11.5 C
Athens
Κυριακή, 29 Ιανουαρίου, 2023

11.5 C
Athens
Κυριακή, 29 Ιανουαρίου, 2023

Απάτες από e-shop φαντάσματα

spot_imgspot_img
Η Ανεξάρτητη Αρχή Συνήγορος του Καταναλωτή  γίνεται το τελευταίο διάστημα αποδέκτης πολύ μεγάλου αριθμού έγγραφων αναφορών και τηλεφωνικών παραπόνων καταγγελιών σχετικά με προβλήματα που συναντούν οι καταναλωτές με τις διαδικτυακές αγορές τους, ιδίως προϊόντων τεχνολογίας (κινητών τηλεφώνων, τάμπλετ, φορητών υπολογιστών, κ.λπ.).
 Όπως εξήγησε ο Λευτέρης Ζαγορίτης επικεφαλής του Συνηγόρου του Καταναλωτή μιλώντας στον Αθήνα 9.84,  ορισμένα από τα καταστήματα αυτά δεν παραδίδουν τα προϊόντα εντός του συμφωνημένου κατά περίπτωση χρόνου και μεταθέτουν διαρκώς τον χρόνο παράδοσης σε μελλοντικές ημερομηνίες, χωρίς, όμως, εν τέλει να τηρούν τις δεσμεύσεις τους απέναντι στους καταναλωτές και χωρίς να προβαίνουν σε επιστροφή  των χρηματικών ποσών που έχουν προεισπράξει προς ολοσχερή εξόφληση του τιμήματος των αγαθών, κατά πάγια πολιτική τους.
 Στις περισσότερες, δε, περιπτώσεις, σημείωσε  οι εν λόγω επιχειρήσεις διακόπτουν, μετά τη συναλλαγή, και κάθε επικοινωνία με τους καταναλωτές, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να λάβουν καμία πληροφόρηση σε σχέση με την πορεία των αγορών τους ή την επιστροφή των χρημάτων τους.
Ο Συνήγορος του Καταναλωτή διευκρίνισε,  στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του, αναδεικνύει τις ανωτέρω αθέμιτες και παραπλανητικές εμπορικές πρακτικές και διαβιβάζει τις αναφορές που λαμβάνει στη Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, για την επιβολή των προβλεπόμενων κυρώσεων, παράλληλα, δεδομένης της αναγκαιότητας και της ποινικής διερεύνησης αυτών των υποθέσεων, προβαίνει στην υποβολή μηνυτήριων αναφορών στον αρμόδιο Εισαγγελέα Πρωτοδικών.
Και συνέχισε, τέτοια φαινόμενα υπήρχαν και πριν την πανδημία, ωστόσο οι περιπτώσεις αυξήθηκαν μετά το Lockdown του περασμένου Μαρτίου και της έκρηξης που αυτό έφερε στο ηλεκτρονικό εμπόριο.
Ωστόσο, σύμφωνα με τον ίδιο, αυτό αντιμετωπίστηκε και όπως διευκρίνισε,  η πρώτη νίκη είναι ότι ενημερώθηκε ο κόσμος και άρχισε να προσέχει, κάναμε σε πέντε – έξη μηνυτήριες αναφορές σημείωσε, μπήκανε και πρόστιμα από τη Γενική Γραμματεία  Εμπορείου και Προστασία  Καταναλωτή, οπότε σταματήσανε  και περίπου από τον Ιούνιο άρχισε να μπαίνει σε ύφεση διότι ο κόσμος άρχισε να κάνει αγορές από πιο έγκυρα μαγαζιά.
Περαιτέρω,  συστήνει στους καταναλωτές για την καλύτερη προστασία τους ιδιαίτερα αυτή τη δύσκολη περίοδο, να προτιμούν την πραγματοποίηση αγορών από αξιόπιστα και γνωστά ηλεκτρονικά καταστήματα.  να ελέγχουν πάντοτε τις βασικές πληροφορίες που παρέχονται για το ηλεκτρονικό κατάστημα από τον ιστότοπό του.
Να αναζητούν, πρόσθεσε  ειδικότερα, την επωνυμία της εταιρείας και τα πλήρη στοιχεία επικοινωνίας, συμπεριλαμβανομένης ταχυδρομικής διεύθυνσης καθώς η ύπαρξη μόνο ηλεκτρονικής διεύθυνσης (e-mail) και κινητού τηλεφώνου δεν αρκεί και αποτελεί, μάλιστα, ένδειξη απάτης.
Να ελέγχουν, οπωσδήποτε επεσήμανε,  πριν από την πληρωμή ότι ο ιστότοπος παρέχει ασφαλή σύνδεση για τη μετάδοση ευαίσθητων δεδομένων, όπως στοιχείων πιστωτικών καρτών. 
Να εντοπίζουν στο διαδίκτυο τυχόν σχόλια, εμπειρίες ή συστάσεις άλλων καταναλωτών που έχουν ήδη συναλλαγεί με το κατάστημα, πρόσθεσε δε ότι τα αναγνωρισμένα ηλεκτρονικά καταστήματα έχουν στον ιστότοπό τους σήματα εμπιστοσύνης των ενώσεων ηλεκτρονικού εμπορίου και των οργανισμών που διαθέτουν πιστοποιητικά ασφαλείας και απορρήτου προσωπικών δεδομένων γιατί αυτό δείχνει ότι η εταιρεία είναι αξιόπιστη και ότι τηρεί τους βασικούς κανόνες στις ηλεκτρονικές συναλλαγές, οπότε ο καταναλωτής μπορεί να αγοράσει από αυτήν με ασφάλεια. 
Και το κυριότερο τόνισε να αποφεύγουν την πραγματοποίηση αγορών από ηλεκτρονικά καταστήματα που απαιτούν, αποκλειστικά, την προείσπραξη του τιμήματος των αγαθών μέσω πιστωτικής/χρεωστικής κάρτας, paypal ή τραπεζικού εμβάσματος και δεν διαθέτουν την αντικαταβολή ή την ηλεκτρονική πληρωμή τη στιγμή της παράδοσης του προϊόντος ως εναλλακτικό τρόπο πληρωμής. 
Όπως διευκρίνισε, να μην πείθονται από τις υπερβολικά δελεαστικές τιμές των προϊόντων σε σχέση με τον ανταγωνισμό  και σε κάθε   περίπτωση, αυτό να μην είναι το μοναδικό κριτήριο για την πραγματοποίηση των αγορών τους.
Θα πρέπει, τέλος, οι καταναλωτές να λαμβάνουν επιβεβαίωση της παραγγελίας, την οποία να φυλάσσουν μαζί με κάθε άλλο έγγραφο που σχετίζεται με αυτή  αν χρειάζεται πρόσθεσε, να επικοινωνήσουν με τον έμπορο, να προτιμούν το ηλεκτρονικό μήνυμα διότι  με αυτό τον τρόπο, σε περίπτωση προβλήματος, θα έχουν στη διάθεσή τους έμπρακτες αποδείξεις της  επικοινωνίας τους, καθώς και όλες τις λεπτομέρειες της συναλλαγής που έχουν συμφωνηθεί.
Κώστας   Παπανελόπουλος.
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
ΑΘΗΝΑ +
spot_img