back to top
22.3 C
Athens
Πέμπτη, 18 Απριλίου, 2024

22.3 C
Athens
Πέμπτη, 18 Απριλίου, 2024

Διατροφική προστασία από τον κορονοϊό – Οδηγίες από τον δρ. Δημήτρη Γρηγοράκη

Διαβάστε επίσης

Νέες επιστημονικες μελέτες  έρχονται να ενισχύσουν τα  δεδομένα που υποδείκνυαν ότι οι παχύσαρκοι αποτελούν ομάδες υψηλού κινδύνου για λοίμωξη Covid-19 αλλά και διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο επιπλοκών, αν προσβληθούν από τη νόσο, που προκαλεί ο νέος κορονοϊός SARS-CoV-2.

Ο Κλινικός Διαιτολόγος – Διατροφολόγος PhD, Διδάκτωρ Χαροκοπείου Πανεπιστημίου Δημήτρης Γρηγοράκης, μέσω του Αθήνα 9.84, δίνει διατροφικές οδηγίες κατά του κορονοϊού και μας εξηγεί τι πρέπει να τρώμε και τι να αποφεύγουμε.

Ισχυρή θωράκιση του ανοσοποιητικού

«Δεν υπάρχει τίποτα πιο σημαντικό αυτή τη χρονική περίοδο, ενόψει της φονικής πανδημίας του κορονοϊού (COVID-19), από την ισχυρή θωράκιση του ανοσοποιητικού» επισημαίνει ο κ. Γρηγοράκης. «Έχει επισημανθεί κατ΄ επανάληψη ότι η διαμόρφωση των λειτουργιών του παρουσιάζει κατεξοχήν διατροφοεξαρτώμενο χαρακτήρα. Με βάση αυτήν τη παραδοχή, ειδικά διατροφικά συστατικά επιτελούν κομβικό ρόλο στην ρύθμιση της έκφρασης των απαντήσεων του ανοσοποιητικού».

Διατροφικό πρόγραμμα στην καθημερινότητά μας

«Θα πρέπει να θέσουμε ένα σχετικό διατροφικό πρόγραμμα στην καθημερινότητά μας. Είναι σημαντικό να υπάρχει καθορισμένη ώρα που τρώμε, που ξεκουραζόμαστε και που κοιμόμαστε.

Επιπλέον:

  • Προσπαθούμε να φροντίσουμε τη διατροφή μας τρώγοντας υγιεινά. Αυξάνουμε την κατανάλωση φρούτων και λαχανικών, τα οποία εκτός των άλλων θα θωρακίσουν το ανοσοποιητικό μας.
  • Καταναλώνουμε άφθονες ελιές, ελαιόλαδο και αβοκάντο, τα οποία είναι πλούσια σε μονοακόρεστα λιπαρά και παρέχουν σημαντική προστασία στον περιορισμό της φλεγμονής.
  • Καταναλώνουμε θαλασσινά και άφθονους ξηρούς καρπούς λόγω της υψηλής περιεκτικότητας που διαθέτουν σε ψευδάργυρο και βιταμίνη Ε. Και τα δύο αυτά θρεπτικά συστατικά δημιουργούν ιδιαίτερα μία έντονη ενδογενή αντιοξειδωτική προστασία.
  • Προστατεύουμε την γαστρεντερική μας υγεία (μην ξεχνάμε ότι το έντερο είναι ο δεύτερος «εγκέφαλος»), μέσω της κατανάλωσης προβιοτικών ουσιών που προέρχονται από το γιαούρτι και το κεφίρ.
  • Καταναλώνουμε σκόρδο και κρεμμύδι, τα οποία είναι γνωστά για την αντιική τους δράση, όπως και όσπρια λόγω των φυτοοιστρογόνων που περιέχουν.
  • Τέλος, ο στιγμιαίος καφές, ψωμί του τοστ εμπλουτισμένο με βιταμίνες, δημητριακή ολικής με σιτάρι και βρώμη, μέλι (ακόμα και σε ατομικές συσκευασίες) και η γραβιέρα (Light) εξαιτίας της υψηλής της διατροφικής αξίας, θα μας βοηθήσουν σημαντικά στο να διατηρήσουμε το βάρος μας σε φυσιολογικό επίπεδο.

Ο ρόλος της βιταμίνης D

Εκτός από τα παραπάνω, ιδιαίτερος είναι ο ρόλος της βιταμίνης D. Η ανοσορρυθμιστική της δράση συντελεί στη δημιουργία «έξυπνων» απαντήσεων του ανοσοποιητικού. Η προσβολή από τον κοροναϊό (COVID-19) είναι μία ιογενής λοίμωξη του ανοσοποιητικού, η οποία συνήθως προκαλεί αναπνευστικές επιπλοκές με ποικίλη σοβαρότητα στον άνθρωπο. Η λοίμωξη από τον κοροναϊό εκδηλώνεται συνήθως ως πνευμονία με πυρετό, βήχα, δύσπνοια και αναπνευστική δυσχέρεια. Σε αρκετές περιπτώσεις η λοίμωξη οδηγεί σε εμφάνιση επιπλοκών (Οξύ Σύνδρομο Αναπνευστικής Δυσχέρειας (ARDS), νεφρική ανεπάρκεια, πολυοργανική ανεπάρκεια, διαταραχές της πήξης, περικαρδίτιδα ή και θάνατο.

Διάφορες έρευνες δείχνουν ότι η διατήρηση φυσιολογικών επιπέδων βιταμίνης D, μπορεί να βοηθήσει στο να διατηρηθεί το ανοσοποιητικό σύστημα υγιές κι έτσι να μπορεί να προστατεύσει και από αναπνευστικές διαταραχές. Η βιταμίνη D παρουσιάζει τόσο αντιφλεγμονώδεις, όσο και ανοσορρυθμιστικές ιδιότητες και είναι ζωτικής σημασίας για την ενεργοποίηση των αμυντικών συστημάτων. Τα χαμηλά επίπεδα της βιταμίνης D έχουν συσχετιστεί με αυξημένο κίνδυνο αναπνευστικών παθήσεων, συμπεριλαμβανομένης της φυματίωσης, του άσθματος και της χρόνιας αποφρακτικής πνευμονοπάθειας, καθώς και των ιογενών και βακτηριακών αναπνευστικών λοιμώξεων. Μια πρόσφατη συστηματική ανασκόπηση και μεταανάλυση. που δημοσιεύτηκε σε ένα από τα εγκυρότερα περιοδικά στον κόσμο, στο BMJ, (British Medical Journal) και περιλάμβανε 11.321 άτομα από 14 χώρες έδειξε ότι η λήψη βιταμίνης D μειώνει τον κίνδυνο οξείας αναπνευστικής λοίμωξης (ARI) κατά τουλάχιστον 12%.

Μουρουνέλαιο

Ταυτόχρονα, υπάρχουν και άλλα θρεπτικά συστατικά που φροντίζουν την ισορροπία του ανοσοποιητικού όπως είναι η «αντιοξειδωτική» βιταμίνη Ε, η οποία εξουδετερώνει την καταστροφική δράση των ελευθέρων ριζών. Επιπλέον, τα ω-3 λιπαρά (EPA και DHA) πέρα από την αγγειακή προστασία που προσφέρουν, δημιουργούν μία σημαντική αντιφλεγμονώδη ασπίδα στον οργανισμό.

Για την κάλυψη όλων παραπάνω κομβικών συστατικών, την απάντηση προσφέρει εμπεριστατωμένα το μουρουνέλαιο, το οποίο ήδη από τη δεκαετία του 1960 είναι γνωστό για τις ανοσοπροστατευτικές του ιδιότητες. Περιλαμβάνει τον ιδιαίτερο συνδυασμό βιταμίνης D με τα ω-3 λιπαρά και μάλιστα σε απόλυτα βιοδιαθέσιμη μορφή. Επίσης, παρούσες σε αυτό είναι οι Βιταμίνες Ε και Α. Λάβετε υπόψιν ότι έχει ιδιαίτερη σημασία το μουρουνέλαιο που αγοράζετε να είναι υψηλής ποιότητας. Ευτυχώς υπάρχει στη χώρα μας μουρουνέλαιο εξαιρετικής ποιότητας, παρασκευασμένο μέσα σε 24 ώρες από την αλίευση της μουρούνας και με προδιαγραφές καθαρότητας κατά πολύ αυστηρότερες από εκείνες (ήδη αυστηρές) που έχει θεσπίσει η Ευρωπαϊκή Ένωση.

Τι αποφεύγουμε:

Διάφορες τροφές συντελούν στην αποδιοργάνωση του ανοσοποιητικού και στην πρόκληση φλεγμονής. Πιο συγκεκριμένα, θα πρέπει να αποφεύγουμε: 

  • τα επεξεργασμένα κρέατα (πχ. Αλλαντικά),
  • τα Τrans λιπαρά,
  • το πρόχειρο (γρήγορο) φαγητό,
  • τα μη εποχικά τρόφιμα που μπορεί να περιέχουν υψηλή ποσότητα φυτοφαρμάκων,
  • τις τροφές που είναι πλούσιες σε συντηρητικά,
  • τα  τρόφιμα που περιέχουν πρόσθετα (χρωστικές) τροφίμων,
  • τη ζάχαρη,
  • τηγανισμένα σε ακατάλληλες συνθήκες,
  • ξεροψημένα τρόφιμα
  • «Λευκά» τρόφιμα (ψωμί, ζυμαρικά κ.λπ.)
  • τυποποιημένα τρόφιμα: σνακ, σφολιατοειδή,
  • προετοιμασμένα γεύματα,
  • νερό από διαβρωμένους σωλήνες (μπορεί να περιέχει βαρέα μέταλλα: μόλυβδο και κάδμιο),
  • μεγάλα ψάρια (μπορεί να περιέχουν βαρέα μέταλλα: μόλυβδο και υδράργυρο)».

Καλλιόπη Ασλανίδου

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
ΑΘΗΝΑ +
spot_img

Συμβαίνει στην Αθήνα