Search

Είδος πολυτελείας ο καφές- Στην Ελλάδα την υψηλότερη κατά κεφαλήν κατανάλωση παγκοσμίως

213

Απογοήτευση στους καταναλωτές προκάλεσε η διευκρίνιση του υπουργείου Οικονομικών ότι καφές, ροφήματα, αναψυκτικά και χυμοί, παραμένουν στον υψηλό συντελεστή ΦΠΑ.

Με βάση τα τελευταία δεδομένα και μετά από συσκέψεις και τεχνικές επεξεργασίες που έγιναν χτες με συμμετοχή στελεχών από τα συναρμόδια υπουργεία Οικονομικών και Οικονομίας η μείωση του ΦΠΑ στα τρόφιμα αναμένεται να εφαρμοστεί για τα τυποποιημένα βρώσιμα προϊόντα όπως είναι για παράδειγμα τα όσπρια, τα ζυμαρικά, η ζάχαρη και το ελαιόλαδο, αλλά όχι άλλα όπως, ο καφές, το τσάι, το χαμομήλι και τα αναψυκτικά .

Στο φόντο αυτό, το κλίμα δυσαρέσκειας ήταν έντονο από χτες, στο κομμάτι αυτό της επιχειρηματικότητας, που αφορά κύρια μικρού και πολύ μικρού μεγέθους οντότητες. Μάλιστα στελέχη του κλάδου εκφράζουν την απορία τους για την επιλογή να εξαιρεθούν από την μείωση του ΦΠΑ τα ροφήματα όπως ο καφές, το τσάι και η σοκολάτα, που βασίζονται σε ουσίες, όπως αναφέρουν, που χαρακτηρίζονται κατεξοχήν ως τρόφιμα σύμφωνα και με τον Ελληνικό Κώδικα Τροφίμων και Ποτών .

Μάλιστα τονίζεται ότι ο κλάδος των coffee brands έχει απορροφήσει χωρίς αυξήσεις στις τιμές την με το Ν. 4334/2015 δραματική αύξηση του επιβαλλόμενου συντελεστή Φ.Π.Α στα είδη καφέ, τσαγιού και σοκολάτας από το ποσοστό του 13% στο ποσοστό του 23% (και εν συνεχεία 24%). Επίσης, όπως τονίζεται ο κλάδος έχει πληγεί βάναυσα από τη επιβολή ΕΦΚ (3 ευρώ ανά κιλό στον καβουρντισμένο καφέ και 4 ευρώ ανά κιλό στον στιγμιαίο καφέ) από την 1/1/2017 (Ν. 4389/2016).

Μια υφέρπουσα στρέβλωση

Σύμφωνα με τον κλάδο, πλέον, η καφεστίαση αντιμετωπίζεται ως διακινούσα είδη πολυτελείας την ώρα που αποτελεί βασικό στοιχείο της καθημερινότητας ασθενέστερων κοινωνικά ομάδων. Μάλιστα υπογραμμίζεται ότι τα αποτελέσματα συνολικά από την επιβολή αυξημένου ΦΠΑ στην καφεστίαση δεν ήταν και τα αναμενόμενα κάτι που επανειλημμένως έχει τονιστεί χωρίς να υπάρξει απάντηση από την κυβέρνηση.

Μια άλλη παράμετρος που, όπως αναφέρεται, θα πρέπει να λάβει υπόψη η κυβέρνηση στην επιλογή της για μη μείωση του ΦΠΑ, είναι το ότι ειδικά ο καφές «στο πόδι» – Take away πλέον αποτελεί βασικό είδος πρώτης ανάγκης, ειδικά για τους εργαζόμενους, κι όχι είδος πολυτελείας. Μάλιστα μεταξύ των εταιριών που έχουν αποκλειστικά ως αντικείμενο τον καφέ και αλυσίδων που έχουν και είδη, σφολιάτας και σνακς δημιουργείται αθέμιτος ανταγωνισμός λόγω της μεγαλύτερης ευχέρειας των δεύτερων να «παίξουν» με συνδυαστικές προσφορές φαγητού – καφέ όπου το ένα σκέλος έχει μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ.

Ο κλάδος σε αριθμούς

Αξίζει να σημειωθεί ότι σήμερα το 60% των Ελλήνων απολαμβάνουν τον καφέ τους στο σπίτι ενώ το 40% εκτός σπιτιού, σύμφωνα με στοιχεία της Ελληνικής Ένωσης Καφέ στη βάση αποτελεσμάτων μελέτης της Nielsen «Elasticity Study».

Μεταξύ άλλων, η μελέτη επισημαίνει ότι η Ελλάδα αποτελεί μία από τις χώρες με την υψηλότερη κατά κεφαλήν κατανάλωση καφέ στον κόσμο. Συγκεκριμένα, η κατανάλωση αγγίζει τις 510 κούπες καφέ/ άτομο, στοιχείο που μεταφράζεται σε ετήσια κατανάλωση 5 δισ. κούπες.

Συνολικά καταναλώνονται 40.000 τόνοι, με το 40% να αφορά στην κατανάλωση εκτός σπιτιού και το 60% στην κατανάλωση εντός σπιτιού. Ειδικά η αξία της κατανάλωσης εντός σπιτιού ανέρχεται σε 400 εκατ. ευρώ, ενώ στην αγορά εκτός σπιτιού ανέρχεται στα 3 δισ. ευρώ (τιμές καταναλωτή)

Τέλος, βάσει των καταναλωτικών προτιμήσεων των Ελλήνων, ο ελληνικός καφές είναι η πρώτη επιλογή με 32%, ο στιγμιαίος έπεται με 30%, ενώ ακολουθούν ο εσπρέσο και ο φίλτρου με 28% και 10% αντίστοιχα (σύνολο κατανάλωσης εντός/εκτός σπιτιού).

Χριστιάννα Κούσιου

Print Friendly, PDF & Email



Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *