Search

Επαναπατρισμός των γλυπτών του Παρθενώνα: ηθικές και νομικές προσεγγίσεις

340

Ενα κομμάτι μάρμαρο, σε προθήκη στο Βρετανικό Μουσείο. Απογυμνωμένο από την καλλιτεχνική του αρτιότητα, μοιάζει α-συμβολο, έχει χάσει τον συμβολισμό του δημιουργού του. Πρόκειται για τμήμα από άγαλμα που απεικονίζει τον βασιλιά Κέκροπα. Το κομμάτι που βρίσκεται στο Βρετανικό Μουσείο, ένα από τα μάρμαρα του Παρθενώνα τον επαναπατρισμό του οποίου διεκδικεί η Ελλάδα, είναι το φίδι. Αυτό λοιπόν το απολεσθέν κομμάτι μας αποκαλύπτει ότι απεικονίζεται ο διφυής βασιλιάς.

Το άγαλμα του Κέκροπα στο Μουσείο της Ακρόπολης. Το κομμάτι που βρίσκεται στο Βρετανικό Μουσείο έχει αντικατασταθεί από αντιγραφο γύψινο

Αυτό ήταν ένα από τα τρία παραδείγματα που έφερε ο Διευθυντής του Μουσείου της Ακρόπολης Δημήτρης Παντερμαλής για να υπογραμμίσει τη σημασία της ακεραιότητας του μνημείου στο πλαίσιο της Διεθνούς Ημερίδας για την επανένωση των γλυπτών του Παρθενώνα που πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 15 Απριλίου στο Μουσείο της Ακρόπολης.

Από το σύνολο των ομιλιτών, ακαδημαϊκών, νομικών, εμπειρογνομόνων και ιστορικών, που κατέθεσαν την επιστομονική και προσωπική τους προσέγγιση για το θέμα, διαφάνηκε ότι τρία είναι τα ακλόνητα επιχειρήματα της Ελληνικής πλευράς στην διαδικασία της διεκδίκηση για την επανένωση των Γλυπτών από το Βρετανικό Μουσείο:

  • ο χώρος του Μουσείου της Ακρόπολης είναι ο πλέον ενδεδειγμένος για να φιλοξενεί τα γλυπτά (επι χρόνια ένα από τα επιχειρήματα του Βρετανικού Μουσείου ήταν ότι η Ελλάδα δεν έχει το χώρο και την τεχνογνωσία να τα φροντίσει)
  • αναλύσεις εγγράφων της εποχής αποδεικνύουν ότι ο Λόρδος Έλγιν δεν έλαβε ποτέ την δικαιοδοσία να τα μετακινήση άρα η αποκτηση τους από τη Βρετανική κυβέρνηση ήταν παράνομη και ότι
  • πρέπει να αποκατασταθεί η ακεραιότητα του μνημείου.

Εκκρεμότητα ηθική, νομική, πολιτική και επιστημονική

«Συνεχίζουμε τον ιερό αγώνα για την παράνομη αφαίρεση των γλυπτών από το Λόρδο Έλγιν» δήλωσε ο πρόεδρος της Δημοκρατίας Προκόπης Παυλόπουλος κατα την έναρξη της ημερίδας, την οποία χαρακτήρισε έναν ακόμη κρίκο στην αλυσίδα των των προσπαθειών για την επανένωση των γλυπτών του Παρθενώνα. «Κρατούνται ως λάφυρα» συμπλήρωσε «της ιεροσυλίας του Λόρδου Έλγιν, πρόκειται για ένα έγκλημα κατά του ανθρώπινου πνεύματος».

«Εϊναι χρέος μας η νηφάλια, σταθερή και επίμονη προσπάθεια για να επανέλθει η ακεραιότητα του μνημείου» δήλωσε η Υπουργός Πολιτισμού Μυρσίνη Ζορμπά και σημείωσε ότι «αυτό είναι πολιτιστικός μονόδρομος, εκκρεμότητα ηθική, πολιτική και επιστημονική».

Σημαντικό κομμάτι της ημερίδας ήταν εκείνο στο οποίο αναλύθηκε η στρατηγική και οι προοπτικές της διεκδίκησης της ελληνικής πλευράς.

Η Έλενα Κόρκα επίτιμη γενική διευθύντρια Αρχαιοτήτων και πολιτιστικής κληρονομιάς του ΥΠΠΟΑ έκανε λεπτομερή ανάλυση όλων των εγγράφων που αποτελούν επιστημονική τεκμήρια ότι ο Λόρδος Έλγιν είχε ποτέ την δικαιοδοσία να αποσπάσει τμήματα μαρμάρων από την Ακρόπολη. Για το περίφημο φιρμάνι, βασικό επιχείρημα του Βρετανικού Μουσείου για τη νόμιμη κατοχή των μαρμάρων, διευκρίνισε ότι εδώ και χρόνια έχει αμφισβητηθεί η αυθεντικότητα του και ότι πρόκειται για επιστολή (μακτούμπ) Οθωμανού αξιωματούχου με τον οποίο ο ΈΛγιν είχε προσωπικές σχέσεις. « Την εποχή της αγοροπωλησίας πράγματι δεν υπήρχαν στοιχεία ότι η συναλλαγή ήταν παράνομη, σήμερα όμως πια υπάρχουν» ολοκλήρωσε η κα Κόρκα.

«Η απόκτηση εγινε με τρόπο αποικιοκρατικό, νομικά τα επιχειρήματα του Βρετανικού Μουσείου δεν στέκουν, αλλά δεν υπάρχει και ηθική βάση» σημείωσε ο Paul Cartledge, Ομ.Καθηγητής Ελληνικού Πολιτισμού, Σχολή Κλασσικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο του Cambridge.

Η νομική σύμβουλος του Υπουργείου Οκονομικών Άρτεμις Παπαθανασίου, έκανε αναφορές σε όλα τα ψηφίσματα των Ηνωμένων Εθνών και της UNESCO που σχετίζονται με τον επαναπατρισμό αρχαιοτήτων και που μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως εργαλεία στις νομικές διεκδικήσεις της Ελλάδας. Ανήκουν, ανέφερε, στην κατηγορία του ήπιου δικαίου, δηλαδή δεν είναι δεσμευτικά για τις χώρες, αλλά δεν τους λείπει η νομική βάση.

Βάσια Μπακετέα

Print Friendly, PDF & Email



Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *