28.4 C
Athens
Σάββατο, 13 Αυγούστου, 2022

28.4 C
Athens
Σάββατο, 13 Αυγούστου, 2022

Κυρ. Μητσοτάκης: Στόχος για το 2030 το 1 στα 3 αυτοκίνητα να είναι ηλεκτροκίνητο

«Εμβληματική πρωτοβουλία για το μέλλον», χαρακτήρισε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης το εθνικό σχέδιο για την μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση που παρουσίασε σε εκδήλωση στην Τεχνόπολη.

Έκανε λόγο για «ολιστικό σχέδιο», το οποίο αφορά το κράτος, την Τοπική Αυτοδιοίκηση, την αγορά αλλά και την κοινωνία των πολιτών και γι’ αυτό συνοδεύεται από την Πράσινη Συμφωνία που υπεγράφη μεταξύ δύο υπουργείων και 19 φορέων.

Στόχος είναι το ένα στα τρία οχήματα στην Ελλάδα του 2030 να είναι ηλεκτρικά. Σημειώνεται ότι σήμερα το ποσοστό των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων «με το ζόρι ξεπερνά το 0,3%», όπως είπε ο πρωθυπουργός.

Το σχέδιο προβλέπει μεταξύ άλλων επιδότηση σε πρώτη φάση 100 εκατομμυρίων ευρώ για 18 μήνες στην αγορά αυτοκινήτων νέου τύπου, και υπολογίζεται ότι έτσι θα καλυφθεί το 25% του κόστους για περίπου 14.000 νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ενώ το όφελος ανά μονάδα, αν συνδυαστεί με το οικολογικό μπόνους και τις σχετικές φοροαπαλλαγές, θα προσεγγίζει το 10.000 ευρώ.

Προβλέπει επιδότηση κατά 15% για την αγορά ή μίσθωση ηλεκτρικού αυτοκινήτου αλλά και ελαφρών φορτηγών και κατά 25% για την αγορά ηλεκτρικού ταξί.

Για δύο χρόνια θα απαλλάσσονται από τέλη στάθμευσης, ενώ θα εξαιρούνται από το φορολογητέο εισόδημα οι δαπάνες για την φόρτιση ηλεκτρικών αυτοκινήτων και από τα εταιρικά έσοδα θα εκπίπτει το 50% και 70% στα νησιά, του κόστους αγοράς ή μίσθωσης τέτοιου αυτοκινήτου

Οι ίδιες απαλλαγές θα ισχύουν για τα έξοδα εγκατάστασης των εταιρικών σημείων φόρτισης, ενώ αυξάνεται και ο συντελεστής απόσβεσης παγίων σε όσες επιχειρήσεις χρησιμοποιούν ηλεκτρικά οχήματα.

«Θέλουμε να προσελκύσουμε σημαντικές επενδύσεις στον κλάδο της ηλεκτροκίνησης», τόνισε ο κ. Μητσοτάκης, προαναγγέλλοντας θέσπιση ειδικών κινήτρων για εγκατάσταση παραγωγικών μονάδων σε Δυτική Μακεδονία και Αρκαδία όπου θα εξελίσσεται σταδιακά η απολιγνιτοποίηση (μικρότερος φορολογικός συντελεστής κατά 5% για 5 κερδοφόρες χρήσεις, μειωμένες εργοδοτικές εισφορές για κάθε νέα θέση εργασίας, αυξημένους συντελεστές απόσβεσης παγίων, οι δαπάνες γι’ αυτά θα αφαιρούνται από τα ακαθάριστα έσοδα προσαυξημένες κατά 15%).

Κάθε νέα οικοδομή που θα κατασκευάζεται στη χώρα μας θα πρέπει να έχει ηλεκτρολογική υποδομή για φόρτιση ηλεκτρικών αυτοκινήτων και ανάλογα σημεία φόρτισης θα πρέπει να προστεθούν και στα υφιστάμενα κτίρια.

Η αγορά ηλεκτρικής μοτοσυκλέτας θα επιδοτείται κατά 20% και ηλεκτρικού ποδηλάτου κατά 40%. Προβλέπεται επίσης χωροθέτηση σημείων στάθμευσης και επαναφόρτισης από τους δήμους, ενώ στο Δημόσιο από τον Αύγουστο 2021 θα υπάρχει ποσόστωση 25% σε όλες τις προμήθειες οχημάτων, ξεκινώντας από τους στόλους λεωφορείων της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης

Προανήγγειλε επίσης ότι σύντομα θα ανακοινωθεί η μετάβαση ενός νησιού- που δεν αποκάλυψε ποιο θα είναι- σε ένα νέο μοντέλο μετακίνησης όπου όλα τα οχήματα, δημόσια και ιδιωτικά, θα κινούνται αποκλειστικά με ηλεκτρισμό.

Προέτρεψε εξάλλου μαζί με την ανακοίνωση του εθνικού σχεδίου, να επικρατήσει και η κουλτούρα της ηλεκτροκίνησης και «τα αθόρυβα και συχνά πιο μικρά ηλεκτρικά οχήματα να διαδεχθούν, ως πρότυπο μετακίνησης, το βαρύγδουπο μοντέλο του φανταχτερού τζιπ και το παλαιομοδίτικο και συχνά θορυβώδες και σίγουρα ρυπογόνο ΙΧ της φιγούρας να αντικατασταθεί από έναν πιο έξυπνο τρόπο σύγχρονης κίνησης, φιλικής προς το περιβάλλον», όπως είπε χαρακτηριστικά.

Ο κ. Μητσοτάκης προανήγγειλε επίσης ότι θα είναι σύντομα έτοιμο το master plan για την απόσυρση των ρυπογόνων λιγνιτικών μονάδων που φιλοδοξία είναι «να κινητοποιήσει επενδύσεις που θα ξεπερνούν τα 5 δις για την απασχόληση και την αναμόρφωση της Δυτικής Μακεδονίας και την περιοχή της Μεγαλόπολης».

Απόστολος Χονδρόπουλος

spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
ΑΘΗΝΑ +
spot_img