Search

Συγκοινωνία και μετακίνηση στην πρωτεύουσα – Η νέα έρευνα του Αθήνα 9.84

985

Οι αλλαγές και οι καταργήσεις δρομολογίων στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, οι «έξυπνες» στάσεις, η αγορά νέων λεωφορείων, οι νέες γραμμές του Μετρό προς Πειραιά που προχωρούν με αργούς ρυθμούς, αλλά και οι εναλλακτικοί τρόποι μετακίνησης είναι το θέμα της νέας μεγάλης έρευνας του Αθήνα 9.84, που παρουσιάζεται σήμερα Τρίτη 15 Οκτωβρίου, στην εκπομπή «Ντάμες Σπαθί», με την Ελευθερία Κουμάντου και την Ελεωνόρα Ορφανίδου.

Ο νέος οδικός συγκοινωνιακός χάρτης της Αττικής προβλέπει κυρίως κατάργηση δρομολογίων, αλλά και συνενώσεις, τροποποιήσεις, ενισχύσεις και διαχωρισμό γραμμών της Αττικής στα δύο. Στόχος είναι η μετατροπή ακόμα περισσότερων γραμμών λεωφορείων σε τροφοδοτικές των μέσων σταθερής τροχιάς, ώστε να μειωθεί το μήκος των διαδρομών και ως εκ τούτου και τα λειτουργικά κόστη. Ωστόσο ορισμένες καταργήσεις έχουν προκαλέσει αντιδράσεις σε μερίδα του επιβατικού κοινού. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η γραμμή 100: Η έρευνα στις περιοχές του Κολωνακίου, του Λυκαβηττού, της κεντρικής Αγοράς (Αθηνάς) και στην οδό Ακαδημίας καταδεικνύει ότι η συντριπτική πλειοψηφία του επιβατικού κοινού διαφωνεί με την απόφαση του ΟΑΣΑ για την κατάργηση του συγκεκριμένου δρομολογίου, καθώς αυτό εξυπηρετεί κυρίως ηλικιωμένα άτομα.

Σημειώνεται ότι, η γραμμή έχει αφετηρία την πλατεία Κουμουνδούρου περνάει από την οδό Καρόλου, διασχίζει την πλατεία Βάθη, βγαίνει στην πλατεία Κάνιγγος και από εκεί μέσω των οδών Ακαδημίας, Σόλωνος, Σκουφά φτάνει στην πλατεία Κολωνακίου. Από εκεί ακολουθείται η διαδρομή Ευαγγελισμός- Σύνταγμα, Καραγιώργη Σερβίας Λέκκα-Καρύτση-Αιόλου- Αθηνάς-Μενάνδρου -Πειραιώς και το δρομολόγιο καταλήγει πάλι στην αφετηρία της Κουμουνδούρου. Στην γραμμή 100 χρησιμοποιούνται μικρά τύπου λεωφορεία που θεωρούνται ευέλικτα καθώς διασχίζουν στενούς δρόμους της Αθήνας.

«Διπλοπαρκαρίσματα» και ανεξέλεγκτη χρήση των λεωφορειολωρίδων επιβαρύνουν ακόμη περισσότερο την κατάσταση σε κεντρικούς δρόμους της Αθήνας.

«Προχωράμε σε νέες υπηρεσίες με ψηφιακή στρατηγική, Στόχος μας η χρήση των τραπεζικών καρτών αντί εισιτηρίων», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΑ Νικόλαος Αθανασόπουλος. Όπως είπε, ανάμεσα στις προτεραιότητες είναι και οι διαλειτουργικές γραμμές, δηλαδή η σύνδεση λεωφορείων και τρόλεϊ με τα μέσα σταθερής τροχιάς, όπως είναι το μετρό και το τρένο.

Νέος στόλος λεωφορείων

Η νέα κυβέρνηση προτίθεται να προκηρύξει νέο διαγωνισμό για την αγορά 750 λεωφορείων, ένα αποφασιστικό βήμα για την ανανέωση του στόλου. Ιδιαίτερα σημαντικό είναι πως μεγάλο μέρος αυτών αναμένεται να είναι ηλεκτρικά, συμβάλλοντας έτσι στην προώθηση της ηλεκτροκίνησης. Μένει να δούμε πώς θα εξασφαλιστούν τα 500 εκατ. ευρώ που απαιτούνται.
Ακόμα εκκρεμεί η προκήρυξη του διαγωνισμού για την αγορά 93 λεωφορείων με χρηματοδότηση από την Περιφέρεια Αττικής. Κανείς δεν γνωρίζει την τύχη της συγκεκριμένης προμήθειας που εξαγγέλθηκε για πρώτη φορά πριν από δύο χρόνια. Ο χρόνος θα δείξει αν πρόκειται για ένα πυροτέχνημα της απερχόμενης περιφερειάρχου ή αν θα γίνει πραγματικότητα έστω και με καθυστέρηση.

-Προτεραιότητα είναι επίσης η βελτίωση της λειτουργίας του συστήματος του ηλεκτρονικού εισιτηρίου. Ανάμεσα σε όσα προβλέπεται να γίνουν είναι η αγορά νέων εκδοτικών μηχανημάτων (απαιτούνται εξάλλου για τη λειτουργία των νέων σταθμών του Μετρό) αλλά και η δυνατότητα κυκλοφορίας απευθείας με τη χρήση τραπεζικών καρτών αντί για τις κάρτες και τα εισιτήρια του ΟΑΣΑ.

-Στο σχεδιασμό του ΟΑΣΑ για την περίοδο 2018-2022 περιλαμβάνεται επίσης η προμήθεια και εγκατάσταση 500 νέων «έξυπνων» στάσεων τηλεματικής, προϋπολογισμού 2.500.000 ευρώ, ωστόσο προς το παρόν δεν έχει γίνει κάποιο βήμα προς αυτή την κατεύθυνση.

-Όσον αφορά στο wi-fi, πρόκειται για ένα έργο που σέρνεται εδώ και μία και πλέον δεκαετία. Στο στρατηγικό σχέδιο του ΟΑΣΑ περιλαμβάνεται και πάλι η εγκατάσταση wifi στα οχήματα του ομίλου με προϋπολογισμό 900.000 ευρώ. Καθώς όμως αναμένεται η προκήρυξη διαγωνισμού για αγορά νέων λεωφορείων θα έχει ενδιαφέρον να δούμε αν στις προδιαγραφές των λεωφορείων θα περιλαμβάνεται εξαρχής η λειτουργία wifi. Σημειώνεται ότι στον διαγωνισμό της προηγούμενης κυβέρνησης προβλεπόταν να υπάρχει σύστημα wifi μόνο στα ηλεκτρικά λεωφορεία!

-Ο ΟΑΣΑ επίσης σχεδιάζει να αναβαθμίσει το απαρχαιωμένο σύστημα ελέγχου λεωφορειολορίδων (οι κάμερες λειτουργούν με φιλμ το οποίο στη συνέχεια αφαιρείται και εμφανίζεται). Ο προϋπολογισμός του έργου θα είναι 310.000 ευρώ.

-Δύο ακόμη τεχνολογικά συστήματα βρίσκονται στο σχεδιασμό του Οργανισμού: Το «Ολοκληρωμένο Σύστημα Πληροφόρησης Επιβατών ΟΑΣΑ» και το «Σύστημα Διαχείρισης Στόλου ΟΑΣΑ».

Το πρώτο είναι ένα έργο που θα έρθει να συμπληρώσει το σύστημα της τηλεματικής. Αν και προς το παρόν δεν έχει γίνει γνωστή καμία λεπτομέρεια, τα Ολοκληρωμένα Συστήματα Πληροφόρησης Επιβατών (ΟΣΠΕ) χρησιμοποιούν δεδομένα δρομολογίων καθώς και τηλεματικής, προσφέροντας στους επιβάτες πληροφόρηση για χρόνους διαδρομής, άφιξη δρομολογίων, προτεινόμενους τρόπους μετακίνησης κλπ. Ο προϋπολογισμός του έργου θα είναι 1.500.000 ευρώ.

Σύμφωνα με τον ΟΑΣΑ, η λειτουργία ενός Ολοκληρωμένου Συστήματος Προληπτικής Διάγνωσης, Τεχνικής Ικανότητας και Διαχειριστικής Επάρκειας των Οχημάτων Στόλου ΟΑΣΑ θα συμβάλλει στην ανάπτυξη και επέκταση βιώσιμων και οικολογικών αστικών μεταφορών, με παράλληλη προώθηση στρατηγικών χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου θα είναι 4.060.000 ευρώ.

Εκατοντάδες οδηγοί στα Μέσα Μεταφοράς μακριά από το τιμόνι για λόγους υγείας

Περισσότεροι από 500 οδηγοί στα Μέσα Μαζικής Μεταφορά (ΜΜΜ) βρίσκονται για λόγους υγείας εκτός οδηγικής υπηρεσίας, αποκάλυψε το απόγευμα ο υφυπουργός Μεταφορών Γιάννης Κεφαλογιάννης, σχολιάζοντας την κατάσταση που επικρατεί στις αστικές συγκοινωνίες. Επισήμανε ωστόσο ότι «από τον Αύγουστο βλέπουμε περισσότερα λεωφορεία».

«Στην Αθήνα, από τα 1.700 λεωφορεία που υπήρχαν όταν ξεκινήσαμε τη διαδικασία εξορθολογισμού αποδείχτηκε πως ήταν στους δρόμους 850 λεωφορεία, πολύ λιγότερα από τις αρχικές προβλέψεις» σημείωσε ο υφυπουργός Μεταφορών και πρόσθεσε: «Σήμερα καταφέραμε να είναι σε δρομολόγια περίπου 1.050 με 1.100, δηλαδή γύρω στα 200 λεωφορεία παραπάνω από τον Σεπτέμβριο. Επίσης, υπάρχει πολύ οξυμένο πρόβλημα έλλειψης οδηγών. Φέραμε περίπου 50 που ήταν αποσπασμένοι σε κόμματα και βουλευτές που δεν εξελέγησαν και κανείς δεν τους είχε αναζητήσει. Επιπλέον, υπάρχει μια δεξαμενή περίπου 500 οδηγών οι οποίοι για διάφορους λόγους υγείας είχαν βρεθεί εκτός οδηγικής υπηρεσίας, σε κάποιες άλλες θέσεις».

«Προχωράμε σε μια διαδικασία δευτεροβάθμιου υγειονομικού ελέγχου ώστε να δούμε αυτά τα προβλήματα και πως μπορούμε να τα επιλύσουμε. Συνδυαστικά αυτά μας έχουν αποδώσει παραπάνω 200 λεωφορεία το τελευταίο δίμηνο. Σε κάθε περίπτωση θα κοιτάξουμε σε συνεργασία με τη διοίκηση του ΟΑΣΑ να δούμε που υπάρχουν τα κενά και να κάνουμε ένα πρόγραμμα εξορθολογισμού, όσον αφορά στο προσωπικό, για να τα καλύψουμε. Επιπλέον, όπως έχει πει και ο υπουργός, θέλουμε το επόμενο εξάμηνο να έχει βγει στον αέρα ο διαγωνισμός για την αντικατάσταση του στόλου ώστε σε περίπου 18 μήνες από τώρα να παραλαμβάνουμε λεωφορεία», κατέληξε ο κ. Κεφαλογιάννης.

Αλλαγές στο μετρό – Στόχος η μείωση αναμονής στους σταθμούς

Ο νέος συγκοινωνιακός χάρτης της Αθήνας, όσον αφορά τα μέσα σταθερής τροχιάς, περιλαμβάνει νέες γραμμές μετρό, επεκτάσεις, προμήθεια συρμών, αλλά και προσπάθεια για τη μείωση της αναμονής στους σταθμούς.

Το μοναδικό έργο Μετρό που βρίσκεται σε εξέλιξη στην Αθήνα εδώ και πολλά χρόνια ολοκληρώνεται αλλά με αργούς ρυθμούς. Το τελευταίο χρονοδιάγραμμα έκανε λόγο για ολοκλήρωση των τριών πρώτων σταθμών της επέκτασης (ως τη Νίκαια) μέχρι το φετινό Ιούνιο αλλά δεν πρόκειται να παραδοθεί πριν μπει το 2020. Όσο για τους υπόλοιπους σταθμούς ως το Δημοτικό Θέατρο του Πειραιά, τους αναμένουμε τον Ιούνιο του 2021, εφόσον βέβαια δεν υπάρξει και νέα καθυστέρηση.

Κάτι κινείται και γύρω από την επέκταση της γραμμής 2 του Μετρό από την Ανθούπολη προς τα Άνω Λιόσια αφού η Αττικό Μετρό προκήρυξε σχετικό διαγωνισμό στις αρχές του καλοκαιριού. Καθώς το έργο ωριμάζει μελετητικά το ζητούμενο παραμένει η χρηματοδότησή του. Αντίθετα στον πάγο εξακολουθεί να βρίσκεται για πάνω από μία δεκαετία η επέκταση από Ελληνικό προς Γλυφάδα, χωρίς να υπάρχει καμία εξέλιξη.
Σχεδόν δυόμιση χρόνια έχουν περάσει από την προκήρυξη της πρώτης φάσης του διαγωνισμού για το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 του Μετρό (Άλσος Βεΐκου – Γουδή). Πλέον βρισκόμαστε λίγο πριν την ανακήρυξη προσωρινού μειοδότη για το μεγάλο έργο και εφόσον όλα πάνε καλά, η σύμβαση θα υπογραφεί ως τα τέλη του 2020. Υπό φυσιολογικές συνθήκες, οι πρόδρομες εργασίες του έργου θα πρέπει όμως να ξεκινήσουν νωρίτερα, ενώ εκκρεμεί από τον Ιανουάριο η υπογραφή της σύμβασης.

Με την ολοκλήρωση του διαγωνισμού για το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 θα έρθει στο προσκήνιο η ανάγκη δρομολόγησης των επεκτάσεων της γραμμής, με προτεραιότητα στα τμήματα Γουδή-Κατεχάκη και Άλσος Βεΐκου-Περισσός, σύμφωνα τις προεκλογικές εξαγγελίες της ΝΔ. Η προηγούμενη κυβέρνηση προωθούσε την κατασκευή των επεκτάσεων μέσω παραχώρησης σε ιδιώτες και μένει να δούμε αν και η σημερινή κυβέρνηση ακολουθήσει τον ίδιο δρόμο.

Η προμήθεια 6 διρευματικών συρμών για τη γραμμή 3 του Μετρό (πρόκειται για τους συρμούς που μπορούν να εκτελούν δρομολόγια και στο υπέργειο τμήμα προς το Αεροδρόμιο) είναι ένα από τα έργα για τα οποία η Αττικό Μετρό προσπαθεί να βρει πόρους μέσω ΕΣΠΑ. Οι προμήθεια των συρμών είναι απαραίτητη προκειμένου να μην απαιτηθεί μείωση των δρομολογίων από και προς το Αεροδρόμιο μετά την παράδοση της επέκτασης ως τον Πειραιά.

Επεκτάσεις και στο Τραμ

Ένας χρόνος συμπληρώνεται σε λίγο καιρό από τη διακοπή κυκλοφορίας στο τμήμα του Τραμ Κασομούλη-Σύνταγμα λόγω της κακής κατάστασης στην οποία βρίσκεται η υπογειοποιημένη κοίτη του Ιλισού. Ενώ η προηγούμενη κυβέρνηση προωθούσε το έργο της αποκάλυψης του Ιλισού και της μετακίνησης της γραμμής του Τραμ (εγχείρημα δύσκολο και δυσεφάρμοστο) η σημερινή κυβέρνηση δεν έχει ακόμα απαντήσει για το τι θα κάνει με το έργο. Εν τω μεταξύ, το Τραμ παραμένει αποκομμένο από το κέντρο της Αθήνας.

Με την προώθηση της επένδυσης του Ελληνικού, είναι πολύ πιθανό πως σύντομα θα δρομολογηθεί και η επέκταση του Τραμ στην περιοχή ενώνοντας τους σταθμούς του Μετρό σε Αργυρούπολη και Ελληνικό με την παραλιακή ζώνη. Θα πρόκειται για το παρθενικό ιδιωτικό συγκοινωνιακό έργο στην Ελλάδα ενώ όπως φαίνεται τα έργα του Τραμ θα ξεκινήσουν 2,5 χρόνια μετά την έναρξη όλων των εργασιών της επένδυσης (στην καλύτερη περίπτωση δηλαδή στα μέσα του 2022), και θα διαρκέσουν ενάμιση χρόνο.

Κανείς δεν γνωρίζει ακριβώς πότε θα παραδοθεί η επέκταση του Τραμ στο κέντρο του Πειραιά, ένα έργο που έχει καθυστερήσει υπερβολικά. Με τα δοκιμαστικά δρομολόγια να έχουν ξεκινήσει από τον περασμένο Φεβρουάριο και με τους εργαζόμενους να υποστηρίζουν πως υπάρχει απόφαση για την άμεση λειτουργία της γραμμής, είναι πολύ πιθανό αυτό να γίνει μέσα στο προσεχές μέλλον.
Εντός του 2019 υποτίθεται πως θα ολοκληρωθούν οι μελέτες για την επέκταση από τον Πειραιά ως το Κερατσίνι αναβιώνοντας την παλιά γραμμή του Τραμ του Περάματος. Ερωτηματικό παραμένει το αν μέρος της επέκτασης θα είναι τελικά υπόγειο ή όχι. Άγνωστο επίσης είναι αν το έργο θα αποτελέσει προτεραιότητα της σημερινής κυβέρνησης ή όχι.
Τέλος, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, και εφόσον δεν υπάρξει κάποια καθυστέρηση, ως το τέλος του χρόνου θα πρέπει να φτάσει στην Αθήνα ο πρώτος από τους 25 νέους πορτοκαλί συρμούς του Τραμ με το σύνολο της προμήθειας από τη γαλλική Alstom Transport να ολοκληρώνεται ως τα τέλη του 2020.

Εναλλακτικές μορφές μετακίνησης

Τον τελευταίο χρόνο έχουν κατακλυστεί οι κεντρικοί δρόμοι με ηλεκτρικά πατίνια. Πόσο ασφαλή είναι; Πού και πώς πρέπει να κυκλοφορούν; Ποιους κανόνες οφείλουν να ακολουθούν και ποια όρια πρέπει να τεθούν από τους αρμόδιους. Ταυτόχρονα, πόσο φιλική είναι η Αθήνα και οι μεγάλες πόλεις στη χρήση ποδηλάτου και σε ποια σημεία μπορούν να αναπτυχθούν οι ποδηλατόδρομοι;

Την άμεση ρύθμιση κανόνων για την  χρήση των ηλεκτρικών πατινιών, τη δημιουργία κοινών λωρίδων για ποδήλατα και ηλεκτρικά πατίνια στους δρόμους των πόλεων, την μείωση των ορίων ταχύτητας των αυτοκινήτων στις πόλεις αλλά και την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των πολιτών για τους εναλλακτικούς τρόπους μετακίνησης προτείνει ο καθηγητής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, από τη «Μονάδα Βιώσιμης Κινητικότητας ΕΜΠ», Θάνος Βλαστός.

«Η Αθήνα δεν είναι ασφαλής ούτε φιλική για τους ποδηλάτες, πρέπει να γίνουν ακόμα πολλά, είμαστε πολύ πίσω σε σχέση με τις άλλες ευρωπαϊκές πόλεις» λέει στον Αθήνα 9.84 ο Πέτρος Βαλταζάνος μέλος του συλλόγου «Φίλοι του Ποδηλάτου». «Εμείς εδώ συζητάμε για ποδηλατοδρόμους και εκείνοι αν θα είναι τα πάρκινγκ ποδηλάτων διώροφα ή τριώροφα» θα πει χαρακτηριστικά. «Οι ποδηλατοδρόμοι πρέπει να κατασκευαστούν στους δρόμους μεγάλης κυκλοφορίας για να υπάρξει όφελος και να ενώνονται μεταξύ τους». Όσον αφορά, ωστόσο , στους Αθηναίους οδηγούς ο κ. Βαλταζάνος διαπιστώνει ότι σέβονται και προσέχουν τους ποδηλάτες.

Το υπ. Περιβάλλοντος και Ενέργειας, εκπονεί  Εθνική Στρατηγική για το Ποδήλατο και την ολοκλήρωση εκκρεμών υποδομών για το ποδήλατο στην Αττική.
Βασικοί άξονες της πρώτης Εθνικής Στρατηγικής για το Ποδήλατο, αναφορικά με τις προτεραιότητες και τους στόχους στους επιμέρους θεματικούς άξονες: α) προώθηση ποδηλατικών υποδομών, β) προώθηση ποδηλατικού τουρισμού, γ) ενίσχυση κοινοχρήστων συστημάτων ποδηλάτου, δ) ευαισθητοποίηση και ενημέρωση, ε) παροχή κινήτρων για την αύξηση της χρήσης του ποδηλάτου, στ) βελτίωση νομοθετικού πλαισίου εφαρμογής δράσεων και πολιτικών για την ενίσχυση της χρήσης του ποδηλάτου στις ελληνικές πόλεις και την ύπαιθρο. Επιπλέον, προωθούνται οι σχετικές εκκρεμότητες για  την ενοποίηση του ποδηλατικού δικτύου της διαδρομής Κηφισιά- Φάληρο, καθώς και η ολοκλήρωση του Μητροπολιτικού Δικτύου Ποδηλάτου για την Αττική.

ποδήλατο

Για τα Τρίκαλα, μία πόλη με παράδοση στην ποδηλατοκίνηση και τις δράσεις του Δήμου προς αυτή την κατεύθυνση, μίλησε στον Αθήνα 9.84, ο Δήμαρχος Τρικκαίων Δημήτρης Παπαστεργίου.

«Έχουμε το μεγαλύτερο στόλο ποδηλάτων, στα Τρίκαλα θα ήταν κακό να στήσουμε μεγαλύτερο αστικό δίκτυο όταν η πόλη είναι επίπεδη και η ακτίνα της δεν μπορεί να το υποστηρίξει. Δημιουργήσαμε 7 χιλιόμετρα ποδηλατοδρόμων μέσα στο κέντρο και προμοτάρουμε όλο και πιο πολύ τη χρήση του ποδηλάτου» δήλωσε κ.  Παπαστεργίου,  σημειώνοντας ότι «σκοπός είναι να ενισχυθεί η εικόνα όπου οικογένειες βγαίνουν με τα παιδιά τους, με τα ποδήλατά τους, και αυτό πρέπει να γίνεται με ασφάλεια».

«Οι μεγάλες πόλεις είναι εχθρικές προς το ποδήλατο, και πιθανώς πόλεις όπως η Λαμία να μην μπορούν να υποστηρίξουν ποδηλατικό δίκτυο, όμως πρέπει να δώσουμε χώρο και να μην φοβηθούμε να βγάλουμε το αυτοκίνητο από το κέντρο. Πάντα υπάρχει χώρος για να ανασάνουμε» κατέληξε ο κ. Παπαστεργίου.

Σιδηροδρομικά έργα και υποδομές

Επαναλειτουργία γραμμών, επέκταση προαστιακού, υπογειοποιήσεις, κατασκευή σταθμών, αναβαθμίσεις δρομολογίων, ολοκλήρωση έργων στον σταθμό Λαρίσης και εμπορική ανάπτυξη σταθμού Πειραιά είναι τα πιο σημαντικά από τα σιδηροδρομικά έργα που αναμένουν οι πολίτες. Όσον αφορά σε γενικότερα έργα συγκοινωνιακών υποδομών σε εκκρεμότητα είναι η δημιουργία σταθμού ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα, η επέκταση λιμανιού Πειραιά, η ανάπλαση φαληρικού όρμου, η υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας, το υδατοδρόμιο, οι επεκτάσεις Αττικής Οδού και η ολοκλήρωση οδικών έργων.

Το έργο του σταθμού Λαρίσης εξακολουθεί να παραμένει στην πρώτη φάση του. Εδώ και δύο χρόνια η διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ δηλώνει έτοιμη για την προκήρυξη του διαγωνισμού που ωστόσο δεν προχώρησε το καλοκαίρι λόγω των εκλογών. Μέσω του έργου θα κατασκευαστούν 3 νέες αποβάθρες στη θέση των παλιών ενώ ο σταθμός θα συνδεθεί υπογείως με τον ομώνυμο σταθμό του Μετρό.

Όσον αφορά το λιμάνι, η προηγούμενη κυβέρνηση τελικά δεν πραγματοποίησε κάποιο διαγωνισμό για την αξιοποίηση των ακινήτων της ΓΑΙΑΟΣΕ και της ΣΤΑΣΥ στον Πειραιά. Η νυν κυβέρνηση εμφανίζεται πάντως αποφασισμένη να προχωρήσουν τα έργα για τη δημιουργία εμπορικού κέντρου και ξενοδοχείου στο λιμάνι του Πειραιά.

Το αμέσως προσεχές διάστημα πρόκειται να ξεκινήσουν οι κύριες εργασίες για την υπογειοποίηση 2 χιλιομέτρων σιδηροδρομικών γραμμών στην περιοχή των Σεπολίων. Ο ανάδοχος του έργου έχει ήδη εγκατασταθεί ενώ η ολοκλήρωση των εργασιών αναμένεται σε περίπου 4 χρόνια.
Στον αέρα βρίσκεται η κατασκευή σταθμών προαστιακού σε Γέρακα και Κρυονέρι καθώς είναι άγνωστο αν οι εξαγγελίες της προηγούμενης κυβέρνησης αποτελέσουν προτεραιότητες της νυν. Το ίδιο ισχύει και για την επέκταση προς Λαύριο και Ραφήνα.
Εν αναμονή βρισκόμαστε για την έναρξη του έργου του κανονικοποίησης και ηλεκτροκίνησης της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Ισθμός-Λουτράκι, ύστερα από πολλά χρόνια χωρίς δρομολόγια. Η σύμβαση υπεγράφη τον Ιούνιο ενώ το χρονοδιάγραμμα αναφέρει πως το έργο θα ολοκληρωθεί σε 18 μήνες.

Από την άλλη άγνωστο είναι σε τι φάση βρίσκονται οι μελέτες για το ανάλογο της παλιάς σιδηροδρομικής γραμμής από την περιοχή του ΣΚΑ ως την Ελευσίνα. Τις μελέτες, κόστους 27 εκατ. ευρώ, έχει αναλάβει να εκπονήσει η ΕΛΠΕ (που βρίσκεται σε φάση ιδιωτικοποίσηης) ενώ το έργο θα περιλαμβάνει και υπόγειο αγωγό πετρελαίου παράλληλα με τις γραμμές.  Ένα ακόμη έργο επαναλειτουργίας παλιάς σιδηροδρομικής γραμμής είναι Ισθμός-Άγιοι Απόστολοι που έχει αναλάβει να εκπονήσει η MOTOR OIL.Το έργο ανακοινώθηκε το 2018 και τότε οι εκπρόσωποι της πετρελαϊκής εταιρείας είχαν δηλώσει πως μετά την πραγματοποίηση των μελετών, τα έργα θα διαρκέσουν 18 μήνες,  για την επαναλειτουργία 10 χιλιομέτρων γραμμής και 4 αγωγών πετρελαίου.

Η κατασκευή σταθμού ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα έρχεται συχνά στην επικαιρότητα χωρίς να υλοποιείται. Ο νέος σταθμός των ΚΤΕΛ θα επιστρέψει στο προσκήνιο αν προχωρήσουν τα σχέδια για την ανάπλαση της περιοχής του Ελαιώνα-Βοτανικού.
Η πραγματοποίηση των έργων επέκτασης της Αττικής Οδού (Κορωπί-Λαύριο, ολοκλήρωση περιφερειακής Υμηττού με κατασκευή σήραγγας προς λεωφόρο Βουλιαγμένης, επέκταση από Σπάτα προς Λ. Μαραθώνος, διάνοιξη λεωφόρου Κύμης) περιλαμβανόταν στο προεκλογικό πρόγραμμα της ΝΔ ωστόσο πρόκειται για ένα τεράστιο έργο που δεν γίνεται από τη μία μέρα στην άλλη.
Σε φάση ολοκλήρωσης βρίσκονται τα συγκοινωνιακά έργα της ανάπλασης του Φαληρικού Όρμου. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, μέσα στο φθινόπωρο αναμένεται η διακοπή κυκλοφορίας του Τραμ ανάμεσα σε Δέλτα Φαλήρου και ΣΕΦ προκειμένου να μετατοπιστεί η γραμμή.
Για το λιμάνι του Πειραιά επιλέχθηκε ήδη ο ανάδοχος του έργου επέκτασής του, μέσω της κατασκευής ενός νέου προβλήτα κρουαζιέρας. Πρόκειται για μία από τις υποχρεωτικές επενδύσεις της Cosco για τον ΟΛΠ.

Ένα ακόμα έργο που περιλαμβανόταν στο προεκλογικό πρόγραμμα της ΝΔ ήταν η κατασκευή του νέου αυτοκινητόδρομου Ελευσίνα-Υλίκη με στόχο να παρακαμφθεί ο πάντα φορτωμένος Κηφισός (και η Αθήνα) από όσους μετακινούνται μεταξύ βόρειας και νότιας Ελλάδας.
Η υποθαλάσσια ζεύξη της Σαλαμίνας είναι το έργο που θα βάλει τέλος στη συγκοινωνιακή απομόνωση της Σαλαμίνας και θα την φέρει πιο κοντά στον Πειραιά και στην Αθήνα. Προς το παρόν βρισκόμαστε εν αναμονή του αποτελέσματος του σχετικού διαγωνισμού αλλά όλα δείχνουν πως η υλοποίηση του έργου δεν θα είναι καθόλου εύκολη. Ακόμα δεν έχουν γίνει γνωστές τεχνικές λεπτομέρειες για το έργο και έτσι δεν γνωρίζουμε αν η σήραγγα θα περιλαμβάνει και χώρο για μελλοντική διέλευση του τραμ, που έτσι κι αλλιώς αναμένεται να φτάσει ως το Πέραμα.

Με αργούς ρυθμούς προχωρούν τα σχέδια για την κατασκευή του πρώτου  υδατοδρομίου της Αττικής που όπως όλα δείχνουν θα είναι αυτό της Ελευσίνας. Το υδατοδρόμιο θα γίνει μέσω συνεργασίας του Οργανισμού Λιμένος Ελευσίνας και της Hellenic Seaplanes ενώ τον περασμένο χειμώνα πραγματοποιήθηκε ο αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για το έργο.

Ισίδωρος Ρούσσος – Γιώργος Μανουσακάκης – Κώστας Κορέλλης – Καλλιόπη Ασλανίδου

Print Friendly, PDF & Email



One thought on “Συγκοινωνία και μετακίνηση στην πρωτεύουσα – Η νέα έρευνα του Αθήνα 9.84

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *