Στόχος είναι να μειωθούν κατά 50% οι θάνατοι από τα τροχαία έως το 2030 και απαιτείται ένας συνδυασμός παρεμβάσεων, κυρίως αλλαγές στην οδική κουλτούρα, βοήθεια της τεχνολογίας και καλύτερη εκπαίδευση των νέων μας ώστε να είμαστε σίγουροι ότι δεν οδηγούν υπό την επήρεια αλκοόλ, είπε ό πρωθυπουργός στη συνέντευξή του στον ραδιοφωνικό σταθμό ΣΚΑΪ και στον ‘Αρη Πορτοσάλτε, με αφορμή το δυστύχημα στην Καλλιθέα που είχε ως αποτέλεσμα ένα 12χρονο κορίτσι να χάσει τη ζωή του.
Η Αθήνα δεν είναι η χειρότερη πόλη ως προς την κυκλοφοριακή συμφόρηση. Όμως, έχουμε ήδη επενδύσει στην επέκταση του μετρό, των μέσων σταθερής τροχιάς, η γραμμή 4, η οποία έχει αρχίσει να κατασκευάζεται, θα τέμνει την Αθήνα και θα εξυπηρετεί 400. 000 συμπολίτες μας σε πυκνοκατοικημένες περιοχές είπε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
Για τη σύμπραξη του δημοσίου με τον ιδιωτικό τομέα ο κ. Μητσοτάκης, σημείωσε: «Φτάσαμε στο όριο των δημοσιονομικών μας δυνατοτήτων το θεσμό των ΣΔΙΤ. Θα κατασκευαστούν σχεδόν 10.000 φοιτητικές εστίες με σύμπραξη δημοσίου και ιδιωτικού τομέα οι οποίες θα είναι έτοιμες σε 3-4 χρόνια για 5 πανεπιστήμια». Επίσης ο πρωθυπουργός ανέφερε ότι θα μειωθούν οι ασφαλιστικές εισφορές, τουλάχιστον κατά μια μονάδα. Τελικός στόχος είναι ο κατώτατος μισθός να καθορίζεται μέσα από ένα πλαίσιο συλλογικών διαπραγματεύσεων, επισήμανε,
Αναφερόμενος στη φτώχεια και τις ανισότητες, τόνισε: «Η ΕΛΣΤΑΤ έδωσε στη δημοσιότητα τα στοιχεία σχετικά με τη φτώχεια και τις ανισότητες τα οποία δικαιώνουν απόλυτα την πολιτική μας. Το ποσοστό των Ελλήνων που βρίσκονται σε κίνδυνο φτώχειας ή κοινωνικού αποκλεισμού μειώθηκε κατά δύο ποσοστιαίες μονάδες. Και μειώθηκαν όλοι οι δείκτες που σχετίζονται με τις ανισότητες». Σε απάντηση της περιβόητης έκθεσης του ΟΟΣΑ, τα στοιχεία της οποίας είναι λάθος και στηρίζονται σε προβλέψεις και γι’ αυτό στείλαμε επιστολή, είπε.
«Ένας από τους κεντρικούς στόχους της επόμενης 4ετίας είναι η περαιτέρω μείωση των ανισοτήτων. Όμως έως τότε πρέπει να στηρίζουμε τους ευάλωτους και να μειώνουμε την ανεργία» είπε ο Κυριάκος Μητσοτάκης και υπογράμμισε ότι θα αυξηθεί το αφορολόγητο για κάθε παιδί και θα επανεξετάσουμε τα τεκμήρια τα οποία, όπως ανέφερε είναι πολύ άδικα.
Ο πρωθυπουργός, επιπλέον, ανέφερε: Δώσαμε τα αναδρομικά για τις κύριες συντάξεις, ουδέποτε είχαμε πει ότι θα επεκταθούν τα αναδρομικά για τα δώρα και όλα όλους. Δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή η δυνατότητα να δοθούν όλα τα αναδρομικά. Έχουμε πλαίσιο στήριξης των συνταξιούχων, σταδιακό και θα στηρίζουμε όσους έχουν προσωπική διαφορά μέχρι να σβήσει αυτή η διαφορά. Και θα δώσουμε κίνητρα σε συνταξιούχους που επιθυμούν να εργάζονται.
Υπογράμμισε ότι θα έχουμε αυξήσεις, και νέο μισθολόγιο από την 1/1/24 που θα είναι μια σημαντική τομή. «Θα αυξήσουμε τα επιδόματα παιδιών και θα δώσουμε μεγαλύτερη έμφαση σε πριμ παραγωγικότητας και θέσεις ευθύνης. Τα χρήματα που έχουμε στη διάθεσή μας θα δούμε πως θα τα αξιοποιήσουμε. Δεν θα κάνουμε βήμα πίσω από την αξιολόγηση» είπε.
«Αν έβγαιναν τα κουκιά, αν μπορούσε να προκύψουν 151 βουλευτές σίγουρα θα έβρισκαν τρόπο να κάνουν μια κυβέρνηση των ηττημένων. Ο μόνος τρόπος να αποφευχθεί αυτό είναι να είναι ισχυρή η ΝΔ στην πρώτη κάλπη, ώστε να μην βγαίνουν οι αριθμοί» είπε ο Κυριάκος Μητσοτάκης
Τέλος για τις συνεργασίες είπε ότι δεν βλέπει περιθώριο συνεννόησης με το ΠΑΣΟΚ του κ. Ανδρουλάκη και δεν είναι μόνο το θέμα των προσώπων, είναι και θέμα των πολιτικών. «Το ΠΑΣΟΚ του κ. Ανδρουλάκη μου αποπνέει το κακό συνδικαλιστικό ΠΑΣΟΚ της δεκαετίας του ’80. Γι’ ‘αυτό και τσακώνονται όλοι για την παρακαταθήκη του Ανδρέα. Δεν βλέπω κανένα πεδίο συνεννόησης. Η μόνη λύση για τη χώρα και η μόνη πρόταση διακυβέρνησης είναι αυτοδύναμη ΝΔ» τόνισε.
Ολόκληρη η συνέντευξη του πρωθυπουργού στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΪ έχει ως εξής:
‘Αρης Πορτοσάλτε: Κύριε Πρωθυπουργέ καλημέρα σας, καλώς ήρθατε.
Κυριάκος Μητσοτάκης: Καλημέρα σας κύριε Πορτοσάλτε, σε σας και στους ακροατές σας.
‘Αρης Πορτοσάλτε: Ευχαριστώ πάρα πολύ. Κοιτάξτε, θέλω να αρχίσω με εκείνους τους ανθρώπους, με τους πολλούς που μας κάνουν την τιμή αυτή την ώρα να μας ακούν, κ. Πρόεδρε. Θα σταθώ σε ένα συμβάν, χθες έγινε ένα ακόμη δυστύχημα «à la Τέμπη», σε μια μικρογραφία θα έλεγα, γιατί ένα παιδάκι ηλικίας 12 ετών έχασε τη ζωή του γιατί τραυματίστηκε θανάσιμα από διερχόμενο αυτοκίνητο εδώ κάτω, στη Θησέως, πολύ κοντά σε εμάς, λίγο πριν από τη διάβαση.
Είναι από τα θέματα τα οποία επισημαίνουν οι συμπολίτες μας. Τρέχουμε στην πόλη, γίνονται τροχαία δυστυχήματα στην πόλη, τη στιγμή που έχουμε φτιάξει μεγάλους δρόμους. Αλλά στην πόλη τα δυστυχήματα είναι μεγάλα και θέλω να επισημανθεί περαιτέρω η παρουσία της Τροχαίας στους δρόμους, να έρθουν κάμερες, να σταματήσουμε αυτήν την βία που έχουμε προφανώς πολλές φορές και προς τον εαυτό μας δυστυχώς.
Κυριάκος Μητσοτάκης: Χαίρομαι που ξεκινάτε τη συζήτησή μας με ένα θέμα, το οποίο θα έπρεπε να μας απασχολεί πολύ περισσότερο. Αναφέρεστε στα ζητήματα της οδικής ασφάλειας. Ένα ζήτημα το οποίο κι εμένα με απασχολεί πολύ, ειδικά προερχόμενος από την Κρήτη, που ξέρω κάθε χρόνο πόσοι, κυρίως νέοι άνθρωποι, χάνουν τη ζωή τους άδικα σε τροχαία δυστυχήματα.
Εμείς έχουμε έναν πολύ συγκεκριμένο στόχο: να μειώσουμε κατά τουλάχιστον 50% τους θανάτους από τροχαία δυστυχήματα μέχρι το 2030. Είναι ένας στόχος τον οποίον μπορούμε να τον πετύχουμε, αλλά για να γίνει αυτό απαιτείται ένας συνδυασμός παρεμβάσεων, όχι μόνο καλύτεροι δρόμοι, αλλά κυρίως αλλαγές στην οδική κουλτούρα.
Βοήθεια της τεχνολογίας η οποία πια μπορεί να προσφέρει πολλά ώστε να κάνει την οδήγηση πιο ασφαλή. Καλύτερη εκπαίδευση των νέων μας ώστε να είμαστε σίγουροι ότι δεν οδηγούν υπό την επήρεια αλκοόλ, κάτι το οποίο πιστεύω ότι αρχίζει και συμβαίνει πια. Βλέπω ότι στη νέα γενιά πολύ συχνά όταν βγαίνουν τα νέα παιδιά υπάρχει ένα παιδί το οποίο δεν πίνει και είναι μία θετική εξέλιξη.
Και βέβαια, να αντιληφθούμε ότι όταν καθόμαστε στο τιμόνι του αυτοκινήτου ή οδηγούμε μία μοτοσυκλέτα ότι δεν πρέπει να κάνουμε τον «νταή» και να παίρνουμε ιδέες από τα πολύ ωραία πράγματα που κάνουν στη Formula 1 ή σε άλλους αγώνες. Βέβαια να επιμείνω και σε κάτι ακόμα, που είναι πολύ σημαντικό: στο κράνος, το οποίο σώζει ζωές για μοτοσικλετιστές και για ποδηλάτες. Στα ζητήματα αυτά, κράνος, ζώνη -ζώνη μπρος και πίσω, να το τονίσω αυτό, υποχρεωτική ζώνη και πίσω πια. Πρέπει να είμαστε πολύ αυστηροί στην εφαρμογή του κώδικα οδικής κυκλοφορίας.
‘Αρης Πορτοσάλτε: Θέλουν οι πολίτες να ξανασημανθούν οι διαβάσεις, δηλαδή χρειάζεται μια συνεργασία κεντρικού κράτους και Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Κυριάκος Μητσοτάκης: Ναι, και όπως ξέρετε συχνά υπάρχει μια σύγχυση αρμοδιοτήτων σχετικά με το ποιος είναι υπεύθυνος για κάθε δρόμο, ειδικά στις μεγάλες πόλεις. Έχουν γίνει όμως βήματα. Και από την Περιφέρεια Αττικής, πρέπει να πω, έχουν γίνει σημαντικά βήματα και ως προς τη βελτίωση της ποιότητας των οδοστρωμάτων, ως προς τη σήμανση. Αλλά σίγουρα στα ζητήματα αυτά οι πόλεις μας ακόμα, ειδικά η Αθήνα, δεν είναι στο επίπεδο που θα έπρεπε να είναι
‘Αρης Πορτοσάλτε: Σημειώστε σε αυτό και το κλείνουμε, την ηχορύπανση, κ. Πρωθυπουργέ. Είναι από τα θέματα που επισημαίνουν οι πολίτες, είναι ένα βασανιστικό ζήτημα.
Κυριάκος Μητσοτάκης: Ειδικά όταν έχουμε ακόμα πολλά αυτοκίνητα παλιά. Τα ΚΤΕΟ πρέπει να λειτουργούν με απόλυτη διαφάνεια και προφανώς ο καθένας ο οποίος κινεί ένα αυτοκίνητο πρέπει να γνωρίζει ότι υπάρχουν συγκεκριμένες προδιαγραφές που πρέπει να πληρούνται, προκειμένου ένα αυτοκίνητο να βρίσκεται στον δρόμο.
‘Αρης Πορτοσάλτε: Αυτή την ώρα επίσης βασανίζονται οι συμπολίτες μας οι οποίοι χρησιμοποιούν τη λεωφόρο Κηφισού. Έχετε κάτι επ’ αυτού;
Κυριάκος Μητσοτάκης: Είναι ένα ζήτημα το οποίο προφανώς και μας απασχολεί πολύ. Κατ’ αρχάς θέλω να τονίσω ότι δεν υπάρχει μεγάλη πόλη στον κόσμο που να μην υπάρχει έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα κάποιες ώρες της ημέρας. Θα έλεγα ότι η Αθήνα στατιστικά δεν είναι η χειρότερη πόλη ως προς την κυκλοφοριακή συμφόρηση.
Από εκεί και πέρα, ποιες είναι οι λύσεις; Προφανώς έχουμε επενδύσει πάρα πολλά στην επέκταση του Μετρό, των μέσων σταθερής τροχιάς. Η Γραμμή 4, η οποία έχει ήδη αρχίσει και κατασκευάζεται, ουσιαστικά θα τέμνει την πόλη της Αθήνας και θα εξυπηρετεί 400.000 συμπολίτες μας σε πυκνοκατοικημένες περιοχές του λεκανοπεδίου. Θα είναι έτοιμη πριν το τέλος της δεκαετίας.
Τα έργα αυτά, όπως ξέρετε, είναι έργα μακράς πνοής, όταν όμως ολοκληρώνονται, η ανακούφιση την οποία προσφέρουν ως προς το κυκλοφοριακό είναι αισθητή. Δείτε τι έγινε στον Πειραιά. Με το που πήγε το Μετρό στον Πειραιά τα πράγματα σαφώς είναι καλύτερα.
Τώρα, ειδικά για την λεωφόρο Κηφισού υπάρχει ένα έργο το οποίο προσωπικά το πιστεύω πολύ και αυτό είναι ουσιαστικά η παράκαμψη της Αθήνας, ο δρόμος από τη Ελευσίνα έως την Υλίκη. Είναι ένα έργο το οποίο το εξετάζουμε, πρέπει να το ωριμάσουμε. Και προφανώς θα πρέπει να δούμε και ζητήματα που έχουν να κάνουν με τις ίδιες τις συμβάσεις παραχώρησης. Αλλά σκεφτείτε πόσο καλύτερα θα ήταν τα πράγματα στον Κηφισό εάν τα λεωφορεία τα οποία έρχονται, ας πούμε, από την Πάτρα και θέλουν να πάνε προς τη βόρεια Ελλάδα, δεν έμπαιναν καθόλου στην Αθήνα και μπορούσαν να παρακάμψουν το λεκανοπέδιο με αυτό τον τρόπο.
‘Αρης Πορτοσάλτε: Ναι. Θα είστε πιο τολμηροί αν κερδίσετε στην επόμενη τετραετία, κ. Πρωθυπουργέ, ως κυβέρνηση εννοώ, σε αυτά τα ζητήματα της σύμπραξης; Δηλαδή να έρχονται γρηγορότερα κάποιες δουλειές στη σύμπραξη του κράτους με τον ιδιωτικό τομέα;
Κυριάκος Μητσοτάκης: Καταρχάς πρέπει να σας πω ότι, η κυβέρνηση αυτή χρησιμοποίησε κατά κόρον -θα έλεγα φτάσαμε στο όριο των δημοσιονομικών μας δυνατοτήτων- τον θεσμό των συμπράξεων δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. Δηλαδή την κατασκευή και τη συντήρηση ενός έργου από ιδιώτη, με το κράτος να πληρώνει τις λεγόμενες πληρωμές διαθεσιμότητας σε βάθος χρόνου.
Να δώσω ένα παράδειγμα μόνο: φοιτητικές εστίες. Τόσο σημαντικές για τους φοιτητές μας, καθώς το πρόβλημα της στέγης, ειδικά αν πρέπει να μετακινηθείς από πόλη σε πόλη, είναι εντονότατο. Θα κατασκευάσουμε σχεδόν 10.000 φοιτητικές εστίες με αυτή τη μέθοδο της σύμπραξης Δημοσίου και ιδιωτικού τομέα.
Πηγή: ΑΠΕ ΜΠΕ