back to top
11.5 C
Athens
Σάββατο, 20 Απριλίου, 2024

11.5 C
Athens
Σάββατο, 20 Απριλίου, 2024

Τα γλυπτά του Παρθενώνα, ο Δικηγορικός Σύλλογος Αθηνών και η θεωρία του Παγκόσμιου Μουσείου

Διαβάστε επίσης

Η πρώτη πανηγυρική εκδήλωση στην προσπάθεια του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών να διεκδικήσει την επανένωση των γλυπτών του Παρθενώνα πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 3 Δεκεμβρίου στην αίθουσα Νίκος Σκαλκώτας του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, παρουσία του πρώην πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά και προέδρων των δικηγορικών συλλόγων της χώρας.

Η συγκρότηση πανελλήνιας επιτροπής των δικηγορικών συλλόγων προς την κατεύθυνση αυτή, ανακοινώθηκε από τον πρόεδρο του δικηγορικού συλλόγου Αθηνών Δημήτρη Βερβεσό στην εναρκτήρια ομιλίας της βραδιάς. Η επιτροπή αυτή μάλιστα συνδέθηκε με 58 επιστημονικούς φορείς και πανεπιστήμια, φορείς της κοινωνίας των πολιτών και όχι της κεντρικής κυβέρνησης.

Στον πυρήνα της νομικής αμφισβήτησης βρίσκεται το περίφημο φιρμάνι που επικαλείται το Βρετανικό Μουσείο για τη νομιμοποίηση της κυριότητας των γλυπτών του Παρθενώνα. Μέσω έρευνας που διεξήγαγε η επίτιμη γενική διευθύντρια Αρχαιοτήτων κα Ελένη Κόρκα, αμφισβητείται η αυθεντικότητα του. «Θα λέγαμε ότι είναι ένα άτυπο έγγραφο και όχι φιρμάνι, καθώς δεν γράφτηκε από το Σουλτάνο» είπε χαρακτηριστικά στην ανάλυση της η κα Κόρκα. Άλλωστε το έγγραφο αυτό, που δεν διασώζεται παρά μόνο αγγλική μετάφραση, έδινε την άδεια στο Λόρδο Ελγιν να αφαιρέσει μάρμαρα από τον περίβολο του Παρθενώνα και όχι από το ίδιο το μνημείο.

Ένα ακόμη σημείο που μπορεί να ενισχύσει τα επιχειρήματα της Ελληνικής πλευρά είναι ότι η βάναυση απόσπαση των γλυπτών επέφερε βλάβες και στο ίδιο το μνημείο του Παρθενώνα αλλά και στα ίδια τα γλυπτά που αποκοπήκαν.

«Τα γλυπτά ανήκουν κατά κυριότητα και νομή, εθνικά και πολιτιστικά στην Ελλάδα» είπε μεταξύ άλλων ο κ. Βεβρεσός, ενώ ο δικηγόρος Χριστόφορος Αργυρόπουλος, πρόεδρος του ιδρύματος Μελίνα Μερκούρη τόνισε στην ομιλία του: «Η διεκδίκηση των γλυπτών έχει στέρεη πολιτισμική και εθνική βάση, και ένα ασφαλές νομικό έρεισμα».

Ο καθηγητής σε πανεπιστήμιο του Λονδίνου Ιαν Τοποροφσκι δήλωσε χαρακτηριστικά: «Ντρέπομαι που η χώρα μου κατέχει μνημεία που αποκτήθηκαν με αμφισβητούμενο τρόπο» και μίλησε ενισχύοντας τις θέσεις τις ελληνικής πλευράς.

Ένα από τα επιχειρήματα που αναπτύσσει τα τελευταία χρόνια το Βρετανικό Μουσείο βασίζεται στην θεωρία του Παγκόσμιου Μουσείου. Πρόκειται για μια διακήρυξη 17 μεγάλων μουσείων του κόσμου, στην οποία αναφέρεται ότι εξυπηρετούν τις παγκόσμιες ανάγκες επισκεπτών, που έχουν την δυνατότητα μέσω των εκθεμάτων όλων των πολιτισμών και χωρών να αποκτήσουν μια σφαιρική άποψη για την παγκόσμια πολιτιστική κληρονομιά. Στο πλαίσιο αυτό πρέπει, σύμφωνα με τη θέση του Βρετανικού Μουσείου, τα γλυπτά του Παρθενώνα να παραμείνουν εκεί γιατί εξυπηρετούν συγκεκριμένο ρόλο.

Η θεωρία βεβαίως αυτή εξυπηρετεί συγκεκριμένη πολιτική μεγάλων μουσείων, και διαφυλάττει την ταυτότητα τους και όχι την παγκόσμια πολιτιστική κληρονομιά

Αναμένεται ο Δικηγορικός Σύλλογος Αθηνών να προχωρήσει σε άλλες μορφές διεκδίκησης των γλυπτών του Παρθενώνα.

Βάσια Μπακετέα

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
ΑΘΗΝΑ +
spot_img

Συμβαίνει στην Αθήνα