοθηκών.

Το ποσό αντιστοιχεί σε 3.000 ευρώ ανά σχολική βιβλιοθήκη για την αγορά ηλεκτρονικού εξοπλισμού και βιβλίων και η δράση υλοποιείται μέσω των οικείων σχολικών επιτροπών.

Η απόφαση ενεργοποιεί μετά από 32 χρόνια αδράνειας τον νόμο 1566 περί ίδρυσης σχολικών βιβλιοθηκών, σηματοδοτεί την άμεση ανάπτυξη του συστήματος δικτύου 913 σχολικών μονάδων που εντάσσονται σε αυτό και χρηματοδοτεί τη δράση με πόρους του εθνικού σκέλους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων του υπουργείου Παιδείας.

Οι βιβλιοθήκες στα μεγαλύτερα εκπαιδευτικά ιδρύματα στην Ελλάδα και σε ολόκληρο τον κόσμο είναι ένας νέος ολόφρεσκος κόσμος, άμεσα συνδεδεμένος με την τάξη και με την τεχνολογία, που εξάπτει την περιέργεια και τη φαντασία, και δημιουργεί τους πολίτες του μέλλοντος.

Είναι ο δρόμος για την ανάπτυξη των δεξιοτήτων που περιγράφονται για τους πολίτες του μέλλοντος στη συνθήκη της Λισαβόνας από το 2000: Κριτική σκέψη/κριτική στάση, τεχνολογική παιδεία, πληροφοριακή παιδεία, φιλαναγνωσία, κοινωνικές δεξιότητες.

«Οι σύγχρονες σχολικές βιβλιοθήκες είναι ο δρόμος για την ανάπτυξη αυτών των δεξιοτήτων», αποφάνθηκαν ακαδημαϊκοί, εκπαιδευτικοί και βιβλιοθηκονόμοι σχολείων, άνθρωποι της Εθνικής Βιβλιοθήκης και της βιβλιοθήκης της Βουλής, στη σχεική ημερίδα που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα στα εκπαιδευτήρια «ο Πλάτων».

Αμφίδρομη η σχέση σχολείων και βιβλιοθηκών

Σχολεία και βιβλιοθήκες, μια σχέση αμφίδρομη, όταν οι βιβλιοθήκες και τα σχολεία έχουν το ρόλο που απαιτεί η εποχή, διευρύνοντας τη γνώση και αναπτύσσοντας την κριτική ικανότητα των μαθητών.

Τα τελευταία χρόνια οι σχολικές βιβλιοθήκες σε μεγάλα εκπαιδευτήρια μετατρέπονται σε escape rooms και το παράδειγμα αυτό πλέον ακολουθούν και τα δημόσια σχολεία.

Έτσι, τα παιδιά συγκεντρώνονται σε ώρα μαθήματος στη σχολική βιβλιοθήκη και υποδύονται τους ήρωες αγαπημένων βιβλίων τους. Συνομιλούν, μέσω skype, με συνομήλικους τους μαθητές σε άλλες πόλεις ή άλλες χώρες. Χωρίζονται σε ομάδες μέσα στη βιβλιοθήκη κυνηγώντας το «χαμένο θησαυρό» που μπορεί να είναι ένας συγγραφέας, ένα βιβλίο ή ένα αντικείμενο, χρησιμοποιώντας στοιχεία που ενώνουν τις κουκκίδες της αναζήτησής τους.

Στόχος είναι να δημιουργηθεί μία γενιά παιδιών που μέσα από το βιβλίο θα ανακαλύψουν έναν διαφορετικό τρόπο ψυχαγωγίας, συνδυάζοντας το παιχνίδι με τη μάθηση.

Παιδιά που θα εξασκούν την κριτική σκέψη, θα ερευνούν και θα αξιολογούν τη γνώση από τα σχολικά βιβλία, μέσα από τις διαφορετικές πηγές που διαθέτουν οι βιβλιοθήκες.

«Στον Πλάτωνα, τοποθετούμε τη βιβλιοθήκη μας στο κέντρο της εκπαιδευτικής διαδικασίας, θεωρώντας ότι είναι πλέον απαραίτητο να δημιουργήσουμε πολίτες, που δεν θα λαμβάνουν άκριτα, νέα ψευδή ή αληθή από τα ΜΜΕ ή μη έγκυρες πληροφορίες από το διαδίκτυο, αλλά θα μπορούν να διακρίνουν μέσα από αυτή την πληθώρα ενημέρωσης την απάντηση στο οποιοδήποτε ερώτημά τους», είπε η Βάσια Παπαδοπούλου, Γενική Διευθύντρια των Εκπαιδευτηρίων «Ο Πλάτων».

Πόσο εύκολο είναι όμως σήμερα να αντιληφθούν την αξία αυτής της σχέσης μαθητές και μαθήτριες που «παίζουν στα δάχτυλα» τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές, έχοντας πρόσβαση σε αμέτρητες πληροφορίες εύκολα και γρήγορα, με τίμημα όμως να έχουν χάσει σημαντικές γλωσσικές δεξιότητες, όπως ανέφερε η υπεύθυνη των βιβλιοθηκών του Κολλεγίου Αθηνών Αλεξάνδρα Παπάζογλου. Πώς μπορούν οι εκπαιδευτικοί να «ζωντανέψουν» το μάθημα οδηγώντας τα παιδιά στην εξερεύνηση μιας βιβλιοθήκης;

«Η σχολική βιβλιοθήκη είναι η συνέχεια του μαθήματος» ανέφερε η φιλόλογος Βάσω Παπαδοπούλου, τονίζοντας πως δίνει στα παιδιά την ευκαιρία να αποκτήσουν πρόσβαση σε έγκυρες παγκόσμιες βάσεις δεδομένων και βοηθά να αναπτύξουν ικανότητες όπως ο πληροφοριακός γραμματισμός.

Εθνική Βιβλιοθήκη και Βιβλιοθήκη της Βουλής

Όπως τόνισε η Ελίζα Μακρίδου, Βιβλιοθηκονόμος της Εθνικής Βιβλιοθήκης και συντονίστρια της δράσης «Γενικά Λύκεια και βιβλιοθήκες συνεργάζονται στην υλοποίηση Δημιουργικών Εργασιών», το διάβασμα, όπως κι αν το επιλέγουμε, μας κάνει καλό, με την προϋπόθεση να είμαστε πληροφοριακά εγγράμματοι, να γνωρίζουμε δηλαδή πώς θα έχουμε πρόσβαση σε επιλεγμένες πληροφορίες με αποτελεσματικό τρόπο και κριτική ικανότητα.

Η Εθνική βιβλιοθήκη δείχνει το δρόμο που ακολουθούν τα σύγχρονα εκπαιδευτήρια με το πρόγραμμα NOW του Δικτύου Ελληνικών Βιβλιοθηκών.

Το πρόγραμμα αναπτύσσεται σε 224 Δημοτικές βιβλιοθήκες και βιβλιοθήκες Δημοσίων ή Ιδιωτικών Εκπαιδευτηρίων με μία σειρά καλοκαιρινών και επετειακών δράσεων.

Την ίδια ώρα ένας τεράστιος πλούτος γνώσης με 650.000 τόμους βιβλίων όλων των επιστημών, εφημερίδες και περιοδικά βρίσκεται στα 3 κτίρια της βιβλιοθήκης της Βουλής στο Μέγαρο Βουλής (Σύνταγμα), στο Πρώην Δημόσιο Καπνεργοστάσιο (Λένορμαν 218) και στο Κτίριο Μπενακείου Βιβλιοθήκης (Ανθίμου Γαζή 2).

Πώς μπορεί να ωφεληθεί η μαθητική κοινότητα;

Στις βιβλιοθήκες της Βουλής των Ελλήνων υπάρχουν πολλές δράσεις για μαθητές ενώ τους δίνεται η δυνατότητα πρόσβασης σε ψηφιακό υλικό (https://library.parliament.gr/Ψηφιακή-Βιβλιοθήκη), σε εφημερίδες και περιοδικά (https://library.parliament.gr/Portals/6/pdf/digitalmicrofilms.pdf), σε παροχή τεχνογνωσίας για οργάνωση σχολικών βιβλιοθηκών και στη δυνατότητα εκπόνησης ερευνητικών εργασιών στους χώρους της βιβλιοθήκης.

Ισίδωρος Ρούσσος

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
ΑΘΗΝΑ +
spot_img

Συμβαίνει στην Αθήνα