Search

Η άνοδος και η πτώση του Κάρλος Γκοσν

633

Μέχρι τη σύλληψή του, την Δευτέρα στην Ιαπωνία, ο άνθρωπος που κατάφερε να κάνει την συμμαχία Ρενό-Νισάν νούμερο ένα παγκοσμίως στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, είχε πολλούς θαυμαστές αλλά και πολλούς εχθρούς.

Ο διεθνής τύπος μιλάει για «άγρια και απότομη πτώση», αφού ο Γκοσν κατάφερε να φτάσει σε μία μέρα κυριολεκτικά από την κορυφή στον πάτο.

Έσωσε τη Νισάν

Όλα ξεκίνησαν στην Michelin όπου πέρασε 18 χρόνια. Από το 1989 διοικούσε τον τομέα εξαγωγών στη Βραζιλία. Πέντε χρόνια αργότερα και ενώ ήταν επικεφαλής το τμήματος της Βόρειας Αμερικής, επιβλέπει την ένωση της εταιρίας με την Uniroyal. Η διαδικασία προβλέπει κλείσιμο εργοστασίων και κατάργηση θέσεων εργασίας. Ο ίδιος τα διεκπεραιώνει όλα με επιτυχία, αποκτά την φήμη του «cost killer» (αυτού που «σκοτώνει το κόστος», δηλαδή το μειώνει συνεχώς) και θεωρείται αυστηρός αλλά αποτελεσματικός. Γρήγορα ανεβαίνει στην ιεραρχία και γίνεται το νούμενο 2 της επιχείρησης.
Η φιλοδοξία του όμως ήταν μεγάλη και η εταιρία αρκετά οικογενειακή για να ελπίζει ότι κάποια στιγμή θα την αναλάβει ο ίδιος. Έτσι, το 1996 προσλαμβάνεται από την Ρενό σαν αναπληρωτής γενικός διευθυντής.

Ένωση Νισάν – Ρενό

Τρία χρόνια αργότερα, γίνεται η ένωση δύο μεγάλων επιχειρήσεων: της Ρενό και της Νισάν. Ο Ιάπωνας κατασκευαστής βρίσκεται σε πολύ δύσκολη οικονομική θέση και ο Κάρλος Γκοσν αναλαμβάνει να χειριστεί την υπόθεση, όπως γνωρίζει ήδη καλά. Εφαρμόζει τις μεθόδους του στην Ιαπωνία και καταργεί 12.000 θέσεις εργασίας ενώ κλείνει και ολόκληρα εργοστάσια. Αλλά η Νισάν ξαναγεννιέται από τις στάχτες της. Ο Γκοσν δουλεύει για την διεθνοποίηση της παλιάς εθνικής φίρμας και λανσάρει το «low cost», δηλαδή τα φτηνά οχήματα. Σιγά σιγά στρέφεται προς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, που πρόσφατα έχουν αρχίσει να κάνουν την εμφάνισή τους.
Σήμερα η Ρενό είναι ένας βιομηχανικός κολοσσός που συγκεντρώνει δέκα διαφορετικές μάρκες, απασχολεί 470.000 εργαζόμενους και λειτουργεί 122 εργοστάσια σε όλο τον κόσμο.

Κόβει κεφάλια

Πίσω από τις αναμφισβήτητες οικονομικές επιτυχίες, ο Κάρλος Γκοσν κρύβει έναν πολύ σκληρό επιχειρηματία, με αυστηρότητα που συχνά συγκεντρώνει την κριτική και του γαλλικού κράτους, που αποτελεί βασικό μέτοχο της Ρενό. Θεωρείται ένας κρύος άνθρωπος, χωρίς συναισθήματα, ένας άνθρωπος – ρομπότ. «Κανείς δεν τον μισεί, αλλά κανείς δεν τον αγαπάει κιόλας», δήλωνε μεγαλοστέλεχος της εταιρίας στην εφημερίδα Le Figaro το 2013.
Ο μεγάλος άντρας της Ρενό, δεν διστάζει να κόψει τα κεφάλια όσων ξεχώριζαν. Έχει μείνει στην ιστορία η δήλωση του τότε νούμερο δύο της εταιρίας Κάρλος Ταβάρες, το 2013, που παραδέχτηκε σε συνέντευξή του ότι επιθυμεί μία μέρα να αναδειχτεί στην ηγεσία και να φτάσει στην κορυφή της πυραμίδας. Δύο εβδομάδες αργότερα, ο Γκοσν του δείχνει την πόρτα και τοποθετεί δύο άλλους στην θέση του τηρώντας το γνωστό «διαίρει και βασίλευε».

Μία ζωή στα αεροπλάνα

Το 2003, ενώ δεν ήταν παρά επικεφαλής της Νισάν, ο Γκοσν δημοσιεύει την αυτοβιογραφία του με τον τίτλο «Πολίτης του Κόσμου«. Περιγράφει τα αμέτρητα ταξίδια που έχει κάνει και δηλώνει: «όταν ταξιδεύω, νιώθω ότι είμαι περισσότερο σπίτι μου». Διαθέτει ήδη τρία διαβατήρια (γαλλικό, βραζιλιάνικο και λιβανέζικο) και μιλάει εφτά γλώσσες. Δηλώνει ότι κοιμάται ελάχιστα και σίγουρα εργάζεται πολλές ώρες. Μερικά ραντεβού του είναι κλεισμένα και ένα χρόνο πριν. Δεν αργεί ποτέ και δεν δέχεται ποτέ καθυστερήσεις στις συναντήσεις του.

Το CNN για την σύλληψη Γκοσν

Το τέλος

Στις αρχές της εβδομάδας, ο Γκοσν συνελήφθη από τους εισαγγελείς του Τόκιο, με την Nissan Motor να ανακοινώνει ότι θα εκκινήσει τις σχετικές διαδικασίες για να παυθεί ο από τα καθήκοντά του. Η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία παραδέχτηκε ότι με βάση μια έκθεση από ανώνυμο πληροφοριοδότη ερευνούσε πιθανές παράτυπες πρακτικές του Γκοσν και του εντεταλμένου διευθυντή Γκρεγκ Κέλι εδώ και μήνες, και ότι συνεργάζεται πλήρως με τους ερευνητές. «Η έρευνα έδειξε ότι εδώ και πολλά χρόνια ο Γκοσν και ο Κέλι ανέφεραν ποσά για τους μισθούς τους στις ανακοινώσεις τους στο χρηματιστήριο του Τόκιο που ήταν χαμηλότερα από το πραγματικό ποσό, προκειμένου να μειωθεί το αναφερόμενο ποσό στην αμοιβή του Κάρλος Γκοσν», ανέφερε η Nissan σε ανακοίνωση.

Print Friendly, PDF & Email



Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *