16.2 C
Athens
Πέμπτη, 29 Φεβρουαρίου, 2024

16.2 C
Athens
Πέμπτη, 29 Φεβρουαρίου, 2024

Τ. Πούλου: Στο φως το αρχείο του Έλγιν, η άγνωστη ιστορία πίσω από την αφαίρεση των Γλυπτών του Παρθενώνα

Διαβάστε επίσης

Η Τατιάνα Πούλου, διαπρεπής Ελληνίδα αρχαιολόγος, είναι εκείνη που έφερε στο φως την άγνωστη ιστορία πίσω από την αποκοπή των Μαρμάρων του Παρθενώνα. Είχε το μοναδικό προνόμιο να “καταδυθεί” στα επίσημα αρχεία της οικογένειας του  Έλγιν και να μελετήσει τα γεγονότα της εποχής, όταν οι συνεργάτες του λόρδου, ζητούσαν επίσημη άδεια για να αφαιρέσουν τα γλυπτά από τον Παρθενώνα, χρησιμοποιώντας ειδικά μεγάλα πριόνια προκειμένου να τα κόψουν.

Έχοντας καταγράψει το σύνολο της αλληλογραφίας του ‘Ελγιν με τους ανθρώπους που είχε στείλει στη χώρα μας για να τεμαχίσουν τα Γλυπτά του Παρθενώνα, η κ. Πούλου αφηγήθηκε στον Αθήνα 9.84 και στον Γιώργο Αποστολίδη λεπτομέρειες ξεχασμένες σε παλιά αρχεία οι οποίες αναδεικνύουν το σχέδιο της λεηλασίας από το Λονδίνο στην Αθήνα και την Ακρόπολη.

«Το καλοκαίρι του 2014 βρέθηκα στη Σκωτία όπου οι απόγονοι του Έλγιν μου άνοιξαν το προσωπικό αδημοσίευτο αρχείο της οικογένειας το οποίο περιελάμβανε όλα τα γράμματα που αντάλλαξαν μεταξύ τους οι καλλιτέχνες που έφερε ο Έλγιν στην Ελλάδα. Εκεί , ανακάλυψα μια άγνωστη ιστορία καθώς ο περισσότερος κόσμος δεν γνωρίζει ότι αυτός που έκοψε τελικά τα Γλυπτά δεν ήταν ο ίδιος ο Έλγιν αλλά ένας από τους καλλιτέχνες που έφερε μαζί του», ανέφερε αρχικά στην διήγησή της.

Και όλα αυτά σε  μια εποχή κατά την οποία Ευρώπη αναζητούσε με πάθος την γνώση για την κλασσική αρχαιότητα.

«Το 1798 ο Έλγιν ήρθε στην Ελλάδα ως πρέσβης της Βρετανίας στην Οθωμανική Πύλη. Εκείνη την περίοδο, οι ευγενείς έφερναν μαζί τους ομάδες καλλιτεχνών για να κάνουν αποτυπώσεις και να κοσμήσουν τα σπίτια τους. Ο στόχος του Έλγιν ήταν βαθύτερος. Επιθυμούσε να φέρει στο βρετανικό κοινό αρχιτεκτονικές αποτυπώσεις και εκμαγεία για να βελτιώσει το καλλιτεχνικό γούστο της Βρετανία», εξήγησε, σημειώνοντας ότι ο επικεφαλής της ομάδας των 6 καλλιτεχνών που έφερε ο Έλγιν στην Αθήνα, ο ιταλός ζωγράφος Τζοβάνι Μπατίστα Λουζιέρι, διαδραμάτισε καταλυτικό ρόλο στην αποκοπή των γλυπτών του Παρθενώνα, καθώς, αντιλήφθηκε αμέσως την μεγάλη καλλιτεχνική αξία τους και ουσιαστικά ήταν εκείνος στον οποίο ανήκε η ιδέα της αφαίρεσής τους.

«Ο Λουζιέρι, ανεβαίνοντας στην Ακρόπολη, κατάλαβε το μεγαλείο   των Γλυπτών και  μαζί με τον γραμματέα του, Φίλιπ Χαντ, ζήτησαν ένα φιρμάνι από τον Έλγιν καθώς δεν είχαν το δικαίωμα να δουλέψουν στην Ακρόπολη», επισήμανε η Πούλου, παραθέτοντας ένα κομμάτι της επιστολής του Λουζιέρι προς τον Έλγιν, τον Σεπτέμβριο του 1801 στην οποία γράφει:

«Ελπίζω να μη μου δημιουργήσουν καμία δυσκολία ώστε να συνεχίσω την ανασκαφή στο ναό της Αθηνάς και να μπορέσω να πάρω στην κατοχή μου όλα τα τμήματα των Γλυπτών που θα βρω. Σας παρακαλώ, σας γράφω γιατί αυτή τη φορά πρέπει να μου προσκομίσετε στην Αθήνα μια δωδεκάδα πριόνια για μάρμαρα διαφόρων μεγεθών, το συντομότερο δυνατόν. Μου χρειάζονται τρία -τέσσερα , 20 πόδια μακρυά, ώστε να κόψω ένα μεγάλο ανάγλυφο το οποίο δεν μπορεί να μετακινηθεί χωρίς να μειώσουμε το βάρος του».

Σύμφωνα με την κ. Πούλου, ουσιαστικά,  ο Λουζιέρι ήταν εκείνος στον οποίο ανήκε η ιδέα της αφαίρεσής τους καθώς ο λόρδος Έλγιν ήρθε στην Ελλάδα ένα χρόνο μετά την έναρξη των εργασιών της αποκοπής.

«Ο ίδιος δε γνώριζε τι παίρνουν, ακολούθησε τις οδηγίες του Λουζιέρι. Η δε αποκοπή των Γλυπτών, ολοκληρώθηκε στο διάστημα των τριών ετών που διετέλεσε πρέσβης», σχολίασε.

Μάλιστα, όπως αποκάλυψε, το χρονικό της αποκοπής των Γλυπτών όπως αποτυπώθηκε από τους πρωταγωνιστές τότε, των γεγονότων, είναι καταγραμμένο μέρα με τη μέρα.

«Εκτός από τα 150 γράμματα του Λουζιέρι έχει σωθεί ένα λογιστικό βιβλίο όπου κατέγραφε τα έξοδά του επομένως, ιστορικά, μπορούμε να πληροφορηθούμε για τη σειρά με την οποία κόπηκαν τα τα Γλυπτά αλλά και να τα χρήματα με τα οποία δωροδόκησαν για να μπορέσουν να προχωρήσουν στο καταστροφικό τους έργο»,  επισήμανε.

Τα Γλυπτά του Παρθενώνα, που εκτίθενται στο Βρετανικό Μουσείο, αποτελούν το 50% περίπου του συνόλου του γλυπτού διακόσμου του Παρθενώνα που σώζεται σήμερα.

«Η καρδιά μας θέλει τα πίσω στην Ελλάδα. Πρόκειται για ένα τεράστιο πολιτικό θέμα το οποίο όμως πρέπει να κρατάμε ανοιχτό . Δεν πρέπει να ξεχάσουμε ότι πρόκειται για το εθνικό μας μνημείο το οποίο έχει κατακερματιστεί», συμπλήρωσε η κ. Πούλου.

 

 

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
ΑΘΗΝΑ +
spot_img

Συμβαίνει στην Αθήνα