Οι συνεχείς επιθέσεις σε σχολικές εγκαταστάσεις της Ουκρανίας από τότε που εισέβαλε η Ρωσία στο έδαφός της έχουν ως αποτέλεσμα να παρακολουθούν τα μαθήματά τους διά ζώσης μόνο περίπου το ένα τρίτο των παιδιών σχολικής ηλικίας και πολλά παιδιά έχουν μείνει πίσω στην εκπαίδευση, ανακοίνωσε σήμερα το Ταμείο των Ηνωμένων Εθνών για τα Παιδιά (UNICEF).
Τα παιδιά που παρέμειναν στην Ουκρανία και εκείνα που αναγκάστηκαν να φύγουν από τη χώρα ξεκινούν αυτή την εβδομάδα την τέταρτη συναπτή σχολική χρονιά με προβλήματα, επισημαίνει η UNICEF.
Κάποια σχολεία έχουν δεχτεί ευθεία πλήγματα και άλλα έχουν κλείσει προληπτικά μετά τη ρωσική εισβολή πριν από 18 μήνες, η οποία περιλαμβάνει πυραυλικές επιθέσεις και επιθέσεις του πυροβολικού σε κατοικημένες περιοχές ανά τη χώρα.
Σύμφωνα με τη Ρεγκίνα Ντε Ντομινίσις, περιφερειακή διευθύντρια του ταμείου για την Ευρώπη και την κεντρική Ασία, ο πόλεμος και η εξορία θέτουν σε κίνδυνο την εκπαίδευση και την κατάρτιση των 6,7 εκατομμυρίων νέων της Ουκρανίας μεταξύ τριών και 18 ετών.
Τα παιδιά στην Ουκρανία παρουσιάζουν εμφανείς ενδείξεις μαθησιακής απώλειας, κυρίως στην επάρκεια της ουκρανικής γλώσσας, στην ανάγνωση και στα μαθηματικά, είπε η ίδια μετά την επίσκεψή της στην Ουκρανία.
“Στην ίδια την Ουκρανία, οι επιθέσεις στα σχολεία συνεχίζονται, αφήνοντας τα παιδιά σε βαθιά αγωνία και στερώντας τα ασφαλείς χώρους εκπαίδευσης”, δήλωσε η αξιωματούχος της UNICEF.
«Αυτό όχι μόνο ανάγκασε τα παιδιά της Ουκρανίας να αγωνίζονται για να προχωρήσουν στην εκπαίδευσή τους αλλά και να μην ξεχάσουν ό,τι έμαθαν όταν τα σχολεία τους λειτουργούσαν κανονικά», είπε.
Τέλος, τα δύο τρίτα των παιδιών προσχολικής ηλικίας δεν κοινωνικοποιούνται σε εκπαιδευτικές δομές και το ίδιο τα τρία τέταρτα των παιδιών αυτής της ηλικίας που ζουν σε περιοχές κοντά στο μέτωπο.
Ο ρόλος του σχολείου σε περιόδους πολέμου
Όσον αφορά τα παιδιά της Ουκρανίας που έχουν εγκαταλείψει τη χώρα τους, η UNICEF σημειώνει ότι και αυτά ξεκινούν μια αβέβαιη σχολική χρονιά, καθώς περισσότερα από τα μισά δεν είναι εγγεγραμμένα στο σχολικό σύστημα της χώρας υποδοχής, ιδίως λόγω του γλωσσικού φραγμού, των δυσκολιών μετακίνησής τους ή της πληρότητας των τοπικών εγκαταστάσεων.
Οι μαθητές προσπαθούν να συνεχίσουν την εκπαίδευσή τους από απόσταση, αλλά «κάποια παιδιά πρόσφυγες μπορεί να έχουν εγκαταλείψει εντελώς την εκπαίδευσή τους», επισημαίνει η Unicef.
«Σε περιόδους κρίσης ή πολέμου τα σχολεία παρέχουν πολλά περισσότερα από ένα χώρο μάθησης», σημειώνει ο διεθνής αυτός οργανισμός.
«Μπορούν να προσφέρουν στα παιδιά, που ήδη αντιμετωπίζουν την απώλεια, τον εκτοπισμό και τη βία, μια αίσθηση ρουτίνας και ασφάλειας, μια ευκαιρία να κάνουν φίλους και να υποστηρίζονται από τους δασκάλους».
Το σχολείο μπορεί επίσης να είναι ένα μέρος για καλύτερη διατροφή, πρόσβαση σε εμβόλια και άλλη υποστήριξη, προσθέτει η Unicef.
Ο οργανισμός λέει ότι συνεργάζεται με εταίρους στην Ουκρανία και τις χώρες υποδοχής για την βελτίωση της πρόσβασης στην εκπαίδευση, συμπεριλαμβανομένης της ανακαίνισης σχολείων και της οργάνωσης μαθημάτων ενίσχυσης.
Στόχος είναι να βοηθηθούν 300.000 παιδιά της Ουκρανίας που κινδυνεύουν να χάσουν τα εκπαιδευτικά τους κεκτημένα κατά την επόμενη σχολική χρονιά.
Πηγή: ΑΠΕ ΜΠΕ