back to top
18.4 C
Athens
Πέμπτη, 25 Απριλίου, 2024

18.4 C
Athens
Πέμπτη, 25 Απριλίου, 2024

Μνημόνιο συνεργασίας Δήμου Αθηναίων και Υπουργείου Μεταφορών

Διαβάστε επίσης

Κοινές δράσεις κατά την κατασκευή της Γραμμής 4 του Μετρό καθορίστηκαν με μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, του Δήμου Αθηναίων, της Αττικό Μετρό ΑΕ και της Ανάπλασης Αθήνας ΑΕ. Οι δράσεις αυτές έχουν ως στόχο τα έργα να επιβαρύνουν στο ελάχιστο την καθημερινότητα των πολιτών και η Αθήνα να μη χάσει ούτε ένα δέντρο, αντίθετα να φυτευτούν ακόμη περισσότερα.

Η Γραμμή 4, προϋπολογισμού 1,2 δισ. ευρώ, έχει σχεδιαστεί με σκοπό την εξυπηρέτηση πολλών πυκνοκατοικημένων περιοχών του κέντρου της Αθήνας και γι’ αυτό προβλέπεται η κατασκευή νέων σταθμών σε κομβικά σημεία του κέντρου, όπως είναι τα Εξάρχεια ή το Κολωνάκι. Οι 7 από αυτούς τους 15 νέους σταθμούς, και μάλιστα αυτοί που είναι στις πιο πυκνοκατοικημένες περιοχές, βρίσκονται στον Δήμο Αθηναίων. Για αυτό άλλωστε κρίθηκε αναγκαίο το μνημόνιο συνεργασίας.

Το πρώτο τμήμα του έργου, του οποίου η κατασκευή έχει ξεκινήσει, έχει μήκος 13 χιλιόμετρα. Από το άλσος Βεΐκου, πάει στην Κυψέλη, τα Δικαστήρια, τα Εξάρχεια, το Κολωνάκι, τον Ευαγγελισμό, την Καισαριανή, την Πανεπιστημιούπολη στου Ζωγράφου και καταλήγει στο Γουδή. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα η Γραμμή 4 θα ξεκινήσει τη λειτουργία της σε 8 χρόνια, θα εξυπηρετεί ημερησίως 340.000 επιβάτες και θα έχει έντονο περιβαλλοντικό αποτύπωμα καθώς θα κυκλοφορούν 53.000 λιγότερα αυτοκίνητα στο δρόμο, κάτι που θα σημαίνει 1.216 μεγαβατώρες εξοικονόμηση ενέργειας και 318 τόνους λιγότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.

Κ. Καραμανλής: «Ενώνουμε δυνάμεις»

Το μνημόνιο συνεργασίας για τη Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας υπεγράφη στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, από τον υπουργό Κώστα Καραμανλή, τον Δήμαρχο Αθηναίων Κώστα Μπακογιάννη, τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Αττικό Μετρό ΑΕ Νίκο Κουρέτα και τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Ανάπλασης Αθήνας ΑΕ Χρόνη Ακριτίδη.

«Κάνουμε το πιο καθοριστικό βήμα για τη σωστή κατασκευή αυτού του μεγάλου έργου. Και δείχνουμε στην πράξη, πώς πρέπει να γίνονται τα έργα στην Ελλάδα. Ενώνοντας δυνάμεις. Αθροίζοντας τεχνογνωσία, εμπειρία και προσπάθεια. Και δουλεύοντας όλοι μαζί, για το καλό των πολιτών και του τόπου μας» σημείωσε ο κ. Καραμανλής και εξήγησε ότι με το μνημόνιο «συμφωνούμε τι πρέπει να κάνει ο καθένας και τι να κάνουμε όλοι μαζί, ώστε η νέα Γραμμή του Μετρό μας, που οι Αθηναίοι την περιμένουν τόσα χρόνια, να κατασκευαστεί με τη μεγαλύτερη δυνατή ταχύτητα, με τη μικρότερη δυνατή όχληση για τους πολίτες και με την ελάχιστη δυνατή επιβάρυνση από τα έργα για τις γειτονιές της Αθήνας και την καθημερινότητά τους. Και μάλιστα όχι απλώς χωρίς περιβαλλοντικό κόστος κατά τη διάρκεια των εργασιών, αλλά με σαφές περιβαλλοντικό όφελος, δηλαδή όχι λιγότερα αλλά περισσότερα δέντρα, με απόλυτη προστασία των έργων τέχνης και πολιτισμού που βρίσκονται στους χώρους των εργοταξίων. Και τελικά, η ολοκλήρωση της Γραμμής 4, να σημαίνει όχι μόνο μια πιο ανθρώπινη Αθήνα, αλλά και μια ακόμα πιο όμορφη Αθήνα».

Κ. Μπακογιάννης: «Νέα κουλτούρα συνεργασία Αυτοδιοίκησης-Κράτους»

Από την πλευρά του ο Δήμαρχος Αθηναίων Κώστας Μπακογιάννης έκανε λόγο για «ένα πάρα πολύ μεγάλο και σημαντικό βήμα για την πόλη της Αθήνας» και πρόσθεσε: «Το μνημόνιο συνεργασίας που υπογράψαμε είναι αντιπροσωπευτικό μιας νέας κουλτούρας και νοοτροπίας που θέλει την τοπική αυτοδιοίκηση και το κεντρικό Κράτος να λειτουργούν συμπληρωματικά, ο καθένας στις αρμοδιότητές του, αλλά συνεργατικά: Από “πάνω προς τα κάτω” για το Κράτος, από “κάτω προς τα πάνω” για τον Δήμο Αθηναίων».

«Σήμερα, δε μιλάμε πια για κάτι θεωρητικό, μιλάμε για κάτι πρακτικό που αφορά την καθημερινότητα και την ποιότητα ζωής των Αθηναίων» επισήμανε ο κ. Μπακογιάννης και εξήγησε: «Πρώτον, αυτό το εξαιρετικά μεγάλο συγκοινωνιακό έργο με τα πολύ μεγάλα περιβαλλοντικά οφέλη, δεν είναι απλώς ένα ευρωπαϊκό έργο. Δεύτερον, μέσα από το έργο αναδεικνύεται έμπρακτα ο σεβασμός στον δημόσιο χώρο. Υπάρχει πλέον κοινή αποδοχή ότι δεν αντέχουμε ούτε ένα τετραγωνικό μέτρο να πάει χαμένο. Και τρίτον, υπάρχει ο σχεδιασμός για τους αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς. Αυτό σημαίνει ότι από την αρχή του έργου προνοούμε για το τέλος του έργου. Στην αρχή του κύκλου, σχεδιάζουμε για το τέλος του κύκλου, κάτι που δεν είθισται, τουλάχιστον στην ελληνική δημόσια διοίκηση, και που ωστόσο, σε κάθε περίπτωση, αξίζει στην πόλη».

Σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, η Γραμμή 4 είναι το σημαντικότερο έργο της τελευταίας 20ετίας στην πρωτεύουσα, μαζί με την Αττική Οδό, γιατί θα αλλάξει την καθημερινότητα του πολίτη στο λεκανοπέδιο και θα δώσει τεράστια ώθηση στην οικονομία. «Αν δει κανείς πόσους σταθμούς Μετρό έχει η ελληνική πρωτεύουσα σε σχέση π.χ. με τη Μαδρίτη, θα καταλάβει ότι η χώρα μας είναι αρκετά πίσω», επισήμανε ο κ. Καραμανλής και ανέφερε ότι στο Παρίσι η μέση πυκνότητα σταθμών του Μετρό είναι τέσσερις ανά τετραγωνικό χλμ. αστικού χώρου, όταν στην Αθήνα αντίστοιχα και με τους νέους σταθμούς της Γραμμής 4 η μέση πυκνότητα θα φθάσει πλέον τον ένα σταθμό ανά τετραγωνικό χλμ. αστικού χώρου.

Ο Υφυπουργός Γιώργος Καραγιάννης αρμόδιος για τις Υποδομές, είπε ότι «το Μνημόνιο εξασφαλίζει μεταξύ άλλων όχι μόνο την προστασία και την φροντίδα του δημοσίου χώρου, αλλά πρώτα και κύρια την περιβαλλοντική και πράσινη κατεύθυνση του έργου, αφού το ισοζύγιο πρασίνου, μετά την ολοκλήρωση του έργου, θα είναι θετικό και επιπροσθέτως θα χρηματοδοτηθεί η φύτευση επιπλέον 2.000 δέντρων στη πόλη.

Επτά δεσμεύσεις προς τους κατοίκους της Αθήνας

Όπως αναφέρθηκε, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, αναλαμβάνει απέναντι στους Αθηναίους και τις Αθηναίες επτά δεσμεύσεις:

1. Να δουλέψουμε με ταχύτητα και να συνεργαστούμε χωρίς εγωισμούς και «μπαλάκι ευθυνών». Έτσι πρέπει να γίνονται τα μεγάλα έργα.

2. Να μην χάσει η Αθήνα ούτε ένα δέντρο. Αντιθέτως να αποκτήσει ακόμα περισσότερα. Συνολικά μιλάμε για πάνω από 1.300 μεταφυτεύσεις και 2.700 νέα δέντρα.

3. Να είναι τα εργοτάξια όσο γίνεται πιο περιορισμένα τοπικά και αναβαθμισμένα αισθητικά. Κάθε αναγκαία εργασία να ενοχλεί όσο το δυνατόν λιγότερο.

4. Να υπάρχει πρόνοια για κυκλοφοριακές ρυθμίσεις και έγκαιρη ενημέρωση.

5. Να προφυλάξουμε με τη μέγιστη προσοχή τα έργα τέχνης και πολιτισμού της πόλης.

6. Κάθε σταθμός που ολοκληρώνεται, να σημαίνει και ανάπλαση της περιοχής. Με νέο αστικό εξοπλισμό, νέο ηλεκτροφωτισμό, πράσινο. Μια Αθήνα ακόμα πιο όμορφη.

7. Και τελικά, να παραδώσουμε ένα έργο σύγχρονο, φιλικό προς το περιβάλλον και απόλυτα λειτουργικό, που πραγματικά θα αλλάξει τη ζωή στην πόλη».

Οι σταθμοί «Ευαγγελισμός» και «Εξάρχεια»

Αναφερόμενος στο σταθμό «Ευαγγελισμός» και στα σενάρια που μιλούν για αλλαγή σχεδίων ώστε να μην συμπεριληφθεί, μαζί με τα «Εξάρχεια», στη Γραμμή 4, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών έκανε λόγο για έναν κομβικό σταθμό μετεπιβίβασης, όπου θα συναντηθούν, στην ουσία, δυο γραμμές. «Συνεπώς, θέλω να πω ότι αυτή τη στιγμή δεν υπάρχουν πισωγυρίσματα. Τα περισσότερα εργοτάξια και όλες οι πρόδρομες εργασίες έχουν ήδη πραγματοποιηθεί και ολοκληρωθεί. Και σε λίγο καιρό μπαίνει ο μετροπόντικας. Οπότε δεν υπάρχουν δεύτερες σκέψεις. Το έργο θα γίνει και θα γίνει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, έτσι ώστε να δημιουργήσουμε όχι απλά τη μικρότερη δυνατή όχληση, αλλά να κάνουμε και πράγματα που δεν έχουν γίνει ποτέ σε αυτή τη χώρα κατά τη διάρκεια κατασκευής του έργου».

Για τον σταθμό «Εξάρχεια» ο κ. Καραμανλής είπε ότι «ο Δήμος Αθηναίων και το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, τα τελευταία χρόνια έχουν κάνει μια πολύ συντονισμένη προσπάθεια, έτσι ώστε τα Εξάρχεια να μην είναι αυτό που πολλοί θεωρούν ότι είναι. Εμείς, από την πλευρά μας, ήδη έχουμε κάνει τις απαραίτητες μετρήσεις και συνεπώς δεν πρόκειται να κάνουμε πίσω σε αυτό. Θέλω να διαβεβαιώσω, ότι δέσμευση της κυβέρνησης και του ίδιο του πρωθυπουργού είναι ότι δεν πρόκειται να κάνουμε πίσω».

Για το ίδιο θέμα ο Δήμαρχος Αθηναίων Κώστας Μπακογιάννης ανέφερε χαρακτηριστικά: «Είναι πολύ ξεκάθαρο αυτό το οποίο κάποιοι επιχειρούν να κάνουν στα Εξάρχεια, όμως οι μάσκες έχουν πέσει. Επιχειρούν, και αυτό είναι παγκόσμια πρωτοτυπία, να πολιτικοποιήσουν και να ιδεολογικοποιήσουν τον σταθμό του Μετρρό. Λες και υπάρχουν αριστερά ή δεξιά βαγόνια. Και αντιλαμβάνεστε πως αυτό δε μπορεί να γίνει ανεκτό. Διότι δε μπορεί να επιτρέψει ο Δήμος Αθηναίων, όπως είμαι σίγουρος ότι δεν πρόκειται να επιτρέψει και η Κυβέρνηση, να εργαλειοποιηθούν οι ζωές των κατοίκων των Εξαρχείων, και οι ίδιοι οι κάτοικοι των Εξαρχείων να κρατούνται ως όμηροι για να εξυπηρετηθούν τα όποια μικροπολιτικά συμφέροντα ή ιδεοληπτικές θεωρήσεις. Ο Δήμος Αθηναίων είναι παρών στα Εξάρχεια, όπως είναι και στις υπόλοιπες 128 γειτονιές της Αθήνας. Τα τελευταία δύο χρόνια.

Για το ενδεχόμενο αύξησης κόστους λόγω πολέμου ή άλλων συγκυριών, ο Κώστας Καραμανλής ανέφερε ότι «θα αντιμετωπίσουμε όλα τα προβλήματα που ενδεχομένως προκύψουν και όπου χρειάζεται να παρέμβουμε, θα το κάνουμε. Θέλω να θυμίσω, όμως ότι στον αναθεωρημένο 4412 που έχουμε ψηφίσει, έχουμε δημιουργήσει μια διαδικασία η οποία σιγά – σιγά θα αυτοματοποιηθεί. Τονίζω και πάλι ότι το τελευταίο πράγμα που θέλουμε είναι αυτά τα έργα να μπλοκάρουν. Ειδικά τώρα που συμβασιοποιούνται σε όλη τη χώρα, που μόνο από το υπουργείο μας έργα άνω των 3, 5δις και ήδη έχουν συμβασιοποιηθεί ακόμη 6,5 δισ».

Τέλος, αναφερόμενος στους αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς μελλοντικής διαμόρφωσης των πλατειών, όπου θα κατασκευαστούν σταθμοί (Κυψέλης, Εξαρχείων, Κολωνακίου), ο Δήμαρχος Αθηναίων επισήμανε ότι «έχουμε προβλέψει αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς για κάθε πλατεία όπου θα δημιουργηθεί νέος σταθμός του ΜΕΤΡΟ. Μιλάμε για τα εμβληματικά σημεία της πόλης των Αθηνών, τις πλατείες με ιστορία, με πολιτιστικό και κοινωνικό ειδικό βάρος. Επομένως θέλουμε το τελικό αποτέλεσμα να είναι αντάξιο όχι μόνο του παρελθόντος αλλά και του μέλλοντος».

 

Ισίδωρος Ρούσσος

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
ΑΘΗΝΑ +
spot_img

Συμβαίνει στην Αθήνα