Σύνταξη μικρότερη των 1.000 ευρώ λαμβάνουν τουλάχιστον έξι στους δέκα συνταξιούχους, ενώ το 16% λάμβάνει σύνταξη μικρότερη των 500 ευρώ, σύμφωνα με στοιχεία του συστήματος “ΗΛΙΟΣ” για τον Αύγουστο.
Παράλληλα, βάσει των στοιχείων του ΕΦΚΑ, μορφή χιονοστιβάδας λαμβάνουν οι εκκρεμείς αιτήσεις συνταξιοδότης, οι οποίες ανέρχονται σε 64.000 μόνο για κύρια σύνταξη, με τους ειδικούς να εκτιμούν ότι οι νέες αιτήσεις θα αγγίξουν τις 200.000 έως το τέλος του έτους.
Αναλυτικότερα:
-Η μέση σύνταξη γήρατος κυμαίνεται στα 926,64 ευρώ μικτά, ενώ η επικουρική στα 196,83 ευρώ.
– Το 60,24% των συντάξεων γήρατος (1.161.258) δεν υπερβαίνει τα 1.000 ευρώ μικτά. Δηλαδή, περίπου 940 ευρώ καθαρά.
– Περισσότερες από 318.000 κύριες συντάξεις γήρατος (ποσοστό 16,5%) υπολείπονται των 500 ευρώ.
– Οι συντάξεις του ιδιωτικού τομέα, οι οποίες εκδίδονται με το νέο τρόπο υπολογισμού περιορίζονται στα 754,92 ευρώ και οι συντάξεις του Δημοσίου δεν υπερβαίνουν ,τα 1.077,46 ευρώ κατά μέσο όρο.
– Παρά την συνεχιζόμενη προσπάθεια για αύξηση του ορίου ηλικίας συνταξιοδότησης, περισσότεροι από έξι στους δέκα συνταξιούχους ήδη είναι ηλικίας από 71 ετών και πάνω.
Ένας στους τέσσερις συνταξιούχους (ποσοστό 26,1% ή 652.234) είναι άνω των 81 ετών.
Επίσης, ένας στους τρεις συνταξιούχους (35,8% ή 893.800 ) είναι ηλικίας 71 – 80 ετών.
Αντίστοιχο ποσοστό (35,2% ή 879.699) είναι ηλικίας 51 – 70 ετών.
Πιέσεις από τις εκκρεμότητες
Την ίδια ώρα, οι εκκρεμείς αιτήσεις για κύρια σύνταξη ανέρχονται στις 64.000 εκ των οποίων οι 19.000 είναι ληξιπρόθεσμες.
Ακόμη μεγαλύτερες είναι οι ανοιχτές υποθέσεις επικουρικής ασφάλισης, ενώ τα εφάπαξ και οι διεθνείς συντάξεις πολλαπλασιάζουν τις εκκρεμότητες προς τους πολίτες.
Πάντως, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιοποιήθηκαν με αφορμή την επίσκεψη της υπουργού Εργασίας Νίκης Κεραμέως στο Κέντρο Απονομής Συντάξεων του ΕΦΚΑ, οι εκκρεμότητες σε επικουρικές συντάξεις, μειώθηκαν σε λιγότερες από 33.000 τον φετινό Αύγουστο, από 83.000 που ήταν τον Δεκέμβριο του 2022.
Αντίστοιχα, στα εφάπαξ οι εκκρεμότητες τον Σεπτέμβριο είχαν περιοριστεί στις 10.200, λιγότερες κατά 12.300 (μείωση 55%) σε σχέση με τις 22.500 που είχαν ανέλθει τον Μάρτιο του 2023.
Δεν έχει διευκρινιστεί αν τα στοιχεία αυτά αφορούν στο σύνολο των εκκρεμοτήτων ή μόνο τις ληξιπρόθεσμες αιτήσεις, οι οποίες αποτελούν υποσύνολο των υποχρεώσεων του μεγαλύτερου ασφαλιστικού φορέα της χώρας.
Η “Θάλεια”
Εν τω μεταξύ, νέο ηλεκτρονικό σύστημα υποστήριξης, ασφαλισμένων και συνταξιούχων, με χρήση Τεχνητής Νοημοσύνης και την κωδική ονομασία «Θάλεια», έθεσε σε λειτουργία ο ΕΦΚΑ, με στόχο την πληρέστερη απάντηση των ερωτήσεων που θα τίθενται.
Η «Θάλεια» θα αξιοποιείται για να εξυπηρετεί και ασφαλισμένους με προβλήματα όρασης και ακοής. Παράλληλα θα λειτουργεί σε τρεις γλώσσες (Ελληνικά, Αλβανικά, Πακιστανικά), έτσι ώστε να μπορεί να καλύπτει και τις ανάγκες των μεταναστών για ενημέρωση.
Σε αυτή τη φάση, τα γενικά πεδία που έχουν οριστεί και αναμένεται να απαντώνται οι ερωτήσεις προς τον ΕΦΚΑ, με χρήση από τη «Θάλεια», είναι:
Ασφάλιση, εισφορές και ο έλεγχός τους, παροχές και ΚΕΠΑ, συντάξεις, οφειλέτες και διακρατική Κοινωνική Ασφάλιση.
Ουσιαστικά, μέσω του τηλεφωνικού κέντρου (1555) θα δίνονται σε μια βάση δεδομένων οι ερωτήσεις των ασφαλισμένων. Από εκεί θα γίνεται επιλογή και στις απαντήσεις που θα παρέχονται θα υπάρχει και η χρήση βιντεοσκοπημένου υλικού, μέσω του Avatar «Θάλεια».
Δημήτρης Κωστάκος