Το πράσινο φως για την επανεκκίνηση του σχεδίου ιδιωτικοποίησης της ΔΕΠΑ που ουσιαστικά είχε παγώσει τους τελευταίους μήνες έδωσε η Επιτροπή Ανταγωνισμού με την έγκριση της συγκέντρωσης που προκύπτει από την εξαγορά του 49% της Shell στην ΕΠΑ Αττικής.
Η επόμενη ημέρα αναμένεται να ενεργοποιήσει εκ νέου το ενδιαφέρον εγχώριων και ξένων επενδυτών για τη ΔΕΠΑ τόσο για την δραστηριότητα της Εμπορίας όσο και των Υποδομών.
Δεν είναι λίγοι οι επενδυτές ευρωπαϊκής προελεύσεως αλλά και τρίτων χωρών που, σύμφωνα με πληροφορίες, έχουν ήδη χτυπήσει την πόρτα του ΤΑΙΠΕΔ για να δηλώσουν το ενδιαφέρον τους για τη ΔΕΠΑ και αναμένουν τις οριστικές αποφάσεις της κυβέρνησης.
Η κινητικότητα αναμένεται να ενταθεί και από πλευράς εγχώριων ενεργειακών ομίλων που σχεδόν στο σύνολό τους δεν έχουν κρύψει το ενδιαφέρον τους κυρίως για το κομμάτι της Εμπορίας.
Η έγκριση της συμφωνίας ΔΕΠΑ – Shell σε κάθε περίπτωση ενισχύει την αξία της εταιρίας εν όψει της ιδιωτικοποίησής της.
Πέραν των συμβάσεων προμήθειας με τους διεθνείς προμηθευτές (Gazprom, Sonatrach και Βotas) η δραστηριότητα της Εμπορίας θα ενισχυθεί και από το χαρτοφυλάκιο της ΕΠΑ Αττικής με κυρίαρχη θέση στην λιανική αγορά φυσικού αερίου, που σημαίνει ότι ο επενδυτής που θα αποκτήσει το 50,1% όταν θα βγει σε διαγωνισμό θα έχει σημαντικό προβάδισμα έναντι των ανταγωνιστών του.
Ενδιαφέρον από ελληνικούς ομίλους
Στην κούρσα για το 50,1% της ΔΕΠΑ Εμπορίας θα μπούνε σίγουρα τα ΕΛΠΕ, τα οποία θα επιδιώξουν πλειοψηφικό έλεγχο ή πλήρη αποχώρηση από το 35% που κατέχουν σήμερα στην εταιρία.
Το ίδιο φαίνεται πως θα πράξει και η Μυτιληναίος, το ενδιαφέρον της οποίας συνδέεται αφ’ ενός με την ενίσχυση της θέσης της εταιρείας στην αγορά φυσικού αερίου, όπου ήδη δραστηριοποιείται μέσω της Protergia στη λιανική και της M+M στη χονδρική, και αφετέρου τη στρατηγική της εταιρείας για διασφάλιση ανταγωνιστικού κόστους φυσικού αερίου, αφού είναι από τους μεγαλύτερους καταναλωτές της χώρας.
Περαιτέρω ισχυροποίηση της θέσης του στην αγορά φυσικού αερίου θα επιδιώξει με τη συμμετοχή του στον διαγωνισμό αναζήτησης στρατηγικού επενδυτή για το 50,1% της ΔΕΠΑ Εμπορίας και ο όμιλος Κοπελούζου, ο οποίος μέσω της Προμηθέας Gaz (κοινή εταιρεία με την Gazprom) έχει αποσπάσει το 25% της χονδρικής αγοράς.
Ο όμιλος Κοπελούζου προωθεί και την υλοποίηση του τερματικού σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στην Αλεξανδρούπολη, σχέδιο στο οποίο συμμετέχει και η ΔΕΠΑ με ποσοστό 20%.
Τις εξελίξεις παρακολουθεί και ο όμιλος Βαρδινογιάννη, με το ζωηρό ενδιαφέρον του οποίου για την λιανική αγορά φυσικού αερίου συνδέεται και το Υπόμνημα αντιρρήσεων που κατέθεσε η Motor Oil στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για τη συμφωνία ΔΕΠΑ – Shell.
Έχει γίνει εξάλλου σαφής η στρατηγική στροφή της Motor Oil προς την εγχώρια αγορά μετά και τις τελευταίες κινήσεις εξαγοράς της NRG και την είσοδό της μέσω αυτής στη λιανική αγορά ηλεκτρισμού αλλά και την επέκτασή της στον κλάδο των μέσων ενημέρωσης και των τραπεζών.
Ξένοι μνηστήρες
Από πλευράς ξένων επενδυτών βέβαιο θεωρείται το ενδιαφέρον της ιταλικής Εdison.
H εταιρεία δραστηριοποιείται στην αγορά ηλεκτρισμού από κοινού με τα ΕΛΠΕ μέσω της Elpedison, ενώ αποτελεί και βασικό εταίρο της ΔΕΠΑ σε διεθνή projects, όπως οι αγωγοί IGI Poseidon και ΙGB αλλά και ο East Med.
H ιταλική εταιρεία ενδιαφέρεται για το εμπορικό κομμάτι της ΔΕΠΑ και αναμένει τους όρους του διαγωνισμού για να πάρει τις οριστικές της αποφάσεις, έχοντας ξεκαθαρίσει πάντως ότι σε περίπτωση διεκδίκησης αυτό θα γίνει από κοινού με τα ΕΛΠΕ.
Επαφές με το ΤΑΙΠΕΔ έχουν κάνει και άλλες ξένες εταιρίες από την αγορά του φυσικού αερίου αλλά και funds που ενδιαφέρονται κυρίως για τον τομέα των δικτύων που διασφαλίζει σταθερό ρυθμιζόμενο έσοδο.
Το ΤΑΙΠΕΔ αναμένει από τη διοίκηση της ΔΕΠΑ το οριστικό σχέδιο για την διχοτόμηση της εταιρίας για να προχωρήσει στην πρώτη διαγωνιστική διαδικασία για τη διάθεση του 50,1% της Εμπορίας σε στρατηγικό επενδυτή και στη συνέχεια με την ολοκλήρωσή της στη δεύτερη για τη διάθεση του 14% του τομέα Υποδομών.
Το σενάριο που, σύμφωνα με πληροφορίες, φαίνεται να προκρίνεται σε σχέση με τον τρόπο που θα σπάσει η εταιρία, προβλέπει την απόσχιση του τομέα των Υποδομών και την προσάρτησή του στη ΔΕΔΑ, 100% θυγατρικής της ΔΕΠΑ που ελέγχει τα δίκτυα διανομής φυσικού αερίου στην υπόλοιπη επικράτεια πλην των περιοχών Θεσσαλονίκης και Αττικής, που ελέγχονται αντίστοιχα από την ΕΔΑ Θεσσαλονίκης και την ΕΔΑ Αττικής.
Χριστιάννα Κούσιου