Συμβαίνει τώρα

Η Τεχνητή Νοημοσύνη εντάσσεται στην πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση

Tροπολογία για τη συστηματική ένταξη ψηφιακών καινοτομιών, συμπεριλαμβανομένων εφαρμογών Τεχνητής Νοημοσύνης (ΤΝ), στο σχολείο κατέθεσε στη Βουλή η υπουργός Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη.

Η τροπολογία περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο για τις Ακαδημίες Επαγγελματικής Κατάρτισης, με στόχο την «ενίσχυση του παιδαγωγικού έργου και την ποιοτική αξιοποίηση του διδακτικού χρόνου, με σαφείς κανόνες οργάνωσης, λειτουργίας και προστασίας προσωπικών δεδομένων». Τα βασικά σημεία αφορούν τη χρήση ΤΝ και ψηφιακών εργαλείων στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια αποκλειστικά για την υποβοήθηση του έργου των εκπαιδευτικών και την υποχρεωτική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στη χρήση των εργαλείων και των συστημάτων. Τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα συλλέγονται και επεξεργάζονται αποκλειστικά για τον εκπαιδευτικούς, ερευνητικούς και στατιστικούς σκοπούς και διαγράφονται έπειτα από 3 χρόνια.

Στο πλαίσιο αυτό θα δημιουργηθεί μία Επιστημονική Επιτροπή με διετή θητεία, αποτελούμενη από 25–50 μέλη, για τον σχεδιασμό/οργάνωση αξιοποίησης ΤΝ, την επιμόρφωση και τη γνωμοδότηση για την καταλληλότητα συγχρηματοδοτούμενων έργων (συμπεριλαμβανομένων έργων Ταμείου Ανάκαμψης). Κοινή υπουργική απόφαση Παιδείας & Ψηφιακής Διακυβέρνησης θα καθορίζει ποιες εφαρμογές ΤΝ χρησιμοποιούνται, τα τεχνικά χαρακτηριστικά και τον σκοπό χρήσης, σε συμμόρφωση με τον Κανονισμό (ΕΕ) 2024/1689 – AI Act.

Η τροπολογία παραπέμπει ρητά στον Κανονισμό (ΕΕ) 2024/1689 που θέτει ενιαίους κανόνες για την ΤΝ στην ΕΕ (διαφάνεια, διαχείριση κινδύνων, απαγορευμένες χρήσεις, ειδικό καθεστώς για υψηλού κινδύνου συστήματα). Η εκπαίδευση θεωρείται πεδίο με ευάλωτες ομάδες (ανήλικοι), άρα απαιτείται ενισχυμένη συμμόρφωση σε θέματα σκοπού, αναγκαιότητας, ελαχιστοποίησης δεδομένων και ανθρώπινης εποπτείας.

Σύμφωνα με την τροπολογία, με την ένταξη ψηφιακών καινοτομιών και εφαρμογών Τεχνητής Νοημοσύνης στην τάξη, δημιουργούνται εργαλεία δημιουργικής γραφής/κώδικα με ενημερωμένη συναίνεση και φίλτρα ηλικιών, και επιτυγχάνεται αυτόματη ανατροφοδότηση σε ασκήσεις με ανθρώπινη τελική εποπτεία του εκπαιδευτικού και προσαρμοστική μάθηση (adaptive learning) με ελαχιστοποίηση προσωπικών δεδομένων και log αποφάσεων του συστήματος.

Οι πιθανές προκλήσεις που θα κληθεί να λύσει η εφαρμογή, όπως αναφέρεται στην τροπολογία του υπουργείου Παιδείας είναι:

– Κατάλογος «εγκεκριμένων» εργαλείων και γρήγορη επικαιροποίησή του.

– Ισορροπία μεταξύ καινοτομίας και ασφάλειας/ιδιωτικότητας ανηλίκων.

– Υποδομές (συσκευές, δίκτυα, SSO) και ισοτιμία πρόσβασης σε όλα τα σχολεία.

– Μηχανισμοί αξιολόγησης μαθησιακού οφέλους και λογοδοσία για σφάλματα/μεροληψία αλγορίθμων.

– Συνεχής επιμόρφωση και στήριξη εκπαιδευτικών από ΙΕΠ/φορείς.

Ισίδωρος Ρούσσος

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ