back to top
15.8 C
Athens
Παρασκευή, 19 Απριλίου, 2024

15.8 C
Athens
Παρασκευή, 19 Απριλίου, 2024

Εξώδικο στο υπ. Πολιτισμού για τη διαφήμιση εταιρίας με τον Παρθενώνα και τη Βουλή των Ελλήνων

Διαβάστε επίσης

Εξώδικο με το οποίο εκφράζουν την διαμαρτυρία τους, απέστειλαν στο υπουργείο Πολιτισμού οι εταιρείες Βίκος, ΕΨΑ και Λουξ για τη διαφήμιση της Coca Cola με τον Παρθενώνα και την Βουλή των Ελλήνων.

Συγκεκριμένα, οι τρεις ελληνικές εταιρείες απέστειλαν εξώδικη διαμαρτυρία στο Υπουργείο Πολιτισμού, αναφορικά με την επικοινωνιακή στρατηγική της Coca Cola και την χρήση εθνικών συμβόλων στις συσκευασίες της. Και αυτό, όπως αναφέρουν οι τρεις εταιρείες σε κοινή ανακοίνωσή τους, γιατί η στάση του Υπουργείου Πολιτισμού απέναντι στην εμπορευματοποίηση της εθνικής μας κληρονομιάς εγείρει ερωτήματα.

Σύμφωνα με τις παραπάνω εταιρείες, το Υπουργείο Πολιτισμού, λαμβάνοντας υπόψη του την απόφαση μιας και μόνο έμμισθης συμβούλου του, παραχωρεί το δικαίωμα στην Coca Cola να συνεχίζει να εμπορευματοποιείται τα εθνικά μνημεία, χωρίς να προβαίνει στην επιβολή κάποιου προστίμου ή την πληρωμή των σχετικών τελών, παρά τη σαφήνεια του νόμου επί του θέματος.

Και όλα αυτά, τη στιγμή που το Συμβούλιο Ελέγχου Επικοινωνίας δικαίωσε τις εταιρείες ΕΨΑ, Λουξ και Βίκος, δίνοντας διορία 30 εργάσιμων ημερών στην Coca Cola για να αποσύρει από τη διαφημιστική της καμπάνια την παρουσία των εθνικών συμβόλων, όχι μόνο από τις συλλεκτικές συσκευασίες της, αλλά και από το σύνολο της επικοινωνίας της.

Η εν λόγω απόφαση, σημειώνουν, εγείρει ερωτήματα, καθώς η μη διεκδίκηση είσπραξης των προβλεπομένων ποσών από το Υπουργείο Πολιτισμού προς την εταιρεία σημαίνει τη ζημίωση του κράτους και της οικονομίας συνολικά, αφού, σε αντίθετη περίπτωση, η πολυεθνική θα κατέθετε κάποια εκατομμύρια στα ταμεία της χώρας.

«Ασφαλώς, καμία από τις εταιρείες που έχουν τεθεί εναντίον της Coca Cola δεν προσβλέπει, μέσω της προσφυγής της στη δικαιοσύνη, στην χρηματική αποζημίωση, αντιθέτως, απώτερος σκοπός κάθε κίνησης αποτελεί ο περιορισμός της αυθαιρεσίας στη χρήση των εθνικών συμβόλων για επιχειρηματικό όφελος», προσθέτουν.

Μάλιστα, αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόμενο να κλιμακώσουν περαιτέρω τις κινήσεις τους, εάν η εξώδικη διαμαρτυρία προς το Υπουργείο Πολιτισμού δεν ληφθεί υπόψη και δεν αποδώσει καρπούς.

Κλείνοντας , επισημαίνουν πως η επίμαχη διαφημιστική καμπάνια της Coca Cola με την αναπαράσταση του Παρθενώνα και της Βουλής των Ελλήνων στις συλλεκτικές συσκευασίες καταστρατηγεί την έννοια του υγιούς ανταγωνισμού και της επιχειρηματικής δεοντολογίας και, αφετέρου, πλήττεται σφοδρά η οικονομία της χώρας.

ΥΠΠΟΑ: Σχετικά με τη χρήση εθνικών συμβόλων

Μετά από ερωτήσεις δημοσιογράφων σχετικά με το εξώδικο το οποίο απέστειλαν σήμερα οι εταιρείες Βίκος, ΕΨΑ και Λουξ στο ΥΠΠΟΑ, σχετικά με τη χρήση εθνικών συμβόλων σε συσκευασίες της Coca Cola, το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού ανακοινώνει τα ακόλουθα:

· Η εταιρεία «Coca Cola Ελλάς» είχε απευθυνθεί τον Νοέμβριο 2018 στις αρμόδιες Υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού, προκειμένου να λάβει άδεια ελεύθερης σχεδιαστικής σύνθεσης-σκίτσου για τη διαφήμιση συλλεκτικής συσκευασίας αφιερωμένης στην Αθήνα. Οι Υπηρεσίες, σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, απάντησαν στους ενδιαφερομένους ότι δεν απαιτείται άδεια χρήσης για την ελεύθερη σχεδιαστική απεικόνιση από πλευράς αρμοδιοτήτων Υπουργείου Πολιτισμού.

· Στις 4 Ιουλίου 2019 -τρεις μέρες πριν από τις Εθνικές Εκλογές- δημοσιεύθηκε εσπευσμένα η Υπουργική Απόφαση Ζορμπά-Στρατή σχετικά με τους «Όρους, προϋποθέσεις, διαδικασίες και καθορισμό των οργάνων χορήγησης άδειας παραγωγής, αναπαραγωγής και διάδοσης στο κοινό, με οποιοδήποτε τρόπο και μέσο, αντιγράφων και απεικονίσεων μνημείων που ανήκουν στο Δημόσιο». Η υπουργική απόφαση αφορά, ανάμεσα στα άλλα, «και στην παραγωγή αντιγράφων, απεικονίσεων και λοιπών αναπαραστάσεων, τρισδιάστατων ή μη, με οποιοδήποτε τρόπο και μέσο -ανεξαρτήτως μεθοδολογίας- μνημείων που ανήκουν στο Δημόσιο…».

· Η υπουργική απόφαση εκδόθηκε μετά από τη γνωμοδότηση του ΚΑΣ της 1ης Αυγούστου 2018. Δηλαδή, με 11 μήνες καθυστέρηση και με σημαντικές αλλαγές -μη αιτιολογημένες- σε σχέση με τη γνωμοδότηση του ΚΑΣ και τις αντιρρήσεις των αρμοδίων Υπηρεσιών.

· Σε αντίθεση με την ύπαρξη θεσμικού πλαισίου, που δημιουργήθηκε το 2005, το 2011 και το 2012, και που αφορά στην καταβολή τελών στο Δημόσιο στην περίπτωση κινηματογραφήσεων, βιντεοσκοπήσεων, φωτογραφήσεων μνημείων και χρήσης τους στο διαδίκτυο, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ δεν φρόντισε για την έκδοση αντίστοιχης απόφασης καταβολής τελών για τις προβλεπόμενες στην υπουργική απόφαση Ζορμπά-Στρατή χρήσεις. Ως εκ τούτου δεν διασφάλισε την διαδικασία είσπραξης εσόδων για το Δημόσιο.

· Με την υπουργική απόφαση Ζορμπά-Στρατή εισάγεται προληπτική λογοκρισία για αναπαραστάσεις, είτε αφορά στα παιδιά που ζωγραφίζουν μνημεία, είτε σε οποιονδήποτε καλλιτέχνη εμπνέεται, σχεδιάζει και απεικονίζει μνημεία, καθώς απαιτείται σύμφωνα με την υπουργική απόφαση, άδεια από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού και μάλιστα κατόπιν γνωμοδότησης του ΚΑΣ.

· Με εισήγησή τους όλες οι αρμόδιες Υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού ζήτησαν από την Υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού, κ. Λίνα Μενδώνη, την ανάκληση της υπουργικής απόφασης Ζορμπά-Στρατή, διότι δημιουργεί σοβαρά προβλήματα στην εφαρμογή της, καθώς εκδόθηκε χωρίς σαφή νομική εξουσιοδότηση, παρουσιάζει ζητήματα συνταγματικότητας ως προς την κατοχύρωση της προστασίας της Τέχνης και αντίκειται στις διατάξεις του θεσμικού πλαισίου για την πνευματική ιδιοκτησία.

· Με απόφαση της Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού, έχει συγκροτηθεί ομάδα εργασίας ώστε μέχρι τις 30 Νοεμβρίου 2019 να επανεξετάσει την Υπουργική απόφαση Ζορμπά-Στρατή, προκειμένου να προτείνει νέο θεσμικό πλαίσιο, το οποίο σύμφωνα με τον ν. 3028/2002 θα εισαχθεί εντός του έτους ενώπιον του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου για την κατά νόμον γνωμοδότηση.

Χριστιάννα Κούσιου – Βίκυ Παπαστεφάνου

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
ΑΘΗΝΑ +
spot_img

Συμβαίνει στην Αθήνα