back to top
14.4 C
Athens
Σάββατο, 20 Απριλίου, 2024

14.4 C
Athens
Σάββατο, 20 Απριλίου, 2024

H μάχη της πόλης των Βρυξελλών κατά του κυκλοφοριακού χάους

Διαβάστε επίσης

Η βελγική πρωτεύουσα που ταυτόχρονα είναι και πρωτεύουσα των ευρωπαϊκών θεσμών δεν τα πάει καθόλου καλά με το κυκλοφορικό της. Οι Βρυξέλλες συγκαταλέγονται μεταξύ των ευρωπαϊκών  πόλεων που αντιμετωπίζουν τα μεγαλύτερα κυκλοφορικά προβλήματα στην Ε.Ε . Όπως αποκαλύπτει η έρευνα για το 2018 ο μέσος οδηγός στις Βρυξέλλες πέρασε 195 ώρες στους δρόμους λόγω κίνησης. Στο Βερολίνο οι αντίστοιχες ώρες ήσαν 154 ενώ στο Μόναχο 140 ώρες.

Η κυκλοφοριακή συμφόρηση πολλές  ώρες της ημέρας επιδεινώνει την ρύπανση της αστικής ατμόσφαιρας κάνει δύσκολη εκτός από την μετακίνηση και την καθημερινή διαβίωση των πολιτών . Και δίπλα σε όλα αυτά ήρθε να προστεθεί η ανησυχητική αύξηση των ατυχημάτων μεταξύ των πεζών και αυτών που κινούνται με ποδήλατα.  «Ο απολογισμός της ασφάλτου δεν είναι καλός για τις Βρυξέλλες», σχολιάζει ο συγκοινωνιολόγος Μπενουά Γκοντάρ από το Ινστιτούτο VIAS. Μπορεί ο αριθμός των ανθρώπων που χάνουν τη ζωή τους σε τροχαία να μην παρουσιάζει τα τελευταία δέκα χρόνια αξιοσημείωτες μεταβολές, το ίδιο διάστημα όμως αυξήθηκε σημαντικά ο αριθμός των ατυχημάτων με ποδηλάτες και πεζούς. «Το ζητούμενο τα επόμενα χρόνια θα είναι η καλύτερη προστασία ποδηλατών και πεζών», όπως λέει.

Η πόλης των Βρυξελλών κατακλύζεται από εταιρικά αυτοκίνητα τα οποία προσφέρονται μαζί με δωρεάν καύσιμα στα εταιρικά στελέχη και τα οποία αποτελούν περίπου το 50% των νεοεισερχόμενων στην κυκλοφορία κάθε χρονιά αυτοκινήτων. Τις περισσότερες φορές, οι εργαζόμενοι λαμβάνουν τα αυτοκίνητα αυτά ως bonus η αντί αύξησης και άρα ελάχιστα ενδιαφέρονται να βρουν η να προβληματισθούν προκειμένου να βρουν  εναλλακτική μεταφορά . Επίσης, οι Βέλγοι παρότι η χώρα τους είναι μικρή ταξιδεύουν μεγάλες αποστάσεις προκειμένου φθάσουν στην εργασία τους . Υπάρχουν εργαζόμενοι που πραγματοποιούν καθημερινά ένα ταξίδι τουλάχιστον 100 χιλιομέτρων καθώς οι εργασίες είναι υπερσυγκεντρωμένες στα αστικά κέντρα και οι πολίτες εκ πεποιθήσεων επιμένουν να μην ζουν πλησιέστερα στην εργασία τους . Βεβαίως, υπάρχουν και σοβαρότατοι άλλοι  λόγοι για την εξάρτηση των κατοίκων του Βελγίου από τα ιδιωτικά αυτοκίνητά τους. Ο σημαντικότερος είναι ότι η κυκλοφορία των μαζικών μέσων μεταφοράς είναι απαρχαιωμένη.

Εδώ και καιρό η οι αρχές της πόλης των επεξεργάζονται σχέδια για την αντιμετώπιση των προβλημάτων του κυκλοφορικού σε συνδυασμό με την επιταγή για μείωση των θερμοκηπιακών αερίων. Τώρα η πόλη επιχειρεί με ένα συντονισμένο σχέδιο δράσης να απαντήσει σε όλα αυτά τα προβλήματα. Με νέα όρια ταχύτητας , ενίσχυση και ανανέωση των ΜΜΕ και λιγότερα πετρελαιοκίνητα στους δρόμους,  οι Βρυξέλλες επιχειρούν να θέσουν υπό έλεγχο την εντεινόμενη κυκλοφοριακή συμφόρηση και ατμοσφαιρική ρύπανση.

Από το 2021 θα ισχύει σε όλους σχεδόν τους δρόμους της βελγικής πρωτεύουσας το όριο των 30 χλμ./ώρα. Από τον κανόνα θα εξαιρεθούν μόνον οι μεγάλες οδικές αρτηρίες. Ο περιορισμός ισχύει ήδη για το 60% περίπου των δρόμων. Το μέτρο αποσκοπεί στη μείωση των ατυχημάτων αλλά και της ηχορύπανσης. Ο νέος συγκοινωνιακός σχεδιασμός προβλέπει την ίδια ώρα ενίσχυση των μέσων μαζικής μεταφοράς με παράλληλη προώθηση της αστικής κινητικότητας, με διεύρυνση, για παράδειγμα της προσφοράς E-Scooter και E-Bikes. «Το 25% των διαδρομών που γίνονται στις Βρυξέλλες είναι αποστάσεις μικρότερες του ενός χιλιομέτρου», επισημαίνει εκπρόσωπος του τομέα συγκοινωνιών της πόλης μιλώντας στην Deutche Welle.

Ο Μπενουά Γκοντάρ από το Ινστιτούτο VIA  εκτιμά ότι τα μέτρα θα συμβάλουν και στην κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση, προειδοποιεί ωστόσο ότι το σχέδιο είναι καταδικασμένο να αποτύχει εάν δεν γίνουν ταυτοχρόνως οι αναγκαίες επενδύσεις στη διεύρυνση των υποδομών. Όλα αυτά απαιτούν χρόνο, αλλά ο σχεδιασμός κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση, όπως λέει. Και τα πρώτα μηνύματα είναι ήδη αρκετά ενθαρρυντικά. Οι δημόσιες συγκοινωνίες έκαναν την περασμένη χρονιά 434 εκατομμύρια διαδρομές με λεωφορεία, τραμ και μετρό. Πρόκειται για αριθμό ρεκόρ.

Tα νέα μέτρα δεν αντιμετωπίζονται από όλους με τον ίδιο ενθουσιασμό. Επαγγελματίες οδηγοί ταξί, για παράδειγμα, αμφισβητούν την αποτελεσματικότητά τους και εκτιμούν ότι εν τέλει θα οδηγήσουν σε ακόμη περισσότερα μποτιλιαρίσματα και μεγαλύτερη μόλυνση του περιβάλλοντος. Ο οργανισμός αστικών συγκοινωνιών από την πλευρά του ζητά να εξαιρεθούν συγκεκριμένα τμήματα του οδικού άξονα από το νέο όριο ταχύτητας.

Έντονη είναι η συζήτηση  και για το θέμα των πετρελαιοκίνητων. Κατά το γερμανικό πρότυπο ισχύουν  και στις Βρυξέλλες οι λεγόμενες περιβαλλοντικές ζώνες, όπου επιτρέπεται μόνον η κίνηση οχημάτων που δεν ξεπερνούν συγκεκριμένα όρια εκπομπών ρύπων. Πολλές πράσινες ζώνες συνιστούν ουσιαστικά απαγορευμένη ζώνη για παλιά πετρελαιοκίνητα οχήματα. Η περιβαλλοντική ζώνη των Βρυξελλών καλύπτει σχεδόν το σύνολο της πόλης και σταδιακά αναμένεται να ισχύουν όλο και πιο αυστηρά όρια.

Η εν λόγω νομοθεσία δημιουργεί όμως και προβλήματα. Άμεσα θιγόμενη ακόμη και η αστυνομία αφού σύμφωνα με βελγικά μέσα ενημέρωσης θα πρέπει να ανανεώσει τώρα μεγάλο μέρος του στόλου της καθώς τα παλιά της περιπολικά δεν πληρούν τις προδιαγραφές.

Η αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού χάους και της ατμοσφαιρικής ρύπανσης απαιτεί πάντα έναν συνδυασμό μέτρων, επισημαίνει ο ειδικός Μπενουά Γκοντάρ: «Υπάρχουν πολλές λύσεις. Μια και μοναδική δεν θα λύσει ποτέ όλα τα προβλήματα».

 

Newsroom  Αθήνα 984

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
ΑΘΗΝΑ +
spot_img

Συμβαίνει στην Αθήνα