30.2 C
Athens
Δευτέρα, 8 Αυγούστου, 2022

30.2 C
Athens
Δευτέρα, 8 Αυγούστου, 2022

Αρης Δαβαράκης: Ήταν μαγικό που βρισκόμουν μέσα σε αυτή την παραγωγή

«Μεγάλα νέα φέρνω από κει πάνω
περίμενε μια στάλα ν’ ανασάνω
και να σκεφτώ αν πρέπει να γελάσω,
να κλάψω, να φωνάξω, ή να σωπάσω».

Αυτοί είναι οι πρώτοι στίχοι του τραγουδιού «Το μεγάλο μας τσίρκο», του ομότιτλου εμβληματικού έργου του Ιάκωβου Καμπανέλλη, που έκανε πρεμιέρα σα σήμερα, 22 Ιουνίου 1973, μέσα στη δικτατορία, στο θέατρο «Αθήναιον». Στίχοι γραμμένοι από το συγγραφέα και μελοποιημένοι από το Σταύρο Ξαρχάκο.

Για την παράσταση, την οποία σκηνοθέτησε ο Κώστας Καζάκος και στην οποία εκτός από τον ίδιο, πρωταγωνιστές ήταν η Τζένη Καρέζη, ο Διονύσης Παπαγιαννόπουλος, ο Τίμος Περλέγκας, κ.α, μίλησε στον Αθήνα 9.84 και στην Έλενα Χατζηιωάννου, ο βοηθός σκηνοθέτη, Άρης Δαβαράκης, μεταφέροντας στους ακροατές το κλίμα της εποχής, αλλά και την ατμόσφαιρα μέσα στο θέατρο.

«’Ημουν 19 στα 20 και βρέθηκα σε αυτή την παραγωγή εξαιτίας του Σταύρου Ξαρχάκου ο οποίος με συμπαθούσε και με πρότεινε για βοηθό. Για πείσει να με πάρουν, τους είχε πει ότι είμαι καταπληκτικός στους φωτισμούς και ότι μπορώ να βοηθήσω πολύ. Εγώ είχα πάει ένα χρόνο στο Παρίσι, σε μία σχολή, «απ’ έξω» σχεδόν και δεν είχα ιδέα από φωτισμό, ούτε ν’ αλλάξω μία λάμπα στο σπίτι, αλλά το χρησιμοποίησε ο Σταύρος αυτό και βοήθησε στο να συμφωνήσει ο Καζάκος να δουλέψω. Βεβαίως ήρθε η ώρα των φωτισμών και δεν ήξερα πού να κρυφτώ, αλλά έκανα το βλάκα τότε, γιατί το θράσος της νεότητας είναι μεγάλο», αποκάλυψε ο Άρης Δαβαράκης.

«Ήταν μαγικό που βρισκόμουν μέσα σε αυτή την παραγωγή, με ένα τετράδιο να σημειώνω τις οδηγίες. Τότε δεν ξέραμε ότι η παράσταση θα μείνει ιστορική.

Ήταν μια εποχή πολύ φορτισμένη ήμασταν στην φάση της δικτατορίας του Ιωαννίδη, μετά την χούντα του Παπαδόπουλου και η λογοκρισία ήταν πολύ σκληρή. Την ίδια χρονιά ανέβαινε και η παράσταση ”Κι εσύ χτενίζεσαι” της Ελεύθερης Σκηνής , στο Αλσος Παγκρατίου.

Ήταν η Ελλάδα εκείνης της στιγμής

Βέβαια στο Μεγάλο μας Τσίρκο ήταν ο Καμπανέλλης, η Καρέζη, ο Καζάκος, ο Ξαρχάκος, ο Ξυλούρης, κι άλλοι σπουδαίοι. Η παράσταση ήταν μία πολιτική αντίδραση. Η Καρέζη αυτή η σπουδαία ηθοποιός, ήταν εξαιρετική στον ρόλο της! Ήταν η Ελλάδα εκείνης της στιγμής . Υπήρχε μια ιδιαιτερότητα σκηνογραφική, δεν γινόταν μόνο στην σκηνή η δράση, υπήρχε μια πασαρέλα σαν σταυρός στη μέση του θεάτρου και έπαιζαν κι εκεί πάνω οι ηθοποιοί. Δεν ήταν κλασική σκηνή, απλωνόταν σε όλο τον χώρο.

Ο κόσμος έκανε τεράστιες ουρές, η παράσταση ήταν πάντα sold out εκείνο το καλοκαίρι . Λόγω της πολιτικής συγκυρίας, βέβαια, όταν ερχόταν η επιτροπή λογοκρισίας και ζητούσε την σκαλέτα του έργου, έδιναν άλλη.

Οι λογοκριτές ήξεραν ότι στο συγκεκριμένο θέατρο, τα κείμενα ήταν εναντίον του καθεστώτος κι ότι προσαρμόζονταν όταν ήταν παρόντες, αλλά και ότι την επομένη μέρα η παράσταση θα παιζόταν χωρίς τις «περικοπές», είπε ο Άρης Δαβαράκης, για να καταλήξει: «Εγώ σε αυτόν τον πυρήνα βρήκα ένα μεγάλο απάγκιο επειδή είχα μεγάλο θυμό εξαιτίας της δικτατορίας. Ήταν σπουδαία εμπειρία!».

Έλενα Χατζηϊωάννου

spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
ΑΘΗΝΑ +
spot_img