Ετήσια Έκθεση για την Ποιότητα της Ανώτατης Εκπαίδευσης 2019
Από την έκθεση της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ), για την αξιολόγηση των ΑΕΙ, προκύπτει η ανάγκη για αλλαγές στην Ανώτατη Εκπαίδευση της χώρας μας ενώ επισημαίνεται ότι τα Ιδρύματα πραγματοποιούν συστηματική βελτίωση στην ποιότητα των σπουδών, τη δομή και τον εκσυγχρονισμό των προγραμμάτων ωστόσο παραμένουν αδυναμίες, κυρίως αυτές που σχετίζονται με τις διαρθρωτικές αδυναμίες του Εθνικού Συστήματος Ανώτατης Εκπαίδευσης και έχουν ως αποτέλεσμα τους χαμηλούς ρυθμούς αποφοίτησης, τη δυσμενή αναλογία φοιτητών-διδασκόντων, την έλλειψη αυτονομίας ή και διαχειριστικής ευελιξίας και άλλα.
Η έκθεση, η οποία κατατέθηκε στη Βουλή, καταγράφει την πορεία της ανώτατης εκπαίδευσης στην Ελλάδα, σε σύγκριση με τα συστήματα ανώτατης εκπαίδευσης άλλων χωρών, και ιδιαίτερα των χωρών της Ευρώπης, στη διάρκεια του 2019.
Συνοπτικά τα ευρήματα της έκθεσης
- Αύξηση του ποσοστού πολιτών με ανώτατη εκπαίδευση στο γενικό πληθυσμό, στην Ελλάδα και διεθνώς. Οι γυναίκες υπερτερούν σημαντικά.
- Διατήρηση των χαμηλών ποσοστών απασχόλησης των πτυχιούχων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα
συγκριτικά με τις χώρες του ΟΟΣΑ και της Ευρώπης. Διπλάσια η ανεργία στις γυναίκες σε σύγκριση με των ανδρών. - Αύξηση του φοιτητικού πληθυσμού ως ποσοστό του γενικού πληθυσμού στην Ελλάδα συγκριτικά με χώρες του ΟΟΣΑ και
της Ευρώπης, ενώ το ποσοστό αποφοίτων παραμένει το χαμηλότερο. - Διατήρηση της δυσμενούς αναλογίας φοιτητών ανά διδάσκοντα στην Ελλάδα σε σύγκριση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Το
ποσοστό των γυναικών στους διδάσκοντες στην Ελλάδα παραμένει ένα από τα χαμηλότερα της ΕΕ. - Η δημόσια χρηματοδότηση της ανώτατης εκπαίδευσης στην Ελλάδα παραμένει από τα χαμηλότερα ποσοστά στην Ευρώπη, παρόλο που εμφανίζει μια σχετική σταθερότητα και μικρή ανάκαμψη από το 2018, ενώ ταυτόχρονα ο φοιτητικός
πληθυσμός αυξάνεται. - Οι ερευνητικές επιδόσεις της Ελλάδα βρίσκονται σε σχετικά καλή θέση σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, καταλαμβάνοντας την 24η και 26η θέση σε σύνολο 53 χωρών. Η ερευνητική χρηματοδότηση εξακολουθεί να είναι χαμηλή παρόλη τη σχετική αύξηση κατά το προηγούμενο έτος.
- Οι αιτίες της φυγής των επιστημόνων στην Ελλάδα (brain drain) δεν είναι μόνο οικονομικής φύσης και δεν σχετίζονται
μόνο με την οικονομική κρίση. Είναι απόρροια χρόνιων στρεβλώσεων στη λειτουργία της χώρας (π.χ. έλλειψη
αξιοκρατίας, διαφθορά, έλλειψη οράματος και στρατηγικής σε εθνικό επίπεδο, εναρμόνιση συστημάτων εκπαίδευσης, οικονομίας και κοινωνίας, ακατάλληλο παραγωγικό μοντέλο) τροφοδοτούμενων από ένα ακατάλληλο πλαίσιο αξιών. - Σήμερα αυξάνεται το ενδιαφέρον των Πανεπιστημίων για τη βιώσιμη ανάπτυξη. Η εναρμόνιση της λειτουργίας τους με τις
απαιτήσεις των στόχων για τη βιώσιμη ανάπτυξη αποτελεί πρόκληση και ένδειξη επιδίωξης της αριστείας, ενώ προϋποθέτει
στρατηγική ευφυΐα και συστημική αντίληψη από την πλευρά των δρυματικών διοικήσεων.
Δείτε εδώ ολόκληρη την έκθεση
Καλλιόπη Ασλανίδου