Search

Οι ντιζελοκινητήρες ενώνουν τον μεγάλο συνασπισμό

717

Ακόμη έναν σκόπελο κατάφερε να ξεπεράσει τις πρώτες πρωινές ώρες ο μεγάλος συνασπισμός, καθώς οι κυβερνητικοί εταίροι συμφώνησαν στη λήψη μέτρων που θα αποτρέψουν την απαγόρευση των ντιζελοκίνητων οχημάτων στους γερμανικούς δρόμους.

Αυτό ανακοινώθηκε από τους επικεφαλής των κοινοβουλευτικών ομάδων των κομμάτων της Χριστιανικής Ένωσης, Ραλφ Μπρίνκχαους, των Χριστιανοκοινωνιστών, Αλεξάντερ Ντόμπριντ, και των Σοσιαλδημοκρατών, Αντρέα Νάλες. Παράλληλα, σημειώθηκε πρόοδος και στη μεταναστευτική πολιτική.

Στη μαραθώνια σύσκεψη διάρκειας έξι ωρών συμμετείχαν εκτός από την επικεφαλής της Ένωσης Χριστιανοδημοκρατών, Άνγκελα Μέρκελ, τον αρχηγό των Χριστιανοκοινωνιστών, Χορστ Ζέεχοφερ, και την επικεφαλής των Σοσιαλδημοκρατών (υπό διπλή ιδιότητα), Αντρέα Νάλες, οι πρόεδροι των κοινοβουλευτικών ομάδων των κομμάτων στο ομοσπονδιακό κοινοβούλιου αλλά και οι αρμόδιοι υπουργοί, Περιβάλλοντος και Συγκοινωνιών.

Στην καρδιά της συζήτησης που έχει ανοίξει εδώ και καιρό στη Γερμανία βρίσκεται αφενός το κατά πόσον οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα προχωρήσουν στον εξοπλισμό των ντιζελοκίνητων οχημάτων με σύγχρονα φίλτρα που θα περιορίζουν τις εκπομπές καυσαερίων και αφετέρου ποιος θα επιβαρυνθεί με το κόστος αυτής της μετατροπής: εξολοκλήρου οι κατασκευαστές ή από κοινού με τους ιδιοκτήτες ΙΧ;

Οι εναλλακτικές των οδηγών

Τι σημαίνει η συμφωνία για τους 11,2 εκατομμύρια Γερμανούς που οδηγούν ντιζελοκίνητα οχήματα πρακτικά; Στην έκθεση συμπερασμάτων της επιτροπής συνασπισμού αναφέρεται ότι οι κάτοχοι παλαιότερων ντιζελοκίνητων μοντέλων οι οποίοι κινούνται σε πόλεις με μεγάλη ατμοσφαιρική ρύπανση θα έχουν δύο εναλλακτικές: την ανταλλαγή των παλαιών ντιζελοκίνητων μοντέλων με μοντέλα νέας τεχνολογίας ή την μετατροπή των υπαρχόντων κινητήρων. Το πρόγραμμα ανταλλαγής θα συνοδεύεται από ελκυστικές επιδοτήσεις και εκπτώσεις.

Στην έκθεση, πάντως, αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι ακόμη και σε πόλεις στις οποίες θα έχει επιβληθεί η απαγόρευση, “οι κάτοικοι θα μπορούν να διατηρήσουν την κινητικότητά τους”. Γίνεται λόγος για 14 “πόλεις εξαιρετικά επιβαρυμένες από την ατμοσφαιρική ρύπανση”. Πρόκειται για το Μόναχο, τη Στουτγάρδη, την Κολονία, το Ρόιτλινγκεν, το Ντίρεν, το Αμβούργο, το Λίμπουργκ, το Ντίσελντορφ, το Κίελο, το Χάιλμπρον, το Μπάκνανγκ, το Ντάρμστατ, το Μπόχουμ και το Λούντβιγκσμπουργκ, αλλά τα μέτρα της συμφωνίας θα μπορούσαν να εφαρμοστούν και σε άλλες πόλεις -που μπορεί να φτάνουν σε αριθμό τις 65- ακόμη και εάν ισχύει σε αυτές η απαγόρευση, όπως επεσήμανε ο χριστιανοκοινωνιστής ομοσπονδιακός υπουργός Συγκοινωνιών, Αντρέας Σόιερ.

Ο Σόιερ έχει ταχθεί υπέρ της ανταλλαγής μέσω χορήγησης κινήτρων στους ιδιοκτήτες ΙΧ, ενώ η σοσιαλδημοκράτισσα υπουργός Περιβάλλοντος, Σβένγια Σούλτσε, υποστηρίζει το σενάριο της μετατροπής των κινητήρων, επισημαίνοντας ότι η επιλογή της ανταλλαγής θα πρέπει να προκρίνεται μόνο για οχήματα μεγάλης παλαιότητας, στους κινητήρες των οποίων δεν αξίζει τον κόπο να γίνει μετατροπή.

Τι ισχύει αυτή τη στιγμή

Η εφαρμογή της απαγόρευσης είναι για την ώρα περιορισμένη. Στο Αμβούργο ισχύει σε δύο τμήματα κεντρικών αρτηριών. Στη Στουτγάρδη αναμένεται να ισχύσει από το 2019, ενώ υπάρχει δικαστική απόφαση βάσει της οποία όλο το κέντρο της Φρανκφούρτης πρέπει από το επόμενο έτος να αποκλειστεί για αυτοκίνητα που καίνε ντίζελ.

Οι Βρυξέλλες ασκούν εδώ και καιρό πίεση, με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να έχει ήδη παραπέμψει τη Γερμανία μαζί με άλλα πέντε κράτη-μέλη της ΕΕ -Γαλλία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ιταλία, Ουγγαρία και Ρουμανία- ενώπιον της δικαιοσύνης για παραβιάσεις των ορίων συγκεντρώσεων ατμοσφαιρικών ρύπων.

Τι λένε οι αυτοκινητοβιομηχανίες

Η Opel έσπευσε να ανακοινώσει ότι απορρίπτει το σενάριο της μετατροπής κινητήρων, δεδομένου ότι “αφενός δεν είναι οικονομικά βιώσιμο και αφετέρου δεν έχει ωριμάσει επαρκώς αυτού του είδους η τεχνολογία”. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες στην πλειονότητά τους, πάντως, ζητούν χρόνο προκειμένου να εξετάσουν το ζήτημα ενδελεχώς.

Η δοκιμασία

Η χθεσινοβραδινή σύσκεψη αποτέλεσε μία πρώτης τάξεως δοκιμασία για να διαπιστωθεί εάν ο μεγάλος συνασπισμός μπορεί να επιβιώσει. Αυτή δεν είναι εκτίμηση μόνο των αναλυτών αλλά, κατά πληροφορίες, και των ίδιων των συμμετεχόντων. Έπειτα από πολλούς μήνες διαξιφισμών, η χθεσινή συμφωνία σήμανε την μετάβαση σε μία πιο εύρυθμη λειτουργία της ομοσπονδιακής κυβέρνησης. “Η συνεδρίαση του κυβερνητικού συνασπισμού ήταν πολύ εποικοδομητική”, τόνισε ο Μπρίνκχαους μετά την ολοκλήρωσή της, συμπληρώνοντας: “Αυτό δείχνει ότι αυτός ο κυβερνητικός συνασπισμός έχει δύναμη”.

Πρόοδος και στο μεταναστευτικό

Επιτυχείς ήταν όμως οι συζητήσεις των κυβερνητικών εταίρων και αναφορικά με την μεταναστευτική νομοθεσία, καθώς σήμερα αναμένεται το υπουργικό συμβούλιο να καθορίσει τα “βασικά σημεία που αφορούν στην μετανάστευση εξειδικευμένου εργατικού δυναμικού από τρίτες χώρες”, όπως αναφέρθηκε χαρακτηριστικά στην ανακοίνωση.

Το SPD τάσσεται υπέρ της δυνατότητας των αιτούντων άσυλο που έχουν λάβει απορριπτική απάντηση να παραμένουν στην Γερμανία, υπό την προϋπόθεση ότι εργάζονται και έχουν ενσωματωθεί στην γερμανική κοινωνία. Ουσιαστικά, βέβαια, σε αυτή την περίπτωση μιλάμε για οικονομικούς μετανάστες και όχι για πρόσφυγες. Ως στιγμής, τα κόμματα της Ένωσης Χριστιανοδημοκρατών/Χριστιανοκοινωνιστών απορρίπτουν μία τέτοια “δραστική αλλαγή πλεύσης” στο μεταναστευτικό δίκαιο.

Δομίνα Διαμαντοπούλου

Print Friendly, PDF & Email



Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *