back to top
26.2 C
Athens
Τετάρτη, 4 Σεπτεμβρίου, 2024

26.2 C
Athens
Τετάρτη, 4 Σεπτεμβρίου, 2024

Η μαέστρος Μαρία Μπαζού αγκαλιάζει τα θεία πάθη με το «Stabat Mater» του Gioachino Rossini

Διαβάστε επίσης

Από την Ελένη Σούρδη
Οι σπουδές της καλεσμένης μας στην μουσική, ξεκίνησαν από την ηλικία των 5 ετών, με την μητέρα της Λίνα Μεταξά και αργότερα με την Άντζελα Παπαδοπούλου στο πιάνο και με τον πατέρα της Ορέστη Μπαζό στα Ανώτερα Θεωρητικά. Σήμερα κατέχει πτυχία Αρμονίας, Αντίστιξης και Φούγκας, Πιάνου, Διεύθυνσης Χορωδίας και είναι τελειόφοιτη του τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών. Έχει αποσπάσει διακρίσεις και υποτροφία στην Διεύθυνση Ορχήστρας (στη μνήμη του Θεόδωρου Αντωνίου) από τον Μαέστρο Μιχάλη Οικονόμου. Στη συνεχεία διεύθυνε συμφωνικές ορχήστρες στην Ελλάδα και στην Ευρώπη. Παράλληλα παρακολούθησε σεμινάρια Διεύθυνσης Χορωδίας και Ορχήστρας με πολλούς μαέστρους, ενώ έχει λάβει πολλά βραβεία μέσα από παγκόσμιους διαγωνισμούς. Επίσης δημιούργησε μουσικά σύνολα, στα οποία περιλαμβάνεται το χορωδιακό και ορχηστρικό σύνολο Filii Notas.

 

Α)Μέρος: Το Ψυχογράφημα της Μαρίας

Υπάρχουν πράγματα που δεν θα κάνατε για τίποτα στον κόσμο;
Υπάρχουν πάρα πολλά πράγματα που δεν θα έκανα, όπως πράξεις που θα παραβίαζαν τα ανθρώπινα δικαιώματα.
Κι αν γυρίζαμε τον χρόνο πίσω, στο ξεκίνημά σας, τι δεν θα κάνατε από όλα όσα έχετε κάνει;
Δεν θα άλλαζα απολύτως τίποτα. Ότι έχει συμβεί στην ζωή μου και όλες οι επιλογές που έχω κάνει, λανθασμένες και μη, με έχουν οδηγήσει σε αυτό που είμαι σήμερα και νιώθω περήφανη για αυτό.
Τι λείπει σήμερα από την Μαρία;
Δεν μου λείπει κάτι συγκεκριμένο. Είμαι πολύ ευχαριστημένη με όλα όσα έχω στην ζωή μου. Για να είμαστε απόλυτα ειλικρινείς βέβαια, είναι μια δύσκολη περίοδος, με διάφορα προβλήματα ποικίλων διαστάσεων. Που θα ευχόμουν να μην υπήρχαν, αλλά αν μπορούσα να καθορίσω την ζωή μου ακριβώς όπως ήθελα, πιθανώς να έχανε το νόημά της.
Η γαλήνη σας εξαρτάται από εξωγενείς παράγοντες;
Απολύτως. Είναι κάτι για το οποίο δεν είμαι ικανοποιημένη. Όσο δυνατή και να είμαι σαν άνθρωπος, η αλήθεια είναι πως επηρεάζομαι πολύ συναισθηματικά όταν χάνονται οι ισορροπίες γύρω μου. Έχω καταφέρει να μην γίνεται αντιληπτό στον κόσμο, αλλά εγώ ξέρω τι γίνεται μέσα μου.
Στη ζωή σας προχωράτε με το ένστικτο ή τη λογική; Είμαι πολύ σύντομη τις αποφάσεις μου γενικά, αλλά όχι παρορμητική. Θα έλεγα ότι στο πρώτο μέρος της απόφασης οδηγούμαι από το ένστικτό μου και έπειτα απλά μέσω της λογικής αναλύω την κατάσταση και επισημοποιώ την απόφασή μου.
Ποιες είναι οι πιο σταθερές αξίες στη ζωή σας; Η ειλικρίνεια, ο σεβασμός, η ελευθερία και η δημιουργικότητα.
Τι θεωρείτε σημαντικό στη ζωή; Την υγεία πρώτα απ’ όλα! Την σωματική και ψυχική.
Ποιοι είναι οι ήρωες σας σήμερα; Οι γονείς μου.
Τι σας πονάει και τι σας κάνει να χαίρεστε στην σημερινή Ελλάδα; Στον τομέα της κλασικής μουσικής, δυστυχώς, η Ελλάδα υστερεί. Οι ορχήστρες που έχουμε ως χώρα είναι λίγες, όπως και οι μουσικές σκηνές. Το πολύ ευχάριστο όμως, είναι ότι υπάρχουν πολλοί άνθρωποι με διάθεση για παραγωγή πολιτισμού και δη σε ομάδες νέων ανθρώπων, οι οποίοι αποτελούν και το μέλλον του κόσμου μας.
Ποιος είναι ο μεγαλύτερος φόβος σας; Ο μεγαλύτερός φόβος μου είναι ο άνθρωπος και οι πράξεις του.
Θα μας αποκαλύψετε το μεγαλύτερο σας ελάττωμα και το καλύτερο σας προτέρημα; Το μεγαλύτερό μου ελάττωμα είναι ότι θέλω να κάνω όλο και περισσότερα πράγματα, ακόμη και αν δεν μπορώ. Προτέρημα αποτελεί πιστεύω, ότι είμαι πολύ δοτική και γεμάτη θέληση.
Υπάρχει μια σκέψη που σας βοηθάει να χαλαρώνετε και να βρίσκετε την τέλεια ισορροπία με τον εαυτό σας; Η σκέψη του παππού μου. Δυστυχώς έχει πεθάνει από όταν ήμουν 16 ετών. Ήταν πολύ σημαντικός άνθρωπος για εμένα στην ζωή μου και η σκέψη στο πρόσωπό του και μόνο με βοηθάει να χαλαρώνω και να ηρεμώ.

Β)Μέρος: Η μουσική γράφεται και ερμηνεύεται για τον κόσμο και όχι για τον μουσικό κύκλο

Έχετε μουσικές ανασφάλειες; Πιστεύω ότι σε κάθε επιτέλεση ενός έργου, πάντα ένας μουσικός θα σκεφτεί αργότερα «αυτό θα μπορούσα να το έχω κάνει λίγο καλύτερα», το οποίο είναι και σωστό να γίνεται. Γιατί μόνο έτσι βελτιωνόμαστε και εξελισσόμαστε μουσικά αλλά και ως άνθρωποι.
Πως νιώθετε σήμερα σε σχέση με τα πρώτα σας βήματα και την αρχή της σταδιοδρομίας σας; Θα έλεγα ότι βρίσκομαι στην αρχή ακόμα και νιώθω πολύ καλά με όλες τις μουσικές εξελίξεις που συμβαίνουν στην ζωή μου.
Πόσο δύσκολο είναι να είσαι μαέστρος; Ποια είναι τα εφόδια που συνεχώς πρέπει να εξελίσσετε για να δυναμώνει η έμπνευσή σας και να προοδεύει ο επαγγελματισμός σας;
Πραγματικά δεν το λέω επειδή το κάνω εγώ, αλλά είναι πολύ δύσκολο να είσαι καλός μαέστρος. Απαιτεί, όπως και γενικότερα στον χώρο της μουσικής που γνωρίζω εγώ, πολλά χρόνια μουσικής εκπαίδευσης, μεγάλη στήριξη από τους γονείς και οικονομική αλλά και ψυχική. Όπως και πολλές ώρες αφοσίωσης στην μελέτη, στις πρόβες, στις συναυλίες κλπ. Σίγουρα μεγάλος παράγοντας είναι οι θυσίες που καλείσαι να κάνεις, να αφήσεις την χώρα σου (δεν έχουμε Μουσική Ακαδημία στην Ελλάδα), με αποτέλεσμα να είσαι μακριά από την οικογένειά σου και τους ανθρώπους που αγαπάς, αλλά από την άλλη γνωρίζεις καινούριο κόσμο και δημιουργείς νέες σχέσεις ζωής. Ακόμη πιστεύω πολύ στην τύχη, καθώς και τις ευκαιρίες που καλείσαι να «αρπάξεις από τα μαλλιά». Είναι τόσα πολλά τα εφόδια που πρέπει να εξελίσσονται συνεχώς, από τις γνώσεις, την τεχνική μέχρι και την τοποθέτηση των βιωμάτων στον γνώμονα για την ζωή και τις επιλογές μας.
Νιώθετε αγωνία ή τρακ πριν από κάθε παράσταση και γιατί; Τις περισσότερες φορές δεν έχω αγωνία, είναι πολύ φυσιολογικό για εμένα να ανεβαίνω σε μια σκηνή και να διευθύνω. Ειλικρινά, δεν μπορώ να με φανταστώ να κάνω κάτι άλλο.
Πως βιώνατε τη σχέση σας με την μουσική, όντας παιδί; Ήταν ανάγκη ζωής να ακούτε μελωδίες; 
Όλη μου η οικογένεια είναι μουσικοί, ο πατέρας μου συνθέτης και καθηγητής ανώτερων θεωρητικών και η μητέρα μου πιανίστα και δασκάλα χορωδιών. Ο παππούς μου ήταν επίσης μαέστρος. Οπότε απ’ ότι καταλαβαίνετε ήμουν μέσα στην μουσική, κυριολεκτικά, από την κοιλιά της μάνας μου. Από πολύ μικρή άκουγα πολύ μουσική μέσα στο σπίτι που έπαιζαν οι γονείς μου αλλά και που άκουγαν και πηγαίναμε συνέχεια σε συναυλίες και παραστάσεις.

Τι ή ποιος είναι αυτός που αναδεικνύει έναν μουσικό/συνθέτη/καλλιτέχνη; Τo κοινό; Οι καινοτομίες; Οι νέες προτάσεις;
Το κοινό και μόνο. Η μουσική γράφεται και ερμηνεύεται για τον κόσμο και όχι για τον μουσικό κύκλο.
Μπορείτε να μας περιγράψετε πως είναι η αλληλεπίδραση μεταξύ μουσικών και μαέστρου; Ένας μαέστρος όταν διευθύνει, παίζει μουσική με την ορχήστρα. Η ορχήστρα αποτελείται από δεκάδες μουσικούς, πολύ μορφωμένους, με έχουν πολλές γνώσεις και δεν έχουν ανάγκη από έναν μαέστρο να τους «κάνει να παίξουν». Ο μαέστρος παίζει μαζί τους, δεν παίζει η ορχήστρα για εκείνον. Από την στιγμή που μπορεί να υπάρχει αυτός ο αλληλοσεβασμός, η μουσική ρέει πολύ πιο εύκολα, καθώς επίσης και η πρόβα. Γενικότερα, η τέχνη της διεύθυνσης περιλαμβάνει κατά μεγάλο μέρος και το πώς συμπεριφέρεσαι σε μία ορχήστρα.
Ποιος είναι ο αγαπημένος σας ήχος; Ο ήχος της θάλασσας.
Η τέχνη σε διαλέγει ή την διαλέγεις εσύ; Πιστεύω ότι σε διαλέγει, αλλά αν δεν την εκτιμήσεις εσύ για την διαλέξεις, δεν μπορεί να σε κυνηγήσει.
Το μεγαλειώδες θρησκευτικό έργο «Stabat Mater» θα το διευθύνετε για πρώτη φορά; Ναι, είναι ένα έργο το οποίο θα το διευθύνω για πρώτη φορά, με τη συνοδεία τεσσάρων ατομικών φωνών, ορχήστρας και χορωδίας, πολύ όμορφο και συναισθηματικά φορτισμένο. Φυσικά, επειδή πλησιάζει και το Πάσχα, ένα θρησκευτικό έργο, πόσο μάλλον ένα «Stabat Mater» που σημαίνει η μητέρα που στέκεται, δηλαδή η Παναγία που βλέπει τον Χριστό στον Σταυρό, είναι ότι πιο ιδανικό για μία συναυλία για την έναρξη της Μεγάλης Εβδομάδας. Ο κάθε άνθρωπος, είτε ακροατής είτε μουσικός, βιώνει διαφορετικά την κάθε μουσική εμπειρία και αποτυπώνονται στην ψυχή του στιγμές, πολύ προσωπικές για εκείνον και θα είναι μια συναυλία που θα αποτελέσει πιστεύω την αφορμή για κάτι τέτοιο. Το «Stabat Mater» θα εκτεθεί σε ένα από τα πρώτα θρησκευτικά μνημεία της πόλης στον Ιερό Καθολικό Ναό Αγίου Παύλου στον Πειραιά, τη Μεγάλη Δευτέρα, 29 Απριλίου 2024, στις 8 μ.μ..
Αγαπημένος συνθέτης; Ο Mahler.
Αγαπημένη όπερα; Rigoletto, Verdi.
Δηλώνετε οπαδός της Σχολής Μπερνστάιν ή Κάραγιαν; Bernstein.
Για το εγγύς μέλλον τι σχέδια ανακοινώσιμα υπάρχουν;
Τα σύνολά μας Filii Notas έχουν πολλές συναυλίες για αυτή την καλλιτεχνική σεζόν, τις οποίες μπορείτε να τις βρείτε στις σελίδες μας στο Facebook και στο Instagram. Μετά τις 29 Απριλίου έχουμε μια χορωδιακή συναυλία στις 2 Μαΐου στην Καλλιθέα στην οποία είστε όλοι ευπρόσδεκτοι. Προσωπικά, έπειτα αυτών των 2 συναυλιών, θα ταξιδέψω στην Αργεντινή, καθώς κέρδισα μια υποτροφία για ένα σεμινάριο με τις αγαπημένες μου συμφωνίες του Mahler 1η και 4η και το Das Lied von Erde, τα οποία θα παιχτούν και σε 2 συναυλίες με τους συμμετέχοντες μαέστρους του σεμιναρίου. Είμαι πάρα πολύ ενθουσιασμένη για αυτό!
Τι είναι εκείνο που σας κάνει ευτυχισμένη μέσα από την επαγγελματική σας πορεία; Πολύ γλυκανάλατη η απάντηση που θα δώσω, αλλά η ίδια η μουσική.
Κάπου εδώ η αυθεντική και μοναδική συνομιλία μας θα πρέπει να λάβει τέλος. Θα θέλατε να μας αφιερώσετε την αγαπημένη σας σύνθεση, που θα γίνει το η ευχή σας για έναν κόσμο με περισσότερη αγάπη; Σας ευχαριστούμε από καρδιάς και σας ευχόμαστε ολόψυχα Καλό Πάσχα με ανάταση ψυχής και δημιουργία.
Και εγώ σας ευχαριστώ. Σας αφιερώνω το φινάλε της 9ης του Beethoven με πολλή αγάπη και ευχή για ειρήνη σε όλο τον κόσμο. Καλό Πάσχα για όλους μας!

 

«Stabat Mater»
Οργάνωση παραγωγής: Arte Atene
Προπώληση εισιτηρίων στην πλατφόρμα εξυπηρέτησης εισιτηρίων: https://www.ticketservices.gr/event/saint-paul-stabat-mater-tou-rossini/

*Όλο το φωτογραφικό υλικό είναι από το προσωπικό αρχείο της καλεσμένης μας.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
ΑΘΗΝΑ +
spot_img
spot_img

Συμβαίνει στην Αθήνα