Search

Η κινέζικη «εκτόξευση» του Πειραιά

699

Δέκα χρόνια, 600 εκατ. ευρώ και 31 θέσεις. Οκτώ λέξεις που περιγράφουν απόλυτα την κατάσταση στο λιμάνι του Πειραιά.

Μέσα σε 10 χρόνια, από τη στιγμή δηλαδή που ο κινεζικός κολοσσός Cosco ενεπλάκη στο λιμάνι του Πειραιά και οι επενδύσεις ύψους 600 εκατ. ευρώ που έχουν γίνει από τότε είχαν σαν αποτέλεσμα το κεντρικό λιμάνι της χώρας, όχι μόνο να παραμείνει αλώβητο από την οικονομική κρίση, αλλά και να αναρριχηθεί στην πανευρωπαϊκή κατάταξη λιμένων και από την 37 η θέση να βρεθεί στην 6 η , όσον αφορά τη διαχείριση containers σε σχέση με το 2008.

Σημειώνεται, ότι πριν μία 10ετία η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων από το λιμάνι του Πειραιά ήταν μόλις 660.837 containers, σημειώνοντας μάλιστα και αύξηση 53,3% σε σχέση με το 2008.

Στο σήμερα ο ίδιος αριθμός διακινείται μέσα σε 6 (!!!) μόλις εβδομάδες, πέρσι διακινήθηκαν περίπου 5 εκατ. εμπορευματοκιβώτια, ενώ το πρώτο 4μηνο του 2019 καταγράφεται αύξηση της τάξης του 23,2% με αποτέλεσμα να θεωρείται εφικτός ο στόχος για την 5 η πανευρωπαϊκή θέση.

Παράλληλα ο κύκλος εργασιών του λιμανιού το 2009 ήταν 128,5 εκατ. ευρώ, αλλά το μικτό αποτέλεσμα περιορίστηκε στα 19 εκατ. ευρώ, ενώ η χρήση μετά φόρων κατέγραψε ζημίες 33 εκατ. ευρώ.  Αντίθετα, πέρσι τα έσοδα του ΟΛΠ ήταν 133 εκατ. ευρώ, με τα κέρδη προ φόρων στα 42,3 εκατ. ευρώ και μετά από φόρους καταγράφηκε κερδοφορία 27,9 εκατ. ευρώ.

Η κερδοφορία, σύμφωνα με την Cosco, θα μπορούσε να ήταν μεγαλύτερη αν είχαν προχωρήσει οι επενδύσεις του master plan, που περιμένουν το «πράσινο φως» της κυβέρνησης.  Την ίδια ώρα η Cosco σχεδιάζει να «κτίσει» πλοία γίγαντες για τη μεταφορά containers. Συγκεκριμένα πριν ακόμη ταξιδέψουν τα mega containerships μεταφορικής ικανότητας άνω των 20.000 εμπορευματοκιβωτίων η Cosco «στοχεύει» σε πλοία μεταφοράς 25.000 containers.

Μέσα σε 10 χρόνια η χωρητικότητα διπλασιάστηκε, αλλά αν και τα μεγάλα πλοία μεταφοράς  εμπορευματοκιβωτίων θεωρούνται ασύμφορα από τη ναυτιλιακή αγορά, καθώς μπορούν ουσιαστικά να δραστηριοποιηθούν μόνο στη γραμμή από Ευρώπη προς Ασία λόγω μεγέθους, το ερευνητικό κέντρο της Cosco άναψε το «πράσινο φως» για να εκπονηθεί μελέτη κατασκευής μεγαλύτερων πλοίων στο πλαίσιο της προσπάθειας να δημιουργηθεί «εμπορική γέφυρα» μεταξύ Ευρώπης και Ασίας προϋπολογισμού άνω του 1 τρις δολαρίων.

Ωστόσο δεν είναι σίγουρο αν τα πλοία των 25.000 εμπορευματοκιβωτίων μειώσουν τη συχνότητα υπηρεσιών σε λιμάνια, τη στιγμή που το ρευστό πολιτικό και οικονομικό περιβάλλον παγκοσμίως είναι ένα δυνατό ατού για τους σκεπτικιστές που υποστηρίζουν ότι δεν είναι ώρα για μεγαλύτερα πλοία.

Νεκτάριος Ανδριόπουλος

Print Friendly, PDF & Email



Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *