Νοέμβριος… ο μήνας των εκπτώσεων

0
630

Ποδαρικό με εκπτώσεις κάνει ο Νοέμβριος, ο οποίος τα τελευταία χρόνια αναδεικνύεται σε μήνα αγορών καθώς περιλαμβάνει, τόσο το 10ήμερο των ενδιάμεσων εκπτώσεων, όσο και τον εξ Αμερικής θεσμό της Black Friday, που προσαρμόστηκε στα ελληνικά δεδομένα και από ημερήσιος έγινε εβδομαδιαίος.

Οι ενδιάμεσες εκπτώσεις 2019, εν μέσω αιτήματος κατάργησης τους από τους εμπόρους,  ξεκινούν την Παρασκευή 1 Νοεμβρίου 2019 και θα διαρκέσουν για 10 μέρες, δηλαδή μέχρι την Κυριακή 10 Νοεμβρίου όπου θα είναι ανοιχτά και τα καταστήματα.
Ωστόσο, ακριβώς επειδή πλησιάζουν οι ενδιάμεσες εκπτώσεις του φθινοπώρου, καλό είναι οι καταναλωτές να είναι προσεκτικοί με κάποιες «παγίδες» που συχνά κρύβονται πίσω από τις προσφορές των καταστημάτων.
Σύμφωνα με τον Εμπορικό Σύλλογο Αθηνών, λοιπόν, οι εμπορικές επιχειρήσεις θα πρέπει να δείξουν ιδιαίτερη προσοχή στα εξής:
-Η αναγραφή διπλής τιμής, δηλαδή της παλαιάς (διαγεγραμμένης) και της νέας τιμής όλων των ειδών που πωλούνται με έκπτωση είναι υποχρεωτική.
-Επιτρέπεται και η αναγραφή και η εμπορική επικοινωνία ποσοστού έκπτωσης.
-Εφόσον παρέχεται μειωμένη τιμή σε περισσότερα από το 60% του συνόλου των πωλούμενων ειδών, η επίδειξη του παρεχόμενου ποσοστού έκπτωσης επιβάλλεται, οπότε θα πρέπει να αναγράφεται στην προθήκη του καταστήματος και σε οποιαδήποτε άλλη εμπορική επικοινωνία.
-Στην περίπτωση που υπάρχουν διαφορετικά ποσοστά έκπτωσης ανά κατηγορίες προϊόντων, θα πρέπει να αναγράφεται το εύρος του παρεχόμενου ποσοστού («από …. % έως …. %»).
-Σε κάθε άλλη περίπτωση θα αναγράφεται ότι οι εκπτώσεις αφορούν επιλεγμένα είδη με αναφορά στο αντίστοιχο ποσοστό.
-Οι καταστηματάρχες θα πρέπει, σε περίπτωση ελέγχου, να είναι σε θέση να αποδείξουν, ότι η παλαιά τιμή πώλησης που αναγράφεται στην πινακίδα, ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.
Black Friday 2019 & Cyber Monday αμέσως μετά τις ενδιάμεσες εκπτώσεις 2019
Εκτός από τις ενδιάμεσες εκπτώσεις ή αλλιώς φθινοπωρινές εκπτώσεις, , μια σημαντική εκπτωτική περίοδος σηματοδοτείται από την Black Friday ή Μαύρη Παρασκευή, την πολυαναμενόμενη αυτή γιορτή που κατέφτασε στην Ελλάδα από τις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής, όπου και γιορτάζεται την επομένη των Ευχαριστιών. Όπως κάθε Παρασκευή, λοιπόν, κάθε χρόνο πέφτει σε άλλη ημερομηνία.
Η Black Friday 2019 αναμένεται να ξεκινήσει φέτος στην Ελλάδα την Παρασκευή 29 Νοεμβρίου 2019, όπου θα σηματοδοτηθεί η έναρξη της εορταστικής περιόδου για τα καταστήματα.

Πως ξεκίνησε η Black Friday

Η Black Friday ξεκίνησε ως συνήθεια στις Η.Π.Α. και εξαιτίας της επιτυχίας που γνώρισε, υιοθετήθηκε και από άλλες χώρες, ενώ αποτελεί μια μέρα γιορτής για την αγορά, δεδομένου ότι οι καταναλωτές έχουν την ευκαιρία να αποκτήσουν τα προϊόντα που θέλουν σε εξαιρετικά χαμηλές τιμές, αλλά και οι εμπορικές επιχειρήσεις, από την πλευρά τους, έχουν τη δυνατότητα να σημειώσουν σημαντικούς τζίρους.

Τα πρώτα στοιχεία από τη χρήση του όρου «Black Friday» για την ημέρα μετά την ημέρα των Ευχαριστιών με εμπορική σημασία υποδηλώνει ότι ο όρος προέρχεται από την Φιλαδέλφεια, όπου χρησιμοποιήθηκε για να περιγράψει την μεγάλη και ενοχλητική -για τους πεζούς- κυκλοφορία οχημάτων, που σημειωνόταν την ημέρα μετά την ημέρα των Ευχαριστιών.

Αυτή η χρήση του όρου χρονολογείται τουλάχιστον από το 1961. Περισσότερα από είκοσι (20) χρόνια αργότερα, καθώς η φράση έγινε πιο διαδεδομένη, έγινε δημοφιλής η εξήγηση ότι αυτή η μέρα ήταν το σημείο του έτους, κατά το οποίο το λιανεμπόριο αρχίζει να γυρίζει σε κέρδος, δηλαδή στην αμερικάνικη αργκό από «το κόκκινο» (in the red) περνάει «στο μαύρο» (in the black).

Ο θεσμός της «Μαύρης Παρασκευής» έχει εξαπλωθεί τα τελευταία χρόνια σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, μεταξύ των οποίων είναι και οι: Αγγλία, Γερμανία, Γαλλία, Δανία, Ιταλία, Ισπανία, Αυστρία, Φινλανδία, Πολωνία, ενώ κάθε χρονιά συμμετέχουν όλο και περισσότεροι λιανέμποροι.

Cyber Monday μετά τη Black Friday 2019

Αφού τελειώσει η Black Friday 2019, αναμένεται να ακολουθήσει η Cyber Monday τη Δευτέρα 2 Δεκεμβρίου 2019, η οποία είναι ακόμα μία σημαντική μέρα του χρόνου για το εμπόριο, αφού όπως γίνεται και στην Black Friday, τα καταστήματα διαθέτουν πολλά είδη και προϊόντα τους σε μεγάλες εκπτώσεις.

Να υπενθυμίσουμε ότι κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων, οι καταναλωτές θα πρέπει να δίνουν ιδιαίτερα μεγάλη προσοχή στην αναγραφή της παλαιάς και της νέας μειωμένης τιμής των ειδών που πωλούνται με έκπτωση, ενώ επιτρέπεται και η αναγραφή και η εμπορική επικοινωνία ποσοστού έκπτωσης.

Τέλος στις ενδιάμεσες εκπτώσεις

Τέλος στις ενδιάμεσες εκπτώσεις σχεδιάζει να θέσει το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, ικανοποιώντας με αυτόν τον τρόπο ένα πάγιο -εδώ και έξι χρόνια- αίτημα των εμπόρων, ενώ στο πλαίσιο εξορθολογισμού και απλούστευσης ισχύουσας νομοθεσίας που διέπει τις προσφορές και τις εκπτώσεις, αναμένεται να υπάρξει πλήρης απελευθέρωση των προσφορών, καθώς και αλλαγές ως προς την αναγραφή των τιμών κατά τη διενέργεια εκπτώσεων και προσφορών.

Οι συζητήσεις εμπόρων και υπουργείου βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο και, όπως μεταφέρουν πηγές που συμμετέχουν σε αυτές, διαπιστώνεται πλήρης ταύτιση στις αλλαγές που επιβάλλεται να γίνουν. Μάλιστα εκφράζεται η αισιοδοξία ότι ενδιάμεσες εκπτώσεις που θα πραγματοποιηθούν το πρώτο δεκαπενθήμερο του Νοεμβρίου θα είναι οι τελευταίες, καθώς η νομοθετική πρωτοβουλία που θα τις καταργήσει, αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή το αργότερο στις αρχές του 2020.

Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι δεν τίθεται θέμα αλλαγής της διάρκειας των τακτικών χειμερινών και θερινών εκπτώσεων, ενώ οι δύο Κυριακές κατά τις οποίες επιτρέπεται η λειτουργία των καταστημάτων στη διάρκεια των ενδιάμεσων εκπτώσεων θα «μεταφερθούν» σε άλλες περιόδους. Ωστόσο, ακόμη δεν έχει συμφωνηθεί κάτι συγκεκριμένο.

Υπενθυμίζουμε ότι οι ενδιάμεσες εκπτώσεις, οι οποίες γίνονται τα πρώτα δεκαπενθήμερα του Μαΐου και του Νοεμβρίου, θεσμοθετήθηκαν το 2013 με το νόμο 4177/2013, ως μια κίνηση για την αναθέρμανση της αγοράς. Ωστόσο, όπως επισημαίνει ο εμπορικός κόσμος, το μόνο «επίτευγμά» τους ήταν η απαξίωση του θεσμού των εκπτώσεων.

Πλήρης απελευθέρωση των προσφορών

Σύμπνοια φαίνεται ότι υπάρχει και στο θέμα των προσφορών και προωθητικών ενεργειών, με τις δύο πλευρές να συμφωνούν ότι ήρθε ο καιρός να απελευθερωθούν και νομοθετικά, διότι στην πράξη αυτό ισχύει ήδη. Αυτό που συζητείται, είναι να επιτρέπεται η διενέργεια προσφορών καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους και για όλα τα προϊόντα. Δηλαδή προσφορές χωρίς περιορισμούς.

Με βάση το ισχύον σύστημα, επιτρέπονται οι προσφορές συγκεκριμένων προϊόντων ή προϊόντων ορισμένης κατηγορίας, για χρονικό διάστημα που δεν μπορεί να υπερβεί τις 10 συνεχόμενες ημέρες. Ωστόσο, απαγορεύεται η προσφορά ειδών των οποίων η ποσότητα υπερβαίνει 50% του συνόλου των ειδών που διαθέτει το κατάστημα, ενώ νέα προσφορά του ίδιου προϊόντος δεν επιτρέπεται πριν παρέλθουν 60 ημέρες από την προηγούμενη.

Όχι στις διπλές τιμές

Στη νομοθετική πρωτοβουλία του υπουργείου Ανάπτυξης θα περιλαμβάνονται και τροποποιήσεις στο υφιστάμενο πλαίσιο αναγραφής των τιμών στη διάρκεια των εκπτώσεων και των προσφορών.
Σύμφωνα με πληροφορίες, αυτό που εξετάζεται είναι η μείωση του αριθμού προϊόντων, τόσο στις εκπτώσεις όσο και στις προσφορές, στα οποία υποχρεωτικά θα αναγράφεται η τιμή προ και μετά την έκπτωση ή προσφορά.
Η λύση που εξετάζεται, είναι η αναγραφή του ποσοστού έκπτωσης σε ομαδοποιημένες κατηγορίες προϊόντων και οι διπλές τιμές να υπάρχουν ενδεικτικά σε κάποια προϊόντα. Ωστόσο, το συγκεκριμένο θέμα δεν έχει κλείσει ακόμα.
Βάσει του ισχύοντος πλαισίου, κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων, πέραν της αναγραφής της παλαιάς και της νέας τιμής των αγαθών και υπηρεσιών που πωλούνται με έκπτωση, επιτρέπεται και η αναγραφή και η εμπορική επικοινωνία ποσοστού έκπτωσης. Σε οποιαδήποτε άλλη περίοδο προσφορών επιτρέπεται αποκλειστικά και μόνον η ευκρινής αναγραφή της παλαιάς και της νέας τιμής.

Ρεκόρ πωλήσεων την Black Friday του 2018

Σύμφωνα,  με τα στοιχεία έρευνας που δημοσιεύθηκε στο black-friday.global, η ανταπόκριση του καταναλωτικού κοινού ανά τον κόσμο στο θεσμό της Black Friday ήταν τεράστια, με την Ελλάδα να καταλαμβάνει μία θέση στην κορυφαία πεντάδα των χωρών, που βλέπουν τις αγορές προϊόντων να εκτοξεύονται σε δυσθεώρητα ύψη σε σχέση μία απλή Παρασκευή.
Πιο συγκεκριμένα, οι πωλήσεις προϊόντων στην Ελλάδα κατά την Black Friday σημείωσαν ιλιγγιώδη άνοδο κατά 2.600%, χαρίζοντας στην χώρα μας την τέταρτη θέση στην σχετική λίστα πίσω μόνο από το Πακιστάν με αύξηση 11.525%, την Ουγγαρία (9.750%) και την Ιταλία (4.516%).
Ουραγοί στην λίστα είναι οι Ταϊλανδοί με αύξηση… μόλις 46%, ενώ αξίζει να σημειωθεί ο παγκόσμιος μέσος όρος της αύξησης των πωλήσεων κυμαίνεται στο 624%.Πάνω από 200 ευρώ θα δαπανήσουν οι Έλληνες
Τα αποτελέσματα των ερευνών έδειξαν ότι το μεγαλύτερο χρηματικό ποσό, κατά τη διάρκεια του Black Friday, είναι πρόθυμοι να ξοδέψουν οι κάτοικοι της Βόρειας Αμερικής και της Ευρώπης, ενώ παράλληλα, αγορές σχετικά μικρών ποσών προγραμματίζονται σταδιακά από κατοίκους των Ασιατικών χωρών, όπως το Πακιστάν, η Μαλαισία ή οι Φιλιππίνες.
Στην Ελλάδα οι λάτρεις των προσφορών ξόδεψαν κατά μέσο όρο 206 € (240 $) κατά τη διάρκεια του Black Friday. Παρόμοιο αποτέλεσμα είχε και η Γερμανία με μόλις κατά 5 € υψηλότερο μέσο όρο εξόδων. Οι Έλληνες ξόδεψαν λιγότερα από τους Αμερικανούς (515 $), αλλά περισσότερα από τους Ιταλούς και τους Τούρκους (216 $ και 97$ αντίστοιχα).

Κατά 50% ο μέσος όρος εκπτώσεων

Η Μαύρη Παρασκευή είναι γνωστή για τις απίστευτες προσφορές και εκπτώσεις που φτάνουν το 80-90%. Και παρόλο που ο αριθμός των προϊόντων για ένα συμβολικό ευρώ ή 90% έκπτωση είναι πολύ περιορισμένος, όσοι θα πάρουν μέρος στις εκπτώσεις μπορούν να είναι σίγουροι πως τους περιμένουν πραγματικά υψηλές εκπτώσεις.

Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία μας από τη Black Friday 2017 οι Αμερικανοί, Καναδοί και Ουκρανοί επωφελούνται το περισσότερο από τις εκπτώσεις- σε αυτές τις χώρες η μέση έκπτωση στα διαδικτυακά καταστήματα, την τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου, έφτασε το 68% και 66% αντίστοιχα. Ελαφρώς “χειρότερες” εκπτώσεις μπορούν να περιμένουν οι Ρώσοι (58%), οι Βραζιλιάνοι (57%) και οι Τούρκοι (56%), ενώ ο παγκόσμιος στατιστικός μέσος όρος ήταν 55%.
Ο μέσος όρος έκπτωσης των ελληνικών online shops το περασμένο έτος έφτασε “μόνο” έως το -53%, το οποίο, έχοντας υπόψη τα προβλεπόμενα έξοδα των κατοίκων της Ελλάδας κατά τη διάρκεια του φετινού Black Friday, μπορεί να μεταφράζεται σε εξοικονόμηση έως και 232 €.
Χριστιάννα Κούσιου
Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here