Κίνδυνο νέας καταστροφής του ελληνικού τουρισμού προβλέπει ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, καθώς η χώρα μας έχει βρεθεί και πάλι στα πρωτοσέλιδα του διεθνούς Τύπου με όχι και τόσο κολακευτικά σχόλια.
Κι ενώ στο εξωτερικό, ο Τύπος «παίρνει φωτιά» για τα θέματα της ασφάλειας και της ανάπτυξης στην Ελλάδα, στη χώρα μας εκκρεμεί το θέμα των ακτοπλοϊκών συνδέσεων με τα νησιά για τη θερινή περίοδο, κάνοντας δημοφιλείς προορισμούς να φαντάζουν αποκομμένοι από τον κόσμο.
Η έρευνα του Αθήνα 9,84 που επιμελήθηκαν η Χριστιάννα Κούσιου και ο Νεκτάριος Ανδριόπουλος και παρουσιάστηκε σήμερα στην εκπομπή «Επόμενη Δόση» με τη Δώρα Σαρρή και το Γιάννη Παπαγεωργίου, ανέδειξε τα μηνύματα που έρχονται από το εξωτερικό όσον αφορά τον τουρισμό για το φετινό καλοκαίρι, αλλά και με τις «πληγές» που υπάρχουν στον πιο προσοδοφόρο κλάδο της ελληνικής οικονομίας.
Ο ρυθμός των κρατήσεων για την καλοκαιρινή περίοδο παρουσιάζει επιβράδυνση έως και πάγωμα, καθότι όπως λένε οι τουριστικοί πράκτορες, οι ξένοι τουρίστες δεν εμπιστεύονται την χώρα μας για τις διακοπές τους, φοβούμενοι αφενός για επεισόδια, αφετέρου για…το νόμισμα που θα έχει η Ελλάδα το καλοκαίρι.
Ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ, Ανδρέας Ανδρεάδης μιλώντας στη Χριστιάννα Κούσιου επεσήμανε, ότι σοβαρή κάμψη παρουσιάζουν οι αγορές της Γερμανίας και της Ολλανδίας. Παράλληλα ο κ. Ανδρεάδης σχολίασε και το κλείσιμο του Οργανισμού Εργατικής Εστίας και το «θάνατο» του κοινωνικού τουρισμού, λέγοντας πως οι επιπτώσεις στις τοπικές κοινωνίες θα είναι καταστροφικές.
Το internet είναι αναμφισβήτητα το πιο ταχύτατα αναπτυσσόμενο μέσο προβολής και προώθησης των επιχειρήσεων σε όλους τους κλάδους της οικονομίας. Φυσικά αυτό έχει αντίκτυπο και στο τουριστικό προϊόν, καθώς διάφορες έρευνες που κατά καιρούς γίνονται σε όλο τον κόσμο δείχνουν την τάση που επικρατεί στον τρόπο που γίνονται οι κρατήσεις εισιτηρίων και ξενοδοχείων. Για παράδειγμα η έρευνα της εταιρείας Mintel από την Μεγάλη Βρετανία δείχνει ότι περίπου το 33% προτιμά να κάνει τις κρατήσεις τους μέσω Internet , παρά να πάει στον ταξιδιωτικό τους πράκτορα.
Μέχρι εδώ όλα καλά….
Ωστόσο, αν τελικά κάποιος αποφασίσει να επισκεφθεί την χώρα μας και θέλει να προγραμματίσει τις διακοπές του μέσω του διαδικτύου, θα βρεθεί αντιμέτωπος με μια δυσάρεστη έκπληξη. Οι ακτοπλοϊκές συνδέσεις μεταξύ των νησιών δεν έχουν ακόμη ανακοινωθεί, με αποτέλεσμα οι ξένοι να θεωρούν πως δεν υπάρχει τρόπος να μεταβούν πχ από Μύκονο σε Νάξο. Το πρόβλημα βεβαίως είναι χρόνιο, και οφείλεται σύμφωνα με τους εμπλεκόμενους σε γραφειοκρατικά κωλύματα..
Το πρόβλημα εντοπίζεται κυρίως σε όσα νησιά δεν έχουν αεροδρόμιο και οι απώλειες είναι τεράστιες για τις τοπικές κοινωνίες.
Ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Νάξου, Λευτέρης Στρατούρης μιλώντας στην Χριστιάννα Κούσιου, τόνισε πως το πρόβλημα με την έγκαιρη ανακοίνωση των ακτοπλοϊκών συνδέσεων ταλανίζει το νησί της Νάξου, πολλά χρόνια τώρα, με αποτέλεσμα να χάνονται ξένοι τουρίστες.
«Με δεδομένο ότι το νησί μας δεν έχει αεροδρόμιο και το λιμάνι είναι κύρια πύλη εισόδου τουριστών. Το ακτοπλοϊκό είναι λοιπόν ένα βασικό πρόβλημα για μας . Εκτός του ότι δεν υπάρχουν δρομολόγια, εκτός του ότι η Νάξος ήταν συνδεδεμένη εδώ και 20 χρόνια με πάρα πολλούς προορισμούς, με Θεσσαλονίκη, Κρήτη, Β. Αιγαίο, Σάμο, Δωδεκάνησα , Κω Ρόδο, τα τελευταία 2 χρόνια έχει αποκοπεί από όλους αυτούς τους προορισμούς. Έχει πάρα πολύ μεγάλο ενδιαφέρον όσον αφορά τον εσωτερικό τουρισμό. Όσον αφορά τον εισερχόμενο τουρισμό στέλνει o τουρίστας email στα ξενοδοχεία, αφού κάνει κράτηση και διερωτάται πως μπορεί να έρθει στο νησί μας από την στιγμή που θα φτάσει με πτήση charter από το αεροδρόμιο της Μυκόνου ή της Σαντορίνης. Και εμείς δεν ξέρουμε τι να του απαντήσουμε. Του λέμε βεβαίως πως το καλοκαίρι δεν θα υπάρχει κανένα πρόβλημα, αλλά αυτή την στιγμή που μιλάμε, που κλείνονται τα περισσότερα πακέτα -80%- των κρατήσεων, δεν υπάρχουν στο ίντερνετ τα δρομολόγια . Και να φανταστείτε ότι για πρώτη χρονιά δεν υπάρχουν ούτε τα επιδοτούμενα που είναι ήδη πληρωμένα και έχουν εγκριθεί από το κράτος .Εκτός από τις Κυκλάδες, αντίστοιχο πρόβλημα αντιμετωπίζει και η Ίος και η Πάρος . Εμείς έχουμε πρόβλημα με τον εισερχόμενο τουρισμό που έρχεται με πακέτο , για να καταλάβετε ένα μεγάλο τουριστικό πρακτορείο, για να φέρει κόσμο στο νησί, πρέπει να κλείσει τα δωμάτια , και ανάλογες θέσεις στο αεροπλάνο. Εμείς (Πάρος- Νάξος )έχουμε μια ιδιαιτερότητα , πρέπει να κλείσει και καραβάκι που να παίρνει αυτά τα άτομα. Μέχρι στιγμής κάθε καλοκαίρι εξυπηρετούμαστε με μικρά καραβάκια , πράγμα που σημαίνει ότι ο πελάτης δεν μπορεί να εξυπηρετηθεί από πριν. Οι ξένοι tour operator μας λένε μα είναι δυνατόν σε περίοδο κρίσης να μην έχετε την δυνατότητα να εξυπηρετήσετε τους πελάτες που σας στέλνουμε; Αυτή την στιγμή έρχονται στο νησί, όσοι έχουν ξανάρθει και ξέρουν το πρόβλημα, όλοι οι υπόλοιποι βλέπουν ότι δεν υπάρχει καραβάκι και δεν κλείνουν».
Όπως είπε στη Χριστιάννα Κούσιου ο ναυτιλιακός πράκτορας Βασίλης Βαλληνδράς, αφού ο επισκέπτης ψάχνει στο ίντερνετ και δεν βρίσκει σύνδεση των μεγάλων νησιών με τα μικρά, θεωρεί πως δεν υπάρχουν και στρέφεται σε άλλες αγορές όπως η Μάλτα και η Κύπρος.
«Η γραμμή η δική μας δηλαδή της Παροναξίας είναι πάρα πολύ τυχερή σε σχέση με άλλες γραμμές με άλλες νησιώτικες γραμμές, όπου εκεί οι άνθρωποι έχουν τρεις φορές την εβδομάδα πλοίο. Εμείς έχουμε 2 πλοία την ημέρα και αυτό από ότι φαίνεται μέχρι στιγμής μένει. Παρόλα αυτά υπάρχουν προβλήματα και ένα πρόβλημα βασικό που απασχολεί τα γραφεία του εισαγόμενου τουρισμού είναι το θέμα των δρομολογίων. Δηλαδή τα δρομολόγια της κάθε εταιρίας ανακοινώνονται πάρα πολύ αργά. Οι ξένοι τουρίστες από το χειμώνα ψάχνουν να βρουν πώς θα κάνουν το ταξίδι τους, τι ώρα θα το πάρουν , πως θα το πάρουν,για να κανονίζουν το πρόγραμμα. Αυτό βεβαίως δεν το έχουν, δεν μπορούν να το βρουν πουθενά , από την στιγμή που οι εταιρίες δεν έχουν ανεβάσει τα δρομολόγια τους . Δηλαδή φθάνει το charter στην Μύκονο, θέλει να έρθει από την Μύκονο στην Νάξο ή στην Πάρο, και δεν μπορεί να δει πως θα ρθει,δεν βλέπει καν αν υπάρχει μέσο για να έρθει, άσχετα αν τελικά το καλοκαίρι έχει τελικά 3-4 πλοία. Αφού αυτή την στιγμή που ο πελάτης το ψάχνει δεν το βρίσκει θεωρεί πως δεν υπάρχει. Συμβαίνει πάρα πολλά χρόνια και τώρα με την οικονομική κρίση που επικρατεί νομίζω πως αυτό θα επεκταθεί, δηλαδή και οι εταιρίες που ήταν συνεπής και έβαζαν τα δρομολόγια τους νωρίς τώρα ακόμη και αυτοί δεν ξέρουν τι θα γίνει , τι θα κάνουν».
Σαφέστατα το πρόβλημα στοιχίζει στα νησιά και ειδικά σε όσα δεν έχουν αεροδρόμιο, εμείς έχουμε επανειλημμένως επισημάνει την δυσκολία στο αρμόδιο υπουργείο, τόνισε ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Γιώργος Τσακίρης μιλώντας στην Χριστιάννα Κούσιου.
«Διαχρονικά είναι ένα πρόβλημα που πιστεύω ότι μας στοιχίζει πάρα πολλούς πελάτες και πολλούς επισκέπτες και ειδικά αυτούς των νησιών. Όσοι κλείνουν μέσω internet δεν έχουν την δυνατότητα να προγραμματίσουν επακριβώς το ταξίδι τους . Είναι μεγάλο πρόβλημα , δημιουργεί ανασφάλεια στους επισκέπτες και τελικά είναι πολλοί εκείνοι που επιλέγουν άλλους προορισμούς . Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να χάνουμε και έσοδα , να χάνουν τα νησιά πελάτες και να υποβαθμίζεται η εικόνα και η αξιοπιστία της χώρας μας».