back to top
14.9 C
Athens
Παρασκευή, 19 Απριλίου, 2024

14.9 C
Athens
Παρασκευή, 19 Απριλίου, 2024

Η κούρσα στις τιμές των καυσίμων «ακριβαίνει» τα αεροπορικά εισιτήρια

Διαβάστε επίσης

Σε αυξήσεις των τιμών των αεροπορικών εισιτηρίων προσανατολίζονται οι εταιρείες του κλάδου, βλέποντας τα κέρδη τους να συρρικνώνονται συνεπεία της ανοδικής πορείας που καταγράφουν οι τιμές των καυσίμων.

Την αρχή αναμένεται να κάνουν οι αμερικανικές αεροπορικές εταιρείες και οι ειδικοί θεωρούν σίγουρο ότι θα ακολουθήσουν και οι υπόλοιπες, ενώ δεν αποκλείεται η αύξηση των ναύλων να αφορά ακόμα και πτήσεις του τρέχοντος καλοκαιριού.

Η ανοδική τροχιά της τιμής του πετρελαίου τους τελευταίους 4-5 μήνες, πιέζει έντονα τα κέρδη των αεροπορικών εταιρειών και παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι αν οι τιμές δεν αποκλιμακωθούν οι αερομεταφορείς θα προβούν σε αυξήσεις των ναύλων τους για να εξισορροπήσουν τα κέρδη τους.

«Ομόφωνη» η απόφαση των αερομεταφορέων

Το πότε και κατά πόσο θα ακριβύνουν οι αεροπορικές θέσεις δεν είναι εύκολο να προβλεφθεί, ωστόσο οι αναλυτές κάνουν λόγο για «ομοφωνία», τουλάχιστον από τις μεγάλες αμερικανικές εταιρείες του χώρου, και προσθέτουν ότι λογικά θα ακολουθήσουν και οι υπόλοιποι αερομεταφορείς του πλανήτη.

Ο ταξιδιωτικός αναλυτής και ιδρυτής της Atmosphere Research Group Χένρι Χάρτεβελντ, ανέφερε σε αμερικανικά ΜΜΕ ότι «οι καταναλωτές θα πληρώνουν περισσότερα για να ταξιδέψουν, λόγω του υψηλότερου κόστους καυσίμων» και σημείωσε με νόημα πως «οι αυξήσεις ενδέχεται να επηρεάσουν μέχρι και τις προγραμματισμένες πτήσεις αυτού του καλοκαιριού, όσους δηλαδή δεν έχουν ακόμα κλείσει το εισιτήριό τους για τον προορισμό που θέλουν να επισκεφτούν για τις θερινές διακοπές τους».

Σύμφωνα με τον κ. Χάρτεβελντ πάντως, το επικρατέστερο σενάριο είναι οι αερομεταφορείς «να αυξήσουν τους βασικούς ναύλους έως και 10 δολάρια, ειδικά για τις πτήσεις μεγάλων αποστάσεων ή τις business class θέσεις». «Διαφορετικά θα μπορούσαν να επιβάλλουν πρόσθετο φόρο καυσίμων ή ακόμα και να διαθέτουν λιγότερες θέσεις στους φθηνούς κωδικούς πτήσεων» πρόσθεσε.

Μειωμένες οι προβλέψεις κερδών

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, η Διεθνής Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών μείωσε τις προηγούμενες ημέρες τις προβλέψεις κερδών για την τρέχουσα χρονιά κατά 12% σε σχέση με την αρχή του έτους, υπογραμμίζοντας ότι «γι’ αυτό ευθύνεται η αύξηση κόστους των καυσίμων αλλά και της εργασίας». Εκείνες τις μέρες πάντως το αργό πετρέλαιο Brent κατέγραψε αύξηση 12%, φτάνοντας τα 75 δολάρια το βαρέλι.

Οι Αμερικανοί αερομεταφορείς προειδοποίησαν προσφάτως πως οι επιβάτες πρέπει να προετοιμαστούν για υψηλότερες τιμές. «Όταν οι τιμές των καυσίμων ανεβαίνουν, οι ναύλοι τείνουν να ανεβαίνουν εξίσου, κάτι που θεωρείται φυσικό στις επιχειρήσεις» δήλωσε ο πρόεδρος της United (UAL) Σκοτ ​​Κίρμπι, μιλώντας σε συνέδριο την περασμένη εβδομάδα. «Αυτό συμβαίνει τώρα, επιτέλους, στον κλάδο των αερομεταφορών».

Ακριβότερες τιμές αναμένει όπως φαίνεται και η American Airlines (AAL). «Εάν οι τιμές παραμείνουν στα τωρινά επίπεδα οι τιμές των ναύλων αναμένεται να αυξηθούν σταδιακά με την πάροδο του χρόνου», δήλωσε στα μέσα Απριλίου ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Ντουγκ Πάρκερ.

Αλλά και η Delta (DAL) μείωσε τις προβλέψεις κερδών της μέσα στην εβδομάδα εξηγώντας ότι οι τιμές των καυσίμων αυξήθηκαν περίπου 50% σε σχέση με πέρυσι και 12% σε σχέση με το α΄ τρίμηνο του έτους. Μάλιστα η εταιρεία υπαινίχθηκε ότι οι υψηλότεροι ναύλοι έχουν ήδη δρομολογηθεί. «Πρέπει να είμαστε μια επιχείρηση που πληρώνεται για το κόστος του προϊόντος της» ανέφερε στους αναλυτές ο διευθύνων του αμερικανικού αερομεταφορέα Πολ Γιάκομπσον. «Όταν το κόστος του προϊόντος αυτού αυξάνεται αναλόγως πρέπει να αναπροσαρμοστεί και η τιμή του συμβαδίζοντας με την ζήτηση».

Ο ανταγωνισμός θα εκλογικεύσει τις αυξήσεις

Οι αεροπορικές εταιρείες καταγράφουν υψηλή ζήτηση τη θερινή περίοδο αφενός χάρη στην ισχυρή οικονομία των ΗΠΑ κι αφετέρου χάρη στη διεθνή ανάπτυξη. Την ίδια στιγμή βέβαια δεν έχουν αυξήσει, έως τώρα, τη χωρητικότητά τους. Πάντως οι αναμενόμενες αυξήσεις δεν θα ομοιάζουν με εκείνες παλαιότερων εποχών αφού ο έντονος ανταγωνισμός μεταξύ των αερομεταφορέων θα περιορίσει τις ακραίες διακυμάνσεις: «Γνωρίζουν ότι εάν αυξήσουν τους ναύλους πολύ, η ζήτηση θα πέσει», τονίζουν παράγοντες της αγοράς.

Ισίδωρος Ρούσσος

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
ΑΘΗΝΑ +
spot_img

Συμβαίνει στην Αθήνα