back to top
18 C
Athens
Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024

18 C
Athens
Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024

Ελένη Καρακάση: Ζητήστε τη συγγνώμη που χρωστάτε, σήμερα

Διαβάστε επίσης

«Ας μην ξεχνάμε και όλο αυτό που βιώνουμε με την πανδημία τα τελευταία χρόνια που έχει χτυπήσει τόσο πολύ τον κλάδο μας. Οι ηθοποιοί που το τηλέφωνο τους χτυπάει συνέχεια για δουλειές είναι ελάχιστοι σε σχέση με τους υπόλοιπους που πρέπει να αναζητούν την επόμενη δουλειά τους. Αυτή είναι μια πολύ δύσκολη συνθήκη που δυστυχώς ο υπόλοιπος κόσμος, έξω από την τηλεόραση και το θέατρο, δεν μπορεί να το αντιληφθεί. Πολλές φορές ούτε οι δικοί μας άνθρωποι».

                                                                         Ε.Κ.

 

Από την Ελένη Σούρδη

Α)Μέρος: προσωπικά δεδομένα  

Ε.Σ: Κανείς μας δεν είναι τέλειος. Θα μου επιτρέπατε να σας ρωτήσω το δυνατό προτέρημα σας και το αδύναμο σημείο σας;

Ε.Κ.: Δεν έχω μπει ποτέ στη διαδικασία να σκεφτώ ποιο είναι το δυνατό μου προτέρημα. Αυτό που έχω διαπιστώσει για μένα και που απαντά και στα δυο ερωτήματα σας είναι ότι τα βγάζω πέρα «παλληκαρήσια» στα δύσκολα αλλά πολλές φορές πελαγώνω και πνίγομαι σε μια κουτάλια νερό. 

Ε.Σ: Σήμερα βιώνουμε και τον πόλεμο Ρωσίας – Ουκρανίας. Κάποιοι, μιλούν για παιχνίδια εξουσίας, άλλοι μιλάνε για άλλα σενάρια κ.λ.π…  Πιστεύεται υπάρχει αντίδοτο η εμβόλιο για την ψυχολογική πανδημία, που μαστίζει τον άνθρωπο αιώνες, με ματαιοδοξία, φιλοδοξία, τάση εξουσίας, μέσα από τα υλικά αγαθά ,τον πλούτο κ.α.;

Ε.Κ.: Δύσκολη ερώτηση και ειλικρινά δεν ξέρω πως να απαντήσω. Η ιστορία μας διδάσκει ότι πάντα κάποιοι που αρχικά παρουσιάζονταν σαν ιδεαλιστές, ιεραπόστολοι, άξιοι αρχηγοί που μπορούν να αλλάξουν τα πράγματα και να  πάνε τον κόσμο μπροστά τελικά εκμεταλλεύονται αυτά τα πλήθη για δικό τους όφελος. Ίσως η λύση να είναι εμείς να ανοίξουμε τα μυαλά μας και τα μάτια μας και να μην επιτρέπουμε σε αυτούς τους «ανθρώπους μας παρασύρουν με τις υποσχέσεις τους και τα μεγάλα λόγια. Γιατί εμείς τους δίνουμε τη δύναμη έστω και άθελα μας. Κι αν με ρωτούσατε τον τρόπο θα έλεγα μόνο μέσα από τη μόρφωση και την μελέτη. 

Ε.Σ: Θα θέλατε να μας περιγράψτε  με μερικές λέξεις τι δεν είναι Αγάπη και σταματάει τον κόσμο μας να πάει μπροστά. Και τις λέξεις που χτίζουν έναν καλύτερο κόσμο και σχηματίζουν την λέξη Αγάπη;

Ε.Κ.: Αγάπη για μένα ΔΕΝ είναι αυτό που χρησιμοποιούν οι άλλοι σαν πρόσχημα για να σε ελέγξουν, να σε εμποδίζουν να πραγματοποιήσεις  τα όνειρα σου και να κάνεις αυτά που εκείνοι θεωρούν σωστά. Κοινώς να σε κατευθύνουν. Αντίθετα οι λέξεις που ουσιαστικά δείχνουν ότι αγαπάς είναι ελευθερία, φροντίδα και συμπόνια.  

Ε.Σ: Τι γεύση έχουν τα παιδικά  – εφηβικά και τα μεταγενέστερα σας χρόνια; Πότε ανοίξατε , τα φτερά της ανεξαρτησίας σας; Τι σημάδια συναισθηματικά, (θετικά ή αρνητικά), έχουν γίνει πυρακτωμένη σφραγίδα στην καρδιά σας, από αυτές τις τρεις περιόδους ; Σας άλλαξε κάτι ριζικά, το μονοπάτι ολόκληρης της ζωής σας;

Ε.Κ.: Έχουν περάσει πολλά χρόνια και πια μπορώ να πω ότι η γεύση είναι γλυκιά. Υπήρξαν δυσκολίες αλλά ευτυχώς έχω μια μάνα που μου έδειξε τον τρόπο κι από τα δύσκολα και στενάχωρα να μαθαίνω, να διδάσκονται και να τα κρατώ παρακαταθήκη για το μέλλον. Ποτέ δεν έχω πει να γύρναγα τον χρόνο πίσω και να γύρναγα σε κάποια στιγμή του παρελθόντος. Θεωρώ ότι με το παρελθόν μου έχω συμβιβαστεί κι έχω θεραπεύσει όλες τις πληγές όποτε δεν έχω και κανένα λόγο να τις αναφέρω πια. 

Ε.Σ: Οι λέξεις, έχουν θετική ή αρνητική ενέργεια, συμφωνείτε; Είστε προσεκτική στο πως εκφράζεστε; Και επίσης υπάρχει και η φράση στην ζωή μας: «ότι τίποτα δεν συμβαίνει τυχαία», το πιστεύετε;

Ε.Κ.: Εννοείται! Η γλώσσα κόκκαλα δεν έχει και κόκκαλα τσακίζει. Θέλω και προσπαθώ να είμαι προσεκτική στο πως εκφράζομαι. Πιστεύω στη φράση ότι τίποτα δε συμβαίνει τυχαία αρχικά γιατί με συμφέρει αλλά κυρίως επειδή μου το χει διδάξει η ίδια η ζωή. 

Ε.Σ: Ποια είναι η σχέση σας με την ματαιοδοξία και το χρήμα;

Ε.Κ:Η ματαιοδοξία είμαι μια έννοια που δε με αφορά καθόλου. Με το χρήμα απαραίτητη η σχέση από τη στιγμή που είναι η κινητήριος δύναμη. 

Ε.Σ: Τι είναι εκείνο ποτέ δεν κάνετε στους άλλους ανθρώπους (ως συμπεριφορά) και φυσικά δεν θέλετε να σας το κάνουν και οι άλλοι; Αν σας το κάνουνε, πως αντιδράτε;

Ε.Κ.: Να είμαι αγενής. Η αγένεια με τρελαίνει. Ακόμη κι αν φερθεί κάποιος άσχημα σε κάποιον άγνωστο θα αντιδράσω. 

Ε.Σ.: Τι σας έχει πονέσει περισσότερο στη ζωή σας και τι σας έχει κάνει να νιώσετε ο πιο ευτυχισμένος άνθρωπος στον πλανήτη;

Ε. Κ :Οι απώλειες αγαπημένων μου ανθρώπων. Η αγάπη που εισπράττω από τους δικούς μου αλλά και από τους ανθρώπους που αγαπούν τη δουλειά μου. 

Ε.Σ.: τι σας πονάει  πολύ σε αυτή την χώρα αλλά ταυτόχρονα  σας γοητεύει και μάλιστα παράφορα, αφού συνεχίζετε να γίνεστε όλο και περισσότερο δημιουργική;

Ε.Κ.: Πραγματικά δεν μπορώ να σκεφτώ κάτι που τα κάνει και τα δυο. Με τρελαίνει που όλα γίνονται με δυσκολία, αργοπορία και που γενικά το κράτος αδιαφορεί ουσιαστικά για τους πολίτες αλλά νομίζω ότι δεν θα μπορούσα να ζήσω  κάπου άλλου εκτός Ελλάδας. Μου αρκεί μια βόλτα στη θάλασσα για να ηρεμήσω και να αλλάξει η διάθεση μου. 

 

Β)Μέρος: «Ηθοποιός σημαίνει φως»

Ε.Σ: συμφωνείτε ότι ένας ηθοποιός ποιεί- ήθος πάνω από όλα; Πρέπει να είναι ταγμένος σε αυτή τη δουλειά, διότι  αποτελεί αποστολή και δεν είναι ένα απλό επάγγελμα; Ποια είναι εκείνα τα πράγματα που δεν «πρέπει» να κάνει, προκειμένου οι αυριανοί θεατές να αγαπήσουν περισσότερο την τέχνη σας;

Ε.Κ.: Φυσικά και συμφωνώ αλλά θεωρώ ότι ήθος πρέπει να ποιούν όλοι ακόμα κι αν δεν το περιλαμβάνει σαν λέξη η δουλειά που κάνουν. Σε ότι κι αν κάνεις και θες να το κάνεις σωστά πρέπει να αφοσιωθείς σε αυτό. Αλλά μην τρελαθούμε, μια δουλειά είναι. Και συμβιβασμούς θα αναγκαστείς να κάνεις και νερό στο κρασί σου να βάλεις. Σημασία έχει αυτό που κάνεις, ότι κι αν είναι αυτό, να το κάνεις με τον καλύτερο τρόπο και να το αντιμετωπίσεις σαν να είναι το πιο σημαντικό πράγμα που έχεις να παίξεις στη ζωή σου. Και αυτό είναι κάτι που το αντιλαμβάνονται όχι μόνο οι άνθρωποι της δουλειάς αλλά και οι θεατές. Το μάτι του θεατή, όσο άπειρο και να είναι ,πάντα παρατηρεί τον ηθοποιό που όταν είναι πάνω στη σκηνή σνομπάρει αυτό που κάνει ή βαριέται ή αδιαφορεί. 

Ε.Σ: Ποιους θα μπορούσατε να κατονομάσετε, ότι υπήρξαν δάσκαλοι και έγιναν «σταθμός» στην εξέλιξη της καριέρα σας μέχρι και σήμερα;

Ε.Κ.: Δεν μπορώ να μην αναφέρω την Κάρμεν Ρουγγέρη που την θεωρώ θεατρική μου μαμά μιας και είναι αυτή που με έβαλε από παιδί με την ερασιτεχνική μας ομάδα στο χώρο του θεάτρου. Όλα τα παιδιά που ήμασταν μάθαμε να αγαπάμε το θέατρο από τη βάση του. Μάθαμε πως δημιουργούνται οι παραστάσεις από το μηδέν. Εμείς φτιάχναμε τα σκηνικά, τα κουστούμια ,τη μουσική, τους στίχους, τα πάντα. Το θέατρο για μας ήταν το παιχνίδι μας και οι καφέδες που δεν πίναμε στις καφετέριες τις Κυριακές αλλά φτιάχνοντας τα σκηνικά μας και τα κουστούμια μας. Θεατρικό μου μπαμπά θεωρώ τον Κώστα Τσιάνου. Και θέλω να αναφέρω και την αγαπημένη μου δασκάλα και φίλη Σοφία Κακαρελιδου που ακόμα και τώρα όταν χρειάζομαι βοήθεια σε κάποιο ρόλο είναι πάντα δίπλα μου. 

Ε.Σ: κυρία Καρακάση τι δεν θεωρείτε τέχνη και γιατί;

Ε.Κ.: Ότι δεν γίνεται με μεράκι με αγάπη και κυρίως με σεβασμό για το κοινό  στο οποίο απευθύνεται.

Ε.Σ.: Λένε ότι το θέατρο είναι «ποίηση». Ποιος είναι ο αγαπημένος σας ποιητής;

Ε.Κ.: Θα ακουστώ κλασική αλλά ο Καβάφης. Από τους νεότερους αγαπώ τον Μιχάλη Γκανά. 

Ε.Σ.: Οι καριέρες κτίζονται  με τα όχι πιο γερά και όχι με συνεχόμενα ναι; Έχετε πει όχι σε προτάσεις συνεργασίας (έστω και αν τα χρήματα ήταν πολύ καλά) για να διατηρήσετε, το καλλιτεχνικό προφίλ που έχετε ακέραιο;

Ε.Κ.: Έχω πει όχι αλλά όχι όσα θα ήθελα να έχω πει. Η δουλειά μου είναι αγάπη και μεράκι και πάθος αλλά ας μην ξεχνάμε ότι απ’ αυτή βιοπορίζομαι. Είναι πολύ ωραία να μπορείς να επιλέγεις αλλά αυτό προϋποθέτει να υπάρχει ένα οικονομικό background που να σου το επιτρέπει. Είμαι όμως πολύ περήφανη για ότι έχω κάνει στη ζωή μου γιατί πραγματικά όσο δύσκολο και να ένιωθα που συμμετείχα σε κάτι το οποίο μπορεί να μην ήταν 100/100 της αισθητικής μου εγώ το αντιμετώπισα σαν να ήταν το σημαντικότερο πράγμα που θα μπορούσε να μου συμβεί. 

Ε.Σ.: Ποιες θεωρείτε ότι είναι οι σκοτεινές πλευρές που κάνουν έναν ηθοποιό να χάσει την λάμψη του και να χαθεί ξαφνικά και οριστικά;

Ε.Κ.: Οι δυσκολίες της δουλειάς, η συνεχής αναζήτηση για δουλειά είναι αρκετές για να κάνουν εμάς τους ηθοποιούς να περνάμε σκοτεινές περιόδους. Ας μην ξεχνάμε και όλο αυτό που βιώνουμε με την πανδημία τα τελευταία χρόνια που έχει χτυπήσει τόσο πολύ τον κλάδο μας. Οι ηθοποιοί που το τηλέφωνο τους χτυπάει συνέχεια για δουλειές είναι ελάχιστοι σε σχέση με τους υπόλοιπους που πρέπει να αναζητούν την επόμενη δουλειά τους. Αυτή είναι μια πολύ δύσκολη συνθήκη που δυστυχώς ο υπόλοιπος κόσμος, έξω από την τηλεόραση και το θέατρο, δεν μπορεί να το αντιληφθεί. Πολλές φορές ούτε οι δικοί μας άνθρωποι.

Ε.Σ.: Τι καλλιτεχνικές εκπλήξεις μας επιφυλάσσει για το υπόλοιπο 2022 η Ελένη Καρακάση;

Ε.Κ.: Το καλοκαίρι θα γυρίσω την Ελλάδα με δύο διαφορετικά μουσικά σχήματα. «Οι Μέλισσες λατρεύουν τις νύχτες» με την Αναστασία Μουτσάτσου και τον Αλέξανδρο Σιδηρόπουλο. Και με τη μουσική παράσταση «Εκεί που η πέτρα μαύρισε άνθισαν μενεξέδες» με τον Γεράσιμο Ανδρεάτο και τον Μάκη Ψαραδέλη. Τη χειμερινή σεζόν θα είμαι στην παράσταση «Άνδρες με τα όλα τους» σε κείμενο και σκηνοθεσία της Θέμιδας Μαρσέλου. 

Ε.Σ.: Κάπου εδώ φτάσαμε στο τέλος της συνομιλίας μας. Σας εύχομαι να είστε πάντα ένα χαμόγελο στα χείλη μας και καλό καλοκαίρι. Θα θέλατε να μας αποχαιρετήσετε με μία φράση κλειδί (που αγαπάτε) για μια καλύτερη ζωή;

Ε.Κ.: Κοινή αλλά χρήσιμη. Μην αφήνεις για αύριο αυτό που μπορείς να κάνεις σήμερα. Και μη μένετε μόνο στα άψυχα. Πείτε ότι αγαπάτε κάποιον σήμερα, πάρτε τηλέφωνο αυτόν που σκέφτεστε σήμερα, ζητήστε τη συγνώμη που χρωστάτε σήμερα. Αύριο ίσως είναι αργά. 

*Όλο το φωτογραφικό υλικό είναι από το προσωπικό αρχείο της κ. Καρακάση.

 

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
ΑΘΗΝΑ +
spot_img

Συμβαίνει στην Αθήνα