back to top
32.1 C
Athens
Τρίτη, 16 Ιουλίου, 2024

32.1 C
Athens
Τρίτη, 16 Ιουλίου, 2024

Κ. Καρτάλης: Μετάβαση σε καθαρές μορφές ενέργειας και περισσότερο πράσινο στην πόλη

Διαβάστε επίσης

Για τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής αλλά και για τις εθνικές δράσεις και τα έργα υποδομής που θα χρειαστούν για την αντιμετώπιση των συνεπειών της, μίλησε στον Αθήνα 9,84 και στον Δημήτρη Κουκλουμπέρη, ο Κωνσταντίνος Καρτάλης, Καθηγητής Φυσικής Περιβάλλοντος και Κλίματος στο ΕΚΠΑ και Μέλος της Επιστημονικής Επιτροπής της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Κλιματική Αλλαγή.

«H φύση δεν έχει άπειρες αντοχές , όπως ίσως να θεωρούσαμε. Η υπερβολική επικέντρωση στα ορυκτά καύσιμα τελικά απέδειξε ότι επηρεάζει την κλιματική ισορροπία. Οιι εκπομπές των αερίων του θερμοκηπίου από τη χρήση του κάρβουνου, του λιγνίτη, του πετρελαίου και του φυσικού αερίου προκαλούν σημαντική κλιματική ανισορροπία σε ολόκληρο τον πλανήτη και με διαρκώς αυξανόμενη ταχύτητα», ανέφερε.

Όπως εξήγησε, η λύση στο πρόβλημα είναι η σταδιακή εξάλειψη της χρήσης των ορυκτών καυσίμων και η μετάβαση σε καθαρές μορφές ενέργειας.

«Πρόκειται για έναν τεράστιο περιβαλλοντικό, ενεργειακό, οικονομικό, κοινωνικό, αναπτυξιακό μετασχηματισμό ο οποίος είναι άκρως απαραίτητος», πρόσθεσε.

Παράλληλα, σχολιάζοντας τις πρωτοβουλίες του δημάρχου Αθηναίων Χάρη Δούκα για αύξηση του πρασίνου στην πόλη καθώς, καθώς μέχρι στιγμής, έχουν φυτευτεί περισσότερα από 2000 νέα δένδρα, ο κ. Καρτάλης, τόνισε ότι η προτεραιότητα που έχει δοθεί από τη δημοτική αρχή κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση.

 

«Να επιταχυνθούν οι προσπάθειες προς την καθαρή ενέργεια»

«Οι βασικοί ”παίκτες” στην παγκόσμια ”σκακιέρα” , Κίνα, Ρωσία, ΗΠΑ, Ινδία, πρέπει να είναι απολύτως συνεπείς στις υποχρεώσεις τους σε ότι αφορά στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, κάτι που όμως δεν συμβαίνει. Το 2023, ήταν μια χρονιά στην οποία σημειώθηκε ρεκόρ εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Παρά το γεγονός ότι που υπάρχουν συμφωνίες των Ηνωμένων Εθνών και μεγάλες διακηρύξεις και υποσχέσεις, σημειώθηκε αύξηση της χρήσης ορυκτών καυσίμων, συνεπώς και αύξηση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Αυτό δεν βοηθάει καθόλου. Επομένως, ανεξαρτήτως εάν έχει χαθεί ή όχι χρόνος, προτεραιότητα είναι να επιταχυνθούν οι προσπάθειες προς την καθαρή ενέργεια. Στη χώρα μας, το 57 % της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας προέρχεται από τον ήλιο και από τον άνεμο γεγονός που δείχνει ότι υπάρχουν εφικτές τεχνολογικές λύσεις οι οποίες πρέπει να δρομολογηθούν ταχύτατα».

«Δεν γίνεται να εξακολουθήσουμε να χρησιμοποιήσουμε τις ίδιες πρακτικές με τις οποίες χτίστηκε η Αθήνα»

«Πρέπει να ξεκινήσει μια σοβαρή συζήτηση για τις πόλεις και πώς οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής επηρεάζουν την καθημερινότητα , την ανάπτυξη αλλά και τους ίδιους τους πολίτες. Στις μεγάλες πόλεις όπως η Αθήνα, η πυκνή δόμηση, οι στενοί δρόμοι και το μεγάλο ύψος των κτιρίων , σε συνδυασμό με την έλλειψη πρασίνου, δημιουργούν εγκλωβισμό της θερμότητας χαμηλά στο έδαφος με αποτέλεσμα η αίσθηση της ζέστης ακόμα και τις βραδινές ώρες να είναι πολύ έντονη. Απαιτείται να δρομολογηθούν πολεοδομικά σχέδια για νέες περιοχές τα οποία θα είναι προσαρμοσμένα στις απαιτήσεις των κλιματικών προκλήσεων. Πρέπει να βάλουμε νέους κανόνες στις περιοχές που μπαίνουν στο σχέδιο πόλης. Δε γίνεται να χρησιμοποιούμε ακόμα τις ίδιες πρακτικές με τις οποίες χτίστηκε η Αθήνα και οι …μικρές Αθήνες σε όλη την ελληνική περιφέρεια».

«Περισσότερο πράσινο στην πόλη»

«Η πλέον άμεση και αυτονόητη λύση και προτεραιότητα σήμερα για τη αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής στις πόλεις, είναι να δημιουργηθούν περισσότεροι χώροι πρασίνου, να υπάρξει επιπλέον  πύκνωση στα υπάρχοντα πάρκα καθώς και αξιοποίηση του μεγάλου αποθεματικού στην πόλη που είναι η περιοχή του Ελαιώνα. Αυτή θα είναι και η πιο σημαντική  ενίσχυση της πόλης σε ότι αφορά στην ανθεκτικότητά της. Για παράδειγμα, η πρωτοβουλία του δημάρχου Αθηναίων για φύτευση περισσότερων δέντρων σε όποια σημεία είναι εφικτό, είναι απολύτως αναγκαία και σωστή. Προσωπικά, πιστεύω στη δράση που αφορά τις πράσινες οροφές. Όταν δεν έχεις τον ελεύθερο χώρο στην επιφάνεια, το να τον δημιουργείς στην κορυφή ενός από τα πολλά κτίρια μιας πόλης, είναι μια λύση».

«Εκτενές δίκτυο μετρό»

«Χρειάζεται ένα οργανωμένο πρόγραμμα που θα συντονίζεται από την κεντρική διοίκηση , όπως έγινε και με το «ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ». Επίσης, πρέπει να σκεφτούμε την πόλη με έναν διαφορετικό τρόπο. Υπάρχουν πολλοί δρόμοι που πρέπει να εκτονωθούν από την κίνηση των οχημάτων, όχι μόνο γιατί προκαλούν πρόβλημα στην πόλη αλλά και γιατί η κίνηση αποτελεί πηγή θερμότητας. Όμως, για να το κάνεις αυτό, πρέπει να προσφέρεις μια εναλλακτική λύση μετακίνησης στους πολίτες. Επομένως, πρέπει να σκεφτείς σε βάθος χρόνου πώς θα κάνεις καλύτερη την κυκλοφορία στην πόλη. Η Αθήνα, χρειάζεται ένα εκτενές δίκτυο μετρό με συχνούς σταθμούς που θα εξυπηρετούν τους πολίτες, στα πρότυπα του Λονδίνου ή του Παρισιού. Με αυτόν τον τρόπο, θα μπορείς να μετατρέψεις χώρους που σήμερα χρησιμοποιούν τα αυτοκίνητα, σε χώρους πρασίνου, όπως κάνει με πολύ μεγάλη επιτυχία η Βαρκελώνη. Ουσιαστικά, βοηθώντας την πόλη να αναπνεύσει από πλευράς κυκλοφορίας, δίνεις και τη διέξοδο να περιορίσουν οι πολίτες το αυτοκίνητο, δημιουργείς περισσότερους χώρους πρασίνου και ταυτόχρονα τους αξιοποιείς για κοινωνικές δραστηριότητες».

 

«Στο τραπέζι ο τρόπος διοικητικής οργάνωσης μιας πόλης»

«Το κόστος της επένδυσης για να ενισχύσεις την ανθεκτικότητα είναι μικρότερο από αυτό που θα χρειαστεί για να επιλυθεί το πρόβλημα που δημιουργεί η έλλειψή της. Παράλληλα, πρέπει να δούμε ποια διοικητικά ή πολιτικά μέτρα βοηθούν την αντιμετώπιση των κλιματικών πιέσεων. Βάζεις στο τραπέζι τον τρόπο με τον οποίο οργανώνεται διοικητικά μια πόλη. Σκεφτείτε ότι υπάρχουν δήμοι με πολύ αρμοδιότητες. Για παράδειγμα, για να προχωρήσεις σε μια αλλαγή στη Βουλιαγμένης, πρέπει να αποφασίσουν τα υπουργεία. Επίσης, χρειάζεται ενσωμάτωση της επιστημονικής γνώσης στη λήψη πολιτικών αποφάσεων, δηλαδή να καταλήξουμε στις πιο σωστές λύσεις ξοδεύοντας λιγότερα χρήματα και ακόμη λιγότερο χρόνο».

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
ΑΘΗΝΑ +
spot_img

Συμβαίνει στην Αθήνα