Για οικοδόμηση αυτή την στιγμή μίας «ουσιαστικής επανεκκίνησης» της σχέσης των δύο πλευρών, έκανε λόγο ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης αναφερόμενος στην διάρκεια των κοινών δηλώσεων με την Ιταλίδα ομόλογό του, Τζόρτζια Μελόνι στην συμφωνία που υπεγράφη μεταξύ της ιταλικής εταιρείας κρατικών σιδηροδρόμων και του υπουργείου Μεταφορών για γτους σιδηροδρόμους.
Ο πρωθυπουργός έκανε λόγο για μία πολύ σημαντική συμφωνία γιατί η Ελλάδα καλείται να επενδύσει πάνω από 400 εκατομμύρια στην ουσιαστική αναβάθμιση του δικτύου, στην επισκευή ζημιών και στην εγκατάσταση των πιο σύγχρονων συστημάτων ασφαλείας και η ιταλική πλευρά δεσμεύεται να επενδύσει 360 εκατομμύρια ευρώ για να αποκτήσουμε καινούργια τρένα, καινούργια αμαξοστάσια έτσι ώστε να μπορέσουν οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι να φτάσουν στο επίπεδο που είναι σήμερα οι ιταλικοί.
Ο κ. Μητσοτάκης απέδωσε ιδιαίτερη σημασία και στην συμφωνία για την ηλεκτρική διασύνδεση τονίζοντας ότι ουσιαστικά θέλουμε να τριπλασιάσουμε την δυνατότητα διασύνδεσης μεταξύ των δύο χωρών, από τα 500 στα 1500 μεγαβάτ.
«Είμαστε χώρες εκτεθειμένες στις ροές των παράνομων μεταναστών. Στην πλάτη μας πέφτει και το βάρος γιατί είμαστε χώρες υποδοχής μεταναστών. Με τον Κυριάκο έχουμε εργαστεί έντονα για να υπάρξει αλλαγή αντιμετώπισης στις ροές των δύο χωρών. Πριν μερικά χρόνια η συζήτηση αφορούσε την ανακατανομή των μεταναστών. Εμείς μεταφέραμε το κέντρο βάρος στο ζήτημα των συνόρων», δήλωσε μεταξύ άλλων η Ιταλίδα πρωθυπουργός Τζόρτζια Μελόνι.
«Με τον κ. Μητσοτάκη συμμεριζόμαστε και την ίδια άποψη για την Ουκρανία αλλά και την επίτευξη ειρήνης και περιμένουμε μια απάντηση από τη Ρωσία», τόνισε.
Στο πλαίσιο του Ανώτατου Συμβουλίου Συνεργασίας υπογραφτήκαν 12+2 συμφωνίες και μνημόνια, που περιγράφονται αναλυτικά στην Κοινή Διακήρυξη των δύο ηγετών.
Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές:
Υπογράφηκε Μνημόνιο Συνεργασίας μεταξύ του ελληνικού Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και του ιταλικού κρατικού ομίλου Ferrovie dello Stato, στον οποίο ανήκει η Hellenic Train, για την αναβάθμιση των επιβατικών σιδηροδρομικών μεταφορών στην Ελλάδα.
Με δεδομένη τη σειρά επενδύσεων του ελληνικού κράτους για την υλικοτεχνική αναβάθμιση των σιδηροδρόμων, ο ιταλικός όμιλος δεσμεύτηκε να προβεί σε επενδύσεις ύψους 360 εκατομμυρίων ευρώ για:
Την αγορά συνολικά 23 τρένων, οκτώ υπεραστικών ταχείας κυκλοφορίας και 15 προαστιακού τύπου
Τη διαμόρφωση σύγχρονων αμαξοστασίων ώστε να εξασφαλιστεί η μακροχρόνια συντήρηση των αμαξοστοιχιών
Οι δεσμεύσεις του ομίλου Ferrovie dello Stato θα αποτυπωθούν ξεκάθαρα στη νέα αναθεωρημένη σύμβαση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με την Hellenic Train, με ρήτρες για τα χρονοδιαγράμματα.
Υπογράφηκε Μνημόνιο Κατανόησης μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και του διαχειριστή δικτύου της Ιταλίας TERNA για την αναβάθμιση της ηλεκτρικής διασύνδεσης των δύο χωρών, ώστε να τριπλασιαστεί η υφιστάμενη δυνατότητα, από 500 MW σε 1.500 MW.
Καθώς η Ελλάδα αυξάνει την εγκατεστημένη ηλεκτροπαραγωγική ισχύ, ειδικά μέσω επενδύσεων σε ανανεώσιμες πηγές, αναβαθμίζει τη θέση της ως ενεργειακός κόμβος και πάροχος ενεργειακής ασφάλειας στη νοτιοανατολική Ευρώπη. Πέρυσι η Ελλάδα ήταν καθαρός εξαγωγέας ηλεκτρικής ενέργειας για πρώτη φορά μετά το 2000. Η Ιταλία, από την πλευρά της, εισάγει μεγάλες ποσότητες ενέργειας, άρα πρόκειται για μία αμοιβαία επωφελή συνεργασία.
Το έργο ευθυγραμμίζεται επίσης με τη σημασία που αποδίδει η ελληνική κυβέρνηση στην κατασκευή διακρατικών ηλεκτρικών διασυνδέσεων, ώστε να αντιμετωπιστούν χρόνιες τιμολογιακές στρεβλώσεις στην ευρωπαϊκή αγορά ενέργειας, αλλά και προκειμένου να διασφαλιστεί ο καλύτερος εφοδιασμός, μειώνοντας τον κίνδυνο μπλακ-άουτ, σαν αυτό που συνέβη πριν λίγες εβδομάδες στην Ισπανία.
Απόστολος Χονδρόπουλος