Search

Η κρίση στον Κόλπο του Ομάν πυροδοτεί άνοδο του πετρελαίου- Διακινούνται 18,5 εκ βαρέλια την ημέρα

207

Με συνεχή άνοδο της τιμής του πετρελαίου και εκατέρωθεν κατηγορίες μεταξύ Ιράν και Ηνωμένων Πολιτειών, συνεχίζεται η αντιπαράθεση μετά τις  επιθέσεις κατά δεξαμενοπλοίων στον κόλπο του Ομάν.

Με ανησυχία παρακολουθεί η διεθνής κοινότητα τις εξελίξεις, σε μία περίοδο κατά την οποία η διεθνής οικονομία θεωρείται ασταθής, ενώ η Ιαπωνία θα φέρει το θέμα στην επικείμενη σύνοδο του G20 το Σαββατοκύριακο.

Οι επιθέσεις την Πέμπτη εναντίον δύο δεξαμενόπλοιων στον Κόλπο του Ομάν προκάλεσαν άλμα στις τιμές του πετρελαίου κι εγείρουν νέες ανησυχίες για την ασφάλεια των πλοίων που διαπλέουν το Στενό του Χορμούζ, έναν μήνα αφότου άλλα τέσσερα δεξαμενόπλοια χτυπήθηκαν από νάρκες στην ίδια περιοχή.

Ανησυχία στον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας

Οι επιθέσεις σε δύο δεξαμενόπλοια στον κόλπο του Ομάν απειλούν την παγκόσμια ενεργειακή ασφάλεια, δήλωσε σήμερα ο εκτελεστικός διευθυντής του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (IEA).

Οι χθεσινές επιθέσεις στα δεξαμενόπλοια προκάλεσαν ανησυχίες ότι θα μειωθούν οι ροές του αργού σε μία από τις πιο πολυσύχναστες οδούς της ναυσιπλοΐας, με αποτέλεσμα οι τιμές του πετρελαίου να αυξηθούν μέχρι και 4,5%.

 

Ο δίαυλος του πετρελαίου

Τα Στενά του Χορμούζ, αποτελούν δίαυλο ιδιαίτερης σπουδαιότητος για την διεθνή ναυτιλία καθώς αποτελεί  μέσω αυτών συνδέονται οι αγωγοί πετρελαίου από την Μέση Ανατολή  με τις παγκόσμιες αγορές.

«Πριν από λίγο καιρό, η τιμή του πετρελαίου εκτοξεύτηκε μόνο και μόνο επειδή περίπου ένα εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα δεν προσφερόταν στην αγορά εξαιτίας του εμφυλίου πολέμου στη Λιβύη. Μέσω του Στενού του Χορμούζ μεταφέρονται καθημερινά πάνω από 15 φορές μεγαλύτερες ποσότητες» εξήγησε ο Εουτζέν Βάινμπεργκ, επικεφαλής αναλυτής της Commerzbank.

Η Lloyd’s του Λονδίνου χαρακτήρισε τον Περσικό Κόλπο και τμήματα του Κόλπου του Ομάν περιοχές υψηλού κινδύνου μετά τις επιθέσεις στα μέσα Μαΐου.

Ο θαλάσσιος δίαυλος χωρίζει το Ιράν και το Ομάν, το στενότερο σημείο έχει πλάτος 33 χιλιομέτρων, αλλά η δίοδος ναυσιπλοΐας έχει πλάτος μόλις τρία χιλιόμετρα προς κάθε κατεύθυνση.

Η αμερικανική Υπηρεσία Ενεργειακής Πληροφόρησης εκτιμά ότι 18,5 εκατ. βαρέλια την ημέρα του πετρελαίου που μεταφέρεται διά θαλάσσης πέρασαν από τη δίοδο αυτή το 2016.

Αυτό είναι περίπου το 30% του αργού και άλλων προϊόντων πετρελαίου σε υγρή μορφή που μεταφέρθηκαν διά θαλάσσης το 2016.

Περίπου 17,2 εκατ. βαρέλια την ημέρα, αργό και συμπυκνώματα εκτιμάται ότι μεταφέρθηκαν μέσω του Στενού το 2017 και περίπου 17,4 εκατ. βαρέλια την ημέρα το πρώτο εξάμηνο του 2018, σύμφωνα με την εταιρία αναλύσεων του πετρελαϊκού κλάδου Vortexa.

Με την παγκόσμια κατανάλωση πετρελαίου να είναι περίπου 100 εκατ. βαρέλια την ημέρα, αυτό σημαίνει ότι περίπου το ένα πέμπτο περνά μέσω των Στενών.

Η μεγαλύτερη ποσότητα αργού που εξάγεται από τη Σαουδική Αραβία, το Ιράν, τα ΗΑΕ, το Κουβέιτ και το Ιράκ – όλα κράτη-μέλη του Οργανισμού Πετρελαιοεξαγωγικών Κρατών – μεταφέρεται μέσω του θαλάσσιου αυτού διαύλου.

Ο αμερικανικός 5ος Στόλος, που εδρεύει στο Μπαχρέιν, είναι επιφορτισμένος με την προστασία των εμπορικών πλοίων στην περιοχή.

με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ – Reuters, Der Spiegel)

Print Friendly, PDF & Email



Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *