Κανονικά διεξάγονται την Τετάρτη οι εξετάσεις διαγνωστικού χαρακτήρα, ή αλλιώς «ελληνική PISA», στη Νεοελληνική Γλώσσα και τα Μαθηματικά, καθώς «παράνομη και καταχρηστική» κρίθηκε από το Πρωτοδικείο Αθηνών η απεργία που είχαν προκηρύξει η Διδασκαλική Ομοσπονδία (ΔΟΕ) και η Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ). Στις εξετάσεις συμμετέχουν 6.000 μαθητές και μαθήτριες της ΣΤ’ τάξης του Δημοτικού και της Γ’ τάξης Γυμνασίου από 600 σχολεία της χώρας, 300 Δημοτικά και 300 Γυμνάσια.
Η υπουργός Παιδείας κατέθεσε κατεπείγουσα αγωγή ενώπιον του Μονομελούς Πρωτοδικείου Αθηνών, κατά της ΔΟΕ και της ΟΛΜΕ, ζητώντας να αναγνωριστεί ως παράνομη και καταχρηστική η κηρυχθείσα απεργία – αποχή από τις εξετάσεις διαγνωστικού χαρακτήρα για τους μαθητές της ΣΤ’ Τάξης των δημοτικών σχολείων και τους μαθητές/μαθήτριες της Γ’ Τάξης των γυμνασίων σε θέματα ευρύτερων-γενικών γνώσεων των γνωστικών αντικειμένων της Νεοελληνικής Γλώσσας και των Μαθηματικών – «Ελληνικής PISA». Στα μέσα κοινωνικης δικτύωσης η κ. Κεραμέως τόνισε ότι «θα διεξαχθεί κανονικά η διαδικασία και θα αξιοποιήσει επιτέλους και η χώρα μας ένα διεθνώς αναγνωρισμένο εργαλείο για τη βελτίωση της εκπαίδευσης».
Οι εξετάσεις, σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, «στοχεύουν στην έγκυρη και αξιόπιστη διάγνωση των γνώσεων, ικανοτήτων και δεξιοτήτων των μαθητών και μαθητριών μας, σύμφωνα με τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα». Τα θέματα περιλαμβάνουν «τις βασικές γνώσεις που οι μαθητές πρέπει να έχουν κατακτήσει στο Δημοτικό και το Γυμνάσιο και είναι οικεία για τους μαθητές, στο ύφος των σχολικών βιβλίων και όσων έχουν διδαχθεί αυτά τα χρόνια»
Οι εξετάσεις είναι υποχρεωτικές, για τις τάξεις που έχουν επιλεγεί να συμμετέχουν στη διαδικασία, αλλά τα αποτελέσματα θα συλλέγονται ανώνυμα και δεν θα προσμετρώνται στους βαθμούς των μαθητών.
«Ο στόχος των διαγνωστικών εξετάσεων είναι να βελτιώνουμε το εκπαιδευτικό σύστημα βάσει συγκεκριμένων δεδομένων» σημειώνει το υπουργείο Παιδείας και εξηγεί: «Θα μάθουμε τι έχουν κατακτήσει οι μαθητές, τι έχουν κατανοήσει καλά από τα σχολικά εγχειρίδια και τι είναι εκείνο που τους δυσκολεύει και πόσο. Με τις πληροφορίες αυτές θα μπορέσουν να γίνουν διορθωτικές παρεμβάσεις τόσο σε θέματα διδακτικής μεθοδολογίας όσο και στα Προγράμματα Σπουδών».
Οι χαμηλές επιδόσεις των Ελλήνων μαθητών στον διαγωνισμό PISA, τη διεθνή εκπαιδευτική έρευνα που διεξάγει ο ΟΟΣΑ από το 2000 και κάθε τρία χρόνια, προβληματίζουν καθώς όλα τα χρόνια οι Ελληνες μαθητές είναι στις πέντε τελευταίες θέσεις, παρουσιάζοντας επιδόσεις κάτω του μετρίου. Η Ελλάδα αποτελεί μία από τις ελάχιστες χώρες της Ε.Ε., η οποία δεν συλλέγει συστηματικά και με ένα θεσμικό κατοχυρωμένο πλαίσιο σε εθνικό επίπεδο, στοιχεία για την ποιότητα της εκπαίδευσης και αυτό θα γίνει για πρώτη φορά φέτος.
Για τις εξετάσεις θα χρησιμοποιηθεί για πρώτη φορά η «Τράπεζα Θεμάτων» η οποία θα χρησιμοποιηθεί και στις φετινές προαγωγικές Εξετάσεις της Α΄ και Β΄ λυκείου, ενώ η επιλογή σχολείων για την PISA έχει γίνει με δειγματοληψία σχολείων σε όλη την Ελλάδα Τέσσερις επόπτες έχουν την γενική επίβλεψη. Οι μαθητές θα κληθούν να απαντήσουν σε ένα εύρος κλειστού τύπου ερωτήσεις καθώς και σε σύντομο ερωτηματολόγιο για συλλογή κοινωνικο-δημογραφικών στοιχείων.
Τα ερωτήματα στοχεύουν στην αποτύπωση γνώσεων και δεξιοτήτων όπως κατανόηση γραφημάτων, βασικών μαθηματικών όρων όπως ο μέσος όρος, τα ποσοστά, μονάδες μέτρησης, η εκτέλεση μαθηματικών πράξεων, για το μάθημα των μαθηματικών, και η κατανόηση κειμένου, των προθέσεων και στόχων του συγγραφέα, η κριτική κατανόηση, η κατανόηση και γνώση της γλώσσας σε γραμματικό και συντακτικό επίπεδο κλπ.
Ισίδωρος Ρούσσος