back to top
19.6 C
Athens
Πέμπτη, 28 Μαρτίου, 2024

19.6 C
Athens
Πέμπτη, 28 Μαρτίου, 2024

Σχολικά γεύματα: Για κακό προγραμματισμό και πολλά προβλήματα μιλούν οι δάσκαλοι

Διαβάστε επίσης

Πριν λίγες ημέρες το υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης ανακοίνωσε την έναρξη από την τρέχουσα σχολική χρονιά του προγράμματος «Σχολικά Γεύματα» σε σχολικές μονάδες της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, που αποτελούσε αίτημα γονέων και εκπαιδευτικών τα τελευταία 10 χρόνια της οικονομικής κρίσης.

Ωστόσο τα ερωτήματα και οι διαφωνίες των δασκάλων πληθαίνουν και οι διδάσκοντες κάνουν λόγο για προχειρότητα, έλλειψη προγραμματισμού και πάμπολλα πρακτικά προβλήματα, ακόμα και υγιεινής, που κάνουν την υλοποίηση ιδιαίτερα δύσκολη.

Τι προβλέπει το πρόγραμμα

Σύμφωνα με τις ανακοινώσεις του υπουργείου Παιδείας, «οι Σύλλογοι Διδασκόντων όλων των σχολικών μονάδων που συμμετέχουν στο πρόγραμμα, σε ειδική συνεδρίασή τους, κατά την έναρξη του προγράμματος, αποφασίζουν τον καθορισμό των απαραίτητων αιθουσών που κατά περίπτωση κρίνονται αναγκαίες για την υλοποίηση του προγράμματος».
«Τα γεύματα παραδίδονται στα σχολεία εντός του χρονικού διαστήματος 10:00-13.00. Ο ανάδοχος υποχρεούται να αφήσει τις μερίδες των γευμάτων σε θερμοθαλάμους και τις σαλάτες σε ψυκτικούς θαλάμους, τους οποίους παραλαμβάνει την επόμενη σχολική ημέρα. Τα σχολικά γεύματα έχουν παρασκευαστεί για να μοιράζονται στην/στις αίθουσα/ες ακριβώς πριν την έναρξη της σίτισης, ώστε να παραμένουν στις ασφαλείς θερμοκρασίες συντήρησης».
Από εκεί και πέρα, σύμφωνα με τον προτεινόμενο προγραμματισμό, οι μαθητές που συμμετέχουν στο πρόγραμμα σίτισης μεταβαίνουν σε 5 λεπτά (13.15-13.20) στις αίθουσες σίτισης και τρώνε μέσα σε 25 λεπτά (έως 13.45).

Τι απαντούν οι δάσκαλοι

«Υπάρχουν οι υποδομές στα δημοτικά σχολεία της χώρας;» αναρωτιούνται πολλοί δάσκαλοι και επισημαίνουν ότι πολλές σχολικές μονάδες δεν διαθέτουν περαιτέρω αίθουσες προκειμένου να χρησιμοποιηθούν ως αίθουσες σίτισης, ενώ όσοι εκπαιδευτικοί συμμετέχουν στην επιτροπή παραλαβής, θα πρέπει να αφήνουν την τάξη εν ώρα μαθήματος.

Πάντως, όπου δεν υπάρχουν επιπλέον αίθουσε σίτισης, θα αναγκαστούν τα παιδιά να τρώνε στα θρανία τους. «Πόσο υγιεινό είναι αυτό; Υπάρχει χρόνος να καθαρίζονται τα θρανία; Ποιος θα τα καθαρίζει; Από πού θα παίρνουν οι μαθητές τις μερίδες τους; Ποιος θα τους σερβίρει; Θα προσληφθούν καθαρίστριες και τραπεζοκόμοι;» είναι μερικά από τα ερωτήματα που θέτουν οι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι επιπλέον αναρωτιούνται πώς θα μεταβαίνουν τα μικρά παιδιά 6 και 7 ετών σε 5 λεπτά στις αίθουσες σίτισης ή, αν δεν υπάρχουν, πώς θα μετατρέπονται οι αίθουσες διδασκαλίας σε τραπεζαρίες σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα;

Και επίσης διερωτώνται πώς ένας δάσκαλος θα καταφέρει αμέσως μόλις τελειώσει το μάθημά του «να μοιράζει τα γεύματα ακριβώς πριν την ώρα σίτισης για να μαραμένουν αυτά στις ασφαλείς θερμοκρασίες συντήρησης»; Ποιο είναι πιο σημαντικό; Το διδακτικό έργο ή το σερβίρισμα των μικρών μαθητών; Και ποιος θα επιβλέπει όλη αυτή τη διαδικασία;
Αλλά πολλοί δάσκαλοι εντοπίζουν κι άλλα πρακτικά προβλήματα, όπως σε περίπτωση που κάποιοι μαθητές δεν ενταχθούν στο πρόγραμμα και ο δάσκαλος πρέπει να τα συνοδεύσει στη πόρτα του σχολείου και να τα παραδώσει στους γονείς, ποιος θα μένει για να τα επιτηρεί τα παιδιά που θα τρώνε ; Αν είναι υπεύθυνος ολοήμερου δεν πρέπει να αναλάβει τα παιδιά του ολοήμερου; Τα δικά του παιδιά που θα τρώνε ποιος θα τα αναλάβει; Αν συμβεί ένα ατύχημα ποιος θα έχει την ευθύνη; Ποιος θα καθαρίσει μετά τις αίθουσες για να συνεχιστεί η διδασκαλία στα παιδιά του ολοήμερου; Αν κάποια ημέρα το φαγητό «δεν αρέσει» στα παιδιά, ο δάσκαλος τι πρέπει να κάνει;

Καθήκοντα των επιτροπών παραλαβής

Κάθε δημοτικό σχολείο που συμμετέχει στο πρόγραμμα οφείλει να δημιουργήσει 3μελείς επιτροπές παραλαβής των γευμάτων. Το υπουργείο Παιδείας εφιστά την προσοχή «στον έλεγχο των μακροσκοπικών και οργανοληπτικών χαρακτηριστικών των γευμάτων, τα οποία πρέπει να είναι χωρίς ενδείξεις χρησιμοποίησης μειονεκτικών πρώτων υλών, απαλλαγμένα από ξένες ύλες και το χρώμα, η υφή, η οσμή και η γεύση τους να είναι χαρακτηριστικά του είδους και των συστατικών τους.

Γεύματα τα οποία παρουσιάζουν σημάδια σήψης, ευρωτίασης (μούχλας) ή άλλης αλλοίωσης πρέπει να αποκλείονται από την κατανάλωση. Ο ως άνω έλεγχος διενεργείται καθημερινά κατά τη διαδικασία παραλαβής, μπορεί δε να καλείται να παραστεί και ο ανάδοχος».
«Αν η Επιτροπή Παραλαβής κρίνει ότι οι παρεχόμενες υπηρεσίες και τα παραδοτέα δεν ανταποκρίνονται πλήρως στους όρους της Σύμβασης, συντάσσεται πρωτόκολλο προσωρινής παραλαβής, που αναφέρει τις παρεκκλίσεις που διαπιστώθηκαν και γνωμοδοτεί αν οι αναφερόμενες παρεκκλίσεις επηρεάζουν την καταλληλότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών και παραδοτέων και συνεπώς αν μπορούν οι τελευταίες να καλύψουν τις σχετικές ανάγκες» συνεχίζει το υπουργείο Παιδείας.
Επίσης συμβουλεύει «τα γεύματα να διατηρηθούν υπό ψύξη, με την προϋπόθεση ότι η θερμοκρασία τους θα φτάσει τους 4 βαθμούς Κελσίου εντός 2 ωρών από το σερβίρισμα. Σε αυτή την περίπτωση τα γεύματα μπορούν να αποθηκευτούν στο ψυγείο και να καταναλωθούν, αφού ξαναζεσταθούν στους 74 βαθμούς Κελσίου για 15 δευτερόλεπτα».

Δάσκαλοι – σερβιτόροι

«Στο εξωτερικό υλοποιούνται αντίστοιχα προγράμματα με αυτόν τον τρόπο;» είναι το εύλογο ερώτημα πολλών δασκάλων οι οποίοι μιλούν για μετατροπή των εκπαιδευτικών σε τραπεζοκόμους.
«Είναι μια διαδικασία που χρειάζεται χρόνο και έχει ευθύνες, και προφανώς δεν εμπίπτει στα εκπαιδευτικά καθήκοντα» σημειώνουν οι δάσκαλοι και προσθέτουν ότι ο έλεγχος των τροφίμων, των πρώτων υλών και η διαδικασία συντήρησης είναι σοβαρά ζητήματα τα οποία είναι αδύνατον να υλοποιήσουν οι δάσκαλοι και οι δασκάλες, παράλληλα με το διδακτικό τους έργο. Και φέρνουν μάλιστα ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα. «Το υπουργείο Παιδείας καλεί τους εκπαιδευτικούς να ελέγχουν τη λίστα των παιδιών που έχουν δηλώσει κάποια αλλεργία, πριν παραδώσουν τις μερίδες. Αν σε κάποιο παιδί δεν έχει αναγνωρισθεί μια αλλεργία; Είναι αυτά εκπαιδευτικά καθήκοντα;».

Ισίδωρος Ρούσσος

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
ΑΘΗΝΑ +
spot_img

Συμβαίνει στην Αθήνα