back to top
24.8 C
Athens
Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024

24.8 C
Athens
Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024

Πανελλαδικές εξετάσεις: Οδηγίες προς ναυτιλλομένους

Διαβάστε επίσης

Λίγα 24ωρα απέμειναν για την πρεμιέρα των πανελλαδικών εξετάσεων και η αγωνία των υποψηφίων «χτυπά κόκκινο», καθώς -καλώς ή κακώς- θεωρούνται ορόσημο στη μετέπειτα ζωή τους.

Η φετινή διαδικασία πάντως βρίθει ιδιαιτεροτήτων, όντας η τελευταία με το τρέχον εξεταστικό σύστημα, ενώ επιπλέον τελούνται μέσα σε νέα προεκλογική περίοδο, αυτή τη φορά για τις εθνικές εκλογές.

Οι φετινές πανελλαδικές εξετάσεις έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην ανεύρεση της κατάλληλης ημερομηνίας για τη διεξαγωγή των πρόωρων εθνικών εκλογών. Η διαδικασία για τα Γενικά και Επαγγελματικά Λύκεια ξεκινά στις 7 και στις 6 Ιουνίου και ολοκληρώνεται στις 18 και τις 20 Ιουνίου αντίστοιχα, ωστόσο από τις 21 Ιουνίου έως και τις 2 Ιουλίου πραγματοποιούνται οι εξετάσεις στα ειδικά μαθήματα.

Μπορεί τη Δευτέρα 1 Ιουλίου και την Τρίτη 2 του μήνα τα εξεταστικά κέντρα να είναι σχετικά λίγα (την 1η Ιουνίου οι υποψήφιοι εξετάζονται στη «Μουσική Εκτέλεση και Ερμηνεία» και την επόμενη ημέρα στα Ιταλικά) ωστόσο η αναστάτωση θα ήταν δεδομένη και για αυτό το λόγο ήταν σχεδόν αδύνατον να ορίζονταν ως ημερομηνία εκλογών η 30ή ή η 23η Μαΐου, χωρίς αλλαγή στο πρόγραμμα εξέτασης των ειδικών μαθημάτων.

«Οι πανελλαδικές εξετάσεις είναι ένα βήμα για τη ζωή αλλά δεν είναι όλη σας η ζωή» συμβουλεύουν τους υποψήφιους οι ειδικοί και αυτό πρέπει να βάλουν καλά μέσα στο μυαλό τους όλοι, γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικοί. Σίγουρα είναι μία ευκαιρία για να ξεκινήσουν τις σπουδές τους, όμως δεν είναι η μόνη. Θα πρέπει να αντιμετωπίσουν αυτή τη δοκιμασία με ηρεμία, αυτοπεποίθηση και θετική σκέψη, κατανοώντας ταυτόχρονα ότι δεν κρίνεται σε λίγες ημέρες η επαγγελματική σταδιοδρομία τους.

Πριν τις εξετάσεις

Οι Πανελλαδικές Εξετάσεις είναι μία εκπαιδευτική δοκιμασία ανάλογη, σχετικά, με αυτές που τόσα χρόνια έχουν αντιμετωπίσει οι σημερινοί υποψήφιοι στη σχολική τους διαδρομή, συνεπώς πρόκειται για κάτι οικείο και ουδόλως πρωτόγνωρο. Δεν χρειάζεται να αυθυποβάλλονται ότι τάχα αντιμετωπίζουν κάτι εντελώς διαφορετικό.

Οι θετικές σκέψεις χαρίζουν ηρεμία, αντίθετα η ηττοπάθεια, τύπου «δεν θα τα καταφέρω», εντείνουν την ανασφάλεια. Απαντήσεις σε αυτό, όπως «θα κάνω την καλύτερη δυνατή προσπάθεια», «ακόμα κι αν δεν πετύχω, υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις», «οι Πανελλαδικές Εξετάσεις είναι σημαντικές, αλλά η πορεία της ζωής μου εξαρτάται και από άλλους παράγοντες», βοηθούν τους υποψήφιους να ελέγξουν το άγχος τους.

Ιδιαίτερα σημαντική είναι και η αδιαφορία που οφείλουν να επιδεικνύουν οι μαθητές για δήθεν SOS θέματα ή για φήμες της τελευταίας στιγμής, που ποτέ δεν επιβεβαιώνονται. Επίσης καλό θα ήταν να κοιμούνται καλά πριν από κάθε εξέταση. Το ξενύχτι της τελευταίας στιγμής δεν βοηθά καθόλου, αντιθέτως κάνει πολύ κακό καθώς εξαντλεί τον οργανισμό σε μια προσπάθεια να καλυφθούν ενδεχόμενα κενά στην ύλη, που τελευταία στιγμή είναι αδύνατο να καλυφθούν. Είναι πολύ καλύτερο για τους υποψήφιους να κλείσουν από νωρίς τα βιβλία, να χαλαρώσουν και να κάνουν το πρωί μια σύντομη επανάληψη.

Οικογένεια

Μεγάλη συμβολή στην όλη προσπάθεια των παιδιών έχει η οικογένεια. Οι γονείς πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί την περίοδο που το παιδί τους προετοιμάζεται και δίνει εξετάσεις. Είναι πολύ σημαντικό να θυμούνται ότι η αξία του παιδιού σε καμία περίπτωση δεν μετριέται με την αποτυχία ή την επιτυχία του στις εξετάσεις. Το να αφήσουν το παιδί να σκέφτεται κάτι ανάλογο θα έχει καταστροφικές συνέπειες για την ψυχική υγεία του. Η γκρίνια, το άγχος και η πίεση είναι κακοί σύμβουλοι και δεν βοηθούν σε καμία περίπτωση το παιδί να αποδώσει καλύτερα. Πρέπει να εξασφαλιστεί ένα ήρεμο και χωρίς εντάσεις περιβάλλον.

Η πίεση προς το παιδί να διαβάσει όταν αυτό δεν θέλει, όσο κι αν φωνάξει ή απειλήσει ο γονέας, δεν θα έχει κανένα απολύτως όφελος ή αποτέλεσμα. Δεν υπάρχει κανείς απολύτως λόγο οι γονείς ή κηδεμόνες να φορτώνουν στον μαθητή τα δικά τους άγχη και τους φόβους τους.

Η διατροφή

Η διατροφή τους, τόσο πριν όσο και κατά τη διάρκεια των εξετάσεων, θα πρέπει να είναι ισορροπημένη. Ειδικά το βράδυ της παραμονής κάθε εξέτασης, καλό θα ήταν να αποφύγουν τις διατροφικές υπερβολές και να προτιμήσουν ένα ελαφρύ γεύμα.

Η κατάποση καφέ δεν βοηθά πάντα, κάθε άλλο… Ιδανικά μπορούν οι εξεταζόμενοι να καταναλώνουν εκείνες τις ημέρες πολλά φρούτα και λαχανικά, που προστατεύουν τα κύτταρα από το οξειδωτικό στρες. Μία με δύο φορές την εβδομάδα θα πρέπει να καταναλώνουν όσπρια, καθώς αποτελούν πολύ καλό συνδυασμό υδατανθράκων και πρωτεΐνης, ενώ σπανιότερα θα πρέπει να βάζουν στο τραπέζι κόκκινο κρέας. Κι αυτό γιατί επιστημονικά δεδομένα δείχνουν ότι μία δίαιτα πλούσια σε κορεσμένο λίπος (κυρίως κόκκινο κρέας) επιβαρύνει τη νοητική λειτουργία. Άλλες μελέτες πάλι τονίζουν ότι η επαρκής πρόσληψη Ω3 λιπαρών οξέων (λιπαρά ψάρια, ξηροί καρποί, θαλασσινά) μπορεί να βοηθήσει στη διατήρηση της σωστής πνευματικής λειτουργίας αλλά και να ανεβάσει τη διάθεση.

Στη διάρκεια των εξετάσεων

Οι υποψήφιοι δεν πρέπει να ξεχάσουν επ’ ουδενί κατά τις ημέρες των πανελλαδικών εξετάσεων τα εξής:
– Δελτίο ταυτότητας ή διαβατήριο
– Το δελτίο εξεταζομένου Πανελλαδικών Εξετάσεων
– Τρία στιλό (μπλε ή μαύρου χρώματος), μολύβι, γόμα και ξύστρα
– Γεωμετρικά όργανα, όπου χρειάζονται
– Ένα μπουκαλάκι με νερό ή χυμό
– Ένα ρολόι χειρός, ώστε να διαχειρίζονται σωστά το χρόνο τους κατά τη διάρκεια της εξέτασης.

Όμως η μεγάλη ώρα έφτασε και οι υποψήφιοι έχουν πλέον στα χέρια τους τα τετράδια και τα εξεταζόμενα ζητήματα. Σε αυτό το σημείο πρέπει να κυριαρχήσει η ηρεμία και η θετική σκέψη. Οι υποψήφιοι πρέπει απαραιτήτως να διαβάσουν τα θέματα αργά και προσεκτικά, ώστε να κατανοήσουν πλήρως τι ζητείται. Είναι προτιμότερο να ξεκινήσουν από αυτά που γνωρίζουν καλύτερα. Αφού απαντήσουν σε κάποιο ερώτημα, καλό θα ήταν να διαβάσουν άλλη μία φορά την εκφώνηση. Ερωτήσεις που φαίνονται γνωστές και εύκολες χρειάζονται περισσότερη προσοχή. Και βέβαια χρησιμοποιούμε, όπου χρειάζεται, το πρόχειρο, που είναι οι τελευταίες σελίδες του τετραδίου.

Στην περίπτωση που κάποιο από τα θέματα φανεί παντελώς άγνωστο ή θολό σε κάποιους υποψήφιους δεν πρέπει να απογοητευτούν καθόλου. Συχνότατα, στη διάρκεια της εξέτασης το μυαλό «καθαρίζει» και πλέον το εν λόγω θέμα δεν είναι ο άγνωστος Χ που θα φέρει στους εξεταζόμενους σκέψεις αποτυχίας, καταστροφής και απελπισίας. Σε κάθε περίπτωση οι μαθητές δεν πρέπει να τα παρατάνε ούτε να αποκαρδιώνονται από τυχόν δύσκολα θέματα. Τα θέματα όσο δύσκολα κι αν είναι, είναι δύσκολα για όλους.

Σε καμία περίπτωση πάντως δεν πρέπει να επιμείνουν για πολλή ώρα σε κάποιο θέμα που φαίνεται πολύ δύσκολο ή δεν το θυμούνται καθόλου. Και προφανώς ούτε να απογοητεύονται. Το καλύτερο είναι να προχωρήσουν, να αντιμετωπίσουν τα υπόλοιπα ζητήματα και μετά να επιστρέψουν στο ερώτημα που δεν έλυσαν νωρίτερα, χρησιμοποιώντας το διαθέσιμο χρόνο για αυτό. Το μυστικό πάντως είναι να γράφουν ό,τι γνωρίζουν, ακόμη και αν δεν είναι σίγουροι. Πολλές φορές αυτό αποδεικνύεται σωτήριο.

Εμφάνιση του γραπτού

Σημαντικό ρόλο παίζει και η εικόνα των τετραδίων, οπότε το γραπτό κάθε υποψηφίου πρέπει να αποπνέει σιγουριά και να αντιμετωπίζει έξυπνα τα ερωτήματα, ώστε ο διορθωτής να μην έχει την παραμικρή αμφιβολία για τις γνώσεις του. Οπότε καλό θα ήταν οι υποψήφιοι να προσέχουν την εμφάνιση του γραπτού τους, ώστε να είναι ευανάγνωστο. Ένα καλά δομημένο και καθαρογραμμένο γραπτό είναι βέβαιο πως προκαταβάλλει θετικά τον διορθωτή.

Στη διάρκεια της εξέτασης οι μαθητές πρέπει να προσπαθήσουν να κατανείμουν σωστά το χρόνο ανάμεσα στα θέματα, ώστε να αφήσουν 10-15 λεπτά για να ξαναδιαβάσουν τις απαντήσεις, να διορθώσουν τυχόν λάθη, να σιγουρευτούν ότι δεν ξέχασαν κάτι και να ελέγξουν την ποιότητα και την επάρκεια των απαντήσεών τους. Η βιασύνη και ο ενθουσιασμός δεν ωφέλησαν ποτέ υποψήφιο πανελλαδικών, αντίθετα τον οδήγησαν σε βιαστικές και λανθασμένες απαντήσεις.

Ακόμη κι αν έχουν τελειώσει αρκετά νωρίτερα, καλό θα είναι να εξαντλούν το χρόνο της εξέτασης. Ευχής έργον είναι να υπάρχει άπλετος χρόνος στους υποψήφιους να διαβάσουν ξανά και ξανά τις απαντήσεις, ώστε να σιγουρευτούν όσο περισσότερο είναι εφικτό ότι τίποτα δεν ξέφυγε της προσοχής τους και δεν έχουν να προσθέσουν κάτι. Και όταν παραδώσουν το γραπτό, προτιμότερο είναι να αποφύγουν τις μαραθώνιες συζητήσεις έξω από τα εξεταστικά κέντρα με άλλους υποψηφίους και θέμα συζήτησης τα θέματα και τις απαντήσεις. Κανείς δεν θυμάται επ’ ακριβώς τι έχει και τι δεν έχει γράψει, οπότε τα πηγαδάκια μπορούν να οδηγήσουν σε παρεξηγήσεις και λανθασμένα συμπεράσματα που μόνο καλό δεν κάνουν στην προσπάθεια για εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Αν και η εισαγωγή φέτος θα είναι ευκολότερη, με δεδομένη τη μεγάλη αύξηση του αριθμού των εισακτέων.

Καλή επιτυχία σε όλους, καλή δύναμη, ηρεμία στα παιδιά και νηφαλιότητα στους γονείς…

Ισίδωρος Ρούσσος

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
ΑΘΗΝΑ +
spot_img

Συμβαίνει στην Αθήνα