32.4 C
Athens
Δευτέρα, 4 Ιουλίου, 2022

32.4 C
Athens
Δευτέρα, 4 Ιουλίου, 2022

Μποτιτσέλι, Γκόγια, Γκρέκο, Ντελακρουά από το Μουσείο του Λούβρου στην Εθνική Πινακοθήκη

Η πρώτη περιοδική έκθεση της νέας Εθνικής Πινακοθήκης φέρνει τη συναδέλφωση της με το Μουσείο του Λούβρου και ταυτόχρονα εγκαινιάζει για το κοινό μια νέα αίθουσα 2000τμ.

Όταν στρέφουμε το κινητό στον εαυτό μας, και τραβάμε μια σέλφι, τι είναι αυτό που πραγματικά κάνουμε; Διεκδικούμε ένα μερίδιο στην αθανασία. Πριν την σαρωτική έλευση της τεχνολογίας, και την ανακάλυψη της φωτογραφίας, αυτό το κομμάτι της αθανασίας μπορούσε να διεκδικηθεί μέσα από το πορτραίτο. Προτομή, μινιατούρα, ζωγραφικός πίνακας, κόσμημα: η απεικόνιση σημαντικών ή και όχι μορφών, λαμβάνει διαφορετικές εκφάνσεις στο πέρασμα της ιστορίας, εκφάνσεις που καθορίζουν και καθορίζονται από κοινωνικοπολιτικές και τοπογραφικές συνθήκες της εκάστοτε εποχής.

Η ιστορική διερεύνηση της σημασίας του πορτραίτου και η κοινωνική του διάσταση είναι ο βασικός άξονας της έκθεσης «ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΑΘΑΝΑΣΙΑ- Η ΤΕΧΝΗ ΤΟΥ ΠΟΡΤΡΑΙΤΟΥ ΣΤΙΣ ΣΥΛΛΟΓΕΣ ΤΟΥ ΛΟΥΒΡΟΥ» που θα φιλοξενηθεί στη Νέα Εθνική Πινακοθήκη από τις 29 Νοεμβρίου.

Φρανθίσκο Γκόγια (Francisco José de Goya y Lucientes, 1746-1828) Πορτρέτο του Λουίς Μαρία ντε Σιστουέ υ Μαρτινέθ (1788-1842), 2ου βαρόνου της Menglana 1791

Αυτό διακρίνεται καθαρά στις ενότητες που διαρθρώνουν την έκθεση:

  • ΠΡΟΛΟΓΟΣ -Η μάσκα, ένας πρόδρομος του πορτραίτου 
  • ΤΟ ΠΟΡΤΡΑΙΤΟ-ΑΝΑΜΝΗΣΗ -Προσφορά της εικόνας του ηγεμόνα στον θεό ως έκφραση ευλάβειας
  • ΑΡΧΑΙΑ ΝΕΚΡΙΚΑ ΠΟΡΤΡΑΙΤΑ -Έχουν σκοπό να κρατήσουν ζωντανή την εικόνα του νεκρού
  • Αντουάν-Ζαν Γκρο (Antoine-Jean Gros, 1771-1835) Ο Βοναπάρτης στη γέφυρα της Αρκόλ (17 Νοεμβρίου 1796) 1796

    ΝΕΟΤΕΡΑ ΝΕΚΡΙΚΑ ΠΟΡΤΡΑΙΤΑ, ΕΥΓΕΝΕΙΣ ΚΑΙ ΗΡΩΕΣ- Ανάμεσα στην εξιδανίκευση και στον ρεαλισμό

  • ΠΡΟΣΩΠΑ ΕΞΟΥΣΙΑΣ- Από τον Χαμουραμπί, στον Μέγα Αλέξανδρο, (αντίγραφο από την προτομή του Λυσίππου), στον ρωμαίο αυτοκράτορα Καρακάλλα, στους γάλλους βασιλείς, στον Λουδοβίκο ΙΔ’, τον «Βοναπάρτη στη Γέφυρα της Αρκόλης» του Γκρο, και το μεταθανάτιο «Πορτραίτο του Δούκα της Ορλεάνης», αριστούργημα του Ενγκρ
  • ΙΝΤΕΡΜΕΤΖΟ 1: ΑΠΟ ΤΑ ΝΟΜΙΣΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΤΑΜΠΑΚΙΕΡΑ, Η ΔΙΑΔΟΣΗ ΤΟΥ ΠΟΡΤΡΑΙΤΟΥ– Πολύτιμα μικροτεχνήματα με το πορτραίτο σε φορητή μορφή
    για προσωπική χρήση
  • ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΣΤΗΝ ΕΞΟΥΣΙΑ- Από την εποχή των Φαραώ, στην αυλή των Μαρία-Άννα των Αψβούργων στην Ισπανία και ως τα πορτραίτα της Μαντάμ ντε Πομπαντούρ και της Μαρίας Αντουανέτας
  • ΙΝΤΕΡΜΕΤΖΟ 2- Πολυτελές κιβώτιο, που ανήκε στον Λουδοβίκο ΙΗ’. Περιέχει 48 πορτραίτα με τις μεγάλες προσωπικότητες της γαλλικής ιστορίας
  • Η ΔΥΝΑΜΗ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ: ΠΟΙΗΤΕΣ, ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ, ΦΙΛΟΣΟΦΟΙ- Η ενότητα μας δίνει την εικόνα του πνευματικού ανθρώπου, από την αρχέτυπη προτομή του Ομήρου ως το πορτραίτο του Αντόνιο ντε Κοβαρούμπιας από τον Γκρέκο. Και από τους γάλλους φιλοσόφους του Διαφωτισμού Ρουσώ, Βολταίρο, Ντιντερό, ως τον Μπαλζάκ
  • ΚΩΔΙΚΕΣ ΚΑΙ ΣΥΡΜΟΙ ΣΤΟΥΣ ΑΝΔΡΕΣ
    ΚΟΙΝΟΤΟΠΙΑ ΚΑΙ ΠΡΩΤΟΤΥΠΙΑ- Μια πλούσια συλλογή από πίνακες με επίσημα πορτραίτα από τις αυλές της Ευρώπης, από την Αναγέννηση και το Μπαρόκ ως τον θρίαμβο του αστικού πορτραίτου τον 19ο αιώνα
  • ΕΠΙΛΟΓΟΣ/ΓΥΝΑΙΚΕΙΑ ΠΟΡΤΡΑΙΤΑ, ΚΟΙΝΟΤΟΠΙΑ ΚΑΙ ΜΟΝΑΔΙΚΟΤΗΤΑ-Ποικίλα πορτραίτα γυναικών αντιπροσωπεύουν την ομορφιά και την κομψότητα σε διάφορες εποχές. Από το αριστούργημα του Βερονέζε με την «Ωραία Νάννι» ως την «Αφροδίτη με τον Έρωτα», σπάνιο έργο του Ρέμπραντ, που απεικονίζει ως θεά την σύντροφό
Πυρετώδεις προετοιμασίες του τεχνικού προσωπικού της πινακοθήκης για να είναι όλα έτοιμα στις 29 Νοεμβρίου

Περισσότερα από 100 έργα επιλέχθηκαν από τις συλλογές του Λούβρου για να έρθουν στην Αθήνα, και για να συλληφθεί η δυσκολία του εγχειρήματος στεκόμαστε στα στοιχεία που εξέθεσε η διευθύντρια της Εθνική Πινακοθήκης Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα: η ασφαλιστική αξία ενός και μόνο έργου ενδέχεται να ξεπεράσει τα 20 εκατ. ευρώ. Η έκθεση οργανώνεται, όχι χρονολογικά, αλλά γύρω από τις διαφορετικές λειτουργίες που αποδίδονται στο πορτραίτο με την πάροδο του χρόνου, για να καταλήξει στο τέταρτο και τελευταίο μέρος της που αφορά τον εκδημοκρατισμό του πορτραίτου. Δεν δόθηκε έμφαση στον εναρμονισμό των έργων, όσο πολλές φορές στην αντίθεση αυτών.

Λίγο πριν τα πορτρέτα τοποθετηθούν στους μωβ τοίχους της έκθεσης

Η έκθεση «ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΑΘΑΝΑΣΙΑ- Η ΤΕΧΝΗ ΤΟΥ ΠΟΡΤΡΑΙΤΟΥ ΣΤΙΣ ΣΥΛΛΟΓΕΣ ΤΟΥ ΛΟΥΒΡΟΥ» έρχεται στον απόηχο της έκθεσης «Παρίσι / Αθήνα» που εγκαινιάστηκε στο Μουσείο του Λούβρου για να τιμηθεί η διακοσιοστή επέτειος από την έναρξη του Αγώνα για την Εθνική Ανεξαρτησία της Ελλάδας.

Βάσια Μπακετέα

Ατελιέ του Φρανσουά Κλουέτ (François Clouet, π. 1520-1572) Πορτρέτο του Ηρακλή-Φραγκίσκου (1554-1584), δούκα ντ’ Αλανσόν π. 1566-1567
Φρανσουά Μπουσέ (François Boucher, 1703-1770) Πορτρέτο της Ζαν Αντουανέτ Λε Νορμάν ντ’ Ετιόλ, μαρκησίας ντε Πομπαντούρ π. 1750
. Véronèse (Paolo Caliari, dit) (1528-1588) Portrait de femme, dite La Belle Nani Vers 1560
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
ΑΘΗΝΑ +
spot_img