Εργασιακό πλαίσιο, το οποίο μπορεί να περιλαμβάνει διαφορετικές μορφές απασχόλησης, με την ανάλογη ασφάλιση, αποτελούν η τηλεργασία και οι ψηφιακές πλατφόρμες, σύμφωνα με εγκύκλιο του ΕΦΚΑ.
Ειδικότερα:
– Για την τηλεργασία ορίζεται ότι ο χαρακτηρισμός της απασχόλησης (πλήρους, μερικής, εκ περιτροπής ή άλλης μορφής), δεν αλλοιώνεται από τον συγκεκριμένο τρόπο που εκτελείται, αλλά προκύπτει από την σύμβαση εργασίας. Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι η συμφωνία περί τηλεργασίας δεν θίγει ούτε το καθεστώς απασχόλησης ούτε την σύμβαση εργασίας του τηλεργαζόμενου. Μεταβάλλει μόνο τον τρόπο με τον οποίο εκτελείται η εργασία.
Η τηλεργασία μπορεί να παρέχεται κατά πλήρη, μερική ή εκ περιτροπής απασχόληση, αυτοτελώς ή σε συνδυασμό με απασχόληση στις εγκαταστάσεις του εργοδότη. Στην εγκύκλιο τονίζεται ότι η τηλεργασία μπορεί να συμφωνείται μεταξύ εργοδότη και εργαζόμενου κατά την πρόσληψη, ή με τροποποίηση της σύμβασης εργασίας.
Ωστόσο, πρέπει να δηλώνονται στο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ, τόσο το ωράριο όσο και η αναλογία τηλεργασίας και εργασίας στις εγκαταστάσεις του εργοδότη, αν υπάρχει.
-Για τις ψηφιακές πλατφόρμες, δηλαδή τις επιχειρήσεις που λειτουργούν απευθείας ή με μεσάζοντες και μέσω διαδικτύου συνδέουν παρόχους υπηρεσιών, επιχειρήσεις ή τρίτους, με χρήστες ή πελάτες, ή καταναλωτές, διευκολύνοντας τις συναλλαγές μεταξύ τους, ισχύουν τα εξής:
· Η σύμβαση μεταξύ ψηφιακής πλατφόρμας και παρόχου υπηρεσιών τεκμαίρεται ότι δεν είναι σύμβαση εξαρτημένης εργασίας. Αιτία είναι ότι μπορεί να ισχύουν σωρρευτικά:
1) Ο πάροχος να χρησιμοποιεί υπεργολάβους ή υποκατάστατους για να παρέχουν τις υπηρεσίες που έχει αναλάβει να προσφέρει. Τούτο ισχύει ακόμα και αν οι υποκατάστατοι που έχουν επιλεγεί είναι υποχρεωμένοι να υποβάλλονται σε εκπαίδευση, ή να φέρουν στολή ή να έχουν περάσει εξετάσεις για υγιεινή και ασφάλεια.
2) Ο πάροχος να επιλέγει κάποια από τα έργα που του προτείνει η ψηφιακή πλατφόρμα, ή να θέτει μονομερώς τον μέγιστο αριθμό των έργων που επιθυμεί να αναλάβει.
3) Ο πάροχος να προσφέρει τις υπηρεσίες του, ακόμα και σε ανταγωνιστές της ψηφιακής πλατφόρμας.
4) Να καθορίζει ο πάροχος τον χρόνο προσφοράς των υπηρεσιών του και όχι με βάση τα συμφέροντα της ψηφιακής πλατφόρμας.
Δημήτρης Κωστάκος