Το ιερό δράμα θεάτρου σκιών «Φιλοθέη» συνεχίζει τις παραστάσεις στην Αθήνα

0
589

Το θερμότερο χειροκρότημα έλαβε η «Φιλοθέη η αρχοντοπούλα των Αθηνών» και η ομάδα «Οθόνιον» στις έξι πρώτες sold out παραστάσεις του καλοκαιριού, αφήνοντας εξαιρετικές εντυπώσεις και ενθουσιώδη σχόλια από θεατές και κριτικούς που μιλούν για μια νέα εποχή στο θέατρο σκιών αλλά και για μια ευκαιρία επανασύνδεσης με την άγνωστη ιστορία της Αθήνας.

Το έργο παρουσιάζεται για έξι ακόμη βραδιές στον Παλαιό Πανεπιστήμιο (Θόλου 5, Πλάκα). Πρόκειται για ένα πρωτότυπο δράμα του Ιωσήφ Βιβιλάκη ειδικά γραμμένο για τους παίκτες σκιών Άθω Δανέλλη και Νικόλα Τζιβελέκη με θέμα τη ριψοκίνδυνη δράση της Φιλοθέης Μπενιζέλου που πρόσφερε την περιουσία της σε έργα αλληλεγγύης στην οθωμανική Αθήνα του 16ου αιώνα.

ΤΟ ΕΡΓΟ ΚΑΙ Η ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ

Αντλώντας έμπνευση από τον δραματικό βίο της Αγίας Φιλοθέης, της περίφημης κυρά δασκάλας, μουσικοί και παίκτες σκιών εμψυχώνουν σκαλιστές χειροποίητες φιγούρες και ζωντανεύουν την περιπετειώδη ζωή της ασυμβίβαστης αρχοντοπούλας που φόρεσε τα ράσα. Στην παράσταση το θαυμαστό συναξάρι της Φιλοθέης συνυφαίνεται παράξενα με την ιστορία του λαϊκού θεάτρου σε ένα μαγικό και μυστηριακό ταξίδι προς το φως των σκιών, όπου καλούμαστε να αναζητήσουμε τη σημασία της ελευθερίας και της αξιοπρέπειας στη σημερινή ζωή.

Η ΟΜΑΔΑ

Το «Οθόνιον» είναι μια επιστημονική και καλλιτεχνική ομάδα με έδρα την Αθήνα που πιστεύει στην αξία των παραδοσιακών σκηνικών πρακτικών. Η ομάδα πλαισίωσε με μεγάλη επιτυχία το 2017 την παράσταση Ο γάμος του Καραχμέτη του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη (σκηνοθεσία Όλια Λαζαρίδου) με το δραμάτιον Ο Καραγκιόζης νεκροθάπτης, και έλαβε εξαιρετικές κριτικές.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Κείμενο-σκηνοθεσία: Ιωσήφ Βιβιλάκης, Μουσικός σχεδιασμός: Γεράσιμος Παπαδόπουλος, Φιγούρες: Νικόλας Τζιβελέκης, Παίκτες θεάτρου σκιών: Άθως Δανέλλης, Νικόλας Τζιβελέκης, Μουσικοί-τραγούδι: Γεράσιμος Παπαδόπουλος, Θεολόγος Παπανικολάου, Κατερίνα Μιχαλάκη, Γραμματεία: Μάνος Δαμασκηνός, Παραγωγή: Bateau Lavoir. Χώρος σεμιναρίων, τεχνών και πολιτιστικής δραστηριότητας.

ΕΓΡΑΨΑΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ

«Συγκίνηση, ιεροπρέπεια, εσωτερική και εξωτερική δράση, λαογραφικά στοιχεία και ιστορικές πληροφορίες, όλα μαζί δένουν αρμονικά με την απλότητα και την αμεσότητα του λαϊκού θεάτρου σκιών αναδεικνύοντας τις αμέτρητες δυνατότητες εξέλιξής του. Η παράδοση εδώ δεν παραμένει ως ένα, κακώς εννοούμενο, στατικό γεγονός μουσειακού ενδιαφέροντος, εξελίσσεται και παραδίδεται δυναμική, διαρκώς ανανεούμενη, αντλώντας ορμή από τις ρίζες της.» (Ελένη Λιντζαροπούλου, ποιήτρια και ακτιβίστρια)

«Η Ομάδα «Οθόνιον», που συγκροτήθηκε με πρωτοβουλία του καθηγητή και Αντιπροέδρου του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του ΕΚΠΑ Ιωσήφ Βιβιλάκη, ήρθε να αναρριπίσει τη σχέση του κοινού με το θέατρο σκιών, εγκαινιάζοντας μια νέα εποχή στην ιστορία του είδους. Διατηρώντας τον ιστό της βασικής τυπολογίας, διαχρονικά συνδεδεμένης με τον ψυχαγωγικό χαρακτήρα, η ομάδα επενδύει περαιτέρω σε μια παιδευτική διάσταση, δείγμα της οποίας κατέστη το εξαιρετικής γραφής έργο «Φιλοθέη, η αρχοντοπούλα των Αθηνών», που παρουσιάστηκε με την ευγενική υποστήριξη της ενορίας του Αγίου Νικολάου Ραγκαβά. Το συνολικό καλλιτεχνικό πόνημα (σε κείμενο του Ι. Βιβιλάκη) αναδείχθηκε σε ένα εξόχως ενδιαφέρον παλίμψηστο καταγραφών (ιστορικών, θρησκευτικών, πολιτισμικών) και μια τεχνικά άρτια αλληλοπεριχώρηση δύο δομικών στοιχείων, του μύθου και της Ιστορίας, προς την κατεύθυνση δημιουργίας ενός αρραγούς καλλιτεχνικού έργου». (Γιώργος Παπαγιαννάκη, «Κυριακάτικη Δημοκρατία», 21 Ιουλίου 2019)

«Μια παράσταση με την απέριττη γοητεία του Θεάτρου σκιών και τη λεπτότητα που αφήνει τη φαντασία και τη συγκίνηση να ταξιδέψουν ελεύθερα. Η μαγεία των εικόνων, η μουσική με τις βυζαντινές αποχρώσεις, η απλότητα του λόγου που γίνεται θέαμα, ο ίδιος ο χώρος και ο χρόνος που δημιουργεί το Θέατρο σκιών μαζί με τους θεατές του και είναι εκείνα που συνιστούν τη Σκηνογραφία του. Σε αυτή την εμπειρία μέρος της ήταν όλα, ο ουρανός, τα αστέρια, ο δρόμος με τους περαστικούς έως και το λουκούμι στην είσοδο και την έξοδο από την παράσταση. Η ποιητική διάσταση που είναι το ίδιο το Θέατρο είναι εκείνο που μοιραστήκαμε μέσα από την ιστορία της ζωής της Αγίας Φιλοθέης». (Μαρία Χανιωτάκη, σκηνογράφος και εικαστικός)

«Δεν είχα σκεφθεί ότι θα αφηνόμουν στη μαγεία ενός ‘λαϊκού θεάτρου σκιών’ στην καρδιά της Πλάκας(…)όλοι νιώσαμε λίγο παιδιά, αν και δεν υπήρχε τίποτε παιδικό, αλλά να, οι φιγούρες του Θεάτρου Σκιών, σκαλίζουν βαθιά τη μνήμη. Δεν ξέρω σε ποιον θα έπρεπε πρώτα από όλα να αποδώσω τα εύσημα για αυτό το ταξίδι στον χρόνο και στη μαγεία της προφορικής παράδοσης, της λαϊκής τέχνης ή της πηγαίας επίκλησης του θυμικού(…)». (Νίκος Βατόπουλος, Καθημερινή 21 Ιουνίου 2019)

ΗΜΕΡΕΣ ΚΑΙ ΧΩΡΟΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ

Μουσείο Ιστορίας Πανεπιστημίου Αθηνών-Παλαιό Πανεπιστήμιο, Θόλου 5, Πλάκα: Κυριακή 15, Δευτέρα 16, Τρίτη 17, Τετάρτη 18, Πέμπτη 19, Παρασκευή 20 Σεπτεμβρίου 2019, ώρα 21:00

ΤΙΜEΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ

Γενική είσοδος: 15 ευρώ, Φοιτητές, παιδιά, άνεργοι: 10 ευρώ, Ατέλειες: Εφόσον υπάρχουν διαθέσιμες θέσεις, ισχύουν ατέλειες ΠΕΣΥΘ, ΕΣΗΕΑ, ΣΕΗ, Τμημάτων Θεάτρου, Δραματικών Σχολών, Σκηνοθετών ΔΙΑΘΕΣΗ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ Ηλεκτρονική προπώληση: https://www.viva.gr/tickets/theater/palaio-panepistimio/filothei-i-archontopoula-ton-athinon/

Πληροφορίες για την παράσταση: 6987 358561, Email: [email protected] XOΡΗΓΟΙ Εκδόσεις Αρμός – Περιοδικό Φρέαρ ΧΟΡΗΓΟΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΕΡΤ – 103, 7 Δεύτερο Πρόγραμμα – 89, 5 Ραδιοφωνικός σταθμός της Εκκλησίας της Ελλάδος

Με την ευγενική υποστήριξη της ενοριακής κοινότητας του Αγίου Νικολάου Ραγκαβά.

Κλείνοντας θα ήθελα να σημειώσω ότι είναι πολύ σπάνιο να δίνουν δύο καραγκιοζοπαίχτες μαζί τις φωνές τους σε ολόκληρη παράσταση και κυρίως σε σκηνές αυτοσχεδιασμού. Το πετύχαμε μαζί με τον Άθω στο έργο του Ιωσήφ Βιβιλάκη “Φιλοθέη, η αρχοντοπούλα των Αθηνών”. Εκεί δεν εμψυχώνουμε από κοινού μόνο τους ήρωες του έργου, αλλά και τους κλασσικούς τύπους του θεάτρου σκιών. Η παράσταση αυτή δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από τις θρησκευτικές παραστάσεις που έπαιζαν οι παλιοί καραγκιοζοπαίχτες, αφού μοιάζει σαν να υπήρχε από πάντα στο ρεπερτόριο του Καραγκιόζη. Ο Ιωσήφ Βιβιλάκης, χρόνια θεατής και θαυμαστής του είδους, ήξερε ακριβώς τις απαιτήσεις για την δημιουργία μιας τέτοιας παράστασης.

Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here