«Οργιάζει» η εισιτηριοδιαφυγή σε λεωφορεία-τρόλεϊ

0
432

Στην πύκνωση των ελέγχων εισιτηρίων προχωρά ο ΟΑΣΑ, με στόχο τον περιορισμό της εισιτηροδιαφυγής και την ενίσχυση των οικονομικών των συγκοινωνιακών φορέων.

Μπορεί στο μετρό οι μπάρες να έχουν μειώσει δραματικά τους «τζαμπατζήδες», ωστόσο η εισιτηριοδιαφυγή «οργιάζει» σε λεωφορεία και τρόλεϊ, με τα στοιχεία να κάνουν λόγο για μία επικύρωση εισιτηρίου ανά 20 επιβάτες στα οδικά μέσα.

Η έλευση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου οδήγησε σε μία σημαντική καταστολή της εισιτηριοδιαφυγής, ωστόσο δεν εξασφαλίζει τον μηδενισμό της, καθώς οι κλειστοί σταθμοί με πύλες εισόδου – εξόδου δεν είναι δυνατόν να τοποθετηθούν στο σύνολο των μέσων. Το φαινόμενο έχει περιοριστεί σημαντικά στην πλειονότητα των σταθμών του μετρό (γραμμές 1, 2 και 3), καθώς ο δρόμος για της αποβάθρες περνάει από τις πύλες, οι οποίες ανοίγουν μόνο με την επίδειξη του εισιτηρίου. Αυτό, ωστόσο, δεν σημαίνει ότι δεν έχουν βρει τρόπο οι επιτήδειοι να ξεπερνούν το «εμπόδιο» της πύλης εισόδου.

Οι τζαμπατζήδες συνήθιζαν να περνούν μαζί με προπορευόμενο επιβάτη που επικύρωσε εισιτήριο, αξιοποιώντας τη μεγάλη διάρκεια που οι πύλες παραμένουν ανοικτές. Στο μεταξύ, όμως, ο ΟΑΣΑ προχώρησε στη ρύθμιση των πυλών, ώστε να περιοριστεί ο χρόνος που μένουν ανοικτές για να περάσει ένας επιβάτης, σε μια προσπάθεια καταπολέμησης της λαθρεπιβίβασης. Η ρύθμιση αυτή περιόρισε το φαινόμενο, δεν το μηδένιζε όμως , καθώς με τη μείωση του χρόνου, δεν περνούν πλέον δύο και τρεις επιβάτες με μία επικύρωση, αλλά μόνο ένας, κι αυτός με δυσκολία. Μάλιστα το «κίνημα» της εισιτηριοδιαφυγής παίρνει άλλες διαστάσεις με δεδομένο ότι είχε δημιουργηθεί εφαρμογή σε κινητά τηλέφωνα, η οποία ενημέρωνε τους επιβάτες σε ποιους σταθμούς του μετρό διεξάγονται έλεγχοι, ώστε να προνοήσουν.

Σε λεωφορεία και τρόλεϊ η κατάσταση είναι πολύ χειρότερη καθώς επαφίεται στην ευαισθησία του επιβάτη το αν θα επικυρώσει το εισιτήριό του. Κύκλοι του ΟΑΣΑ εκτιμούν ότι σε χώρες όπως η Ελλάδα, αν δεν υπάρχει έλεγχος εισιτηρίων, το φαινόμενο δεν πρόκειται να εκμηδενιστεί. Τους τελευταίους μήνες, ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) και ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες) προχωρούν σε εντατικούς ελέγχους εισιτηρίων προκειμένου να περιορίσουν τις απώλειες από τα έσοδα που χάνονται κάθε χρόνο από τη λαθρεπιβίβαση. Η «μαύρη τρύπα», μάλιστα, των οργανισμών αγγίζει αρκετά εκατομμύρια ευρώ ετησίως, με αποτέλεσμα οι απώλειες εσόδων να έχουν αντίκτυπο στο συγκοινωνιακό έργο των φορέων.

Ο ΟΑΣΑ έχει αναλάβει την οργάνωση του σώματος ελεγκτών τόσο στις ΟΣΥ όσο και στις ΣΤΑΣΥ και επιβλέπει καθημερινά τις ομάδες ελεγκτών που είναι προγραμματισμένες να δραστηριοποιηθούν σε κάθε βάρδια. Ταυτόχρονα, έχει ζητήσει από τις δυνάμεις των ιδιωτικών εταιρειών φύλαξης (σεκιούριτι) που βρίσκονται στα εκδοτήρια να μεταφερθούν στις ράμπες και να διασφαλίζουν ότι δεν δημιουργούνται προβλήματα με «λαθρεπιβάτες» που σπρώχνουν για να περάσουν μαζί με όποιον πληρώνει εισιτήριο.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΑΣΑ, τον Οκτώβριο πραγματοποιήθηκαν συνολικά 340.958 έλεγχοι από τους ελεγκτές ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ. Συνολικά καταλογίστηκαν 6.911 πρόστιμα, με τον κάθε ελεγκτή να έχει διενεργήσει 162 ελέγχους κατά μέσον όρο. Η αύξηση των ελέγχων διαμορφώθηκε στο 34% σε σχέση με τον Σεπτέμβριο, ενώ τα επιβληθέντα πρόστιμα ήταν κατά 6,5% περισσότερα από τον προηγούμενο μήνα. Αντιστοίχως, ο μέσος όρος ελέγχων ανά ελεγκτή ενισχύθηκε κατά 18,04%.

Ισίδωρος Ρούσσος
Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here