back to top
20.2 C
Athens
Τετάρτη, 24 Απριλίου, 2024

20.2 C
Athens
Τετάρτη, 24 Απριλίου, 2024

Απολογισμός του έτους για το ΥΠΠΟΑ και ανακοινώσεις από τη Λίνα Μενδώνη στη συνέντευξη Τύπου για το νέο θεσμό «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός»

Διαβάστε επίσης

Η υπουργός Πολιτισμού, κα Λίνα Μενδώνη παρουσίασε το έργο του ΥΠΠΟΑ στον ένα χρόνο θητείας της, έχοντας δίπλα της τους δυο γενικούς γραμματείς, Γιώργο Διδασκάλου και Νικόλα Γιατρομανωλάκη.

Ταυτόχρονα με τον απολογισμό των δράσεων έκανε και συνοπτική αναφορά στις ενέργειες που έχουν προγραμματιστεί για το επόμενο διάστημα. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι δρομολογείται η ψηφιοποίηση του αρχείου αλλά και η αναστήλωση των Ανακτόρων στο Τατόι, η ολοκλήρωση των μελετών για το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο καθώς και η πρόσληψη του κ. Δάφνι Κόκκινου στη θέση του διευθυντή της Κρατικής Σχολής Ορχηστρικής Τέχνης.

Ακολούθησε η παρουσίαση του προγράμματος του θεσμού «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός» με τη βοήθεια του καλλιτεχνικού διευθυντή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, Γιώργου Κουμεντάκη αλλά και της ψηφιακής πλατφόρμας Digital Culture.

Συνέντευξη Τύπου της Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού κ. Λίνας Μενδώνη

ΥΠΟΥΡΓΟΣ:

Σήμερα στην πρόσκληση σας καλέσαμε για το «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός». Θα μου επιτρέψετε, όμως, να χρησιμοποιήσω την ευκαιρία αυτή για έναν πολύ σύντομο απολογισμό της χρονιάς που πέρασε, ξεκινώντας με τις προσωπικές μου ευχαριστίες στους δύο Γενικούς Γραμματείς του Υπουργείου, τον κ. Γιώργο Διδασκάλου και τον κ. Νικόλα Γιατρομανωλάκη, για την εξαιρετικά καλή και αποτελεσματική συνεργασία που είχαμε τον χρόνο αυτό.

Είναι φανερό ότι τα πράγματα, τα θετικά πράγματα, προκύπτουν από ομάδες. Επομένως, ο καθένας είχε την ομάδα του και υποστήριξαν τη δράση του υπουργείου και τις πολιτικές, έτσι όπως καθορίστηκαν από τις Προγραμματικές Δηλώσεις του Πρωθυπουργού τον περασμένο Ιούλιο, και από τις Προγραμματικές Δηλώσεις τις δικές μου μία μέρα αργότερα.

Θέλω να ευχαριστήσω όλους τους συνεργάτες στο γραφείο μου, τον Διευθυντή μου, τους Συμβούλους μου, τους Γραμματείς μου, το Γραφείο Τύπου, όλους τους συνεργάτες του Γραφείου, τις Υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού, διότι η συνεργασία μαζί τους στη συντριπτική πλειοψηφία είναι πολύ θετική και το ίδιο, την ίδια θετική εικόνα έχουν και οι δύο Γενικοί Γραμματείς με τις Υπηρεσίες με τις οποίες ο καθένας συνεργάζεται.

Θα ήθελα να ευχαριστήσω τα μέλη των Κεντρικών Συμβουλίων του Υπουργείου Πολιτισμού, αλλά και των Τοπικών, ιδιαίτερα τα μέλη των Κεντρικών, διότι και την περίοδο της πανδημίας, στην εβδομαδιαία τους συνεδρίαση και το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο και Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων και το Συμβούλιο Μουσείων, όποτε χρειάστηκε ήταν όλα τα μέλη παρόντα προκειμένου με τον ίδιο ευσυνείδητο τρόπο που χρόνια τώρα υπηρετούν το υπουργείο να συνεχίσουν να το κάνουν.

Επίσης, θα ήθελα να ευχαριστήσω τη Νομική Σύμβουλο, την κ. Σβολοπούλου, η οποία αποχώρησε λίγες μέρες πριν, στις 30 Ιουνίου, για την επίσης εξαιρετική συνεργασία μαζί της τη χρονιά που πέρασε, και το Γραφείο του Νομικού Συμβούλου, και ιδιαίτερα τους Παρέδρους, οι οποίοι υποστηρίζουν πέρα από τη λειτουργία των Συμβουλίων, πάρα πολλές από τις δράσεις και τις δραστηριότητες του Υπουργείου. Ο Νομικός Σύμβουλος του Κράτους είναι ο βασικός Νομικός Σύμβουλος της Διοίκησης και του Υπουργού, και πραγματικά η συνεργασία μαζί τους αυτό τον χρόνο ήταν εξαιρετικά θετική.

Θέλω να ευχαριστήσω όλους τους εποπτευόμενους φορείς του Υπουργείου για το έργο το οποίο παρήχθη τη χρονιά αυτή. Αλλά, θα έχουμε την ευκαιρία για κάποιους από αυτούς να τα πούμε και στη συνέχεια μέσω του προγράμματος «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός».

Από την αρχή της ανάληψης της διακυβέρνησης του κράτους από την κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη και από την πρώτη στιγμή της δικής μας παρουσίας εδώ, θεωρήσαμε ότι ο ρόλος του Πολιτισμού είναι πρωταγωνιστικός στο νέο αναπτυξιακό σχέδιο της χώρας. Ο Πολιτισμός διαθέτει τεράστιες δυνατότητες και ανεξάντλητη δυναμική. Διαπνέει και επηρεάζει όλες τις πτυχές και της κοινωνίας, επομένως, αποτελεί σημαντικό παράγοντα της ανάπτυξης της οικονομίας και της κοινωνίας.

Ο ρόλος του μπορεί και πρέπει να είναι καταλυτικός. Θέσαμε από την αρχή ως δεδομένα ότι ο Πολιτισμός είναι δημόσιο αγαθό, είναι εργαλείο ανάπτυξης, δημιουργίας και εξωστρέφειας. Όλα αυτά μαζί τι σημαίνουν;

Αφενός μεν, ισότιμη πρόσβαση και συμμετοχή όλων στον Πολιτισμό. Μεταρρυθμιστικές δυνατότητες, οι οποίες θα επιτρέψουν τον εκσυγχρονισμό των οργανωτικών δομών και του θεσμικού πλαισίου σε όλα τα επίπεδα. Αναπτυξιακή δυναμική με τη δημιουργία θέσεων εργασίας. Δεν θα σταματήσουμε, επαναλαμβάνω, να λέμε ότι ο Πολιτισμός δημιουργεί πολλές θέσεις εργασίας όταν τα έργα Πολιτισμού είναι σε εξέλιξη, αλλά και όταν ολοκληρώνονται και λειτουργούν. Δημιουργεί θέσεις εργασίας σε όλα τα μορφωτικά επίπεδα. Δημιουργεί θέσεις εργασίας και στα δύο φύλα. Και πολλές φορές, θα έλεγα, περισσότερο στις γυναίκες.

Ο Πολιτισμός είναι η εικόνα της χώρας και ενισχύει την εικόνα της χώρας στο εξωτερικό. Για αυτό και η εξωστρέφεια διαπνέει όλες τις πολιτικές τις οποίες εφαρμόσαμε και θα συνεχίσουμε να εφαρμόζουμε.
Εν τάχει, θα μείνω σε δύο-τρία εμβληματικά έργα υποδομής γιατί αυτά αναφέρθηκαν, όπως είπα, και στις Προγραμματικές Δηλώσεις της κυβέρνησης.

Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Ο στόχος παραμένει σταθερός για την επέκταση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, τη λειτουργία του με το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και τη σχέση του και την άμεση σύνδεσή του με το Ακροπόλ. Αυτή τη στιγμή, έχει ολοκληρωθεί η μελέτη σκοπιμότητας της επέκτασης και της αναβάθμισης του μουσείου, η ιστορική, αρχαιολογική, χωροταξική και πολεοδομική θωράκιση.

Το δεύτερο ήταν απαραίτητο προκειμένου να προετοιμάσουμε τις νομοθετικές ρυθμίσεις οι οποίες απαιτούνται ώστε να ξεκαθαρίσουν το οικοδομικό τετράγωνο του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου από τυχόν προβλήματα ή εμπόδια. Τι εννοώ: Έπρεπε να γίνει η μελέτη αυτή για να μπορέσει να προχωρήσει μία νομοθετική ρύθμιση, για παράδειγμα, πού μπορεί να γίνει υπόγειο στον χώρο της Τοσίτσα, πού θα μπορούσε να δημιουργηθεί η πρόσβαση για το parking το οποίο πρέπει να δημιουργηθεί στο υπόγειο αυτό; Είναι μια σειρά τέτοιων ρυθμίσεων, τις οποίες επεξεργαστήκαμε συστηματικά όλο αυτό τον χρόνο με το Υπουργείο Περιβάλλοντος και με τον Δήμο Αθηναίων, και τον Σεπτέμβρη, ο Υπουργός Περιβάλλοντος και εγώ θα φέρουμε τις διατάξεις αυτές στη Βουλή.

Συγχρόνως, είναι σε εξέλιξη οι διαδικασίες για την εκπόνηση των μελετών της αρχιτεκτονικής τεκμηρίωσης του κτηρίου του υπάρχοντος, και της εδαφοτεχνικής μελέτης.

Όλο αυτό το πακέτο των μελετών είναι απαραίτητο να ολοκληρωθεί πριν την ανάθεση στον όποιο μελετητή της αρχιτεκτονικής, στατικής και Η/Μ μελέτης. Διαφορετικά, θα βρίσκαμε μπροστά μας εμπόδια τα οποία θα καθυστερούσαν την εκπόνηση των μελετών.

Εθνική Πινακοθήκη. Παραλάβαμε ένα λιμνάζον εργοτάξιο, ένα εργοτάξιο το οποίο δούλευε στην πραγματικότητα χωρίς συντονισμό. Το εργοτάξιο αυτό συντονίστηκε πλήρως. Ήταν οι Υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού που εμπλέκονται στο έργο αυτό καθαυτό, η Εθνική Πινακοθήκη με τις δικές της αρμοδιότητες, και το εργοτάξιο το οποίο χρηματοδοτείται από το Ίδρυμα Νιάρχου. Η έλλειψη συντονισμού είχε φέρει τις καθυστερήσεις.

Σήμερα τα πράγματα λειτουργούν με ικανοποιητικό ρυθμό. Ήδη έχουμε απορροφήσει την καθυστέρηση η οποία προέκυψε την περίοδο της πανδημίας. Ο καθένας από τους δύο Γενικούς Γραμματείς ανέλαβε το δικό του κομμάτι, και με τον κεντρικό συντονισμό των τριών ημών, τα εγκαίνια της Πινακοθήκης έχουν ήδη οριστεί, όπως ξέρετε, για τις 25 Μαρτίου 2021.

Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Δεν θα πω περισσότερα. Τα ξέρετε. Μετά από χρόνια απραξίας και παλινωδιών, το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης άνοιξε, φιλοξένησε τις πρώτες δύο εβδομάδες λειτουργίας του κάποιες χιλιάδες επισκεπτών. Είχε την ατυχία της πανδημίας. Σιγά-σιγά, όμως, μπαίνει και αυτό στην ανοδική επισκεψιμότητα, όπως και τα υπόλοιπα μουσεία.
Τατόι. Ολοκληρώθηκε η μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητας του έργου. Εκπονούνται ήδη οι βασικές μελέτες για την αποκατάσταση των κτηρίων, συμπεριλαμβανομένου και του κτηρίου του ανακτόρου. Η μελέτη για το ανάκτορο στην τελική της μορφή προβλέπεται να δοθεί τον Μάιο του 2021.

Έχουν επανεκκινήσει με δυναμικό ρυθμό τα έργα συντήρησης και αναστήλωσης και εξασφαλίστηκε η χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ, μία χρηματοδότηση 15εκατ. ευρώ, η οποία θα πρέπει να έχει απορροφηθεί μέχρι το τέλος του 2023. Απλώς, για την ιστορία να πω ότι τα 10εκατ. ευρώ υπήρχαν και στο παρελθόν, απλώς επεστράφησαν από την προηγούμενη κυβέρνηση. Τα 15εκατ. ευρώ, λοιπόν, υπάρχουν, και με αυτά θα προχωρήσουμε στο κομμάτι το αναστηλωτικό. Συν, από άλλη πηγή χρηματοδότησης του τρέχοντος ΕΣΠΑ θα προχωρήσει και η ψηφιοποίηση του ιστορικού αρχείου το οποίο έχει βρεθεί στον χώρο του ανακτόρου.

Εν συντομία, στο τρέχον ΕΣΠΑ 2014-2020, τον χρόνο που πέρασε προχωρήσαμε, ωριμάσαμε μελέτες και εντάξαμε 70 νέα έργα με συνολικό προϋπολογισμό περίπου 70εκατ. ευρώ, με αύξηση των δεσμεύσεων αυτή τη χρονιά 54εκατ. ευρώ, και αύξηση δαπανών περίπου 23εκατ. ευρώ.

Η απορροφητικότητα βελτιώθηκε κατά 8%, συμπεριλαμβανομένων στο 8% και των νέων εντάξεων. Σκεφτείτε ότι οι νέες εντάξεις αυτή τη στιγμή έχουν μηδενική απορρόφηση, οπότε ρίχνουν τον μέσο όρο. Παρόλα αυτά, από τον μέσο όρο τον οποίο παραλάβαμε, η απορροφητικότητα έχει αυξηθεί κατά 80%.

Δώσαμε πολύ μεγάλη έμφαση στις μεγάλες επενδύσεις. Πέρα από το Ελληνικό, στο οποίο, λύθηκαν τα θέματα τα αρχαιολογικά κυρίως τον Αύγουστο του 2019, επενδύσεις όπως το Kilada Hills, το Elounda Hills, o Αστέρας της Βουλιαγμένης, τα Αστέρια Γλυφάδας, ο Άγιος Ιωάννης Νικήτης και η Κασσιόπη, προχώρησαν και ήδη ξεκινούν τα έργα. Προχθές, με τον Πρωθυπουργό στην Κέρκυρα, παρευρεθήκαμε στην έναρξη της επένδυσης Κασσιόπης.

Μεγάλα έργα. Απεμπλέξαμε το θέμα του σταθμού Βενιζέλου. Το Μετρό θα λειτουργήσει στη Θεσσαλονίκη χωρίς να εγκαινιάσουμε μουσαμάδες. Απεμπλέξαμε δίκτυα της ΔΕΗ και της ΕΥΔΑΠ, έργα εκατομμυρίων.

Αντιπλημμυρικά έργα. Πώς είναι δυνατόν κανείς να έχει αντίρρηση για ένα αντιπλημμυρικό έργο σε ένα τόπο και να μην φροντίζει να συνεννοείται, ώστε να διορθωθούν οι παράμετροι εκεί; Προτιμάνε, δηλαδή, να πλημμυρίζει μια περιοχή και να μην αντιμετωπίζεται το αρχαιολογικό πρόβλημα, την αρχαιολογική εμπλοκή. Το ίδιο συνέβη με οδικούς άξονες, με το αεροδρόμιο στο Καστέλι, τις Σκουριές και το master plan που όλοι αναμένουμε. Μάλλον πριν κλείσει το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο θα έρθει και η δεύτερη φάση του master plan.

Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων. Να μη μείνω σε αυτά, τα οποία έχουμε πει πολλές φορές. Ότι ξαναγέμισαν τα πωλητήρια, ότι ξεκίνησε η λειτουργία των αναψυκτηρίων, που επί πενταετία δεν λειτουργούσαν. Το βασικό στο Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων είναι ότι με τον Πρόεδρό του, τον κ. Παναγιώτη Νταή, ολοκληρώσαμε το σχέδιο νόμου, το οποίο θα τεθεί σε διαβούλευση τις επόμενες μέρες, για την ανασυγκρότηση του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων, δημιουργώντας ένα σύγχρονο οργανισμό διαχείρισης και ανάπτυξης των πολιτιστικών πόρων. Με αποστολή την αξιοποίηση του επιχειρησιακού μηχανισμού για τη στήριξη της στρατηγικής μεγιστοποίησης των εσόδων από τους χώρους του πολιτισμού. Έναν οργανισμό, ο οποίος παραμένει, διότι είμαστε προσηλωμένοι στη λογική, ότι ο πολιτισμός είναι δημόσιο αγαθό, παραμένει Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου.

Όπως όλοι, βρεθήκαμε σε πάρα πολύ δύσκολη θέση, όταν προέκυψε η πανδημία. Με τα συναρμόδια Υπουργεία Οικονομικών και Εργασίας μετά από δύσκολες διαβουλεύσεις σε πολλές περιπτώσεις και μετά από την προσωπική παρέμβαση σε κάποια ζητήματα του Πρωθυπουργού, προχωρήσαμε στα οριζόντια μέτρα έχοντας ένα και μοναδικό στόχο. Να διευρύνουμε την περίμετρο, ώστε να μπορέσουν στα οριζόντια μέτρα της Κυβέρνησης όσο ήταν δυνατόν περισσότεροι άνθρωποι από τους εργαζόμενους στον πολιτισμό, είτε ήταν καλλιτέχνες είτε ήταν τεχνικοί. Με δεδομένο ένα αχαρτογράφητο τοπίο, με δεδομένες εργασιακές σχέσεις και τεράστιες ποικιλομορφίες και με δεδομένη την ανασφάλιστη έως μαύρη εργασία.

Ίσως το πιο σημαντικό μέτρο είναι η συγκρότηση του μητρώου των εργαζομένων. Έχει δυσκολίες, έχει μια διαδικασία. Ο Γενικός Γραμματέας Σύγχρονου Πολιτισμού με την Γενική Γραμματέα του Υπουργείου Εργασίας είναι σε στενή συνεργασία προκειμένου το μητρώο να προσαρμοστεί στις ανάγκες της ελληνικής πραγματικότητας. Ακολουθεί διεθνή πρότυπα, αλλά κάθε χώρα έχει και τις δικές της ιδιαιτερότητες.

Ο στόχος μας ήταν να κρατηθεί ο πολιτισμός ενεργός, να στηριχθούν δημιουργοί και καλλιτέχνες, να επιδοτηθεί η εργασία και όχι η ανεργία.

Μέσα στο πλαίσιο αυτό δημιουργήσαμε αναπτυξιακά μέτρα για ενισχύσεις και επιχορηγήσεις της τάξεως των 22εκατ. ευρώ. Θυμίζω το πρώτο πακέτο, το οποίο ήταν τα 15εκατ. Πέντε από το Υπουργείο Πολιτισμού, δέκα που ήρθαν από τον κρατικό προϋπολογισμό από το Υπουργείο Οικονομικών συν άλλα επτά, τα οποία βρήκαμε σε δεύτερη φάση από το δικό μας προϋπολογισμό. Επομένως, εδώ είναι 12 εκ. του Υπουργείου Πολιτισμού και 10 εκ. του Υπουργείο Οικονομικών.

Προσπαθήσαμε τα μέτρα αυτά να αφορούν το σύνολο του τομέα της σύγχρονης πολιτιστικής δημιουργίας. Μέσω του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου δημιουργήσαμε ένα ειδικό πρόγραμμα, που να ενισχυθούν οι προσκλήσεις που οδηγούν στο ντοκιμαντέρ, στο animation. Ενίσχυση των κινηματογραφικών αιθουσών. Υποστήριξη της αγοράς βιβλίου.

Είμαστε στη διαδικασία να κλείσουμε τη συνεργασία μας με τον ΟΑΕΔ προκειμένου να δοθεί ένα κουπόνι της τάξεως των 20,00€ στους ανέργους από 18 έως 25 ετών, έτσι όπως έχουν ταυτοποιηθεί μέσα από το μητρώο του ΟΑΕΔ. Και συγχρόνως, προχωρούμε ένα μεγάλο μεταφραστικό πρόγραμμα, που ξεπερνά τις 500.000,00€, σε συνεργασία με το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού.

Στηρίξαμε για πρώτη φορά τα ΔΗΠΕΘΕ, αφού λόγω της πανδημίας δεν προλάβαμε να προχωρήσουμε στην ανανέωση και τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου που είχαμε ανακοινώσει τον Ιανουάριο του 2020. Σε αυτό, όμως, θα επανέλθουμε, στην ανανέωση του θεσμικού τους πλαισίου. Δεν είναι κάτι το οποίο αφήνουμε πίσω.

Στηρίξαμε τα ΔΗΠΕΘΕ με το σύνολο των επιχορηγήσεων τους σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, δίνοντάς τους έκτακτη οικονομική ενίσχυση και όσοι έχουν προγράμματα παραστάσεων στους αρχαιολογικούς χώρους ενισχύθηκαν με μια δεύτερη έκτακτη επιχορήγηση.

Δώσαμε ατέλεια για τη χρήση αρχαιολογικών χώρων για ιδιώτες και επιχειρήσεις της Αυτοδιοίκησης από 10/7 έως 30/9/2020. Οι επιχορηγήσεις του θεάτρου και του χορού διπλασιάστηκαν.

Στη Βουλή, στο σχέδιο νόμου του ΑΚΡΟΠΟΛ θεσμοθετείται και το voucher, δηλαδή το κουπόνι, για τις πολιτιστικές παραγωγές 18μηνης διάρκειας. Όσοι, δηλαδή, είχαν αγοράσει εισιτήρια για εκδηλώσεις που δεν έγιναν, να έχουν τη δυνατότητα να το χρησιμοποιήσουν για κάποια άλλη εκδήλωση. Και αν τελικά δεν ικανοποιηθούν, να μπορούν να πάρουν πίσω τα χρήματά τους από τους παραγωγούς.

Έτσι, κλείσαμε και είναι η πρόσκληση στον αέρα ακόμα. Είναι ακόμα στον αέρα για το Ελεύθερο Θέατρο. Όπως ακόμα, είναι οι προσκλήσεις για design, εικαστικά, video game, development. Έχει κλείσει η πρόσκληση για τον ψηφιακό πολιτισμό.

Αυτά τα οποία είπα για το Ελεύθερο Θέατρο για το design, εικαστικά, video game αφορούν επιχειρηματίες. Είναι η πρώτη φορά, που με αυτόν τον τρόπο το Υπουργείο Πολιτισμού επιχορηγεί εξαιτίας της πανδημίας και επαγγελματίες.

Τέλος, 1.350.000,00€ δίδονται, είμαστε στη φάση εκταμίευσης, στις Περιφέρειες προκειμένου να αναλάβουν την οργάνωση συναυλιών.
Το «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός» είναι ένας νέος θεσμός, ο οποίος στην πραγματικότητα αποτυπώνει αυτό το οποίο είχαμε πει στις Προγραμματικές Δηλώσεις. Να συνδέσουμε τη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία με την πολιτιστική κληρονομιά μέσω του δικτύου των αρχαιολογικών χώρων και των μνημείων. Ένα πολύτιμο δίκτυο, που επιτρέπει σε αυτόν που θα παρακολουθήσει την εκδήλωση την πολιτιστική, την παράσταση, τη συναυλία, το χορό, να αποκτήσει μια διαφορετική εμπειρία. Με τον τρόπο αυτό καθιερώνουμε ένα βιώσιμο αξιακό πρότυπο με ουσιαστική προσφορά στις τοπικές οικονομίες και δίνουμε απασχόληση σε εκατοντάδες καλλιτέχνες, δημιουργούς και τεχνικούς.

Η φετινή πρώτη χρονιά του νέου θεσμού περιλαμβάνει 71 καινούριες παραγωγές, οι οποίες αποτυπώνονται σε 270 πράξεις. Συμμετέχουν 13 καλλιτεχνικοί οργανισμοί, πραγματοποιούνται σε 122 μνημεία και αρχαιολογικούς χώρους, ιστορικούς τόπους και χώρους μουσείων. Και αφορούν 43 Περιφερειακές ενότητες της χώρας. Εδώ θα επανέλθω.

Αύριο το πρωί στη Βουλή είναι η δεύτερη ανάγνωση και την Πέμπτη η συζήτηση στην Ολομέλεια για τη δημιουργία του ΑΚΡΟΠΟΛ, αυτού του νέου φορέα, ο οποίος έχει σκοπό την ενδυνάμωση και την ενίσχυση της σύγχρονης δημιουργίας με την ενδυνάμωση των δεξιοτήτων του καλλιτεχνικού και δημιουργικού κλάδου, που με ιδιαίτερη έμφαση στην εξωστρέφεια και την ανάπτυξη του κοινού της σύγχρονης δημιουργίας.

Το είχατε παρακολουθήσει όλοι το θέμα με τα πνευματικά δικαιώματα. Ολοκληρώσαμε αυτή τη διαδικασία που εκκρεμούσε από το 2017 με την αδειοδότηση της ΕΔΕΜ και επιτέλους σταμάτησε η λειτουργία του μορφώματος της ΕΥΕΔ.

Στο σχέδιο νόμου του ΑΚΡΟΠΟΛ συμπεριλαμβάνεται μία τροπολογία, μία διάταξη, μία υπουργική τροπολογία, απλώς δεν υπήρχε ο χρόνος να ενσωματωθεί στο σώμα του νομοσχεδίου, όταν κατατέθη στη Βουλή για την καταπολέμηση της διαδικτυακής πειρατείας. Ένα αίτημα όλων των σχετικών κλάδων για πολλά χρόνια. Περνάω πολύ γρήγορα τις διεθνείς πρωτοβουλίες. Είπαμε ότι η εξωστρέφεια είναι στόχος μας να διακρίνει τα πάντα. Δώσαμε ιδιαίτερη έμφαση στην κλιματική αλλαγή και στις συνέπειες που έχει στην πολιτιστική κληρονομιά έχοντας δυναμική παρουσία σε όλα τα διεθνή Fora, ξεκινώντας από την διάσκεψη του ΟΗΕ μέχρι την UNESCO και τις εκδηλώσεις της Κροατικής προεδρίας.

Η σχέση μας με την UNESCO είναι σε ένα εξαιρετικά καλό επίπεδο, προχωρούμε όλα μας τα προγράμματα, την κατάκτηση των σχεδίων διαχείρισης των μνημείων, την ενίσχυση και την προώθηση της εγγραφής των Μινωϊκών ανακτόρων στον κατάλογο Παγκόσμιας Κληρονομιάς. Στα πλαίσια της σύμβασης της Χάγης προχωρούμε όλες τις δεσμεύσεις μας. Εντός του 2020 θα εκδοθεί το στρατιωτικό εγχειρίδιο του πρωτοκόλλου της Χάγης που είναι μια υποχρέωση της Ελλάδας.

Προχωρούμε συστηματικά ώστε το φθινόπωρο να υποβάλουμε τον φάκελο για την έγκριση του Ζαγορίου ως πολιτιστικό τοπίο. Η Ελλάδα δεν έχει κανένα πολιτιστικό τοπίο. Η υποψηφιότητα του Ζαγορίου είναι η πρώτη. Και επίσης, μέσα στα πλαίσια των πρωτοβουλιών για την παράνομη διακίνηση των πολιτιστικών αγαθών, εκτός από το μνημόνιο με τις Ηνωμένες Πολιτείες που είναι το σημαντικότερο το οποίο και επικυρώσαμε το φθινόπωρο, έχουμε κυρώσει ακόμα δύο διεθνείς συμβάσεις.

Προχωρούμε όλα τα θέματα που αφορούν την αρχαιοκαπηλία. Το πρώτο εάν θυμάστε, η πρώτη νομοθετική παρέμβαση ήταν η επαναφορά των διατάξεων των ποινικών που αφορούν την αρχαιοκαπηλία και τους αρχαιοκάπηλους, σύμφωνα με τα οριζόμενα στον 3028 και όχι με τις επιεικέστερες ρυθμίσεις οι οποίες είχαν προκύψει μετά τους κώδικες τους οποίους ψήφισε το 2018 η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ.

Οι διμερείς μας σχέσεις είναι σε ένα εξαιρετικά σημαντικό επίπεδο. Είχαμε όπως είναι προφανές, μια αναστολή δραστηριότητας λόγω της πανδημίας του Covid, αλλά πλέον έχουμε μπει σε ένα συστηματικό ρυθμό ξανά, και πρέπει να σας πω ότι είναι η πρώτη φορά που το Υπουργείο Πολιτισμού συνδιοργανώνει σεμινάρια για να μετεκπαιδεύσει ανθρώπους που ασχολούνται και με το σύγχρονο πολιτισμό και με την πολιτιστική κληρονομιά σε μια άλλη χώρα και είναι τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.

Μέσα από μια συμφωνία με την Υπουργό Πολιτισμού των Εμιράτων, είναι αυτή την στιγμή σε εξέλιξη διαδικτυακά δύο σεμινάρια, ένα που αφορά την διαχείριση της σύγχρονης δημιουργίας, πολιτιστική διαχείριση και ένα δεύτερο που αφορά την προστασία και ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς.

Στους στόχους μας για την επόμενη χρονιά είναι πράγματα τα οποία ήδη έχουν ξεκινήσει, την πιστοποίηση των Μουσειακών υποδομών της χώρας. Πριν λίγες ημέρες, το Συμβούλιο των Μουσείων πιστοποίησε το δεύτερο ιδιωτικό Μουσείο το Εβραϊκό Μουσείο, και ήδη προχωρούμε μέσα από χρηματοδότηση του τρέχοντος ΕΣΠΑ όλη η διαδικασία πιστοποίησης και των δημοσίων Μουσείων. Και τα Αρχαιολογικά Μουσεία πρέπει να πιστοποιηθούν, όταν ζητάς από τον ιδιώτη πράγματα, πρέπει και την πολιτεία και το Κράτος να εξασφαλίσει για τον εαυτό της τις ίδιες προϋποθέσεις.

Προχωρούμε την αλλαγή του θεσμικού πλαισίου για τα δημόσια Μουσεία, είναι τα Μουσεία τα οποία θα γίνουν Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου, κάποια στιγμή το φθινόπωρο θα έρθει και το σχέδιο νόμου στην Βουλή.

Ο στόχος μας είναι ένας καινούριος νόμος που να αφορά όχι απλώς τον κινηματογράφο αλλά την οπτικοακουστική παραγωγή και την κινηματογραφική βιομηχανία. Είναι ένας νόμος ο οποίος θα είναι κοινή νομοθετική πρωτοβουλία επίσης είναι – για πρώτη φορά συμβαίνει αυτό – του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης και του Υπουργείου Πολιτισμού. Μας ενδιαφέρει απολύτως ο ψηφιακός μετασχηματισμός και του Υπουργείου Πολιτισμού και των πολιτιστικών φορέων, γι’ αυτό και ήδη υπογράψαμε την συνεργασία με τον ΣΕΠΕ. Ο ΣΕΠΕ είναι κοινωνικός εταίρος, ακριβώς για να προετοιμάσουμε και να ωριμάσουμε πράγματα που να είναι σε θέση το Υπουργείο Πολιτισμού και οι φορείς του να αξιοποιήσουν τα χρήματα και από το Ταμείο Ανάπτυξης και από το επόμενο ΕΣΠΑ 2021-2027 και ήδη με την μεσολάβηση αφενός μεν της Γενικής Γραμματείας Πολιτισμού, εννοώ τις υπηρεσίες, έχουμε κλείσει το κεφάλαιο της συνεργασίας μας με την Microsoft, σε ό,τι αφορά την Ολυμπία, Η Microsoft ήταν ήδη στην Ολυμπία την προηγούμενη εβδομάδα ξεκινώντας όλη την σάρωση η οποία πρέπει να γίνει για να έχουμε αυτήν την πρωτοποριακή ξενάγηση και κατά χώρα αλλά και μέσω του διαδικτύου στην Αρχαία Ολυμπία. Αυτό όπως ξέρετε, ήταν μια συζήτηση του Πρωθυπουργού με τους επικεφαλής της Microsoft και στην συνέχεια μια συνάντηση δική μου με τον Πρωθυπουργό και τους επικεφαλής ώστε να δημιουργηθεί το πλαίσιο. Πέρασαν φυσικά από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο και οι συμβάσεις, και οι αδειοδοτήσεις κ.λ.π. Επίσης με την Γενική Γραμματεία Σύγχρονου Πολιτισμού και την μεσολάβησή της, η Google έχει ήδη υπογράψει το Google Art για το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και το Momus.

Είμαστε σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας για να δούμε το νέο θεσμικό πλαίσιο για το βιβλίο και την ελληνική βιβλιοπαραγωγή. Τα θέματα βιβλίου δεν αφορούν μόνο το Υπουργείο Πολιτισμού, αφορούν κατά κρίσιμο ρόλο το Υπουργείο Παιδείας γιατί έχει τις βιβλιοθήκες, και το Υπουργείο Εσωτερικών διότι έχει τις Δημοτικές βιβλιοθήκες. Είμαστε λοιπόν σε μια συζήτηση με τους δύο συναρμόδιους Υπουργούς, προκειμένου να προχωρήσουμε και αυτό το θεσμικό πλαίσιο. Για το κεφάλαιο της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης, ήδη είμαστε σε συνεννόηση με την Υπουργό Παιδείας, και αντιστοίχως οι Γενικοί Γραμματείς οι αρμόδιοι, προκειμένου να δημιουργηθεί ένα νέο πλαίσιο.

Η πανδημία ανέδειξε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τις παθογένειες δεκαετιών, όμως οι νέοι άνθρωποι που θέλουν να ασχοληθούν με τα πολιτιστικά επαγγέλματα, πρέπει κατά κάποιο τρόπο να θωρακιστούν για την επιλογή την οποία κάνουν. Αυτή την δουλειά του νέου θεσμικού πλαισίου για την καλλιτεχνική εκπαίδευση ήδη δουλεύουμε εσωτερικά στο Υπουργείο Πολιτισμού και ήδη έχει ξεκινήσει η συνεργασία μας με το Υπουργείο Παιδείας.

Τέλος, ό,τι είχαμε αναγγείλει για την πολιτιστική χορηγία και τον αθλητισμό θα είναι τμήματα ενός νέου θεσμικού πλαισίου.

Πάμε πίσω στο πρόγραμμα «Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός». Η πανδημία μας έδωσε την αφορμή να ξεκινήσουμε ένα νέο κεφάλαιο στο Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, να περάσουμε πολύ γρήγορα στην ψηφιοποίηση του προσφερομένου πολιτιστικού υλικού. Το παρακολουθήσατε νομίζω, είχαμε βγάλει και διάφορα δελτία τύπου που ανακοινώναμε το πολιτιστικό υλικό στην ψηφιακή του μορφή, το οποίο θα μπορούσε να είναι διαθέσιμο στους πολίτες οι οποίοι ήταν αναγκασμένοι να μένουν στα σπίτια τους την περίοδο του εγκλεισμού.

Συγχρόνως ήταν αναγκαίο να δημιουργήσουμε ένα νέο εργαλείο για την παρουσίαση και προβολή του συνόλου του σύγχρονου πολιτισμού και όχι μόνο του Υπουργείου. Έτσι, συνεργαστήκαμε με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και δημιουργήσαμε τον ιστότοπο digitalculture.gov.gr, ο οποίος ενημερώνει τον πολίτη για το σύνολο των πολιτιστικών δράσεων που προσφέρονται στην χώρα από κάθε οργανισμό, δημόσιο ή ιδιωτικό. Εδώ πραγματικά θα ήθελα να ευχαριστήσω ιδιαίτερα τον φίλο Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης τον Κυριάκο Πιερρακάκη, και όλο του το επιτελείο που συνεργάστηκε με τους δικούς μου συνεργάτες προκειμένου να δημιουργήσουν αυτήν την πλατφόρμα.

Σε σχέση με τον θεσμό «Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός», στον ιστότοπο αυτόν, το digitalculture, μπορεί κανείς από σήμερα, οποιοσδήποτε πολίτης να μπει να δει τις 270 δράσεις που είναι το φετινό πρόγραμμα του νέου αυτού θεσμού και να κλείσει ηλεκτρονικά την θέση του σε μια από αυτές. Αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό, δεδομένων των περιορισμών που έχουμε για την συμμετοχή όσων επιθυμούν σ’ αυτές τις δράσεις.

Υπάρχει ένας συγκεκριμένος αριθμός, ο οποίος έχει καθοριστεί από τις αρμόδιες αρχαιολογικές υπηρεσίες για κάθε χώρο, οι οποίες έχουν μελετήσει τα πρωτόκολλα, έτσι όπως έχουν δημοσιοποιηθεί από τους δύο Γενικούς Γραμματείς, δηλαδή τα πρωτόκολλα που αφορούν αρχαιολογικούς χώρους, μουσεία και τα πρωτόκολλα που αφορούν τις εκδηλώσεις αυτές. Οι υπηρεσίες λοιπόν, καθόρισαν τον αριθμό των επισκεπτών -πάντα καθήμενοι- επομένως το να μπορούν να γίνουν οι δημοπρατήσεις αυτές ήταν απολύτως αναγκαίο για να μην υπάρχει συνωστισμός και για να μην υπάρχουν άνθρωποι οι οποίοι θα πάνε αλλά δεν θα μπορέσουν να μπουν μέσα.

Επίσης η δυνατότητα που δίνεται, με τις προκρατήσεις είναι όταν μια δράση ξεκινά στις 19.30’ , η προσέλευση να ξεκινάει 18.30’ και να δηλώνεται στο εισιτήριο ότι ο καθένας μπορεί να πάει ανά δεκάλεπτο, 18.30’, 18.40’, 18.50’ κ.λ.π. ώστε να αποφύγουμε και τον τυχόν συνωστισμό.

Τελειώνοντας ήθελα να πω ότι είναι η πρώτη φορά που το Υπουργείο Πολιτισμού συνεργάζεται τόσο πολύ, τόσο στενά, συνδημιουργεί με τους πολιτιστικούς του φορείς.
Μέσα από αυτό το πρόγραμμα είδαμε πώς μπορούμε, και είναι πραγματικά μεγάλες οι δυνατότητες συνεργασίας, να δημιουργήσουμε κάτι πολύ μεγάλο, γιατί 270 εκδηλώσεις σε 2,5 μήνες είναι πράγματι κάτι πολύ μεγάλο.

Το Υπουργείο Πολιτισμού παραδοσιακά έκανε και θα κάνει και φέτος την εκδήλωση για την πανσέληνο. Όμως οι εκδηλώσεις αυτές συνήθως δεν ξεπερνούσαν τις 85 – 90. Εδώ φτάσαμε στις 270. Θέλω πραγματικά να ευχαριστήσω πολύ για όλη τους την συνδρομή, σε όλον αυτόν τον συντονισμό, την Έλενα Αθανασιάδου, την Φωτεινή Μπάρκα, τον Παναγιώτη Παναγόπουλο και την Άννα Παναγιωταρέα.

Και οι τέσσερις δούλεψαν πάρα πολλές ώρες. Και δούλεψαν με πολύ καλά αποτελέσματα. Είμαι σίγουρη ότι το αποτέλεσμα του προγράμματος θα είναι καλό. Θα είναι πολύ καλό.

Θα ήθελα να ευχαριστήσω όλους τους εφόρους αρχαιοτήτων στην περιοχή αρμοδιότητας των οποίων γίνονται οι εκδηλώσεις. Οι Εφορείες είναι πάντοτε ανοιχτές και πρόθυμες να ανοίξουν τους χώρους τους. Εδώ πραγματικά από την αρχή αγκάλιασαν το πρόγραμμα, όπως επίσης και τους διευθυντές των κεντρικών υπηρεσιών, τις διευθύντριες μάλλον, την Έλενα Κουντούρη, την Τζούλια Παπαγεωργίου, την Αναστασία Λαζαρίδου, την τμηματάρχη της Διεύθυνσης Προϊστορικών Κλασσικών Αρχαιοτήτων, την Αναστασία την Γκαδόλου και τους συνεργάτες της.

Θα ήθελα να ευχαριστήσω πάρα πολύ όλους τους καλλιτεχνικούς διευθυντές των πολιτιστικών φορέων. Μαζί ξεκινήσαμε, μαζί το σχεδιάσαμε, ξεκινήσαμε για κάτι μικρότερο, βγήκε κάτι πολύ μεγαλύτερο. Αλλά όλοι πραγματικά χαρήκαμε αυτή τη συνεργασία.

Θα ήθελα να ευχαριστήσω την Πανελλήνια Ένωση των Αρχαιοφυλάκων, την ΠΕΥΦΑ. Η ΠΕΥΦΑ από την πρώτη στιγμή, εξέδωσε μάλιστα σχετική ανακοίνωση ότι είναι τα μέλη της θα προσφέρουν εθελοντικά ό,τι χρειάζεται για την πραγματοποίηση των εκδηλώσεων εκτός του ωραρίου λειτουργίας.

Τέλος, το άφησα τελευταίο, ειδική μνεία θα ήθελα να κάνω στον Γιώργο Κουμεντάκη και στην δική του ομάδα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

Όπως θα δείτε και στο πρόγραμμα το οποίο έχει ετοιμαστεί κατά μήνα, κατά χώρο, κατά Περιφερειακή Ενότητα, το μεγαλύτερο βάρος αυτού του προγράμματος το επωμίσθηκε ο Κουμεντάκης και η ομάδα του στη Λυρική Σκηνή.

Όμως δεν επωμίσθηκαν μόνο το να κάνουν τις περισσότερες παραγωγές και τις περισσότερες εκδηλώσεις. Ήρθαν από την αρχή οι πολύ στενοί συνεργάτες ώστε να στηθεί όλο το πρόγραμμα. Γιώργο, σ’ ευχαριστώ πραγματικά αλλά το μεγάλο κέρδος για μένα ήταν η πολύ καλή και η πολύ στενή συνεργασία μας η οποία απλώς επιβεβαίωσε την φιλία μας.

Ο Γιώργος έχει τον λόγο προκειμένου να σας πει για την πρώτη εκδήλωση, για την πρεμιέρα του προγράμματος που θα είναι το Σάββατο 18 Ιουλίου στην Ρωμαϊκή Αγορά με το Ρεσιτάλ της Ανίτας Ρατσβελιτσβίλι το οποίο πραγματοποιείται υπό την αιγίδα της Προέδρου της Δημοκρατίας κ. Κατερίνας Σακελλαροπούλου.

Γιώργος Κουμεντάκης:

Καταρχήν είναι ωραίο να ακούει από πρώτο χέρι αυτά που είπατε συγκεντρωμένα για τα εκατοντάδες πράγματα που έχετε κάνει μέχρι τώρα. Αξιότιμη, κ. Υπουργέ, φίλες και φίλοι, είμαι πολύ ευτυχής που έχουμε μπει στην τελική ευθεία, με την επιστροφή μας στην ενεργό δράση, μετά από ένα δύσκολο – το ξέρετε όλοι – από κάθε άποψη τετράμηνο. Η Υπουργός σας μίλησε για τον νέο θεσμό του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός», που ξεκινά το ερχόμενο Σάββατο. Εγώ θα ήθελα να συμπληρώσω ότι όλοι μας στην Εθνική Λυρική Σκηνή είμαστε περήφανοι και χαρούμενοι που συμμετέχουμε σε μία τόσο σπουδαία πρωτοβουλία και μάλιστα, ειδικά σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία.

Η Λυρική, όπως γνωρίζετε, ανταποκρίθηκε από την πρώτη στιγμή στην πρωτοβουλία της κ. Μενδώνη να ενεργοποιήσει αυτό το δύσκολο καλοκαίρι τους αρχαιολογικούς χώρους ολόκληρης της Ελλάδας. Θεωρούμε πως αυτός ο νέος θεσμός δίνει σε όλους τους φορείς νέες δυνατότητες για την παρουσίαση του έργου τους και παράλληλα δημιουργεί μία νέα σημαντική πλατφόρμα, για να γνωρίσουμε εκ νέου με έναν απόλυτα δημιουργικό τρόπο την πολιτιστική μας κληρονομιά. Είμαι βέβαιος πως τα επόμενα χρόνια αυτός ο θεσμός θα συνεισφέρει αποφασιστικά στην ανάπτυξη ενός νέου ποιοτικά υψηλού πολιτιστικού, αλλά και τουριστικού προϊόντος.

Θα ήθελα να σας δώσω κάποια παραπάνω στοιχεία για την εναρκτήρια εκδήλωση στη Ρωμαϊκή Αγορά το Σάββατο 18 Ιουλίου, όπως είπε και η Υπουργός μας, σε αυτό τον εμβληματικό αρχαιολογικό χώρο κάτω από την Ακρόπολη. Θα έχουμε μαζί μας μία σπουδαία πρωταγωνίστρια της όπερας, εγκάρδια φίλη της Ελλάδας και πολύ στενή συνεργάτη της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, τη μεσόφωνο Ανίτα Ρατσβελιτσβίλι, για την οποία το περιοδικό New Yorker έγραψε «Καλλιτέχνες του δικού της διαμετρήματος είναι ο λόγος που η όπερα υπάρχει». Η Ανίτα είναι μία πραγματική σταρ της όπερας και κάθε εμφάνισή της αποτελεί ένα πολύ σπουδαίο καλλιτεχνικό γεγονός, που ξεπερνάει κατά τη γνώμη μου τα στενά οπερετικά όρια. Με μία παρουσία πραγματικά επιβλητική και δυναμική, με φωνή εντυπωσιακής ποιότητας και όγκου, με εξαιρετικά προσεκτικές επιλογές ρεπερτορίου, που δεν είναι καθόλου εύκολο στην εποχή μας η Ρατσβελιτσβίλι ξεκίνησε από τη Γεωργία, την πατρίδα της, και σε λιγότερο από 10 χρόνια κατέκτησε τα μεγαλύτερα λυρικά θέατρα και τα σπουδαιότερα φεστιβάλ όπερας του πλανήτη, λαμβάνοντας διθυραμβικές κριτικές από τα διεθνή μέσα μαζικής ενημέρωσης και αποθεωτική αποδοχή από το κοινό της όπερας παγκοσμίως. Το γνωρίζετε πολύ καλά.

Όλα ξεκίνησαν το 2009 για την Ανίτα στη Σκάλα του Μιλάνου με την Carmen σε μουσική διεύθυνση του Ντάνιελ Μπάρενμποϊμ και με παρτενέρ τον Γιόνας Κάουφμαν και μέσα σε ελάχιστα χρόνια κατάφερε να κατακτήσει τα σπουδαιότερα λυρικά θέατρα όπως η Νέα Υόρκη, την Όπερα των Παρισίων, του Λονδίνου, της Βιέννης, του Βερολίνου, του Άμστερνταμ, του Μονάχου, του Σικάγο, του Σαν Φρανσίσκο και τα λοιπά. Αν ήταν η Carmen που άνοιξε τον δρόμο, στη συνέχεια οι υψηλών απαιτήσεων βερντιανοί ρόλοι, αλλά και το μουσικό ρεπερτόριο την καθιέρωσαν στις πιο απαιτητικές σκηνές με τους κορυφαίους μαέστρους και σκηνοθέτες του πλανήτη. Ο Ρικάρντο Μούτι την χαρακτήρισε ως την καλύτερη Mezzo του πλανήτη στις μέρες μας, σε άρθρο του στους New York Times με τίτλο «Μία νεαρή τραγουδίστρια συναρπάζει τον κόσμο της όπερας» και ίσως ακόμα μεγαλύτερο παράσημο για την Ανίτα είναι – το βλέπουμε κι εμείς σε όλη τη συνεργασία που έχουμε μαζί της – η μοναδική επαφή της με το κοινό. Λοιπόν, η Ανίτα ήρθε για πρώτη φορά στην Ελλάδα το 2018, για να ερμηνεύσει τον ομώνυμο ρόλο της Carmen της Λυρικής στο Ηρώδειο. Στα δύο χρόνια που μεσολάβησαν αναπτύξαμε μία πολύ ζεστή και ειλικρινή σχέση, που μας επέτρεψε να μοιραστούμε ιδέες και τις επιθυμίες μας, για να προγραμματίσουμε μαζί νέες συνεργασίες. Μία από αυτές ήταν ο Βέρθερος του Μανέ. Δυστυχώς, ο κορωνοϊός δεν μας άφησε να πραγματοποιηθεί και το οποίο έχει μεταφερθεί για αργότερα και τώρα συζητάμε και άλλα πράγματα, τα οποία θα σας ανακοινώσουμε σύντομα.

Το πρόγραμμα της συναυλίας της Anita στη Ρωμαϊκή Αγορά περιλαμβάνει δημοφιλείς άριες από όπερες των Verdi, Charles Gounod, Saint Saens. Και μάλιστα, αυτή η εκδήλωση, την έχει εντυπωσιάσει η ιδέα να την αφιερώσουμε, μετά από την προτροπή της Υπουργού μας, της κ. Μενδώνη, να αφιερώσουμε τη συναυλία αυτή στους επικεφαλής της Υγείας, που διαχειρίστηκαν αυτή την τεράστια κρίση, με συνέπεια, αποφασιστικότητα και απόλυτη σοβαρότητα. Κι εδώ θα ήθελα επίσης να ευχαριστήσω τον κ. Καρυτινό και τους μουσικούς της ορχήστρας, γιατί όλοι προσφέρουν αυτό το έργο εθελοντικά, όπως και η Ανίτα Ρατσβελιτσβίλι. Δεν παίρνει καμία αμοιβή. Η προσφορά της, η συμμετοχή της είναι εντελώς εθελοντική.

Θέλω να σας πω δύο λόγια για το Live Streaming, γιατί νομίζω ότι είναι σημαντικό. Όταν οριστικοποιήθηκε η συναυλία της Ανίτας στη Ρωμαϊκή Αγορά και με δεδομένο ότι στον χώρο αυτό με τα υγειονομικά πρωτόκολλα θα ήταν πραγματικά αδύνατον να έχουμε κοινό, παρά μόνο λίγους προσκεκλημένους, αποφασίσαμε να μεταδώσουμε τη συναυλία ζωντανά μέσω Διαδικτύου σε όλο τον κόσμο. Έτσι, στο πλαίσιο της καλλιτεχνικής μας εξωστρέφειας, την οποία στηρίζει, όπως ξέρετε, με τη δωρεά του το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, έχουμε οργανώσει μία υψηλού επιπέδου κινηματογράφηση της συναυλίας. Δουλεύουμε σε αυτό ένα πολύ μεγάλο διάστημα εδώ και αρκετές εβδομάδες και έχουμε οργανώσει μία υψηλού επιπέδου, όπως είπα, κινηματογράφηση, η οποία θα μεταφερθεί σε ολόκληρο τον πλανήτη το μήνυμα της επανεκκίνησης της τέχνης στην Ελλάδα με μία διεθνώς αναγνωρισμένη πρωταγωνίστρια, αλλά και την ίδια στιγμή και τη σημασία της ανάδειξης των αρχαιολογικών χώρων μέσα από τη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία.

Θα ήθελα εδώ να ευχαριστήσω θερμά το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, αλλά και τον Πρόεδρό του, τον κ. Ανδρέα Δρακόπουλο, χάρη στη δωρεά του οποίου θα καταφέρουμε να δείξουμε αυτή τη μοναδική καλλιτεχνική συνάντηση σε εκατομμύρια θεατές, πραγματικά εκατομμύρια θεατές σε όλο τον κόσμο. Υπολογίζουμε γύρω στα 10 εκατομμύρια. Πλέον της ζωντανής μετάδοσης, έχουμε προχωρήσει σε συμφωνία με την ΕΡΤ και την EBU και στο πλαίσιο αυτής η συναυλία θα μεταδοθεί από την ΕΡΤ2, την Κυριακή στις 19 Ιουλίου στις 21.00 το βράδυ, αλλά και από τις άλλες κρατικές τηλεοράσεις της Ευρώπης μέσω της EBU στο προσεχές διάστημα κι εδώ θα ήθελα να ευχαριστήσω τον Πρόεδρο της ΕΡΤ, κ. Ζούλα, για τη θερμή αποδοχή του αιτήματός μας.

Είμαι βέβαιος πως οι φίλοι της όπερας, που θα ήθελαν να δουν την Anita από κοντά, θα αποζημιωθούν από τη μετάδοση που ετοιμάζουμε μέσω του live streaming από το nationalopera.gr και από το digitalculture.gov.gr, όπως σας είπε και η Υπουργός μας μέσα από τη δύναμη του Πολιτισμού και τη δημιουργική ανάδειξη των αρχαιολογικών μας χώρων.

Κλείνοντας, θα ήθελα για άλλη μια φορά να ευχαριστήσω την Υπουργό Πολιτισμού, κ. Λίνα Μενδώνη για την απόφασή της να ανοίξει τους αρχαιολογικούς χώρους, δημιουργώντας έναν νέο σημαντικό θεσμό, που θα συνεισφέρει δημιουργικά στον διάλογο μεταξύ της πολιτιστικής μας κληρονομιάς με τη σύγχρονη δημιουργία. Σας ευχαριστώ πολύ.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κι εμείς σας ευχαριστούμε πολύ. Να σας ενημερώσω και για ένα ακόμα live streaming, το οποίο θα γίνει. Το Εθνικό Θέατρο με τη στήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού στις 25 Ιουλίου στην Επίδαυρο, στο Αρχαίο Θέατρο, με την παράσταση των Περσών. Ξεκινάει το Εθνικό με τους Πέρσες λόγω και της επετείου 2500 ετών από τη Ναυμαχία της Σαλαμίνας και της μάχης των Θερμοπυλών. Στις 25 Ιουλίου, λοιπόν, για πρώτη φορά στα χρονικά, θα γίνει live streaming από την Επίδαυρο. Είναι μία ζωντανή μετάδοση από τον ίδιο τον τόπο, που γεννιέται το Αρχαίο Δράμα και μάλιστα στο μέγιστο των θεάτρων, στο απολύτως εμβληματικό θέατρο της Επιδαύρου μία στιγμή που τα περισσότερα φεστιβάλ στην Ευρώπη και διεθνώς έχουν ακυρωθεί. Θα εκπέμπει όχι στην Ελλάδα. Θα εκπέμψει στο εξωτερικό. Ακριβώς με το μήνυμα ότι η Ελλάδα είναι από τις πρώτες χώρες που άνοιξε τον Πολιτισμό και θέλει να εκπέμψει ένα έργο το οποίο συνδέεται απολύτως με τη σημερινή μορφή του Δυτικού Κόσμου. Θέλει να το εκπέμψει, τους Πέρσες δηλαδή, διότι έχει να κάνει με τη Ναυμαχία της Σαλαμίνας. Η ναυμαχία αυτή είναι καθοριστική για την πορεία του δυτικού κόσμου, έτσι όπως τον ξέρουμε σήμερα. Αυτό, λοιπόν, το μήνυμα θέλει να εκπέμψει η Ελλάδα. Το Εθνικό Θέατρο συνεργάζεται με την Google για την υλοποίηση αυτού του live streaming και προφανώς πραγματοποιείται σε συνεργασία και μέσα στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου. Δεν έχουμε βάλει εισιτήριο, αλλά θα υπάρχει η δυνατότητα δωρεάς από τους θεατές όποιου ποσού θέλουν εκείνοι για τη στήριξη του Εθνικού Θεάτρου και των Ελλήνων ηθοποιών. Θα είναι, λοιπόν, στη διακριτική ευχέρεια των θεατών που θα έχουν τη δυνατότητα – επαναλαμβάνω θα εκπέμπει στο εξωτερικό σε όλες τις χώρες.

Ήδη οι διοργανωτές μιλούν ότι προσβλέπουν κάποια εκατομμύρια να την παρακολουθήσουν. Θα το δούμε. Θα κάνουμε τον απολογισμό μετά από την παράσταση. Όμως ήδη το live streaming σηματοδοτεί και μία νέα πολιτική πλέον και των φορέων του Υπουργείου Πολιτισμού, αλλά και του ιδίου του Υπουργείου Πολιτισμού. Θέλουμε να βγούμε προς τα έξω, όσο γίνεται πιο δυνατά και πιο δυναμικά.

Και τελειώνω με μία ανακοίνωση. Η κ. Βίκυ Μαραγκοπούλου, η οποία ήταν μέχρι προχθές, μέχρι τις 03/07, η Διευθύντρια της Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης, υπέβαλε για δικούς της προσωπικούς λόγους την παραίτησή της.

Ο στόχος μας είναι, ήταν από την αρχή, η Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης να αναβαθμιστεί. Είναι ο μόνος κρατικός φορέας που έχουμε για τον χορό, και θεωρούμε, θεωρώ απολύτως λογικό, η σχολή να αναβαθμιστεί στο μέγιστο δυνατό.

Έχουμε δύο κατηγορίες θεμάτων που πρέπει να αντιμετωπίσουμε. Το ένα, μία αλλαγή σε πολλά θέματα λειτουργίας της σχολής αυτής καθαυτής και στο θεσμικό πλαίσιο που διέπει τη σχολή. Και είναι κάτι το οποίο ήδη έχουμε ξεκινήσει να δουλεύουμε με τον Γενικό Γραμματέα. Και επίσης, μέσα στο πλαίσιο της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης, το θέμα της διαβάθμισης της σχολής.

Τα προχωρούμε και τα δύο. Αυτό, όμως, σημαίνει ότι τη θέση της κ. Μαραγκοπούλου, την οποία πραγματικά ευχαριστώ από καρδιάς για τη γενικότερη προσφορά της στον χορό, αλλά και για την περίοδο που δούλεψε ως Διευθύντρια στην Κρατική Σχολή Ορχηστρικής Τέχνης, καταθέτοντας μία πολύτιμη εμπειρία και γνώση, θα έπρεπε να αναλάβει κάποιος άνθρωπος ο οποίος θα είχε κάποιες ξεχωριστές ιδιότητες και ικανότητες.

Έτσι, πριν από λίγες μέρες, ζήτησα από τον κ. Δάφνι Κόκκινο να σκεφτεί εάν θα τον ενδιέφερε η θέση του Διευθυντή της Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης. Ομολογώ ότι η ανταπόκρισή του ήταν συγκινητική. Μου απάντησε μετά από λίγες ώρες από το πρώτο τηλεφώνημα, ότι θεωρεί καθήκον του να γυρίσει στην Ελλάδα. Βρίσκεται σήμερα στο Βούπερταλ. Δεν θα το έκαναν πολλοί. Υπηρετεί στο Χοροθέατρο του Βούπερταλ Pina Bausch. Από το 2002 ήταν ο στενός συνεργάτης της Pina Bausch. Και από το 2009 διευθύνει… είναι ο Διευθυντής προβών του Χοροθεάτρου.

Μου είπε, λοιπόν, χωρίς να με ρωτήσει τίποτα, ούτε εργασιακές σχέσεις, ούτε χρήματα, ούτε τίποτα, και αυτό δείχνει την επιθυμία και την αφοσίωσή του, ότι θα γυρίσει. Θεωρεί υποχρέωσή του να γυρίσει στην Ελλάδα και να υπηρετήσει τη σχολή την οποία από την οποία ο ίδιος αποφοίτησε.

Νομίζω ότι σήμερα θα βγει και η πράξη διορισμού του. Είναι ήδη στην Ελλάδα από εχθές, θα αναλάβει τη διεύθυνση της σχολής μόλις δημοσιευθεί το ΦΕΚ του, για να είναι όλα σύννομα. Αλλά ήδη έχει αρχίσει να συνεργάζεται μαζί με το Διοικητικό Συμβούλιο.

Ο Δάφνις Κόκκινος έχει συνεργαστεί με το Μπαλέτο της Λυρικής Σκηνής, επίσης, πολλές φορές, και έχει φέρει, έχει δείξει εξαιρετικά καλές παραστάσεις. Επομένως, είναι μία πολύ καλή μεταγραφή, αν μου επιτρέπετε, από το εξωτερικό, και δείχνει ότι υπάρχουν Έλληνες που πραγματικά αγαπούν την Ελλάδα, αγαπούν τον ελληνικό πολιτισμό.

Νομίζω ότι είναι μία καλή συγκυρία καθώς το Υπουργείο Πολιτισμού, προσωπικά εγώ και ο Γενικός Γραμματέας ο αρμόδιος θέλουμε να στηρίξουμε όσο γίνεται την Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης να μπει σε μία τροχιά ανάκαμψης και αναβάθμισης.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
ΑΘΗΝΑ +
spot_img

Συμβαίνει στην Αθήνα